Jump to content

AIS og TIKI Navigator


Tiki Support

Recommended Posts

AIS og TIKI Navigator

 

Det finnes allerede flere tråder om AIS, men ikke alle har oppfattet AIS-systemet helt korrekt, så her er litt grunnleggende informasjon om AIS, hva man trenger av utstyr, hvordan et program som TIKI håndterer AIS mm.

 

Hva er AIS?

 

AIS er et automatisk identifikasjonssystem som er innført av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for økt sikkerhet til sjøs. Skip med AIS, sender automatisk ut informasjon om skipets fart, kurs, type skip, navn, kallesignal mm. Informasjonen sendes på to VHF-frekvenser, og kan mottas av alle som har en AIS mottaker. Med en kartplotter eller PC-program som støtter AIS vil skipene bli vist på kartet.

 

Hva trengs av utstyr for å motta AIS?

 

Du trenger en AIS mottaker, en VHF antenne og et kartsystem som støtter AIS (en kartplotter eller et PC program). Du kan bruke din eksisterende VHF-antenne ved å bruke en splitter, men det beste er å ha en separat antenne for AIS mottakeren.

 

Det finnes to typer AIS mottakere. De beste (og dyreste) mottakerne lytter samtidig på begge AIS-frekvensene. De rimeligere mottakerne lytter på en kanal av gangen, og switcher mellom de to kanalene. Dette innebærer at man mister de signalene som sendes på frekvens X mens man lytter på frekvens Y og omvendt - og skipenes posisjon vil derfor bli oppdatert noe sjeldnere enn med en mottaker som tar inn begge frekvenser samtidig.

 

Det finnes mange merker å velge mellom, som f.eks. NASA AIS Black Box (billigst, tror jeg), EasyAIS og TrueHeading SR161 og 162 (som har fått meget god omtale). NASA AIS har blitt kritisert på enkelte nettsteder for dårlig kvalitet på tilkoplinger etc., men dette er muligens historie. En venn av meg installerte nylig en NASA AIS og alt virket greit for ham.

 

Hva trengs av utstyr for å sende AIS?

 

De fleste lystbåter nøyer seg med en AIS-mottaker. Men det finnes også AIS sendere (Class B-transpondere) som er ment for lystbåter, som ikke bare vil se skipstrafikken, men også selv bli sett. Disse koster selvfølgelig mer, men vil nok bli å finne i stadig flere båter etterhvert.

 

Hvordan kople AIS mottakeren til PC'en?

 

AIS mottakeren må tilkoples til en egen seriell port eller virtuell COM port (via USB) - altså ikke samme port som GPS'en. Dette kommer av at GPS data sendes med en baud rate (hastighet) på 4800, mens AIS data bruker baud rate 38400. TIKI vil ikke lese GPS gjennom en AIS mottaker, kun fra en separat GPS tilkoplet sin egen port.

For å kople AIS mottakeren til dagens bærbare PC'er, som ikke har seriell port, kun USB-porter, må du bruke en konverteringskabel med seriell plugg i den enden som koples til AIS'en - og en USB-plugg i den andre enden som skal inn i PC'en.

(Det finnes programmer som kan bruke samme port for både AIS og GPS, men TIKI krever altså to separate porter. Det er derfor ingen grunn til å kjøpe en AIS mottaker med innebygget GPS.)

 

Hvordan håndterer TIKI AIS?

 

Med en AIS mottaker tilkoplet din PC vil TIKI motta data fra fartøy med Class A eller Class B AIS sendere og vise fartøyenes posisjon med kurs- og fartsindikator.

 

tiki_ais.jpg

 

Fartøyene vil normalt bli vist med en sirkel og kurslinje/fartsindikator i BLÅ farge. På kart i stor målestokk eller zoom vil store fartøy bli vist ikke som en sirkel, men grafisk i tilnærmet korrekt størrelse. Når det er fare for kollisjon (basert på dine innstillinger), vil fargen på fartøyet endres til RØD.

 

Når du peker med musen på et fartøy i kartet, vil du se kortfattet informasjon i et lite pop-up vindu. Hvis du klikker på fartøyet, vil et større AIS VAKT panel vise deg mer informasjon som CPA (beregnet minste avstand basert på nåværende kurs og fart) og TCPA (tid til beregnet minste avstand), samt peiling og avstand m.m. Alle fartøy som du mottar data fra, vil dessuten bli listet, slik at du med et enkelt klikk kan få informasjon om hvilket som helst fartøy. Lengden på kurs- og fartsindikatoren viser beregnet posisjon om det antall minutter som er satt i TCPA (standard 2 minutter).

 

AIS sendes i ulike intervaller.

 

I motsetning til GPS data, som blir oppdatert raskt og kontinuerlig, sendes AIS data i ulike intervaller. Noen skip som holder høy hastighet (eller svinger) kan sende så ofte som hvert 2-5 sekund, mens et skip som holder lav fart oppdateres langt sjeldnere, f.eks. hvert 15-20 sekund eller enda sjeldnere.

 

Dette innebærer at skipene ikke flytter seg jevnt på kartet, men hopper i rykk og napp. I TIKI brukes derfor bestikkregning for å beregne skipenes posisjon mellom oppdateringene, slik at antatt posisjon oppdateres hvert 3. sekund. Du kan også simulere skipenes og din egen posisjon 2-10 minutter frem i tid, basert på at skipene opprettholder fart og kurs fra siste kjente posisjon.

 

Hvis du vil se hvordan AIS systemet virker, før du kjøper en AIS mottaker, kan du laste ned en gratis demo av TIKI Navigator samt demokart på www.tikinavigator.no Her finnes en simulator som er basert på sanne AIS data.

 

Og det var reklamen.

 

TIKI Support

Link to post
Share on other sites

Viser TIKI informasjon fra alle AIS klasse B sendere?

 

Hva er grunnen til at endel mottagere ikke viser klasse B sendere?

 

Ja, TIKI Navigator leser både Class A og Class B.

 

At ikke alle leser Class B, skyldes nok at Class B er i sin spede begynnelse. Så vidt jeg vet er systemet ikke endelig godkjent i USA. Europa leder utviklingen, men fortsatt er det ikke så mange lystbåter som har Class B sendere. Dette vil nok endre seg fort.

 

TIKI Support

Link to post
Share on other sites

Kan tiki bruke de gamle versjon 3 BSB kartene. Er litt usikker på disse typene.

 

Ja, TIKI kan bruke BSB 3 kartene.

 

Forskjellen på BSB 3 og BSB 4 er ganske enkelt at BSB 4 er beskyttet med kryptering og må registreres hos Maptech. BSB 3-kartene er like gode, men de er jo gamle etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Klasse B, da finnes det sikkert klasse A også. Hva er forskjellen?

 

Kort forklart:

Class A er mer kompliserte, kostbare systemer beregnet for større skip som er pliktige til å ha AIS sendere.

Class A har en sendestyrke på 12.5 watt, og vil med antennen høyt plassert kunne ses 30 nautiske mil eller enda lengre unna.

 

Class B er langt rimeligere sendere med en styrke på 2 watt, og vil normalt kunne ses rundt 7 nautiske mil.

 

Class B sender ikke like mye informasjon som Class A, men mer enn nok for de fleste:

 

classa_classb.gif

 

Det er mye uklarheter om Class B. Noen er redde for at etterhvert som mange lystbåter får Class B sendere, vil frekvensene bli overfylte og dermed lage kluss for skipstrafikken.

Mange lystbåter vil ha Class B sendere fordi de vil bli sett til sjøs. Men de store skipene som plikter å sende AIS og å motta AIS, er så vidt jeg vet ikke pliktig til å motta Class B-data. Man kan derfor ikke stole på at man blir sett og tatt hensyn til. Så fortsatt er det viktigst for oss i lystbåter å se de store skipene, og selv endre kurs i tide. Du pukker ikke på din rett når en på 300 tonn er på vei rett mot deg.

Link to post
Share on other sites

Du pukker ikke på din rett når en på 300 tonn er på vei rett mot deg.

Har hatt en mistanke om at dette ikke er så lurt. :lol: :lol:

 

Etter å testet Tiki er jeg blitt fristet av programmet. Begrensingen ligger i kartutvalget, kartene stopper i Ålesund og det er jo mange flotte plasser nordenfor.

 

Har skannet noen kart nordenfor som jeg bruker på SeaClear. Har fått svært nøyaktige posisjoner med programmet.

 

Kan Tiki lese disse WCI filene som kartene til SeaClear blir konvertert til?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Har skannet noen kart nordenfor som jeg bruker på SeaClear. Har fått svært nøyaktige posisjoner med programmet.

Kan Tiki lese disse WCI filene som kartene til SeaClear blir konvertert til?

Nei, jeg vil ikke la TIKI lese selvskannede kart.

 

Jeg har fått mange forespørsler om dette, men jeg anser ikke at bruk av selvskannde kart til sjøs er trygt nok. Selvfølgelig er det mange som klarer å kalibrere kartene riktig, men langt fra alle. Å bruke egne kart med f.eks. OzieExplorer på en fjelltur er utmerket. Å navigere en båt i urent farvann er noe helt annet, og selv om folk flest vet at de ikke skal stole blindt på elektronikken, er det lett å gjøre nettopp det. Kanskje er jeg for forsiktig, men dette er grunnen til at jeg ikke vil la TIKI håndtere selvskannede kart.

 

At Maptech ikke har dekning lengre nord enn Ålesund med sine utmerkede BSB-kart er trist og leit. Både Nautisk Forlag og undertegnede har gjentatte ganger anmodet om kart for hele kysten, men så langt forgjeves.

Link to post
Share on other sites

Litt ofrvirret her. Slik det virker for meg (etter å ha skummet posten) kan AIS brukes som en substitutt for radar i store leder (eng. kanal osv) for å unngå kollisjoner? Hva er prisen på en slik AIS mottager? Og er alle kommersielle skip pålagt å ha dette?

Link to post
Share on other sites

Litt ofrvirret her. Slik det virker for meg (etter å ha skummet posten) kan AIS brukes som en substitutt for radar i store leder (eng. kanal osv) for å unngå kollisjoner?

AIS er ikke substitutt for radar, det er et supplement.

 

Det er nyttig i trange farvann fordi det i enkelte tilfeller klarer å se "rundt hjørner" og det er praktisk i sterkt traffikerte farvann fordi det gir et visst bilde av trafikken. Ikke alle kommersielle båter har AIS, for ikke å snakke om andre fritidsbåter. En radar er er dermed å foretrekke i nedsatt sikt og om natten.

 

En enkel AIS-mottager uten display får du vel fra rundt 2-2,5 tusen, og har du en moderne plotter vil den vise AIS-data fra mottageren.

Link to post
Share on other sites

Å navigere en båt i urent farvann er noe helt annet, og selv om folk flest vet at de ikke skal stole blindt på elektronikken, er det lett å gjøre nettopp det. Kanskje er jeg for forsiktig, men dette er grunnen til at jeg ikke vil la TIKI håndtere selvskannede kart.

Er enig med at det er lett å gjøre feil under skanning og kalibrering av kartene. Egentlig ønsker jeg ikke skanne kartene selv for å bruke de til navigering, og er jo klar over begrensingen med å få disse kartene god nok til helt å kunne stole på.

 

Bruker alltid papirkart selv om kartprogrammet er påslått.

 

Da er spørsmålet om det finnes andre muligheter til å kunne bruke Tiki med kart nordenfor Ålesund? :confused: I så fall har jeg oversett denne muligheten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...