Jump to content

Dårlige forhold på VHF


"Mathilde"

Recommended Posts

Jeg synes også at opplysningen fra Hammerstad var bra. Imidlertid er det noe som ikke stemmer. Jeg hører flere signaler på VHFen meget klart, bl.a. kanal 16. Når værmeldingene kommer på arbeidskanalene er disse svært svake og jeg må sette volum nesten på maks for å høre hva som blir sagt.

 

Det må vel være en grunn til at flere har kommentert at VHF-systemet er mangelfullt? Det er medlemmer på BP som jeg hører atskillig bedre enn værmeldingene.

 

Værmeldingen opplest sist lørdag kl 1800 ble mottatt meget svakt av flere ved Ildverket men ordinære kall til og fra Tjøme Radio gikk utmerket.

Det var ingen vestfold-dialekt på han som leste opp varslet da, kanskje Maritim Radio skulle sjekke utstyret sitt?

 

 

Petter-B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hva er en ren AIS-antenne. Den jeg har dekker området 156 til 165 Mhz.

hej roaldbj

 

en marin VHF-antenn som din 6dB antenn er en antenn optimerad för kanal 16, 156,8 Mhz det er der den ger max dvs 6dB tittar du på antenn diagram så ser du att dom synker relativt snabbt i gain ut i randfrekvenserne....

(har ikke funnit noe diagram för din antenn, men det kan vare så att den har 0 i dB runt 162MHz, dette vet jag ikke

för jag har ikke sett noen kurve)

 

en ren AIS antenn er optimerad runt 162 Mhz, antennen funker best runt denne frekvensen.......

 

surfe runt lite på procom's sider så ser du dette......procom er veldi proff på antenner

 

http://www.profilant.net/uk/marine/14070200

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det blir en klatretur opp i masta.

 

Da jeg leste av stor motstand (277 ohm) i antenneledningen, er vel dette en indikasjon på dårlig kontakt? Kommer da til å sjekke kontakten i mastetoppen. Kan min avlesning tyde på defekt antenne?

 

Noe annet som er verd å sjekke der opp i høyden og som kan ha betydning i denne sammenheng?? Greit å vite på forhånd da jeg ikke har til vane å foreta slike klatreturer hver dag :crazy: .

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en ren AIS antenn er optimerad runt 162 Mhz, antennen funker best runt denne frekvensen.......

Jeg tar det poenget - men antennen jeg har opplyses å være en såkalt supergain som dekker dekker området 156 til 165 Mhz. I programmet som følger AISen kan jeg lese stasjoner som ligger omlag 30nm fra båten - dette innebærer vel at antennen virker bra. Ser også egen båt nå kontinuerlig på informasjonssider for AIS. Jeg har flere ganger de siate dagene kallet opp Tjøme radio fra Son og de opplyser at de hører meg tydelig. Jeg vet ikke hva som er årsaken til at endel har vansker med VHF signalene. Har stor sans for teorien til Geir T om dårlig diksjon. se http://www.caplex.no/web/ArticleView.aspx?id=9307678

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er masteturen tatt og feilen funnet. Da jeg åpnet kontakten under antennen, var denne irret. Gjort rent - sprayet og innsatt med silicionfett. Ved ny måling falt resistansen fra 277 ohm til rundt 1,5 ohm. Forholdene bedret seg, men faktisk er jeg fortsatt ikke fornøyd med sendingene fra Tjøme radio. Det pussige er at Stocholm radio kommer inn helt klokkerent. Kan selvsagt ha noe med min plassering å gjøre (?)

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde min radio i dag for første gang og opplevde at squelchen ikke virket når motoren gikk antar at den virkert men at noe støyer så mye at den ikke klarer å dempe lyden.

 

Fant ut i helgen at det var strømomformeren til min PC\Kartplotter som er synderen til støyen på radioen,

så fort den plugges i kontakten så starter støyen på radioen hva kan gjøres med dette problemet:confused:

Link to post
Share on other sites

Fant ut i helgen at det var strømomformeren til min PC\Kartplotter som er synderen til støyen på radioen,

så fort den plugges i kontakten så starter støyen på radioen hva kan gjøres med dette problemet:confused:

Det kan være at omformeren er basert på "switchmode"-teknologien. Switcher på høy frekvens. Den kan produsere støy pga. dårlig filterering. Kjent problem i alle fall på HF-radio. Hvis du vet at det er omformeren som er synderen, kan du først prøve å plassere omformeren lengst mulig bort fra PC-en. Støyen kan likevel komme via kabelen inn på PC. Uansett, god avstand PC/omformer - VHF er et poeng ved slik støy som nevnt.

Det er vanskelig å gjøre noe med omformeren.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant ut i helgen at det var strømomformeren til min PC\Kartplotter som er synderen til støyen på radioen,

så fort den plugges i kontakten så starter støyen på radioen hva kan gjøres med dette problemet:confused:

er det så att stöyen kommer in via kablarna...så kan det finnes en möjlighet att redusere det med ferriter...

 

eller vad tror du GeirT ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

er det så att stöyen kommer in via kablarna...så kan det finnes en möjlighet att redusere det med ferriter...eller vad tror du GeirT ?!

Om det er en inverter (12VDC til 230VAC) du har, kan disse lage mye spetakkels. Har ikke tro på ferritkjerner for å fjerne slik støy.

Hvis du har inverter som omformer kan du jo forsøke å kjøre PC'en ombord med landstrøm og se om du fortsatt har støy.

I såfall er det strømførsyningen til PC'en som støyer.

 

Men uansett - har du denne løsningen (inverter-230V forsyning) ville jeg heller byttet til strømforsyning til PC'en, som drives av 12V.

komplett.no har dem bl.a. Pass bare på at du kjøper en som leverer riktig drivspenning og nok (A) strøm.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Fant ut i helgen at det var strømomformeren til min PC\Kartplotter som er synderen til støyen på radioen,

så fort den plugges i kontakten så starter støyen på radioen hva kan gjøres med dette problemet:confused:

 

Hei

 

Hvis det er støy fra en switch-mode strømforsyning er det store muligheter for at det kan hjelpe betraktelig med ferritt på både til-ledning og utgang.

Kjøp en splitt-ferritt

ferritt.jpg

 

Legg så mange tørn av ledningen som du får plass til.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Prøv å få målt SWR.
På en VHF ombord hvor antennekabelen er festet direkte på antenna er SWR verdien ca 1.2. På et nytt back-up VHF apparat med antennekabel skrudd inn i antennen (den "berømte" stålpisken) er SWR-verdien 1.5. Sendt verdi er ca 24 W. Er en SWR-verdi på 1.5 så dårlig at jeg bør skifte antenne?
Link to post
Share on other sites

Jeg kan lite om VHF ombord i fritidsbåter, men forsøker gradvis å erverve mer kunnskap. Hvilke forhold er det som bestemmer og er kritiske for kvaliteten på signalene som går ut fra VHFen ombord.

1) Jeg skjønner at kvaliteten på kobling mellom coaxkabel og plugg som skal inn på antenneinngang på VHF sender er viktig. Hva er kritisk her. Bør senterledningen loddes i midtpluggen, eller kan den bare presses mot kontaktpluggen.

2) Har lengden på coaxkabelen betydning - vet at motstand i kabelen er viktig.

3) Hvor viktig er kvaliteten på coaxkabelen?

4) Hvor mye reduseres kvaliteten på sigalene ved bruk av skjøteplugg? Hva er god kvalitet på skjøteplugg?

5) Er det viktig at coaxkabelen er sammenføyd i antennen, eller er det akseptabelt at det er pluggovergang mellom antennekabel og antenne.

6) Hvor viktig er lengden på antennen og gain i dB?

Link to post
Share on other sites

1) Kan den loddes, så gjør det. (Noen plugger kan bare presses.)

2) Med tanke på impedanse (motstand) har lengden ingen betydning. Den er 50 ohm uansett.

3) Jo bedre kvalitet, dess mer holdbar er den. Og den skal være best mulig tilpasset frekvensområde og effekt.

4) Det avhenger hvor skjøten er og hvor godt kapslet den er mot fukt. På RG-213/214 ville jeg skjøtet med UHF connector hun og han.

På RG-58 ville jeg brukt BNC hun og han. Er skjøten inne, så ville jeg hatt den uten kapsling (uten tape etc).

Utendørs beskyttet med vulktape. Avgjørende for minst mulig tap er: God kontakt på både midtleder og skjermen i pluggene.

5) Jeg foretrekker antenne som har hun plugg i bunnen der antennakabelen koples til med en hanplugg.

Har på den måten bedre kontroll med koplingene, enn der hvor antennkabelen går inn i antennen i en eller annen

"patent" kopling.

6) Dess mer gain, jo lengre blir antennen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...