Jump to content

Værtjeneste ombord - Wetter Infobox WIB3


roaldbj

Recommended Posts

Jeg kjenner bare til WIB3 modellen. På denne kan man både lese værmeldingene fra den tyske værmeldingstjenesten og fra skip som sender ut værmeldinger, som kalles Synop-beskjeder. På mitt system vises de aktuelle skipene på et kart som dekker området den engelske kanal - Bergen - Skagerak - Kattegat - Baltiske hav. NAVTEX inneholder foruten værmeldingstjenesten også annen viktig informasjon, eksempelvis lykter som ikke er tent. Barometerfunksjonen kan justeres i forhold til høydenivå. Det er også stormvarsel med alarm som kan justeres med verdier for hurtig lufttrykksfall.

 

Anbefaler å laste ned brukermanualene fra denne siden: http://www.wetterinfobox.com/english/Downloads.htm#WIB3.

Link to post
Share on other sites

En annen sak jeg er interessert i er å se værkart. HAr hørt at man kan få det på værfax og på grib filer (?) finnes det noen web side der man kan se værtkart for våre distrikter?

 

Veit ikkje om dette er relevant sidan det både krever pc og internettoppkobling, men yr.no publiserer såkalla grib-filer som del av gratisprodukta deira. Værdata på GRIB-format

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er litt overrasket over Wetter Infobox WIB 3.

 

wib3november1708a.jpg

 

Informasjonen er at senderavstanden fra Hamburg er omlag 300 nm - dette innebærer at senderavstand nordover er begrenset til ca Hollenderbåen. Jeg får informasjonen inn i huset vårt - 325 nm unna. Dette synes jeg er bra. Her er værkartet fra i dag med aktuelle sendere.

 

wib3november1708b.jpg

 

Her har jeg fra synopsiskartet tatt ut informasjonen som peker på Skagen. Etter mitt skjønn er Wetterboksene en "lur" investering for å oppgradere værinformasjonen uavhengig av VHF-meldingene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vet noen om man få værtjenesten inn i Bergen? Eller er det for langt unna?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja, du får det bra inn her vest også. Men da på andre frekvenser enn det WIB3 boksen bruker.

DWD som sender ut disse værmeldingene på radioretelex (RTTY) sender dem også ut på 4 frekvenser på kortbølge.

Jeg tar imot de samme dataene med en SSB mottaker tilkoplet LapTop'ens mic inngang og ett program som heter JVCOMM32.

Under gunstige forhold kan du sikkert få innsignalene med en WIB3 også, men jeg ville ikke basert meg på det.

Navtex delen vil imidlertid sikkert funke greitt.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg venter fortsatt på svar fra Seatronic om de kan skaffe WIBD 2 . Den er for meg betydelig mer praktisk å ha ombord.

 

Skal se på denne på messen til helgen :smiley:

Düsseldorf Boot

We exhibit for you:

 

1/17/2009 to 1/25/2009

hall 11, booth D27.

 

Roaldbjs løsning er vel koblet til en PC?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den som heter WIBE er nok den beste av de boksene de har med tanke på rekkevidde/dekningsområde.

Den tilkoples utendørs antenne og har kortbølgefrekvenser i tillegg.

 

De med innebygget (ferrite) antenne vil være mindre følsomme og mer utstatt for støy.

Jeg ville tro at man også må være nøye med hvordan de plasseres for å få best mulig signal.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

WIBD2 (en bærbar Navtex og Barograf) ble innkjøpt på messen i D-dorf i helgen. Meget enkel i bruk. Oppladbar fra 12V og 220 V via USB->mini USB kabel. 12V sigarettlader og USB kabel følger med. Kostet 399€. 220V lader til Ipod funker på den. 3 AAA oppladbare batterier inni som enkelt kan byttes. Holder ca 3 døgn uten lading. Tok 10 minutter å lese bruksanvisning og gå gjennom menyene slik at den ble satt opp slik jeg vil (valg av Navtex stasjoner og kalibrere barometeret)

 

Boksen har samme funksjon som en stasjonær Navtex som jeg vurderte å få intallert. Det ville ha kostet 7000-10.000 kroner.

 

Kom hjem sent i går kveld - men allerede i morges var det godt med Navtex meldinger på den (bla navigasjonsvarsler, kulingvarsler og værmeldinger).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
WIBD 2 står nå i katalogen til Seatronic.

Den koster litt, men er sikkert verd prisen. Et av de instrumentene jeg har mest glede av i båten er et barometer som viser variasjonen i lufttrykket de siste timene. Sånn sett er jeg veldig fristet til å kjøpe en Wetter Infobox.

Link to post
Share on other sites

Ønsker ikke å bli oppfattet som en "bezzerwizzer", men jeg mener at utstyr som omtales i denne strengen ikke er noe som er nødvendig om man da ikke seiler "blue ocean". Værmeldingene får man med 3-4 timers mellomrom over vhf i norsk,svensk ,dansk,tysk,hollandsk,fransk og engelsk zone. I tillegg er det normalt veldig få som kaster loss for en lengre overfart uten å ha hørt værmeldingene på forhånd.

 

Da vi i 2007 la ut på en lengre tur (fra min hjemmehavn i Austevoll-Hordaland til Danmark,Helgoland,Tyskland,Belgia,Holland,Frankrike,England og videre opp til Scotland og derfra hjem igjen) kjøpte vi en NASA Weatherman (NAVTEX), og denne var ok som en back-up, men det var meldingene over VHF og den væroppdatering vi fikk under land som ble lagt til grunn for den videre seilas.

 

Hadde også samme type Navtex på turen (solo) fra Las Palmas til Norge i 2004 , og da var denne fin å ha.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Ønsker ikke å bli oppfattet som en "bezzerwizzer", men jeg mener at utstyr som omtales i denne strengen ikke er noe som er nødvendig om man da ikke seiler "blue ocean".

NAVTEX er nok ikke det viktigste for dem som holder seg langs kysten og i skagerak, nei. Tyske værtjenesten kan derimot være kjekk. Og når de slenger med et barometer som viser endringene noe timer bakover er det en nyttig liten boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lei tendens til å glemme å få med meg værmeldingene på VHF'en. Dessuten har jeg bestemt meg for å leve et toppløst liv - dvs ingen lap top. Derfor skaffet jeg meg denne lille boksen som gir værmeldinger og ikke minst navigasjonsvarsler når jeg måtte ønske det.

 

Om det er nødvendig - nei - ikke mer enn kartplotter. Man har da papirkart.

 

den tyske værmeldingen kommer ikke inn på WIBD 2

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...