Jump to content

Test kartplottere


joda

Recommended Posts

Joda - dybdene vises i meter - men man kan ikke ha forskjellige farger på ulike dybder - dvs at det tegnes konturer av det grunne vannet.

Jeg har vann over 10 m dybde som hvitt og vann under 10 m dybde som blått - kjekt å se hvor jeg må være ekstra obs. Men som Kristian skrev - enkelte områder blir jo da helt blå

 

Dette svaret lenker jeg til Simrad-diskusjonen og dybdeangivelsene, selv om siste innlegg er et par uker gammelt:

 

Med CX44 og Max-kart kan du stille inn dette som du vil.

Jeg har samme utstyret som Bitteliten, men kjører C-Map Max MegaWide-kart (ikke NT+ som er en "lettere" kartversjon).

Jeg har derfor valg flere dybdeangivelser:

Blått: Under 10 m

Grønt: Under 2.

 

Den siste 2 meterangivelsen er praktisk idet båten stikker ca. 95 cm ( i tillegg med hensyn til flo/ fjære osv).

Dybdeangivelser kan velges. Skulle alle kryss i kartet vises med dybdeinfo, ville kartet blitt svart rundt det tidligere

nevnte stedet Flekkerøya (hytte på Flekkerøya, så jeg forstår godt at du bruker farvannet vest av øya som eksempel!).

Derfor synes jeg valgmulighet for angivelse av dybde er en bedre løsning enn at dette er "default".

 

Simrad`s plottere og nav-systemer har nærmest ubegrenset med oppsettsmuligheter,

noe som av og til kan forvirre like mye som det kan oppklare.

Jeg brukte nesten en sesong på å bli skikkelig kjent (men da mener jeg virkelig kjent..) med mulighetene

rundt plotter, navigator, radar og autopilot i samme nav-system,

men fremdeles (gjen-)oppdager jeg en og annen innstilling som jeg nyttegjør ved behov.

Dette gir mulighet for å "skreddersy" absolutt alt, noe jeg setter stor pris på.

Dette betinger imidlertid at man har interesse for- samt ønsker å bruke utstyret utover "default"-verdiene

som stort sett viser viser hvor du er på kartet.

 

Mitt inntrykk er at verden fort blir delt i to slike diskusjoner;

De som som skal ha alt ferdig servert og de som har interesse av og ønsker mer brukerorienterte og avanserte løsninger.

Derfor blir f.eks. diskusjoner rundt "enkel å bruke" og tester (f.eks. siste plottertest i BM) helt meningsløse for meg, da disse ofte ikke gjenspeiler mulighetene som mer avanserte justeringsmuligheter kan gi.

 

Bitteliten; Dersom jeg klarer å komme meg til Horten i helgen, må du gjerne prøve min Max-brikke i din plotter hvis du ikke allerede har fått forsøkt dette.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Monterte A65 i båten min på fredagen, var ute på en kose tur etterpå. Alt virket knall, plutselig blei det noe kødd, mistet signaler stadivekk, knopp indikatoren hoppet opp og ned 4-5knopp. Men innimellom blei den bra igjenn. Men når vi skulle ut på tur på lørdagen, fikk jeg ikke slått på plotter`n. Eller plotter`s slo seg på, men skjermen viste ikke noe. Jeg fikk kun lyder.

Link to post
Share on other sites

Monterte A65 i båten min på fredagen, var ute på en kose tur etterpå. Alt virket knall, plutselig blei det noe kødd, mistet signaler stadivekk, knopp indikatoren hoppet opp og ned 4-5knopp. Men innimellom blei den bra igjenn. Men når vi skulle ut på tur på lørdagen, fikk jeg ikke slått på plotter`n. Eller plotter`s slo seg på, men skjermen viste ikke noe. Jeg fikk kun lyder.

Er ikke spesielt teknisk kyndig. Men fikk nybåten levert med A65 og er så langt veldig fornøyd. Bra skjerm og tilsynelatende ok kart (er vant med diverse Simrad og C-map tidligere). Tror dette blir topp når jeg har fått satt meg inn i innstillingene og fått litt erfaring.

 

Sjekk kablene dine - at de sitter korrekt. Jeg praktes litt med det til å begynne med. Pluggene var ganske trege, og da jeg hentet båten første dagen slet jeg litt med å få plotteren til å starte, selv om jeg med selvsyn hadde sett at den virket to dager tidligere. Det var pluggen for strømtilførsel som ikke satt helt i, til tross for at den var skrudd på plass. Kanskje noe lignende hos deg?

 

Forøvrig virker plotteren veldig intuitiv i bruk - et godt tegn. Og hastighet ser ikke ut til å være noe problem.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...