Jump to content

Værtjeneste ombord - Wetter Infobox WIB3


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har i flere tråder henvist til Wetter Infobox WIB3 som er utviklet av MÖRER SCHIFFSELEKTRONIK. For de som har anskaffet denne mottagerenheten av Navtex meldinger, værmeldinger fra værstasjonen i Hamburg og andre meldinger, kan det være greit å vite at programoppdatering av selve mottageren og av softwareprogrammet finnes på: http://www.wetterinfobox.com/english/Downloads.htm#WIB3

WIB3 registrerer dessuten barometertrykket fortløpende. WIB3 er en liten enhet med oppladbare batterier som registrerer NAVTEX meldinger kontinuerlig, samt værmeldinger fra Hamburg (god kvalitet etter mitt skjønn). Jeg pleier å koble den til PCen en gang i døgnet for å lese siste oppdateringer av værforholdene.

Den har også en relativt ny SYNOP funksjon som gir viktig værinformasjon i de seilingsområder man aktiviserer. Jeg tror dette er den beste investeringen jeg har gjort i forhold til værtjeneste ombord. Informasjonshefte om WIB3 finnes på:

http://www.wetterinfobox.com/

Unner mange å ha gleden av denne enheten ombord.

Link to post
Share on other sites

Gir litt mer informasjon om Wib3. Den har flere sider bl.a om Navtex, Barometersituasjonen siste 170 timer, værtjeneste fra Hamburg (DWD) og SYNOP funksjon som er værtjenester fra værstasjoner og skip. Det siste er vist på bildet under. Ved å aktivere en av pilene på bildet med datamus kommer det frem utførlige værobservasjoner på dette punktet. Dette er en ny funksjon av året og etter mitt skjønn svært verdifull. Denne tjenesten fungerer i alle fall i Skagerak og Kattegat og videre nedover den engelske kanal og videre i østersjøen.

 

wib3.jpg

Link to post
Share on other sites

Antennen er faktisk innebygd. Det er ikke nødvendig med noen som helst utvendig antenne. Jeg har opp gjennom årene forsøkt ganske mange systemer for Navtex og Hamburgs tjeneste for Weatherman - men ingen har vært på høyden med Wetter Infobox Wib3. Selve mottageren har dimensjonen 11.7 cm (lengde) x 5.5 cm (bredde) x 3.0 cm (dybde). Jeg legger den som regel ved styreposisjon og avleser hver morgen og kveld ved å koble den til USB port på PC. Batterikapasiteten synes å vare godt over en uke uten tilkobling til PC (lades opp gjennom USB kabelen). Jeg undrer meg over hvorfor det ikke har vært større respons her på BP for dette flotte værvarslingssystemet.

Link to post
Share on other sites

Her vises utsnitt av dagens synop informasjon i området Kattegat: Som det fremgår er det bare to "piler som er aktuelle, begge på nordvestkysten av Danmark.

 

synop010607.jpg

 

Her er info fra den "hvite pilen" nær Skagen (det er klart at man får det samme via VHF, men her er det on-line):

 

wib3a.jpg

 

Her er info fra den "røde pilen" litt lenger vest i retning Hirtshals - for de som seiler her er farvannet vanskelig og benevnt som Tannis bugt:

 

wib3b.jpg

 

Jeg vet ikke hva du synes Lasse som en svært erfaren seiler. I tilleg får jeg inn Navtex meldingene kon tinuerlig samt fra værtjenesten i Hamburg.

 

Barometerutviklingen vises dessuten for de siste 170 timene. Jeg skjønner ikke helt at de jar fått inn så mye på en liten boks som vi bare kobler til PCen ombord. Siste oppdatering jeg har er:

 

wib3c.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser en slik duppedings selges for rundt 330 € i Tyskland....inklussive tysk moms, så om en plukker den opp i sverige så blir dette prisen.. Vet ikke om dette er samme dingsen som den roaldbj har ombord...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nøyaktig den jeg har. Jeg skal til Kiel i sommer. Ikke noe problem å ta med noen tilbake til Norge dersom det er ønskelig. Men jeg tror kanskje at Joerg Becker klarer å selge den billigere enn det jeg må betale i Tyskland?

 

Igjen må jeg uttrykke at jeg ikke er i stand til å forstå hvor mye værinformasjon man kan hente inn med dette systemet uten å være knyttet verken til internett eller mobiltelefonopplegg. Det finnes ingen avgiftfor systemet.Oppdateringene er - så langt - fullstendig gratis.

 

Jeg er per dags dato ikke i tvil om at dette hadde vært ett av de første instrumentene jeg hadde anskaffet i en ny båt for å holde oppsyn med værforholdene.

Link to post
Share on other sites

Viser også bilde av barometerutvikliungen måt med WIB3 de siste 170 timene. Tallene på den horisontale skalen er intervaller på 10 timer, dvs. at hele horisontale skala dekker en historikk på 170 timer. Den vertikale aksen viser barometertrykket, i dette tilfellet fra min 994 hpa til maks 1013 hpa. det er en markert redusksjon ved minus 51 timer, noe som skyldes at jeg la WIBen i bilen og kjørte fra båtplassen til huset (120 moh). Deretter stiger trykket, grunnet økende høytrykk på Østlandet.

 

trykkutvikling.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er barometersituasjonen målt nær Soon-Horten de siste 160 timene. Ganske jevnt trykk! Enkelte tidspunkter er kontrollert i forhold til Wempe barometer og verdiene er nærmest identiske. Nå regner jeg med å ha et stabilt opplegg for måling av lufttrykk ombord. Navtex delen av Wetter Infoboksen sørger for brukbare fremtidsvarsler for endring/bevegelse av lavtrykk/høytrykk.

 

barograf160t.jpg

Link to post
Share on other sites

Kommer tilbake med informasjon om noen dager. Jeg tror NAXTEX sendernettet (518 kHz og 490 kHz) må være godt bygd ut på Vestkysten av Sverige, for meldingene "hagler" inn. En annen ting som underer meg er all værinformasjonen som sendes ut på det tyske værvarslingssystemet på 147,3 kHz. Jeg har ikke god kunnskap innen tolking av værmeldinger, eksempelvis posisjon av høytrykk/lavtrykk og bevegelsene av disse. Været blir jo ikke bedre om man har noe fortståelse av dette, men det går litt greiere å planlegge seilasene når værbildet er litt forståelig.

Link to post
Share on other sites

Etter en god sykkeltur på Bjørkø har jeg tid under landligge til å studere NAVTEX systemet ombord mer inngående. Jeg lurer på om de meldingene som står avmerket til venstre på bildet inkluderer de siste aktuelle farvannsvarsler? Jeg seiler endel om natta og da er det greit å vite hvilke lys/lykter mv som er ute av drift.

 

navtex.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Dette er en tråd med få deltagere, men jeg vil likevel fremheve det flotte produktet som Mører her har levert. Se bl.a. http://www.wetterinfobox.com/english/index.htm og her er en side for nedlasting av manual og oppdatering av mottagerenheten: http://www.wetterinfobox.com/english/Downloads.htm

Jeg har endel innlegg på BP hvor jeg argumenterer for WIB3. I forhold til all informasjon man får ombord om værforholdene, synes jeg at enheten er relativt rimelig - men den forutsetter at man har PC ombord. Jeg skjønner ikke at produsenten har klart å lage en så sensitiv antenne inne i selve mottagerboksen. PC-programmet virker eksemplarisk. Typisk tysk grundighet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen ganger er verden liten :yesnod:

Etter å ha vært en tur ute med Poseidon II på lørdag bestemte jeg meg for å kikke på å anskaffe en Navtex. Har ikke så veldig lyst på å installere noe permanent i båten - så jeg så etter noe enklere. Googlet og fant den tyske boksen - og søkte her og fant Roalds tråd :yesnod:

 

Roald - har du noen oppdatert info om boksen og hvordan den fungerer?

 

Det ideelle for meg hadde vært å ha hatt en Navtex som går på batteri - som har egen skjerm slik at man ikke må koble den til PC - og som kan lades på 12V og 220V. Finnes det?

 

En annen sak jeg er interessert i er å se værkart. HAr hørt at man kan få det på værfax og på grib filer (?) finnes det noen web side der man kan se værtkart for våre distrikter? Noe sånt som dette er det jeg tenker på

euisoTTPPWW.gif

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Er ikke dette det samme som Weatherfax 2000 og Nasa Navtex? Og sendes på samme frekvens og på bestemte tidsrom?

 

Dette anser jeg som det beste innen væroppdatering sammen med en vanlig NasaNavtex.

http://www.iexpedition.org/Weather.htm

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...