Jump to content

Dårlige forhold på VHF


"Mathilde"

Recommended Posts

Er det bare hos meg, eller har andre opplevet dårlige mottaksforhold på VHF den senere tid (utenfor kysten av Telemark/Vestfold).

 

I min radio skrurrer og hakker det litt ved mottak fra Tjøme radio på kanal 01. Noen som har hatt samme problem i dette ormådet?

 

Dersom det er min radio som her er det svake punkt - hvordan foretar jeg feilsøking. Hvilken feil er mest vanlig (Hva bør jeg prioritere ved feilsøk)?

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt skurring på mottak av Tjøme radio på min bærbare VHF på kanal 16, men det er kun ved hjemmehavnen på Cocheplassen... Den fastmonterte er for tiden uten antenne.... siden jeg har skaffet motivsasjon nok til komme meg i mastetoppen.. :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel mye land mellom kanal 1 senderen og kysten, hva med kanal 21 (Tjøme) eller kanal 7 (Fredrikstad)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.

Har ikke blitt særlig klokere. Fersk når det gjelder VHF - dette er første sesongen. Må derfor igjen spørre dere båtplassvenner: Hvor god kvalitet er "normalt" ved mottak (kanskje er jeg for kresen???)?

 

Når jeg mottar meldinger fra Tjøme radio hører jeg litt sus (ujent litt til og fra) og noe hakking. Dette til tross for at det er fri sikt fra sender og til min mottaksstasjon. Jeg kan se senderen fra min posisjon. Er dette normalt, eller skal lyden i så tilfelle være 100% ren?

Link to post
Share on other sites

Prøv å få målt SWR. Sett et SWR-meter mellom radioen og antenna. Finn en kanal der du ikke forstyrrer noen og trykk inn PTT (push-to-talk).

Forhåpentligvis leser du 25 watt "forward" og så lite som mulig "reflected". Der nålene krysser hverandre avleses SWR-forholdet. Det perfekte her er 1:1.

Hvis alt er OK, så fungerer antenna. Hvis ikke, sjekk kabler og plugger.

 

Mottakeren kan være skjev på frekvensen. Få lånt en frekvensteller, sett antenne på denne, avles frekvensen mens du sender med VHF'en på passelig kanal (ikke 16). Sammenlign avlest frekvens med det den skal sende med på aktuell kanal.

 

Dette er to ting man kan sjekke selv med relativt lett tilgjengelige instrumenter. Lån eller få hjelp hos f.eks en radioamatør.

Radioinspeksjonen hos Telenor foretar også sjekk. Skal lure på om det ikke er gratis.

Link to post
Share on other sites

hej Mathilde

 

hör med en radioamatör om du kan få låne ett......som seglare har man veldigt lite nytte av ett, när radion vel

fungerer......det blir då bare liggande........

 

1 kolla antennanslutning

2 steng av all annen elutrustning i båten, för o se om störningen försvinner....GPS/kylskåp/ev trafo/värmare etc etc

sen slå på dom en efter en......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Prøv å få målt SWR. Sett et SWR-meter mellom radioen og antenna. Finn en kanal der du ikke forstyrrer noen og trykk inn PTT (push-to-talk).

Forhåpentligvis leser du 25 watt "forward" og så lite som mulig "reflected". Der nålene krysser hverandre avleses SWR-forholdet. Det perfekte her er 1:1.

Hvis alt er OK, så fungerer antenna. Hvis ikke, sjekk kabler og plugger.

Et SWR-meter behøver ikke være "kryssvisende", dvs. ikke sikkert du kan lese av SWR direkte. Får du låne et, må du samtidig be om veiledning om bruken. Feil bruk kan ødelegge instrumentet som kan koste fra 1000 kroner og oppover.

Sjekk om squelshen ikke er dradd til for mye (med klokka), da kan du få hakking på et lesbart signal.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
det har no seg en gang at radio aldri vil være helt perfekt uten noen form for sus eller skurring...

 

Da e det ingen Radio :cool::wink:

 

Det er mulig du har rett i det. Grunnen til at jeg vil sjekke ut dette nærmere nå, er at jeg helst ønsker at rekkevidden skal være tilfredstillende når jeg i juni seiler over Skagerak. Det er derfor av sikkerhetshensyn at jeg nå prøver å finne ut om radioen fungerer 100 %.

 

For øvrig har jeg allerde sjekket squelshen og justert denne slik at det akkurat ikke suser :wink:

 

Mulig det generelt har vært litt dålige forhold i det siste. Innlegg tidligere i tråden tyder jo på dette. Er likevel fortsatt noe usikker.

 

Har forsøkt å kalle opp Tjøme radio. Det ble opplyst først at signalene virket svake, men da han hørte nøyere etter - virket det ikke så verst likevel (?) Ringte opp Tjøme for å få litt mer "kjøtt på benet", men de var da opptatt. Mulig jeg tar en ny telefon senere.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det har no seg en gang at radio aldri vil være helt perfekt uten noen form for sus eller skurring...

 

Da e det ingen Radio :cool::wink:

eller som radioamatörena säger

 

den antenn som ikke blåst ner.......

er antingen ikke stor nok eller ikke varit monterat tillräckligt högt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

den antenn som ikke blåst ner.......

er antingen ikke stor nok eller ikke varit monterat tillräckligt högt!

Mathilde, Gunga Din sier noe her. Hvordan er antennen plassert? Kan det være at den er plassert tett inntil mast eller lignende som gjør at du får litt marginale forhold?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...