Jump to content

Dårlige forhold på VHF


"Mathilde"

Recommended Posts

Har ei sånn antenne til FM radio stiftet fast på innsida av et skap.

 

Ellers er det ikke også sånn at skal man få et riktig bilde av standbølgeforholdet så må det måles ved antenna og ikke ved apparatet.

 

Det er iallefall ikkeno spesielt dårlige forhold. Jeg hører Tjøme fra flere basestasjoner og Stockholm. Lyngby var også såvidt innom her om dagen. Har Metz antenne i mastetoppen og 20 meter med RG 213.

Link to post
Share on other sites

VHF'en kan informere alle båter i nærheten om man får problemer...

VHF'en virker i et gitt område fra båten uansett hvor en befinner seg og alle båter innefor dette området vil kunne være i kontakt

Generell opplysninf om vær og annet gis over VHF

 

Og sikkert mye mere som jeg ikke på i farten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

med mobiltelefon mister du dekning x antall mil ut fra kysten.

 

en meget viktig fordel med vhf er at man når "alle" på engang. Alltid fler som plukker opp din melding og kan komme til din assistanse. (båter som er i nærheten).

 

Når det gjelder måling av SWR så er det like greit å ta ved radioen siden det er det radioen "ser".

Link to post
Share on other sites

Det er iallefall ikkeno spesielt dårlige forhold. Jeg hører Tjøme fra flere basestasjoner og Stockholm. Lyngby var også såvidt innom her om dagen. Har Metz antenne i mastetoppen og 20 meter med RG 213.

 

Det var i grunn noen slike tilbakemeldinger jeg etterlyste.

 

Ok..foretar en sjekk i helgen, seiler litt utpå og lytter aktivt til Tjøme radio. Hører jeg skraping og hakking under værmeldingen - vel da er det ingen vei utenom grundig feilsøk på mitt utstyr :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder måling av SWR så er det like greit å ta ved radioen siden det er det radioen "ser".

Ja, det er hele antennesystemet med kabler som skal ha rett SWR. Så det er riktig å måle ved radioen.

Ihvertfall begynne der.

Den effekt du da ser på instrumentet er utgangseffekten til radioen. Vel og merke hvis SWR er grei. Måler man etterpå ved antenna, vil det bli ett annet resultat. Differansen tilsvarer effekttapet i kabelen.

Deretter er det som regel en liten forsterkning i antenna. Denne forsterkningen er oppgitt i db (desibel) på antenna.

Større forsterkning=bedre antenne (og som regel lengere antenne).

 

Det som påvirker resultatet hvis radioen ellers er i orden er altså utgangseffekt, tap i kabel og forsterkning i antenna.

 

Synes det er greit å få sjekket slikt hvis det er mistanke. Utstyr kan svekkes over tid. Kabler og kontakter er aldri tette og det korroderes her som andre plasser til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Deretter er det som regel en liten forsterkning i antenna. Denne forsterkningen er oppgitt i db (desibel) på antenna.

Større forsterkning=bedre antenne (og som regel lengere antenne).

 

det der er vel ikke helt korrekt sender du med låt säga 25W o (teoretiskt sett null förlust i kabeln) så kommer det

aldrig ut mer enn 25W i antennen......

 

antenna gain er noe annet.......det er ett jämförelsetal med en 'norm-antenn' oftast en ren dipolantenn rundstrålande

 

en 3dB antenn sender ut dubbla effekten i en smalare 'sektor' men mindre effekt enn dipolen i övriga 'sektorer'

 

en 6dB antenn sender ut 4ggr i en ennu smalare sektor men enn mindre i övriga sektorer

 

en Yagi-antenn rikter all effekt ut åt ett håll men är värdelös i alla andra riktningar(därför totalt värdelös i båt)

 

(6dB antennen bakdel er att en båt som ligger nedkrängd(typ segelbåt) skickar i väg 4ggr effekt snett opp resp snett ned i vattnet, 6dB antenner gör sig därför best på motorbåtar!

 

dette spelar i praktiken ingen roll för vi segelbåtar har antennen så högt plasserat att vi ändå når mycket längre med våra 3dB-antenner)

 

her er lite antennteori http://www.marcspages.co.uk/tech/antgain.htm

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:confused:

Hei.

Lurer på en ting når det gjelder Rogaland radio. Når stasjonen annonserer, at det kommer værmelding, navigasjonsvarsel etc. skjer det på K16 og videre lytt på sendingen på arbeidskanalene.

Annonseringen på K-16 er noen ganger svært svak og dårlig modulert. Har meldt tilbake om dette til stasjonen uten at de kan peke på noen spesiell årsak. Den videre sending på arbeidskanalene er som oftest helt klar og grei.

Jeg har sjekket min antenne, SWR er OK, mottaker er OK. Er annonseringen bare på enkelte stasjoner eks. Bjerkreim som vel kan bli vanskelig å få inn i Ryfylke. Lurer på hva dette skyldes ?

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme her nord.

 

To skudd i halvblinde:

1) Audiofrekvensen (stemmen) fordeles på mange radioer på samme kanal på en måte som gjør at effekten (modulasjonen) blir dårligere etter hvert. Kanskje i flere hopp.

2) Flere sendere som sender samtidig på samme frekvens faser hverandre ut.

 

Hadde vært artig om noen hadde fasit.

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg har sagt feil.

Min Procom har 3db gain. EIRP blir vel da 40W hvis utgangseffekten er 25W og tapet grovt kalkulert til 5W?

Forresten, vanlige maritime VHF-antenner er de kanskje 0db?

 

 

Her datt jeg helt av...... :crazy::confused::crazy:

 

först vill jag säga att jag definitivt ikke er noen antennekspert utan skriver bare vad jag fikk höra på amatörradiokursen.....

 

för att vara helt korrekt ner man snakker gain så skall det vara en liten bokstav efter dB

exempelvis dB d eller dB i d'et eller i'et anger vilken typ av antenn man jämför med

d =dipol eller i=isotropisk antenn (vilket er en tenkt perfekt antenn som stråler ut lika åt alla håll)

 

en vanlig dipol typ nödantennen er en enkel dipolantenn.......man definerer den som en 'normal-antenn' o setter

gain = 0 dBd (varken försterker eller demper)

 

en marinvhf antenn med gain 3dBd stråler ut dubbelt så mkt energi mot horisonten men samtidigt mindre energi

uppåt o neråt (den energin har vi ändå ingen nytte av, vi skall ikke snakke med fly :wink: .......)

 

man kan jämföre med en glödlampa/lyspäre en enkel sådan sender ut lys åt alle håll o lyser en viss längd ut

setter vi på en reflektor runt lyspären rikter vi allt lys åt samme håll o lyser lengre åt ett håll

men nesten inget åt siderne (lyspären är o förblir på 25W....men vi rikter alle 25W åt ett håll)

 

samme fenomen er det med antenner....vi vill konsentrere energin mot ett visst håll......

 

gå in på Procom hemsida, Procom er riktigt proffe dom anger alle sine antenner med dBi dom refererer sine

antenner mot en isotropisk/perfekte antennen

 

i antenn diagrammen så er denne isotropiske antennen strekket in den har ett gain som er satt =0

en av deras marinantenn har 3 dBi dvs stråler dubbelt så bra ut mot horisonten 0gr

 

men tittar man istellet på 20gr eller 30gr på samme marinantenn så er den sämre enn den isotropiska/normalantennen

(vi skall ju ikke snakke med fly.....eller hur...)

 

http://www.profilant.net/uk/base/11050800

 

på samme sett en 6dBi antenn vill stråle ännu starkare i horisontell ledd men vill ha en smallare sektor kansje redan

vi 10-15gr så begynner den den isotropiske att bli bedre....med andre ord denne 6dBi antennen får her en dempning

 

det er därför som det er en bakdel att ha 6dBi-antenner på småbåter som rör sig mycket o gungar :wink:

det kan gå bra så länge båten ligger noerlunda horisontellt

 

still confused?

 

en Yagi-antenn 15-20 dBi (antenn typ gammel TV-antenn) er kjempebra i den riktningen den står instelld i men värdelös

åt alle andre håll både uppåt o nedåt......

 

en parabolantenn er ytterst riktningskänslig...kan rekke med noen grad fel så försvinner signalen.....

 

 

det er därför VHF antenner skall monteres helt vertikalt o ikke bakåtriktat som på en del motorbåter bare för att det

ser sporty ut :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hva er det vhf kan som ikke mobiltelefonen kan? er det noe behov for vhf?

 

Har hørt at det er vanskelig å føre en samtale på mobiltelefon i 1,5 - 2 meter bølgehøyde og oppover. Dette gjelder ikke VHF i samme grad. Det er jo helst under vanskelige forhold det kan være hyggelig å få kontakt med andre.

Link to post
Share on other sites

kommer du en 10-15 M utenför kysten virker ikke GSM........

 

har du NMT så funker det några M til, men sen er det stopp..........

 

GSM er bedre en ingenting (NMT er ett par hakk bedre)

 

men med VHF ombord så har du kontakt med alle fartyg inom en 30M radie.........

 

vid ett Mayday så har du ett svar inom halvminuten............(har hört några stykken......)

 

et anlegg koster idag 2-3' , its up to you..... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:seeya::eek: Tjaaa? VHF og kvalitet, hva skal man si?

 

Jeg jobber selv med RF og er ikke tilfreds med VHF (dvs RF-modulasjon) på Maritim Radio. Har sjekket innstallasjonen på båten, den er 100% både på SWR og modulasjon. Noen ganger både under lytting og sending i fra Indre Oslofjord kan alt være fint. Men plutselig kan VHF'en fungere dårlig. Har tatt dette opp med Tjøme Radio, men de har ikke noe svar på dette. Har hørt fra andre at en del av de gamle VHF senderene er byttet ut i det ganske land pga elde, men jeg vet ikke hvilke.

 

De testene jeg har gjort mot Tjøme Radio ifra Oslo har vist at jeg noen ganger kan sende med lav effekt, og andre med høy effekt for at de skal høre meg (under samme værforhold mht trykk o.l.)

 

Derimot rundt Strømstadområdet fungerer VHF utmerket mot respektiv kanal i Sverige.

 

Mulig det er periodiske feil med senderen til Telenor på Tryvann som dekker Indre Oslofjord.

 

Noen med samme erfaringer?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...