Jump to content

VHF Eksamen...


Belgarath

Recommended Posts

...tatt i dag og bestått uten feil.

 

:cheers:

 

 

Må finne et rimelig apparat også nå da..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sertifikatet! Jeg er imponert over at du ikke hadde noen feil. Jeg tok prøven selv for kort tid siden og hadde flere feil. Det skyldes at jeg ikke hadde giddet å pugge flere ting som jeg mener er HELT uvesentlige.

 

Uvesentlige i den forstand at de ikke har noe med verken sikkerhet til sjøs eller bruk av utstyret slik at det ikke forstyrrer andre.

Eks: Hva koster en radiotelefonsamtale som varer i 1,51 minutter? En krone eller to kroner?

 

Greit spørsmål dette for de som ønsker å bruke den tjenesten, MEN det bør ikke ha noe med pensum å gjøre for å få et sertifikat. Jeg har selvfølgelig fått mine sertifikater på motorsykkel, buss, lastebil og bil uten å kunne prisen på bomringen rundt Bergen!!!!

 

Pensumet for VHF sertifikatet inneholder så mye rart at det er vanskelig å ta det seriøst. Og når det gjelder alle spørsmålene rundt krav til utstyr på større skip så viser det med all tydelighet at her må myndighetene lage en ny ordning med sertifikater som retter seg enda mer mot fritidsbåtflåten. Jeg vet ikke hvordan spørsmålene var tidligere før SRC ordningen, men dette var ikke bra.

 

Jeg fikk for øvrig tre spørsmål om vedlikehold av gamle blybatterier, men ikke ETT, ikke ETT ENESTE SPØRSMÅL om det som jeg mener er viktigst; hva gjør jeg når jeg eller andre er i nød og vi bruker VHF'en.

 

Det er fakta at det er langt flere som i dag velger bort VHF til fordel for mobiltelefon. Jeg tror det er på grunn av kostnadene til sertifikatet (har kostet meg 1.500 kr i år), årlige avgifter (igjen til Baksaas og hans "edle" riddere) og pensumkrav (mye stoff som ikke vedrører VHF-installasjoner i fritidsbåter under 15 m. Dette pensumet kan avkreves av de som tar sertifikat for større båter).

 

Dersom myndighetene virkelig ønsker å øke sikkerhetsnivået på sjøen gjennom flere installasjoner og bruk av VHF, så bør de legge forholdene bedre til rette.

 

Det bør også Telenor være interessert i. Deres målsetning er jo å få flest mulig brukere til å benytte alle de flotte tjenestene som digitaliseringen etter hvert kommer til å tilby. Men nettopp derfor må også myndighetene passe på dem slik at de ikke blir for griske slik som vi ser at de er i de andre markedene de konkurrerer i.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk for øvrig tre spørsmål om vedlikehold av gamle blybatterier, men ikke ETT, ikke ETT ENESTE SPØRSMÅL om det som jeg mener er viktigst; hva gjør jeg når jeg eller andre er i nød og vi bruker VHF'en.

 

det var märkligt.....annars bruker ju det vare ett obligatoriskt spm på en eksamen...hur sender du ett nödmeddelande

ett SRC (fritidssertifikat) bruker vare enkelt o klare.....

 

ROC (proff VHF-sert) litt vanskligare......en uke på skolbenken + teoretiskt o praktsisk eksam

 

LRC (fritid SSB) en 7-8 kvelder med lektioner + teoretisk eksam

 

GOC (proff SSB) vet jag ikke för det har jag ikke :smiley: tror en eller to uker på skolbenken.....

 

Amatör radio 8-10 kvelder.......teoretisk eksam.....der tyckte jag att det var en del som var 'värdelöst vetande'

saker man kan 'slå opp i bok'...vi skulle kunna masse frekvenser utantil...o denne Q-koden.. :crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

joda, radiomessig holdt vi på med mye morro på 2-8Mhz båndet. Men VHF sertifikatet er helt standard, gammelt og gult i fargen. fra begynnelsen av 90 tallet en gang.

 

det ver vel egentlig skit samma så lenge man klarer å bruke VHF'en og papirene er i orden. jeg er ikke hottest på båt til båt - så for det meste står den i ro. Hørte noen Baatplassen medlemmer på K16 i går forresten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...tatt i dag og bestått uten feil.

Gratulerer så meget :flag::flag::flag:

Det er slett ikke dagligdags å passere den prøven med null feil.

 

Jeg avsluttet et kurs med 28 deltager sist uke; der var også en med null feil, og noen få med 1 feil.

Alt i alt så bestod alle 28 - selv om en hadde de maksimalt tillatte 7 feil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon,

 

Jeg leste til VHF/SRC sertifikatet som privatist. Jeg leste derfor gjennom hele boken, men la som tidligere sagt vekt på det som jeg trodde kom til å bli fokus på; praktiske rutiner rundt meldinger og bruk av utstyret. I tillegg pugget jeg eksempelprøven som jeg fant på nettsidene til Telenor.

Når jeg skulle ta testen hos Telenor ble jeg overrasket over hvor MANGE prøver man har å velge mellom (man må trekke en prøve som fra en kortstokk). Jeg fikk minst 10 alternativer á 35 spørsmål. I utgangspunktet 350 spørsmål, men det er jo antagelig en stor andel som går igjen på det enkelte prøvealternativ. Men uansett så vil jeg anta at grunnen til at det er så mange rare spørsmål er at det er ganske vanskelig å finne 250-300 relevante spørsmål ut fra pensumboken.

 

Jeg har lagt merke til at Telenor kjører rene roadshow på messer og i andre sammenhenger for å optimalisere inntekter gjennom at flest mulig skal få sertifikatet.

 

Min påstand er at det er umulig å delta på et en-dags kurs (f.eks. under Sjøen for Alle), gjennomgå hele pensumboken denne dagen, og ha en fair sjanse til å kunne besvare alle disse 350 spørsmålene som de teoretisk skal kunne, uten at noen styrer deltagerne mot bestått eksamen. Jeg antar derfor at eksamen må være valgt ut på forhånd og at det er innholdet i denne som det terpes på.

 

Legg merke til at dette bare er en antagelse og at jeg IKKE vet om dette skjer i praksis.

Men du som er instruktør kan jo lære meg og andre hvordan dette foregår.

 

Er det slik at alle som avlegger eksamen for VHF/SRC må velge mellom disse 10 ulike prøvene og at det derfor ikke fokuseres på et bestemt innhold før eksamen? Det innebærer jo også at hver enkelt deltager på et kurs (f.eks. dine 28 elever) alle må velge en prøve individuelt.

 

Dersom det IKKE er slik så ser jeg nemlig den store fordelen med å gå til profesjonelle instruktører og terpe på det som man kommer til å bli spurt om. Men dersom det virkelig er tilfeldig hvilken av disse 10 prøvene man får, ja da er det bare å sette seg ned og terpe hver eneste av alle disse sidene i pensumboken. Inkludert et av de andre spørsmålene jeg ikke husket svar på; Hvor lang er minimum batterilevetid på en EPIRB på et radiopliktig skip????

Link to post
Share on other sites

Jeg var på en slik hurtiggjennomgang av pensumet i regi av Sjøassistanse. Det er en eksamensrettet pensumgjennomgang. Du er nødt til å ha lest igjennom pensum på forhånd. Vi fikk vite at det kom til å være flere forskjellige eksamener i rommet hos oss så ikke se på naboen. Det er nettop dette som er forskjellig. spørsmålene kan være like, men alternativene kan være satt i en annen rekkefølge, for at ikke det skal være noen nytte i å se på naboen.

Jeg fikk vite av andre deltakere at et godkjent kurs måtte ha minimum 12 undervisningstimer, men dette var altså bare en pensumgjennomgang..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Flere forskjellige eksamner er det helt sikkert så det lønner seg ikke å se på naboen, men forkjellen trenger ikke være større enn at sidene i eksamen er byttet om... slik at side 1 er en annen side hos naboen.... Det er neppe 350 forskjelligs spørsmål i denne eksamen... Den jeg fikk var sakset sammen fra forskjellige sider...

 

Men nok om det, en slik eksamen gjør det bare i stand til kjenne til hvordan utastyret skal brukes rett, men det er nom fremdeles nødvendig å slå opp i boken for de av oss med "normal" mannshukommelse vil jeg tro...

 

Man er aldri utlært etter en eksamen, men da er man i stand til forsøke å unngå de fatale feil og lære seg dette....

 

Jeg har hatt over 50 eksamner i mitt voksne liv så langt, men kommer aldri til å bli utlært..... men en viss balast har jeg fått ut av dette...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at Telenor kjører rene roadshow på messer og i andre sammenhenger for å optimalisere inntekter gjennom at flest mulig skal få sertifikatet.

Nå skal denne delen av Telenors virksomhet drives til selvkost, så det bør ikke bli så stort overskudd. Det er heller ikke gitt at hvert sertifikat betyr noen ny VHF-konsesjon. Da jeg tok sertifikatet var det for å papirene i orden nåt jeg lånte eller leide båter med VHF. Flere av dem som tok eksamen samtidig med meg var mannskap på båter, og kom heller ikke til å løse konsesjon. Det at flere i båten kan bruke VHFen er bra for sikkerheten.

 

Opplegget med gjennomgang av pensum og eksamen i løpet av noen timer er basert på at deltagerne har lest pensumboka på forhånd. Det er et greit alternativ til bare å møte opp på eksamen (som var det jeg gjorde). Jeg tviler på at det er noen stor prosentandel som bare møter opp på gjennomgangen uten å ha åpnet en bok og uten å ha annen radioutdanning, og som består prøven. Noen har sikkert gjort det, men at noen få har flaks en gang er ikke noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat det som er poenget mitt, Sjøtummel. Eksamen er en merkelig teoritest som overhodet ikke relaterer seg til praktisk bruk. Når vi da i tillegg vet at ALLE SOM VIL kan kjøpe seg VHF uten sertifikat og bruke den med minimal risiko for å bli tatt, så holder jeg fast ved mitt standpunkt om at dette er en ren inntektskilde for Telenor og at de egentlig gir blanke i om folk behersker utstyret eller ikke.

 

Jeg var selv en pirat og meldte meg under aksjonen i fjor. Nå har jeg gitt kr. 2 000 til Telenor så langt (2 x 450 i årsavgifter, pensumbok, eksamensavgift) så jeg håper det er verdt det... Jeg gjør det KUN for DSC. Det er de færreste av båtene i havna vår med analoge VHF'er som betaler årsavgift.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...