Jump to content

Dufour 365, septikktank i plast - bare dritt?


olla

Hva tror du er problemet?  

92 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Min familie har en Dufour 365 som nå er ett år gammel. Vi begynte i fjor sommer å lure på om det luktet septik på dass, det høres kanskje dumt ut, men fakta er at vi syntes det kom en tiltagende lukt der som ikke luktet helt ille, men ikke akkurat parfyme heller. Denne lukten har begynt å bli verre og verre og det lukter nesten dritt der nå syntes jeg.

 

Alt av slanger, koblinger, dass og tank er i samme rom så det er greit nok, men det er samtidig et problem fordi det dermed er vanskelig å vite akkurat hvilken del av septikken lukten kommer fra. Drittlukt i en splitter ny båt er ikke noe jeg aksepterer i alle fall, så dette skal jeg finne ut av!

 

Opplegget er som følger: Pumpedass med mulighet for tømming til tank eller direkte til sjøen. Tanken sitter i veggen/skapet og er på 30L eller noe der omkring. Alt av slanger og liknende virker som bra kvalitet, det står skrevet på slangen fra tanken at denne er diffusjonstett så lukten burde ikke komme herfra.

 

Vi har brukt båten en del, tanken har naturligvis også blitt flittig brukt, men den har aldri stått over lengre tid full av dritt - stort sett tømt så snart som mulig etter bruk, sier seg egentlig selv fordi den tanken er jaggu liten. Vi har mange års erfaring med båt og vi har alltid fulgt "reglene" om bruk av masse vann ved skylling, tanken tømmes så fort som mulig, den er regelmessig skylt gjennom med ferskvann, etter nesten hver tømming pumper vi inn en god mengde sjøvann og tømmer en gang til for å skylle ekstra godt og jeg har prøvd å klore den for en måned siden uten resultat - den er sikkert veldig ren men lukten er der allikevel!

 

Jeg mener at dette dassopplegget har hatt alle forutsetninger til rette for at lukt ikke skulle være et problem, men det lukter allikevel og det blir bare verre. Slangene tror jeg er bra, tanken tror jeg er dårlig. Dufour har brukt en tank i en kvalitet ala 10-liters kanner/dunker - altså plast som er hvit og delvis svakt gjennomsiktig (du kan se nivået i tanken) og det virker som veggene er ganske tynne. Dufour tror de har vært smarte fordi man nesten kan se nivået i tanken gjennom en utfrest sprekk i veggen hvor tanken da står bak, ikke det at det i det hele fungerer som tiltenkt...

 

Undersøkte slangekoblingene og gjennomføringene ganske nøye, og alt er etterstrammet og virker tight. Det eneste som jeg syntes litt rart er den seige gugga som er i mellom skrukoblingene, vedlagt bilde 1 & 2. Merkelig farge på det hele, men jeg tror egentlig at dette bare er gjengetettning ala locktite, gugga er gul/blålig i fargen og jeg trodde først at dette kunne være frostvæske som hadde trengt igjennom fra vinterkonserveringen og blandet seg med tettningen, i så fall er det utett, men jeg tror ikke det er det.

 

Lang post det her, men det er et vanvittig irritasjonsmoment og jeg har nå undersøkt dette over lengre tid samt prøvd det jeg kan tenke meg av muligheter og feilkilder, men finner ikke ut av dette.

 

Før det blir sagt, ja dette er sikkert en reklamasjonssak, men gutta i D-yachts og kundeservicen deres stinker minst like jævlig som denne tanken så jeg skal prøve å fikse problemet selv hvis jeg kan.

 

Jeg gjetter på at dasstanken i plast er problemet, hva tror dere?!

 

 

Skroggjennomføringer:

dritt1.jpg

 

dritt2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Dufour med plasttank , forskjellen fra din er at jeg har tanken ute i cockpitbenken og den er på 60liter (hvit plast som man kan skimte innholdet gjennom)

Jeg plages også med drittlukt men ikke på dass , lukten kommer nede i benken der tanken befinner seg og det er 100% tett hele veien så jeg har begynt å tro at det rett og slett lukter tvers gjennom plasten på en eller annen måte :confused:

 

Men jeg bruker nå sånn sanitærveske som tar lukt samtidig som den løser opp dritten og minsker mulighet for at greia skal gå tett Noe lignene dette http://www.hyttebutikken.no/netthandel/pro...22c8c1eec029bc3

Link to post
Share on other sites

At det lukter gjennom plasttanken etter så kort tid høres rart ut, lukt gjennom plast og gummislanger oppstår normalt etter noen års bruk.

Hvordan tømmes tanken? Hvis det skjer med membranpumpe er dette en mulighet.

Rørdelene kan du se bort ifra, dette er, som du sier, flytende gjengetetning. Lekker det her er det også lett å se på korrosjon og saltavleiringer.

Kan det tenkes at det kommer fra tankens utluftingen og inn gjennom et vindu/lufteventil? Er utluftingen ok?

Link to post
Share on other sites

Hender dette etter kun ett års bruk så er dette helt klart en reklamasjonssak etter mitt syn, en septiktank bør "vare" lengere enn dette. Det at Dufor i Norge har dårlig kundeopfølging har jo ikke noe å si i denne sammenhengen.

 

Det er bare å gjøre krav på ny septik, og etter at halvt års tid er den vel på plass, da kan Dufor bytte den. enkelt og greit, hvis ikke så er forbruker- rådet/ombudet rett sted vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om man skal le eller gråte. :cryin:

 

HALLO Vi snakker om en ett år gammel Dufour 365!!!!. Reklamasjon, reklamasjon og atter reklamasjon. Dette er ikke noe du skulle behøve å forske på selv. Har ingen erfaring med septiktanker av plast, men flere her på bp har jo tatt opp dette med lukt og plasttanker tidligere så ...

 

Forslaget med kluter er ikke dumt, men som sagt: Er dette noe du skal behøve å bruke tid på når båten er helt ny?

Hva sier de på D-yachts når du framlegger problemet da?

 

1) Hvis det forsatt finnes kritiske journalister i seilas, så burde denne saken være et skikkelig 1000 kroners tips.

Legg båten hos D-yachts, og lever inn nøklene. Si at du kommer igjen om 2 uker sammen med en journalist, og da skal båten være luktfri.

 

2) Hvis jeg skulle forsøke noe, så ville jeg fylt opp tanken med vann sammen med en eller kanskje to flasker av den sterke mørkeblå santærveska som lukter sanitærveske. Fåes kjøpt hos Malfix - koster en del. Ville latt det stå urørt en uke, og så kjent på lukta igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt septikktanker av ulike plasttyper og har dårlige erfaringer. I min nåværende båt skiftet jeg ut alle slanger og tank av type hvit past. Jeg kjøpet en ny plasttank som skulle være difusjonstett. Ulempen var at innfestningen til stussene var svak og med stive spesialslanger oppstod det lett lekasje. Etter ett år ble den skiftet ut med en ståltank og nå ser det bra ut.

Mitt råd er: Skift ut plastanken med en stål- eller alu. tank av god kvalitet. Sjekk stusser at de har mothold, slik at slangene ikke kan gli. Bruk difusjonstett slanger, også på luftingen. Luftingen som bør være bra dimensjonert må ha stigning hele veien ut.

Før bruk, sett gjerne litt lufttrykk på hele systemet og legg på såpevann for å sjekke at alt er tett.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at det kan være noen feil på nye båter. Den store forskellen er hvordan en blir behandlet av produsent og forhandler når man kommer med ting som skal gjøres noe mere.

 

Det er ikke alle som skjønner viktigheten av fornøyde kunder.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det lukter septik?. Vil bare tipse om at stillestående saltvann i doskålen vil avgi dårlig odør etter noen dager. Skyller derfor alltid ned med et par kopper ferskvann før jeg forlater båten etter en tur. Bare et velment godt råd:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det lukter septik?. Vil bare tipse om at stillestående saltvann i doskålen vil avgi dårlig odør etter noen dager. Skyller derfor alltid ned med et par kopper ferskvann før jeg forlater båten etter en tur. Bare et velment godt råd:yesnod:

 

Jeg regner med at Bav sitt system er ganske likt, vi tømmer septik etter hver tur. Pumper ca 20 ganger etter at tanken

er tømt. Men gml saltvann blir det lukt av.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mener før å ha lest følgende gode råd her på forumet:

Legg en fuktig klut på der du tror lukten kommer fra. Etter en stund kan du lukte på kluten og avgjøre om du har funnet kilden.

Takk Nils, skal prøve dette.

 

Men jeg bruker nå sånn sanitærveske

Glemte å skrive dette, men vi har også siden tanken var ny brukt sanitærvæske, ingen effekt på lukten. Det eneste som hjelper med sanitærvæske er den umiddelbare lukten det gir når det havner i skål! Jeg tror vel tanken tømmes før den væsken får særlig effekt, snakker 12 timer med oppbevaring og påfylling av septik før den igjen tømmes.

 

Hvordan tømmes tanken? Hvis det skjer med membranpumpe er dette en mulighet.

Tanken tømmes ved å åpne ventilen som er avbildet, da renner det hele ut. Dritten pumpes opp i tanken fra skåla og renner ut når man åpner. Pumpen er standard type som er på jabsco pumpedass, det er vel ikke membranpumpe som sitter på siden av skåla? Har forøvrig snust her også, lukter like lite som alle andre steder. Luftingen er solid dimensjonert og går ut på skrogsiden, har spylt igjennom her også og sjekket at det er åpent! Etter en uke med stillelligge, tom tank, vindu igjen, lufteventil alltid åpen, sanitærvæske i skål og tank - lukter like ille!!!

 

Det er bare å gjøre krav på ny septik

Det er så mye som er "bare å gjøre", men skaff deg en båt fra D-yachts og kjenn på kroppen hvordan det er å få hjelp fra de med helt åpenbare saker som f.eks. at båten ble levert for ett år siden med salongtrekk i vanlig stoff, kontrakten sier alcantara. De sier det ikke er mulig å levere alcantara, men sjekk f.eks. hjemmesiden www.d-yachts.no å se på utstyrsliste til Dufour 365, "alcantara stoff i salong"! Har sagt det til dem flere ganger, sendte dem et rekommandert brev, det gadd de ikke hente fra posten engang!!

 

Reklamasjon, reklamasjon og atter reklamasjon.

Ja reklamasjon vil være en naturlig tanke, men man velger til slutt den enkleste veien til målet. Ja, hvis D-yachts ikke tar seg et jævlig tak snart så kan journalistideen være bra?! Synd for D-yachts "stakkars". Bruker regelmessig sterk mørkeblå sanitærvæske, fungerte fint i forrige båten, men ikke her. Har også prøvd å fylle opp med sanitærveske over tid.

 

Den store forskellen er hvordan en blir behandlet av produsent og forhandler når man kommer med ting som skal gjøres noe mere.

Helt korrekt, knall båt, den tåler tydeligvis mye og er velbygd, problemet er strengt tatt forhandler, litt dust med plasttank, det er sant. Som du sier; forskjellen er hvordan man blir behandlet.

 

Er du sikker på at det lukter septik?.

For å si det rett ut, det lukter ikke som om noen har gjort fra seg på gulvet akkurat, men vann lukter det ikke. Vi hadde samme pumpedass i en Marex 290, riktignok med tank i motorrom , men her luktet det bedre på dass enn det gjør hjemme hos meg - og her lukter det rent. Dessuten brukes båten stort sett hver uke og vannet ligger ikke lenge nok til å skape lukt.

Link to post
Share on other sites

Du skriver at det er god utlufting. Men hvilke type slange er det på utluftingen.

I følge Tess så er det flere produsenter som bruker vanlig armert plastslange til utluftingen. for å spare noen kroner.

Og da tar det ikke mange ukene før det lukter.

Lufteslangen bør også være av septikslange typen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke dette, jeg mener også denne slangen er av hvit type, ikke vanlig armert. Den vanlige armerte er brukt alle andre steder i båten, tydeligvis ikke topp kvalitet, det er allerede slitt hull i slangen koblet til elektrisk lensepumpe, så vannet flyttes fra bunnen av båten og inn i motorrommet, hehe.... uff

Link to post
Share on other sites

Hos meg hender det at det kommer litt septik tilbake i skåla etter en tid, og da blir det lukt. Dette skyldes trolig hevert-effekt (har ikke en sånn lufteventil på toppen av slangen som går inn i septikktanken). Løsningen hos meg er derfor å snu venderen som "by-passer" septikktanken (med andre ord stillingen for pumping rett ut i sjøen), da slipper jeg at det siver tilbake og lukten forsvinner. Kan det være tilfellet hos deg også?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Som du sier er påfylling normalt i toppen og da er det bare når tanken er overfull at man få hevertvirkning.

Men såsant ikke toalettet står høyere enn tanken er det ikke til å unngå at det siver noe tilbake. Dette fordi utventilen ikke er helt tett.

Det er derfor viktig å pumpe med rent vann til slutt. (men dette har du jo fortalt at dere gjør)

 

PS: Pls. reduser quoting til det som er helt nødvendig, har fjernet masse.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

 

Vel ut i fra erfaringsbasen er det flere som sliter med den norske imp. Skal vel ikke så mye til for å tape et salg. Og

det er mye mer en de småpengene vi prater om her.

 

Jeg ville kontaktet IMP og forklart at jeg gjør dette selv, men på deres regning. Jobbet for å få aksept. Så ringt TESS, bedt om råd. Kjøpt inn deler og skiftet selv. Skrevet timer på jobb. Deretter overlevert regning til de.

 

Men først må du få skriflig aksept på dette. Ut i fra hva jeg leser, tror jeg ikke hadde stolt på noe muntlig.

 

Synes dette er synd da Dufour er meget bra båter.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Dette kunne jeg selvfølgelig prøvd, men jeg regner ikke med at importør kommer til å dekke dette, men det er klart det er en ønskedrøm. Mtp. dekking av utlegg så er det bare å ta en telefon til f.eks. Bærum plastservice å høre hva de sier om D-yachts evne til å dekke utlegg. Det ender nok med at vi betaler dette selv, men først skal jeg prøve de forslagene som er kommet i denne tråden - litt billigere enn å kjøpe tank med en gang!

Link to post
Share on other sites

Det drypper stadig vekk inn forhold som støtter den tanken jeg har gjort meg opp om alle disse nye båtene som masseproduseres på fabrikk, aldri prøveseiles og så utleveres til kunden.

Neste!

 

Bare tanken på å sette inn en plasttank er tåpelig i seg selv.

Syrefast tank og opplegg stort sett med rør er det eneste holdbare.

Link to post
Share on other sites

Ingar: Det kan jo bli artig å høre hva importør sier hvis de svarer på din henvendelse, men det skal sies at jeg ikke har postet denne tråden for å få fram noe svar fra dem eller presse de på noe vis. Grunnen til posten er bare at jeg ikke er spesiellt glad i drittlukt og ønsker å bli kvitt denne på letteste mulige måte.

 

Jeg er uansett glad for tips om hva vi kan gjøre for at D-yachts skal få hodet ut av rævva å fikse det vi har spurt dem om, jeg likte den posten med å kontakte en journalist, kanskje en ide? I så fall så har jeg langt mer å komme med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...