Jump to content

Test kartplottere


joda

Recommended Posts

Det er nok definitivt ikke den beste plotteren etter mitt syn... E120 er nok hakket vassere, forøvrig så har vel snart alle fabrikanter plotteren i denne størrelsen..

 

Men så tilbake til det subjektive spørsmålet..... hva er det som avgjør når en plotter blir best... Jeg vet ikke i allefall, tror de fleste har litt sunbektive grunner til å hevde at det ene er bedre enn det andre... men det er mitt syn på saken... som ble kvitt den supertrege Raymarine A65 i går til fordel for den nye Garmin serien som kommer i juni

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

som ble kvitt den supertrege Raymarine A65 i går til fordel for den nye Garmin serien som kommer i juni

Skjønner ikke dette. Har akkurat tatt i bruk en ny A65 i nybåten. Ikke gått mange turene ennå, og så langt bare brukt den til å vise kartet og hvor vi er (ikke lagt inn WPs e.l.). Men er så langt veldig fornøyd både med skjerm, kart og hastighet. Har hatt 3 ulike Simrader tidligere - sist CP44, og synes allerede A65 fungerer bedre. Mulig de har gjort noe med prosessoren eller kartene som gjør at den funker bedre nå? Selvsagt er ikke skjermen på 6,5" stor, men jeg visste hva jeg kjøpte og synes den er tilstrekkelig for formålet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært greit å vite strategien til Furuno, Raymarine, Simrad og andre stor-produsenter når det gjelder utvikling av navigasjonsutstyr for småbåter. Jeg har et vagt inntrykk av at produsenter som Garmin, Lowrance og Navman stadig kommer med nye produkter, mens Furuno, Raymarine og Simrad - for å nevne noen - gjør det mulig å oppgradere systemene softvaremessig. Jeg vil nok være noe forundret dersom eksempelvis Raymarine - som åpenbart har tette forbindelser til bl.a. Benneteau - baserer seg på store endringer hvert 3.år. Dette vil nok gi liten troverdighet i markedet. Min konklusjion er at det lønner seg å kjøpe navigasjonsutstyr fra de store "totalleverandørene".

Link to post
Share on other sites

Min konklusjion er at det lønner seg å kjøpe navigasjonsutstyr fra de store "totalleverandørene".

Føler meg ikke helt sikker på det. Jeg følte meg ganske lurt da jeg, etter å ha kjøpt "state of the art" Simrad CP44 til Hannah III sommeren 2004 kom på båtmessa i mars 2005: Nye CX-plottere og nye C-max kart. Og ingen oppdateringsstrategi - de gamle plotterne hadde ikke prosessorkraft til å klare de nye kartene. Det er dårlig kundestrategi, det, Jeg sverget på at det var min siste Simrad. og har nå kjøpt Raymarine (A65) og ikke angret så langt. Kamerater som har E80 og E120 er også godt fornøyd ((joda, vet det er i en annen liga enn min, men...).

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

... som ble kvitt den supertrege Raymarine A65 i går til fordel ...
Skjønner ikke dette. Har akkurat tatt i bruk en ny A65 i nybåten. ... er så langt veldig fornøyd både med skjerm, kart og hastighet. ..

En mulig forklaring (blant flere) til at dere opplever dette forskjellig kan være bruk av ulike kart(-brikker). Jo mer informasjon kartbrikken inneholder, jo mer kreves av prosessoren. Tror ofte det er mest merkbart med "kurs opp" - da skal oppdateringer og mange nye beregniner foretas med stor intensitet.

 

En annen mulig forklaring kan være ulike software-versjoner...

 

...Og en tredje kan være at båtenes hastighet varierer (snekker er nok "greiere" i så måte enn f.eks. en speedbåt).

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Du er nok inne på noe, Ronald. Riktignok går min båt fort. Men jeg tror Raymarine har gjort noe med kartvisningen (leste noe om det) som jeg oppfattet innebar mindre detaljer i de mindre detaljerte kartene. I tillegg bruker jeg alltid "nord opp" som sikkert også bidrar. Også sw oppdateres jo fortløpende. Uansett - jeg synes A65 tegner veldig bra for mitt behov. Skal bli spennenede å se etter hvert som jeg lærer meg å bruke plotteren bedre.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært greit å vite strategien til Furuno, Raymarine, Simrad og andre stor-produsenter når det gjelder utvikling av navigasjonsutstyr for småbåter. Jeg har et vagt inntrykk av at produsenter som Garmin, Lowrance og Navman stadig kommer med nye produkter, mens Furuno, Raymarine og Simrad - for å nevne noen - gjør det mulig å oppgradere systemene softvaremessig. Jeg vil nok være noe forundret dersom eksempelvis Raymarine - som åpenbart har tette forbindelser til bl.a. Benneteau - baserer seg på store endringer hvert 3.år. Dette vil nok gi liten troverdighet i markedet. Min konklusjion er at det lønner seg å kjøpe navigasjonsutstyr fra de store "totalleverandørene".

 

Tror ikke helt dette er riktig, Garmin kommer med nye produkter ja, men oppgraderer software til de eldre også. Kartene kommer med oppgradering hver 6 måned.

Mitt inntrykk er helt motsatt, nemlig at Simrad og endel til satser bevisst på større båter som går store havstrekk, og holder seg unna alle + i kartet. Har sett på kartene deres i flere år, og enda ikke funnet at de leverer et system som er godt nok innenskjærs. Har stort sett et + uten dybde anvisning på grunner som her høyere oppe en 10 meter. Hvis ikke dette er blitt forandret i de siste så er det jo ubrukelig langs kysten, da man må svinge unna alle + selv om de er 5 eller 6 meter dype. Selv om mange, eller alle baserer seg på noenlunde samme kartgrunnlag, så er det store forskjeller i måten dette blir vist på til forbruker.

 

Hvis man ikke kan kjøre kurs opp eller nord opp som man selv vil, i den hastighet båten skal kunne gå i, så har man valg feil plotter.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke kan kjøre kurs opp eller nord opp som man selv vil, i den hastighet båten skal kunne gå i, så har man valg feil plotter.

Det er vel litt avh av hva man er komfortabel med å bruke? Jeg er i gang med min 4. plotter på 9 år, og har til gode å benytte, eller ønske å benytte, noe annet enn "Nord opp". Takler sw dette holder det for meg. Andre kan ha andre behov og se annerledes på det.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

... Mitt inntrykk er helt motsatt, nemlig at Simrad og endel til satser bevisst på større båter som går store havstrekk, og holder seg unna alle + i kartet. Har sett på kartene deres i flere år, og enda ikke funnet at de leverer et system som er godt nok innenskjærs. Har stort sett et + uten dybde anvisning på grunner som her høyere oppe en 10 meter. Hvis ikke dette er blitt forandret i de siste så er det jo ubrukelig langs kysten, da man må svinge unna alle + selv om de er 5 eller 6 meter dype. Selv om mange, eller alle baserer seg på noenlunde samme kartgrunnlag, så er det store forskjeller i måten dette blir vist på til forbruker.

Den skjønte jeg ikke helt. Det er vel ikke Simrad som lager disse kartene, men C-Map. Og deres kart fungerer da svært så godt i de kystnære områder jeg ferdes. Selv med Simrad plotter.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er helt motsatt, nemlig at Simrad og endel til satser bevisst på større båter som går store havstrekk, og holder seg unna alle + i kartet. Har sett på kartene deres i flere år, og enda ikke funnet at de leverer et system som er godt nok innenskjærs.

Tror vi må stikke litt dypere i strategiene her for å ha en anelse om hva som skjer. Simrad, Lowrance og Navman er nå eid av Navico der Altor private equity står bak. Disse eier også ca 60% av Nimbus boats.

 

Jeg tror at vi kommer til å se en mer og mer klar segmentering av merkene der de konsentrerer seg om ulike segmenter.

 

Jeg deler ikke erfaringen til KOB med Simrad. Jeg har Simrad pakke ombord der alt er integrert. Radar, plotter og autopilot fungerer utmerket sammen. Plotteren er så rask jeg ønsker å gjøre den - dvs at jeg kan selv velge hvor mye info jeg vil ha inn i kartet, hvor mange kart jeg vil vise samtidig. Prosessorene er ikke raskest har jeg blitt fortalt, men jeg har aldri brukt C120 eller E 120 på samme måte, så det er vanskelig å si. Jeg har kjørt en åpen båt med C120 og den klarte ikke jeg å lese i sollys - så her mener jeg CX 44 har betydelig bedre skjerm.

 

 

Om jeg kjører på radar og kart (split screen - se bildet under) som jeg ofte gjør og så bytter til et rent kartbilde tar det 3-5 sekunder å tegne opp det nye kartet - først og fremst fordi plotteren må oppdatere hvor jeg er på kartet - og det endrer seg jo ganske mye om jeg kjører i 30 knop og det er 10 minutter siden sist jeg var på det kartet i plotteren. Det hender at også at jeg har ekkoloddet som en stripe til venstre på skjermen. At prosessoren da må jobbe litt forstår jeg godt - og det er jo mitt valg.

 

62edb5e5efb384b54db01f973fb94034.jpg

 

 

MEN jeg kjørte MAX kartene på min første CX 44 i vår Nidelv 300, og det var ikke bra. Det var for tregt syntes jeg. Men nå kjører jeg NT+ og det er jeg veldig fornøyd med. At det ikke fungerer langs kysten forstår jeg ikke. Disse kartene er testet mange ganger og hevder seg alltid bra. Jeg synes også de fungerer bra - de viser i hvertfall det vi trenger å se :smiley: Og dybdekurver og farger setter jeg jo selv opp i plotteren

 

KOB hadde en CP 44, jeg har en CX 44. Så vidt jeg vet er det ingen annen forskjell enn skjermen på disse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke helt. Det er vel ikke Simrad som lager disse kartene, men C-Map. Og deres kart fungerer da svært så godt i de kystnære områder jeg ferdes. Selv med Simrad plotter.

Kan du da bekrefte at du får opp alle dybder på +(skjær) uten å trykke på noe, kunne lese det av direkte på kartet, selv om de er 2meter dype. Slik var ikke simrad før, med C-map kart.

Link to post
Share on other sites

På Raymarine sin oppdaterte versjon kan du fjerne kryssene (+). Ellers meget godt fornøyd med Raymariene C120.

Dagsslysskjermen betyr mye for oss som har den direkte i sol-lys. Men det må ikke brukes solbriller med polaroid glass.

Meny-messig, enkel å bruke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

KOB hadde en CP 44, jeg har en CX 44. Så vidt jeg vet er det ingen annen forskjell enn skjermen på disse.

Tror ikke det stemmer. med CX44 i 2005 kom max-kartene. Riktignok ble vel ikke de noen suksess med CX44, som du har erfart. Men jeg ønsket å bruke disse karten på CP44 og det var ikke mulig, fikk jeg beslkjed om. Det var heller ikke mulig å oppgradere prosessoren. Det er dette - at "state of the art" fra det ene året til det andre blir "gammeldags" som jeg reagerte på. Andre plottermekrer håndterte max-kartene eller tilbød oppgraderinger. Et alternativ hadde også vært gode innbytteløsninger.

 

Når det er sagt - jeg var godt fornøyd med min CP44 for mitt bruk, og med CP42 før denne - ut fra forventningene den gang. Men når jeg nå skulle ha en enkel plotter til Hannah IV var Simrad ikke noe alternativ.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det stemmer. med CX44 i 2005 kom max-kartene.

Jeg snakket med en erfaren forhandler om dette. Forskjellen er visstnok software og at skjermen på CX 44 er sunview som standard. I tillegg er radarmodulen innebygd som standard i CX44, hvilket den ikke var i CP/CA/CE modellene. hva som gjør at MAX kart ikke kan kjører på CP modellen vet jeg ikke.

 

Men på den andre siden - MAX kartene inneholder ingen annen info Simrad plotteren kan vise på sjøkartet enn NT+ kartene, men mer landinfo.

 

Jeg skal sjekke litt mer rundt dette med en annen forhandler.

 

Simrad sentralt er vel generelt ikke kjent for å være racere på kundebehandling for å si det litt mildt. Og det er kanskje en av de største fordelene til Raymarine i Norge.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Raymarine sin oppdaterte versjon kan du fjerne kryssene (+). Ellers meget godt fornøyd med Raymariene C120.

Dagsslysskjermen betyr mye for oss som har den direkte i sol-lys. Men det må ikke brukes solbriller med polaroid glass.

Meny-messig, enkel å bruke.

 

Det er ikke det å fjerne + jeg mener. Er det dybde anvisning på alle +, eller er det ikke? Kan man se alle grunner på 1 meter og 2 meter osv. Uten å gjøre noe som helst med plotteren.

Link to post
Share on other sites

Tror det på mitt kart er slik at jeg på plotteren kan sette opp ulike farger på ulike dybder - men uansett hva jeg setter opp på plotteren er det bare 10 meters grensen som vises.

 

Er det den begrensningen dere prater om?

 

:yesnod: Det er den irriterende saken det snakkes om, for min del blir kartene helt ubrukelige da. Kunne jo aldri kjøre rundt f.eks Flekkerøya med bare en masse kryss der. Noen er jo 0,5m, og andre er jo 8 meter dype. Man vil jo ikke kunne kjøre over noen av disse da, fordi man ikke vet hvor dype de er. MAO ubrukelig :wink: Man må holde seg borte fra alle områder som bare har kryss, da.

 

Ikke mye hjelp i å kjøre cursor over heller, fordi dette rekker man ikke i litt hastighet <10 knop.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...