Jump to content

Værtjeneste ombord - Wetter Infobox WIB3


roaldbj

Recommended Posts

Ønsker ikke å bli oppfattet som en "bezzerwizzer", men jeg mener at utstyr som omtales i denne strengen ikke er noe som er nødvendig om man da ikke seiler "blue ocean". Værmeldingene får man med 3-4 timers mellomrom over vhf i norsk,svensk ,dansk,tysk,hollandsk,fransk og engelsk zone. I tillegg er det normalt veldig få som kaster loss for en lengre overfart uten å ha hørt værmeldingene på forhånd.

 

Da vi i 2007 la ut på en lengre tur (fra min hjemmehavn i Austevoll-Hordaland til Danmark,Helgoland,Tyskland,Belgia,Holland,Frankrike,England og videre opp til Scotland og derfra hjem igjen) kjøpte vi en NASA Weatherman (NAVTEX), og denne var ok som en back-up, men det var meldingene over VHF og den væroppdatering vi fikk under land som ble lagt til grunn for den videre seilas.

 

Hadde også samme type Navtex på turen (solo) fra Las Palmas til Norge i 2004 , og da var denne fin å ha.

 

Capella.

Er nokså enig med det du skriver. I Middelhavet hvor vi holder til dekker Nasa Weatherman relativt store områder , den må også stå på døgnkontinuerlig (drar sttrøm). Det blir meldinger på VHFen som vi lytter på samt ordinære værmeldinger. Å bruke lap-top er lite aktuelt pgs strømforbruket. I dag hadde jeg neppe kjøpt Nasaen til det bruket vi har og her, hjemme vil den ha lite for seg i med tanke på alle værmeldinger en kan ta inn på andre og betydelig mer presise måter, slik jeg ser det. Men selvfølgelig kan en ha glede av å være sin egen meterolog og følge med hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del ville ikke lagt ut på langtur uten navtex. Det er mange navigasjonsvarsler som etter min mening er spesielt viktige å ha kontroll på. Kanskje særlig ved nattseilas. Feks nye hindringer i leder, fyr og lykter som er ute av funksjon og Racon som er ute av funksjon.

 

Disse sendes også ut på VHF i og for seg - men jeg sliter alltid med å skrive ned fort nok det som er relevant for oss. Og rett som det er glemmer jeg også å høre etter når meldingene senes ut på sine faste tider. Sikkert jeg som er surrete

 

Ta et konkret eksempel: Om man hadde seilt inn mot Oslofjorden for ca 1 uke side i mørke - da hadde det vært utrlig kjekt å vite at Færder fyr var ute av drift.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er riktig og slike meldinger er også viktige. Men vi ble ikke særlig glade i værmeldingsfunksjonen da den ofte dekte vel store områder for oss småbåtfolk f.eks hele nordlige Adriaterhav, lett bris, mens det blåste katter og pitza lokalt i grunne kystfarvann som gjorde innseilinger til havner direkte farlige. Noe som også ble varslet på VHF.

En gang følet vi oss farlig lurt og kom opp i en lite ønskelig situasjon(selvfølgelig også vår egen skyld) men vi ble ikke spesielt glade i boksen.

Link to post
Share on other sites

har dere nav warns på txt tv i Sverige?

 

slo på boksen nå - skal legge ut eksempel på værmelding her når den kommer inn. Det meldes etter min mening ganske detaljert

 

Jeg setter også pris på barografen som viser trykkutviklingen over tid. Den sammen med værvarslet forteller meg ganske mye

 

barographdaten.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har dere nav warns på txt tv i Sverige?

nei men jeg har en ren Navtex ombord

 

har du tillgang til internet ombord har du oxo tillgang til Navtex.....som ett alt. til Navtexmottager

 

 

tenkte mer på vädret(om du nu redan har en Navtex ombord)...så er Text-TV veldi billigt alt(förutsatt

att du da har TV ombord :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er siste værmelding mottatt på navtex.

 

har merket med fet skrift det jeg leser nøye.

 

ZCZC LE09

301200 UTC MAR 09

LGT

NORWEGIAN WEATHER BULLETIN

GALE OR STORM IS EXPECTED IN THE AREAS:

EAST-TAMPEN, WEST-TAMPEN, STOREGGA, FROEYABANK, HALTENBANK, AREA FROM STOREGGA - HALTENBANK TO GREENWICH MERIDIAN, NORWEGIAN SEA (63 TO 70 NORTH, 00 TO 10 WEST), AREA NORTH AND NORTHEAST OF ICELAND, NORTHEASTERN PART OF DENMARK STRAIT.

SYNOPTIC SITUATION MONDAY 30 MARCH AT 06 UTC

LOW 975 HPA, EAST FOR ICELAND (67 N 10 W), MOVING SLOWLY EASTWARDS AND BECOMES SLOWLY WEAKENS.

HIGH 1020 HPA, ABOVE NORTHERN FRANCE (50 N 2 E), MOVING SLOWLY NORTHEAST AND DEEPENING SLOWLY.

FORECAST VALID THE NEXT 36 HOURS:

INNER SKAGERRAK

SOUTHWEST NEAR GALE FORCE 7. FROM LATE IN EVENING FORCE 6. DRY. GOOD.

OUTER SKAGERRAK

SOUTHWEST FORCE 6, OCCASIONALLY NEAR GALE FORCE 7. FROM IN EVENING SOUTHWEST FORCE 5, OCCASIONALLY FORCE 6, TUESDAY VEERING WEST. MAINLY DRY. GOOD. GERMAN BIGHT AND DOGGER

SOUTHWEST UP TO FORCE 5, IN EVENING SLIGHT DECREASING, FROM TUESDAY AFTERNOON WEST FORCE 4. BECOMING MISTY, DRY. MODERATE. TUESDAY EVENING RISK FOG BANKS.

FISHER

SOUTHWEST FORCE 6, IN EVENING DECREASING FORCE 5, TUESDAY EVENING DECREASING WEST FORCE 4. BECOMING MISTY, DRY. MODERATE. TUESDAY EVENING RISK FOG BANKS.

FORTIES

SOUTHWEST FORCE 5, TUESDAY EVENING DECREASING WEST FORCE 4. MISTY, DRY. MODERATE. TUESDAY EVENING RISK FOG BANKS.

SOUTH UTSIRE

SOUTHWEST FORCE 5, VEERING WEST. A FEW SHOWERS, OTHERWISE GOOD. TUESDAY SLIGHT RAIN AND DRIZZLE. MODERATE. FROM AFTERNOON DRY AND GOOD.

NORTH UTSIRE

SOUTHWEST FORCE 6, AT TIMES NEAR GALE FORCE 7, VEERING WEST AND DECREASING FORCE 5, FORCE 6 IN THE NORTHERN PART, EARLY TUESDAY MORNING DECREASING SOUTHWEST FORCE 3 TO 4 IN THE WHOLE AREA. SHOWERS AND HAILSHOWERS. FROM TUESDAY MORNING RAIN AND DRIZZLE. MODERATE IN PRECIPITATION. IN THE EVENING VARIABLE FORCE 2 TO 3. DRY AND GOOD.

VIKING

WEST NEAR GALE FORCE 7, IN EVENING DECREASING FORCE 6. SHOWERS AND HAILSHOWERS. MODERATE IN PRECIPITATION. TUESDAY MORNING DECREASING WEST OR SOUTHWEST FORCE 5, VARIABLE FORCE 2 TO 3 IN THE NORTHERN PART. RAIN AND DRIZZLE, MISTY. MODERATE.

SHETLANDSBANKS

WEST NEAR GALE FORCE 7, LATE IN EVENING DECREASING FORCE 6. SHOWERS AND HAILSHOWERS. MODERATE IN PRECIPITATION. EARLY TUESDAY MORNING BACKING SOUTHWEST FORCE 6, VARIABLE FORCE 2 TO 3 IN NORTHERNMOST PART, FROM LATE TUESDAY MORNING FORCE 5 IN SOUTH. SLIGHT RAIN AND DRIZZLE, MOSTLY IN THE NORTHERN PART. MODERATE IN PRECIPITATION.

EAST-TAMPEN

SOUTHWEST NEAR GALE FORCE 7, AT TIMES GALE FORCE 8, VEERING WEST, TUESDAY FORENOON DECREASING FORCE 5. SHOWERS AND HAILSHOWERS. MODERATE IN PRECIPITATION.TUESDAY AFTERNOON NORTHWEST FORCE 3 TO 4, IN THE EVENING BACKING SOUTHWEST. BECOMING DRY AND GOOD.

WEST-TAMPEN

WEST NEAR GALE FORCE 7, GALE FORCE 8 AT TIMES. WINTRY SHOWERS AND HAILSHOWERS. RISK OF THUNDER. MODERATE IN PRECIPITATION. TUESDAY MORNING DECREASING WEST FORCE 5, IN THE EVENING VARIABLE FORCE 2 TO 3. SCATTERED SHOWERS. IN THE EVENING MAINLY DRY AND GOOD.

NNNN

 

Også et par advarsler

 

ZCZC LB90

300527 UTC MAR 09

LGT

NORWEGIAN GALE WNG. 278

SWEDISHBORDER-OKSOEY

FROM AROUND NOON INCREASING TO SOUTHWEST AT TIMES NEAR GALE FORCE 7, THIS EVENING DECREASING WIND.

NNNN

 

ZCZC LB91

300906 UTC MAR 09

LGT

NORWEGIAN GALE WNG. 279

BULANDET-STAD

TODAY MONDAY SOUTHWEST NEAR GALE FORCE 7, STRONG GALE FORCE 9 NEAR STAD, DECREASING EARLY TUESDAY MORNING.

EAST-TAMPEN

TODAY MONDAY AND EARLY TUESDAY MORNING SOUTHWEST NEAR GALE FORCE 7, AT TIMES GALE FORCE 8, VEERING WEST.

NNNN

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har full forståelse for ditt valg Bitteliten.

Jeg vil bare minne om at WIB3 gir alle disse informasjonene dersom man har PC ombord.

Jeg er helt enig i at man fortrinnsvis bør holde PCer borte fra fritidsbåten.

Desverre /heldigvis er det slik for meg at jeg kan være 8 uker ombord og utføre arbeidet mitt.

Uten internett ville dette vært utenkelig.

Jeg synes det er flott å kunne utføre arbeid ved Helgoland som for noen år siden krevde at jeg var i Oslo.

Link to post
Share on other sites

og det her finner du på dansk Text-Tv

 

http://www.dr.dk/teksttv/

 

se sid 420, osv

 

og Dansk Navtex sid 428 !!!!

 

svensk Text-TV

 

http://svt.se/svttext/web/pages/415.html

 

dock ingen Navtex

 

norsk Text-TV

 

http://www2.nrk.no/teksttv/index.asp?chann...mp;cd=undefined

 

har du sen gammelt en Navtex ombord så erbjuder ju Text-TV minst like mye vaerinfo om ikke mer

enn Wetterdienst....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Den ligger i båten Roaldbj - beklager. Vi kan sammenligne om vi treffes i sommer.

 

Det værvarslet jeg får er det som sendes ut på Navtex. Det inneholder synopsis situation (hvor lav- og høytrykkene befinner seg) og detaljert værvarsel for større områder som Indre Skagerak og Ytre Skagerak. Det meldes da vind i Beaufort skala, sikt og beskrivelse av været. Kommer 2 ganger om dagen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

wib31august2009a.jpg

Det er trolig ikke så mange av BP-medlemmene som bruker WIB3.

Jeg bruker den regelmessig og den er etter mitt skjønn til stor hjelp.

Her melding fra Hamburg værstasjon for dagen og frem til torsdag for Skagerak.

 

wib31august2009b.jpg

Jeg er i tilegg svært glad for å kunne følge værtrykket kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har meget gode erfaringer med den lille navtexen jeg har ombord, WIBD2. Meldingene som kommer som text meldinger jeg kan lese på skjerm på boksen når jeg vil er navigasjons varsler og værmeldinger, de samme som leses opp på vhf i sverige, et eget for Norge som dekker hele kysten og det samme for danmark. Jeg har hatt stor nytte at begge deler. Eksempel på navigasjons varsel er feks staker som har flyttet på seg, fyr som er slukket, dykker arbeider etc. I tillegg har boksen barograf som viser trykk utviklingen grafisk siste 48 timer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...