Jump to content

Dufour 365, septikktank i plast - bare dritt?


olla

Hva tror du er problemet?  

92 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

De kan holde insinuasjonene Deres for Dem selv og dra i Deres egen pinne.

 

Ellers styrer jeg min båt fra hvor som helst i sittebrønnen med min Holt-Allen teleskopiske forlenger.

 

Ja noen trenger en forlenger , andre gjør det ikke. :lol:

 

Men ha en flott ferie samma ossen du holder i an :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ellers er dette litt synd. Dufour 34 er en båt jeg kunne vurdert.

Dersom den kunne leveres uten det idiotiske rattet.

Du får denne båten med stort eller lite ratt + at du kan få den med rorkult.

Er faktisk en slik båt her i Tønsberg med rorkult.

 

Skal man ha ratt så er jo det store rattet helt konge å bruke etter min mening

Link to post
Share on other sites

En liten tilleggs opplysning bare for de som vurderer å kjøpe ny Dufour.

 

Jeg kontaktet Dufour agenten i et av våre naboland for å høre om jeg kunne kjøpe ny båt av de istedet for å handle her i Norge og de brukte under 10minutter på å svare på mail , det tok 2dager så hadde jeg brosjyre og prislister i posten samt at det er veldig stor velvillighet til å svare lynraskt på alle spørsmål.

Jeg spurte de også som en test hvor lang tid de skulle ha på å skaffe en ny del til en båt jeg vet den norske importøren kunne levere "en gang iløpet av sommeren" , disse kunne skaffe delen på 2uker om man betalte litt høyere fraktkostnader , ellers ville det kunne leveres på 4uker med nøyaktig leveransedato og avslag om de ikke holdt det de lover mth levering.

De var også villig til å ta min båt i innbytte til grei pris noe de fleste Norske enten sier nei til eller de gir deg en lav garantisum.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk! Håper folk sjekker erfaringsdatabasen her på baatplassen.no før de kjøper seg ny båt, der står det jaggu noen sannhetens ord om Dufour og D-yachts.

 

Septikktanken har forøvrig stått med ferskvann med sanitærvæske nå i over en måned tror jeg det blir, lenger enn planlagt, men sånn skjer. Var nedi båten her forleden og det lukter fortsatt ganske jævlig, snuste kjapt på tanken og kunne ikke merke at akkurat den luktet noe. Begynner å tro det er slangen med største diameter som går fra tanken og ut under vannlinja som skaper lukt, det blir stående en del dritt her iom. kuleventil sitter i enden av en meter slange. Kommer tilbake til resultat når vi får sniffa litt mer i båten i løpet av uken!

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt 18 år gammel Bayliner med plasttank og det fungerte fint bortsett fra en periode med tett lufting. Slangen fra toalettet var ca. 1/2 meteren. På nybåten er den dobbel så lang og der kjenner jeg en antydning til kloakklukt i motorrommet. Kanskje fordi jeg ikke pumper lenge nok til å få bommelommen helt inn i tanken :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt plast tank i alle år. og ikke noe lukt. jeg passer også på at tanken ikke blir stående med "dritten" lenger en det den må.

 

Tanken er orginal Benetau, grønnplast levert av Normar.

Slangene er gass tette, levert av Tess.

 

Tanker laget at rustfritt/syrefast, tar kvelden de å hvis du ikke passer på å tømme dem.

 

Tror det største problemet er at slangene som blir kjøpt til septik er av en billig kvalitet og ikke er gasstette.

Careka har jo plast tank og ikke problemer, men har gasstette slanger som er vesentlig dyrere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

SRA: Artig at du spør egentlig. Har nettopp hatt en bra møte med daglig leder Siri Laurentz hos D-yachts og vi har fått forklart hva vi er misfornøyd med og hvorfor vi er misfornøyd, vi ble hørt og forstått! Vi fikk en meget bra dialog og hvis Laurentz holder det hun lover så ser jeg det som sannsynlig at vi endrer vår innstilling til D-yachts.

 

For å svare direkte på ditt spørsmål: Jeg fortalte om drittlukta, sånn skal det ikke være og sånn bruker det ikke være med Dufours båter. Foreløpig er status at jeg skal se om jeg finner ut av det og utbedre som best jeg kan, dette er etter eget ønske. Kompensasjon for utført garantiarbeide fra vår side har kommet i orden og jeg kan ikke si annet enn at hvis hun holder det hun lover så blir vi fornøyde kunder. At vi blir kvitt lukta på en eller annen måte er nå for meg helt klart og det føles nesten for godt til å være sant at jeg skriver det her. Holder tråden oppdatert med hva som skjer fremover. Svar godt nok?

 

Tipset tidligere i tråden om at vi kan bli kvitt lukta ved å fylle tanken med ferskvann og sanitærvæske har desverre ikke fungert, samme lukt der enda. Vil anta at lukten sitter i slangene en plass og jeg kommer til å bytte hovedslangen fra tanken og ut i første omgang.

Link to post
Share on other sites

SRA: Artig at du spør egentlig. Har nettopp hatt en bra møte med daglig leder Siri Laurentz hos D-yachts .

 

Det er vel samme Siri Laurendz som er, eller nå var, hos Westmar og driver seilkurs med Hunter seilbåter? Hjelper ofte å få nye folk inn, hvis det er tifelle da? Hun er i allefall en veldig hyggelig dame!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er samme person ja, hun virket ordentlig trivelig og ikke minst løsningsorientert. Samtidig virka det som hun har evnen å sparke de andre ansatte rundt slik at de kan begynne å gjøre jobben sin. Det blir spennende å se hva som skjer fremover og jeg håper naturligvis ting ordner seg.

Link to post
Share on other sites

Det er samme dama ja , slik jeg forsto så har hun begynt hos D-yacht nylig og om hun får skikk på ettermarkeds problemene som Dufour har slitt med så er jo dette bare gull.

Kanskje man skulle insistere på å få snakke med henne neste gang det skulle være noe.

Hører veldig gjerne mer om hvordan det går med denne saken og andre saker som har vært tatt opp tidligere vedr misnøye med D-yachts.

Det er gjerne sånn at 1 misnøyesak må gjøres godt igjen 10ggr før den er glemt men om de med dette snur helt rundt på hele prosedyren de har ført tidligere så er det nok flere dufour eiere som heretter tar dufour tilbake inn i varmen når det er påtide å tenke på ny båt igjen når 3fotsyken slår inn utpå høsten

Link to post
Share on other sites

Jepp! For å si det sånn så skal det godt gjøres av Laurentz å gjøre en dårligere jobb enn det som er gjort tidligere, samtidig er det nok en stor utfordring å ordne opp i ting slik at "alle" blir fornøyd, men som sagt tidligere så er dette et skritt i riktig retning i alle fall - og jeg kommer til å holde denne tråden oppdatert med hva som skjer med båten vår i alle fall.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har byttet den største slangen, mao. den som går fra tanken og ut i sjøen. Markant lukt fra den forrige slangen, hadde trukket igjennom materialet, enda det stod tydelig på den at den var til septik. Lukten er der enda, men noe redusert. Kan nesten virke som det er resten av slangene som må byttes. Kan bare ikke forstå at det bare er vi som har dette problemet. Nå er ferien over, 11.5 av 14 dager var det regn, herlig. Skal ta kontakt med Siri hos D-yachts til uka tenkte jeg for å høre hva videre fremdriftsplan blir, regner med at det går i orden. Flott båt, gikk enkelt og greit å komme seg ned til gøteborg, måtte "bremse" litt når vi plutselig var i strømstad. Alt av utstyr fungerte flott, med unntak av en impeller i motoren D1-30 som plutselig manglet 4-5 blader, litt rart iom. at båten er ett år gammel, gikk kjapt å bytte da.

 

Erfaringer gjort er at:

Uorg. bruce-anker på 15kg med 4x dybde holder båten trygt på svai i stabile 15ms på varierende bunntyper, artig å se folk som stresser med et par ankere ut foran av forskjellig type som jobber og sliter og allikevel driver rundt omkring som bare det. Hvorfor ikke bare hive ut et passe stort bruceanker med en gang, nok kjetting og tau og kjøre det ned så kan man heller bruke tid på å lage kaffe..

 

Reserve impeller er kjekt og ha.

 

Seilene er til for å brukes, det samme er Per (autopiloten).

 

I Lila bomen hadde det vært kjekt med en baugpropell når det er smekkfullt å vinden blåser kraftig fra siden, gikk nå fint men, litt puls når vinden tok tak.

 

Ikke hør på havnesjefen på Gullholmen, kjørte forbi en ledig plass fordi vi fikk beskjed om legge oss lenger inn like ved korttidsbrygga. Den ledig plassen var da ikke lenger ledig når vi fikk beskjed om å flytte oss. Vanlig å anta at man vil stresse seg inn med nesten 11m båt, 2 personer, til Gullholmen bare for å kjøpe is?

 

50L varmtvann er nok for masse dusjing.

 

Kulefendere er bra fendere!

Link to post
Share on other sites

Bra at du er på sporet. Tror også mest på slangene.

 

Ellers stusser jeg over størrelsen på septiktanken din. Levers disse båtene på 37 fot virkelig bare med 30 liter septik?? Den pumper du jo full på en knapp dag! Ellers kan det jo se ut som de har tatt det igjen på varmtvannstanken på 50 liter. :lol: Ikke dårlig.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de svenske kvlitetesimpellerne så er ikke dette noe ukjent fenomen på Volvo Penta... Dette gjelder etter sigende alle små motorer i D1 og D2 serien. Men i følge VP er så detter problemet ryddet av veien nå.... stormet vel som værst i fjor vil jeg tro. Dette gjelder kun en bestemt serie av impellere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husker ikke om det er 30 L jeg, sikkert litt større, men det blir relativt fort full, vi vel bruker også mye vann ved pumping. Varmtvannstanken har jeg satt inn selv, tok ut den originale på 20L og satte inn ny isotemp under sengen i kabinen foran, funker kjempegreit. Langt strekk med kjølevann bakfra, ingen sirkulasjonspumpe, bare isolert kjølevannslangene. Blir varmt vann veldig fort altså, kjempeløsning.

Link to post
Share on other sites

Olla.

 

Jeg har på min dufour en stor vrider under vasken på badet som man skiller driten fra å gå i tanken eller rett ut med , denne vrideren hadde jeg å stå rett opp (begge kanalene åpne) istedet for å stenge rett ut og åpne mot septiken , dette resulterte i at det ble stående litt ymse i den halve meteren slange som jeg aldri bruker (pumpe rett ut istedet for i septik og så ut) , dermed så begynte det å lukte.

 

Jeg brukte litt klorin i dass og kjørte igjennom rett ut slangen og svitsjet så over til kun septik og etter det så er lukten blitt så godt som borte.

jeg bruker green viking hver gang etter at tanken er tømt og klar for ny dose med godsaker.

 

Kan det være at det har sneket seg litt godterier ut i den slangen som du kanskje aldri bruker slik det hadde gjort hos meg ?

Link to post
Share on other sites

ENzo: Det er klart det kan ligge no dritt der, forsåvidt så måtte jeg ta av en av slangene koblet til denne vrideren når jeg monterte den nye slangen fra tanken - og der var det litt dritt og det lukta ufint. At det lukter inni disse slangene er vel uansett ikke noe sjokk og jeg mener at det burde uansett ikke lukte (sett at dritten ikke står der måneder i strekk selvfølgelig). Det har blitt bedre da så jeg tror slangene er verdt å bytte, samt å bruke slangeklemmer med insex-stramming i stedet for vanlig type slangeklemmer, da tetter de skikkelig. Ifl. Tess klemmer ikke vanlige slangeklemmer i nærheten av nok til å krympe slangene tilstrekkelig på stussene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...