Jump to content

Vinteropplag på sjøen?


MT.

Recommended Posts

Beklager å måtte bringe tankene over til den triste tilstand kalt vinteropplag nå i denne gledens tid av året, men jeg har noen små problemstillinger jeg skulle luftet i god tid FØR det blir aktuelt med opplag igjen.

 

Jeg leker med tanken om å la båten ligge utpå i vinterhalvåret også. Det er ikke vanlig med 22fots drev-båter, men det kommer jo en og annen finværsdag gjennom vinteren også. Og nytrukket juletorsk har alltid fristet... Havna er isfri, jeg har sett en tynn hinne som dannes ved lengre perioder ned mot -20, men det er langt innenfor der jeg ligger. Båten er ikke utrustet med andre skroggjennomføringer enn dem som er i transom, med unntak av temp- og fart/loggføler for ekkolodd.

 

Hva bør jeg tenke på i den forbindelse? Jeg har tenkt litt på dette, og punktfestet et par tanker.

 

- Motorolje bør uansett byttes på høsten, sånn at motoren ikke ligger med sur motorolje som tærer på pakningene gjennom vinteren.

- Drevolje kan vente til våren, når jeg likevel skal trekke opp på henger en dag eller to for å bunnsmøre og sjekke anoder/ belger.

- PortaPotti og vanntank må naturligvis fjernes eller tømmes.

- Lensepumpe bør nok kompletteres med flottør for automatisk lensing.

- Fuktsamler bør stå i båt, og mulighet for å slå på ei lyspære i kjølen i de kaldeste periodene.

 

Men så blir jeg usikker.

 

- Båten min er utrustet med et sjøvannsfilter som ligger under vannlinja. Om vannet fryser inni dette, og frostsprengning oppstår, har jeg et stort problem.

- Knutebelg og eventuell isdannelse, hvordan går dette i lag?

- Om det kommer store mengder snø, og jeg er bortreist hvilket ikke er noen sjeldenhet, vil dette røyne på kalesjen. Jeg skulle hatt noe over kalesja, som snøen lettere sklir av.

 

Og da er vi ved sakens kjerne:

 

- Er det vanlig at sjøvannsfilter ligger over eller under vannlinja? Eller enda enklere spurt, kan jeg flytte det?

- Har noen tips til et sted jeg kan kjøpe teleskopiske "teltstenger"? Jeg ser for meg en bøyd "teltstang" fra baugspydet til senter av badeplattforma. Denne går gjennom et innsydd spor i en glatt duk, og danner dermed en V-profil over båten som barduneres fast på minimum hjørner og 3 punkter pr side. Under denne kan jeg eventuelt legge på den originale havnepresenninga, sånn at overduken ikke gnikker på kalesjas hjørner. Denne løsningen vil føre til at snøen sklir av.

 

Eller er jeg helt på bærtur? Skal jeg bare ta opp båten på høsten og prøve å ikke irritere meg over de dagene jeg skuler på sjøen og tenker:

 

"I dag er det for jævlig at båten ligger på land. Jeg kunne tatt på termodressen og dratt fersk sei før de andre våkner..."

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Flytt sjøvassfilteret til over vasslinja. Etter endt tur så stenger du kjølevassinntaket og heller frostveska i inntaket. Når du ser at frostveska har gått gjennom motoren stopper du denne.

Deretter opnar og stenger du inntaket nokre ganger. (slik at du får litt frostveska inne i sjølve kula på kuleventilen.

 

Presennningane bør vera lette å ta av for at det skal bli vinterturar.

 

Kvifor ikkje sjøsetta båten frå gang til gang, når du har den på hengar om vinteren uansett?

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Kvifor ikkje sjøsetta båten frå gang til gang, når du har den på hengar om vinteren uansett?

 

Et godt spørsmål.

 

Jeg har ikke 4wd sjøl, og det er ofte glatt helt ned i fjæresteinene her i Trøndelag. Dessuten sier alle gamlekara at en båt har bedre av å ligge i sjøen enn på land vinterstid, men det kan det sikkert være delte meninger om?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

har også båten liggende i sitt rette element vinterhalvåret,bruker den litt da også :fishing: olje/filter,dieselfilter skiftes om høsten+at jeg over verste vinteren kjører frostvæske igjennom sysyemet.av varme brukes en 40w.lyspære i motorrommet-funker bra

Link to post
Share on other sites

Sirius ligger ute om vinteren og med saltvannskjølt motor med seildrev temperaturen i motoren være den samme som i sjøen. Siden sjøvann fryser med samme temperatur som sjøen går det jo bra. Med bolblehavn så holder det seg jo isfritt rundt.

Jeg har ligget våken om kvelden og tenkt på kuleventiler på gjennomføringer til do og avløp, men de er under vann og det er stort sett sjøvann der inne så de fryser heller ikke.

Ferskvann er nok ikke så bra, så jeg har pumpa ut sjøvann i do og vasker.

Alt som er under vannlinja og i kontakt med sjøen/skroget vil ikke bli kaldere enn sjøtemperaturen.

 

Det er viktig å kjøre motoren jevnlig, håndboka sier hver 14. dag og det har jeg gjort, dessuten skal batteriene være toppladet.

Olje og filtere bytter jeg om høsten.

Så er det bare å måke snø av kalesjen når det har snødd.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...