Jump to content

Test kartplottere


joda

Recommended Posts

Tregheten på A65 har ikke noe med opptegning på skjermen under fart, det er kun ved zooming, og det trenger man mye på en reltivt liten skjerm... Den ermilevis bak Garmin sin 3010 som jeg har benyttet tidligere.... Jeg fant meg overhodet ikke tilrette med denne Raymarine, og det er grunnen til at både C serien og E serien ikke blir vurdert i det hele tatt..... vel annet at de er alt for dyre sammenlignet med Garmin, men det spiller liten rolle...Garmin 4008 blir forhåpentligvis levert før St.Hans, hvis ikke så blir det nødløsningen som må brukes og det er C-map på pc'en..

 

Det skulle da bare mangle om ikke mange er fornøyd med sin A65, den er jo solgt i bøtter og spann.... men jeg var det ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ikke i båten akkurat nå, men klipper noen linjer fra SIMRAD CX44 brukermanual, kapittel 4.5 Kartoppsetning.

 

Se spesielt Dybdemerker, betyr ikke dette at man kan velge om man vil vise dybden på objekter under vann eller ikke? Merk at dette gjelder kun NT MAX

 

simrad.jpg

Link to post
Share on other sites

Så lenge det kun er et kryss, og ikke et tall, så er du en gambler hvis du kjører over kryssen med båten.

Det med å vise et tall (meterdybde) i tillegg til bare kryss, er det avhengig av kartsystemet eller plotterne? Altså, er det forskjell mellom Bluechart, C-map og Navionics her? (Spør fordi jeg skal kjøpe plotter snart, og må jo være enig i at tallvisning absolutt burde stått ved kryssene).

Link to post
Share on other sites

Se spesielt Dybdemerker, betyr ikke dette at man kan velge om man vil vise dybden på objekter under vann eller ikke?

 

Har fundert noe på dette. Bitteliten var vel inne på at begrensningen lå i brikken, hjelper lite med muligheter i plotteren da. Kunne tenkt meg å kunne justere fargene mht dybden. Har prøvd uten at noe ble endret.

Link to post
Share on other sites

Krysset betyr at det er en grunne eller båe.

Har den fire prikker betyr det skvalpeskjær.

Skulle det stått et kryss for hver målt dybde, hadde du ikke sett noe annet.

 

Nei, det er helt enkelt lesbart. På Garmin med Bluechart vises dybder for alle kryss, blir det uoversiktlig zoomer man bare inn. Så jeg kjører med splitt screen, en på litt stor størrelse og en litt inn zoomet. I tillegg er det farge koder, med 3 forskjellige koter. Blå, mellom blå og lyseblå. Grønt hvis det er mindre en 0,5meter.

 

Jeg har studert kart for plottere siden de kom på markedet for vanlig menigmann, og etter min mening er det ingen som slår Garmin her. MEN, de nye Bluechart G2 kartene tar etter C-map, og viser bare kryss på endel skjær, dessverre. Så kjøp vanlig Bluechart, så slipper man flyfoto osv. men man ser grunnene, og det er det viktigste. PS. Vanlige Bluechart er like oppdatert som G2, hver 6 måned. Men man får ikke så mye informasjon om havner etc, slik som flyfoto :confused:

 

PS. Det er jo bra der er kommet til NT max kart da, jaggu på tide, da gjelder som vanlig bare å sette seg inn i bruken av kart og plotter, noe som skammelig mange lar være :headbang:

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og det er grunnen til at både C serien og E serien ikke blir vurdert i det hele tatt..... vel annet at de er alt for dyre sammenlignet med Garmin, men det spiller liten rolle...Garmin 4008 blir forhåpentligvis levert før St.Hans, hvis ikke så blir det nødløsningen som må brukes og det er C-map på pc'en..

 

 

Tror du skal prøve en E-serie plotter før du drar sammenligninger :wink:

Link to post
Share on other sites

Er ikke i båten akkurat nå, men klipper noen linjer fra SIMRAD CX44 brukermanual, kapittel 4.5 Kartoppsetning.

 

Se spesielt Dybdemerker, betyr ikke dette at man kan velge om man vil vise dybden på objekter under vann eller ikke? Merk at dette gjelder kun NT MAX

Svenning - prøv å sette opp på ett av kartene at du viser ulike dybder med ulike farter. Feks at du har en farge for dyp over 10 meter, en farge for dyp under 10 meter og en farge for dyp under 3 meter.

 

Jeg har testet det på min plotter med NT kart, og den viser kun da to farger for over 10 meters dyp og under 10 meters dyp. Dette har sammenheng med kartdata som er begrensningen fordi man her følger dybekurvene.

 

Uansett må man selv finne ut hva som passer en. Jeg har dette oppsettet:

split screen radar/kart: full kartinfo

radaroverlay: ganske begrenset kartinfo - bla er sektorer og navn tatt ut

fulls kjerm kart: all data - inkl navn, fyrsektorer og alle dybder

split skjerm to kart: ene kartet i stor skala har all info - kartet i liten skala har lite info - tatt bort fyr og navn

 

Dette funker bra for meg. Andre har sikkert andre erfaringer å dele.

Det viktiste er som Kristian sier : at man faktisk må lese manualen og sette seg inn i hva plotteren kan gjøre. Fattern fikke n Ramymarine 435 til jul av familien og var misfornøyd med at den var treg (og han går i maks 7 knop). Han hadde heller ikke lest manualen og hadde lagret minnet fullt av waypoints og ruter som alle var aktive :rolleyes: Nå er han lykkelig etter at jeg fikk han til å lese instruksjonen.

 

Simrads instruksjon er ikke av de mest pedagogiske - så her har Baatplassen og Bilradioservice i Drøbak vært til stor nytte for meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NT+ og hos meg viser den dybder under 10m

Joda - dybdene vises i meter - men man kan ikke ha forskjellige farger på ulike dybder - dvs at det tegnes konturer av det grunne vannet.

Jeg har vann over 10 m dybde som hvitt og vann under 10 m dybde som blått - kjekt å se hvor jeg må være ekstra obs. Men som Kristian skrev - enkelte områder blir jo da helt blå

Link to post
Share on other sites

Jeg har Raymarine E serien ombord med SeaTalk HS nettverk slik at jeg bruker en Laptop som fullintegrert skjerm ved siden av E120 og E80. Det skal bli spennende å se hvor fort dette systemet blir utdatert. Jeg beroliger meg selv med at det bl.a. er utviklet for å laste ned store mengder værobservasjoner og satelittbilder - noe som det sikkert tar noe tid før blir tilgjengelig i Norge.

Link to post
Share on other sites

Svenning - prøv å sette opp på ett av kartene at du viser ulike dybder med ulike farter. Feks at du har en farge for dyp over 10 meter, en farge for dyp under 10 meter og en farge for dyp under 3 meter.
Det er slik jeg har satt opp mitt fullskjermview; Cyan for dybder under 2m, blått for 10-2m og hvitt for dypere. Og det fungerer helt flott. Også dybdeangivelsen i tall fungerer OK. Jeg kjører MAX kart, men har slått av alle landinformasjoner (veier - severdigheter - kultur ++). Og jeg er rimelig happy med mitt CX44 / C-MAP MAX oppsett.

Alltid mere å teste ut, men sommeren er forhåpentligvis lang.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver igjen

Har noen sett på den nye serien til Garmin..4000 og 5000 serien..Blir sluppet på markedet nå i Juni,virker som de er veldig gode på skjerm oppløsning ivertfall.

Kan noen anbefale meg om jeg skal kjøpe Raymarine C120 eller vente å se på Garmin sine nye??

Link to post
Share on other sites

Kan noen anbefale meg om jeg skal kjøpe Raymarine C120 eller vente å se på Garmin sine nye??

 

Kan trygt anbefale deg en Raymarine C120 plotter. Har den selv og er meget fornøyd. Så vidt jeg vet monteres den vel ofte

i Fairlane Targa 40, fra imp i Norge.

 

Lett å lese i dagslys, har den selv ute i pidestall. Og en veldig enkel meny.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Roald - bruker du da både E120 og lap toppen som plottere eller kjører du radar på E120 og kart på lap topen?

Jeg kjører hovedsakelig E120 som radar, og er nok blant dem som stadig jobber med gain-funksjonen, særlig i regnvær: da synes jeg kombinasjonen av rain og FTC kan gi brukbare signaler - særlig hvis det er kraftige regnskyer som nesten mørklegger store deler av skjermen.

 

PCen bruker jeg bl.a. til kartoversikter og navigasjonssiden med mange detaljopplysninger om ruta jeg går. Det er ingen tvil om at det går atskillig raskere å lage ruter og veipunktnavn med tastaturet fremfor den kronglete skruknotten på 120E/80E skjermen hvor man må vri seg gjennom hele alfabetet for å finne en bokstav eller tall. Det er også mye raskere å justere posisjonen til et veipunkt via PC i forhold til å bevege trådkorset på hovedskjermene.

 

Jeg bruker Raytechs RNS v 6.0 opp mot SeaTalk hs - jeg husker ikke overføringshastigheten, men den synes å være rimelig kvass. Men som det kanskje forstås av dette og andre innlegg: for meg er en liten del av båtkosen å lage navigasjonsplaner i forkant av en seilas, og gjerne med flere alternativer i tilfelle betydelige værendringer.

Link to post
Share on other sites

Legger til at jeg aldri har mistet GPS signalet, selv ved Kvitsøy.

 

Jeg har en CX 33 E (fra 2005 med NT+) og i fjor opplevde jeg stabiliteten på den som meget god hele sesongen. Bortsett fra når jeg selv dekket for GPS-antennen mistet jeg signalene kun en gang. Men da vi skulle hjem fra Sandspollen på mandag (2. pinsedag, i 10-11-tiden om morgenen) mistet jeg til stadighet signalene uten at jeg kan se at hverken jeg eller papirkart dekket til antennen :crazy: Er det andre her som hadde problemer med signalene i Oslofjorden i dette tidsrommet?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...