Jump to content

Dufour 365, septikktank i plast - bare dritt?


olla

Hva tror du er problemet?  

92 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg er uansett glad for tips om hva vi kan gjøre for at D-yachts skal få hodet ut av rævva å fikse det vi har spurt dem om, jeg likte den posten med å kontakte en journalist, kanskje en ide? I så fall så har jeg langt mer å komme med.

 

Olla:

 

Dette er en ren reklamasjonssak, og du må ikke finne på begynne å mekke på dette selv, eller sette det bort til noen og så forvente at leverandøren betaler omkosninger.

 

Er spes. interessert i dette og andre problemer med Dufour, da dette merket står på lista mi over "muligens neste båt" :wink:

Link to post
Share on other sites

Har som baatsmann samme system som Dufour når det gjelder septik, det er en svakhet med systemet etter mitt syn. Det er at slangen som går til innløpet på toppen av tanken blir "relativt" lang, hos meg er den nok et en drøy meter. Slangen er i sin helehet høyere enn utløpet på dassen og høydeforskjellen er nok en meter vil jeg tro. Dette gir et overtrykk på 0,1 bar på den væske som står i slangen som virker mot dassens tilbakslsagsventil/system. Det er her viktig at en ikke sparer på vannet når dassen er flyllt med "hard valuta", man må nok får pumpet alle godsakene over i tanken, hvis ikke så kan det fort skape litt lukt etter en tid, da godsakene presser på mot dassen.. Det er vel en drøy liter med væske i en 38mm slange på en meter lengde..

 

Så jeg pleier alltid og pumpe litt ekstra vann inn etter den "harde valutaen" er ute av synet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt greit å se hvor mye ledig kapasitet det er i tanken, det har Bavaria løst på en grei måte. En sensor gir signal og et lys på instrumenttavlen tennes når tanken er 3/4 full, gjelder selvsagt begge tankene.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er her viktig at en ikke sparer på vannet når dassen er flyllt med "hard valuta", man må nok får pumpet alle godsakene over i tanken, hvis ikke så kan det fort skape litt lukt etter en tid, da godsakene presser på mot dassen.. Det er vel en drøy liter med væske i en 38mm slange på en meter lengde..

 

Så jeg pleier alltid og pumpe litt ekstra vann inn etter den "harde valutaen" er ute av synet

 

Samme hos meg har vel godt og vel 1m slange opp til septik, og fylte do skålen med noe farge of pumpet med åpen septik. Tok vel 8 pumpeslag for å få farget vann ut av slangen. Så jeg har skrevet en bruksanvisningh på badet for hvordan doen best brukes. I hav vil jeg ikk efylle opp septiken med tiss og vann så da pumpes det bare ut av doskåla. Nå har jeg 2 doer i båten så den ene brukes til tiss og går stort sett bare igjennom septik og så rett ut, den andre doen brukes til bærsj som selvfølgelig går i septik.

At det kan stinke fra råttent saltvann i do når det er sommer og varmt skyldes at plankton algene dør og råtner. Kan vel forebygges ved å helle lit Husholdningeddik i do som samtidig løser opp urinsteinen i rørene.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten og sjekka, tanken er fyllt breddfull med blå gugge og ferskvann, har spylt igjennom lufteslangen. Dassen fyllte jeg opp med ferskvann blandet med båtvask og pumpet dette igjen rett ut, har skyllt igjennom med ferskvann til slutt. Har satt ventilen på "rett ut" for å hindre evt. tilbakeslag/hevert. Lufteslangen er sjekket og kvaliteten på den ser ut til å være bra, dimensjonene likeså. Da mener jeg alt er lagt til rette for at dette kanskje kan bli bedre, kommer tilbake med svar!

Link to post
Share on other sites

Det drypper stadig vekk inn forhold som støtter den tanken jeg har gjort meg opp om alle disse nye båtene som masseproduseres på fabrikk, aldri prøveseiles og så utleveres til kunden.

Neste!

Da var det annerledes i gamle dager, mens brødrene Olin og Rod Stephens designet og testet båter. Grunnleggeren av Nautor, Pekka Koskenkyla, beskriver det slik:

Rod and Olin Stephens were a good team. Olin was the scientist, who rarely traveled from the office and his drawing board. Rod was the opposite. He was the practical man, who liked to travel and visit the yards that were building S&S designed boats around the world. He would go out with customers on sea trials. In short he would help the yard to build a high quality boat and he would help the client to sail it well. His expenses were very reasonable. I remember him charging $100 per day and part of the traveling expenses, which were reasonable, because when he came to Europe he could maybe see ten different individuals or companies, so each one paid only 10 per cent of his expenses. Rod was very much a hands on person. At the yard he wasted only little time in the office. He was crawling all over the boats looking at each detail with his yellow note pad. He would take first his notes from previous visit and like a schoolmaster make sure that the previous points were rectified and if not they would be included in the new list. His work for us was absolutely essential. Because of his long experience in both sailing and building he knew more than any other living soul about sailing boats and how to build them right. Especially in our case we could not have been able to obtain the high quality of which SWANs have always been known without his keen interest and frequent visits. Typical of him was that, when a boat was launched and the owner asked him to participate in the sea trials with the builder and often sailmaker present, he would want to start at the crack of dawn. This was usually hard for the owner, because he would have celebrated typically the night before with champagne and maybe some stronger liquids, but Rod did not care, because he went to the bed at 9 PM and only drank milk. Early next morning he would have himself hoisted at the top of the mast checking all the rigging and attachments, then down to the spreaders etc. The owner who was anxious to go sailing would impatiently wait for hours with his crew. At lunch time Rod would only have a sandwich and a glass of milk while the owner would have a big meal in the restaurant with his crew to kill boredom and time. It was a long time before Rod was down to keel bolts and the builder's rep., often myself, had to be with him, because he wanted to make sure that I understood what he meant with his list of comments in his yellow note pad. The sun would be on its way down before he was ready to do what everybody had been waiting for, i.e. cast off and hoist the sails. It would, however, not be a pleasant cruise, because he made every-body work hard by constant sail changes. All the sails had to be tested at different angles of wind. All the deck fittings and their right positions with each sail verified. Another few sheets of notes were written and if a representative of the sail maker was present the builder's rep. could have the heat turned off for a few moments. These sea trials were always a full day of hard work, but well worth of it, because only few potential problems went without notice. The work that Rod did was as important as the design, because the SWANs rarely had technical problems, much less so than many other boats. Obviously if something on the boat breaks down before the finish of the race it can not win, no matter how good the design and crew is. Rod's work helped our reputation as a builder of strong boats that win races. No other design office has had such a team. Olin would design and Rod would make sure it was built right and then even test it afterwards rather than just make the drawings and leave the rest to the builder. It was our luck that we had them rather than some other designer.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
...og båten heter Kjappfot ! :lol:

Jeg vet det og hadde noen vært kjappe i den andre enden av kroppen, så hadde de tatt seg av kundene i stedet for å løpe fra garantiansvar og arbeider. En annen ting er at det er heller ikke smart og skjelle ut kundene sine. Det heter dog at angrep er det beste forsvar.

Link to post
Share on other sites

Ser i www.brreg.no at det er 2 foretak som heter Gran Seil

http://w2.brreg.no/enhet/sok/treffliste.js...0&kommune=0

 

Med 2 ulike adresser , håper at det firmaet som leverer seil ikke er eid av D-yachts Hans ?

 

Jeg har jo et slags forhold til D-yachts og er som så mange andre ikke overdrevent imponert over dem , mens Gran seil har jeg handlet med nå i det siste og de virker da både kjapp og pålitelig.

Link to post
Share on other sites

Det drypper stadig vekk inn forhold som støtter den tanken jeg har gjort meg opp om alle disse nye båtene som masseproduseres på fabrikk, aldri prøveseiles og så utleveres til kunden.

Neste!

 

Bare tanken på å sette inn en plasttank er tåpelig i seg selv.

Syrefast tank og opplegg stort sett med rør er det eneste holdbare.

 

Jeg har hatt plast tank i alle år. og ikke noe lukt. jeg passer også på at tanken ikke blir stående med "dritten" lenger en det den må.

spyler godt og tanken står slik at den tømmer seg selv(fritt fall)

Tanken er orginal Benetau, grønnplast levert av Normar.

Slangene er gass tette, levert av Tess.

 

Tanker laget at rustfritt/syrefast, tar kvelden de å hvis du ikke passer på å tømme dem.

Leste om en som fikk hull i en 4mm tank bare etter 6 mnd.

 

Kan det være kvaliteten på plasten som ikke er bra nok ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tanker laget at rustfritt/syrefast, tar kvelden de å hvis du ikke passer på å tømme dem.

Leste om en som fikk hull i en 4mm tank bare etter 6 mnd.

 

Veit ikke helt.

Tanken min har stått der siden 1982.

Skjenker den liten tanke.

Tømmer og renser den kun om høsten når båten går i opplag.

 

Ellers er dette litt synd. Dufour 34 er en båt jeg kunne vurdert.

Dersom den kunne leveres uten det idiotiske rattet.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ellers er dette litt synd. Dufour 34 er en båt jeg kunne vurdert.
Dersom den kunne leveres uten det idiotiske rattet.


Kan være at det bare er malinga som holder. :wink:

Eller så syns jeg D 34 er en fin båt nyttopp p.g.a det flotte rattet. :smash::yesnod::lol:
Styrer man en båt, eller "drar mann i en pinne" ? :lol: Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan være at det bare er malinga som holder.

Eller så syns jeg D 34 er en fin båt nyttopp p.g.a det flotte rattet.

Styrer man en båt, eller "drar mann i en pinne" ?

 

Det finnes båter med styrekult eller kun 1 ratt? :wink:

 

Lurer på om Lano får låne båten til kona i Helgen :cool:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det finnes båter med styrekult eller kun 1 ratt? :wink:

 

Lurer på om Lano får låne båten til kona i Helgen :cool:

 

Det holder med 1 ratt for å styre båten, ellers blir det lett krangel om hvor vi skal. :discuss::lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...