Jump to content

Må jeg ha komplett landstrømanlegg for å lade i havn?


Daffy

Recommended Posts

Jeg bruker båten kun i uthavn hele sesongen igjennom.

Men på Horten treffet får vi jo tilgang til landstrøm for lading.

 

Jeg tenkte at det kunne være greit å benytte seg av dette.

Så spørsmålet er da om jeg kan legge en skjøteledning inn i båten og koble denne til en vanlig batterilader?

Vil vel kanskje bytte ut klemmene der med noe som sitter bedre. enten kabelsko eller egne batteripolsko.

Men er det greit å gjøre det på denne måten?

 

Eller må man ha komplett landstrømsanlegg for å benytte seg av strøm fra land?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har kun en c teck lader i og den forer jeg med en vanlig skjøteledning fra kontakten på brygga, fint med fulladede batterier når en bare skal en liten halvtime ut, for å ligge hele helga på samme sted.. blir ikke mye motorlading da. fordelen er jo og at kjøleskapet kan gå i uka, slikt at du slipper å dra med all maten hjem.

dette fungerer supert for meg

Med vennlig hilsen agder 840

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Billig å grei måte å gjøre det på.

Har du i tillegg en forgreining kan du gjøre deg bruk av alle 220v apparater - ovn/lys/ladere/kjøleboks/dvd - spiller/tv osv.... Funker greit det - kommer nettopp fra pinseturen med tre overnattinger med slikt landstrømannlegg.

Link to post
Share on other sites

Vel, her er det så tynt at det ikke kan kalles is en gang....

Men, så vidt jeg har fått med meg handler det om jording. Med ladere som ikke har landjord går det visst greit.

Synes å huske at det var forskjellen på to biltemaladere som har vært omtalt her på forumet - en egnet og en ikke egnet.

Link to post
Share on other sites

Så bra :smiley:

Dette var jo svarene jeg ville høre :lol:

 

så man kan bruke en helt anminnelig biltemalader til dette?, hva med knallgasser? hvis man har stearinlys eller røyker?
ja det er kanskje et poeng, men det er vel ikke noe forskjell på det vedrørende landstrømanlegg eller ikke?

gasser øker kanskje proporsjonalt med ladestyrken også?

Jeg synes Biltemaladerne ser så store og klumpete ut jeg.

 

Et spørsmål som er stilt tidligere men jeg stiller det likevel :rolleyes:

Litt mer rettet mot meg da...

Kan jeg bruke laderen jeg har (Bosch 4 eller 6 A (sånn med bærehåndtak :lol: )) eller må jeg ha en litt mer sinna type?

Og hva bør jeg ha da? 10A?

Forbruk ombord under treffet blir vel relatert til noe musikk (lavt vil jeg tro :wink: ) og noe lys + vannpumpen til pentry.

(Jeg har kun en vanlig cd spiller og to høyttalere)

 

Lurer også på om jeg skal koble inn laderen på denne måten (og sette venderen på Both)

elanlegg_hoved__batterilader_i_daffy.jpg

Må beklage kvaliteten på tegningen min da :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis

Men det er jo greit å få ladet det ordentlig når vi først har strømmen

Ihvertfall for å være sikker. Vanligvis er jeg jo bare i uthavn så slik sett er jeg vant til det men ulempen med det er hele tiden å gå å tenke på om strømmen holder

Jeg har utenbordsmotor og den lader ikke allverden i seg selv.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ta med deg 6 ah ladern din du.

Etter hva jeg har forstått på elektroguruene her på plassen. Så er skjøteledning rett i laderen sikkreste måte for IKKE å få noe tæring.

Faren for knallgass? De laderene er ikke så "dumme" at det skulle være noen fare for det. Er du redd for det. Så du behøver jo heller ikke lade hele helgen. Ha laderen på 1 døgn eller noe sånt.

 

Har ikke landstrømsanlegg jeg heller. DVS har en boks men den ligger i garasjen. Har blitt mer og mer skeptisk til å montere den. Etter hva jeg leser her på forumet. Holder meg heller til den gode gamle "ledning rett i lader varianten".

Har gjort det de siste 20 årene.

 

Men hvis jeg har feil så arrester meg, er en mega amatør når det gjelder strøm.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

, hva med knallgasser? hvis man har stearinlys eller røyker?

Ingen fare , så sant du ikke setter stearinlyset nedi batterirommet .

 

Setter du laderen rett på forbruk og setter battvelger'n på begge batteriene , så blir vel begge ladet uten noe mere avansert tilkobbling vil jeg mene .

 

Tæring , da det er snakk om det her så låner jeg denne tråden litt .Hadde en båt oppe i krana igår og der var zinken nesten borte etter 3 uker i vannet . Han lurte på om det kunne være noe galt med strømmen på land , kan det ha noe med det å gjøre da ? Må vel være feil i båten eller evt nabo båtane her vel og ikke landstrømmen , eller ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

så man kan bruke en helt anminnelig biltemalader til dette?
Kommer an på hva du mener med alminnelig lader. De aller billigste variantene har ikke noen kontroll på spenningen og vil kunne overlade batteriene ("koke" vekk vannet) hvis de blir stående på over tid.

En vedlikeholdslader må være av typen populært kalt "elektronisk", disse har kontrollert spenning og overlader ikke batteriene selv om de er permanent tilkoblet. Men i Daffys engangstilfelle bør han kunne bruke en "dum" lader.

 

Så er skjøteledning rett i laderen sikkreste måte for IKKE å få noe tæring.
Dette gir ingen sikkerhet mot tæring. Det som er viktig er at det ikke er noen forbindelse mellom landjord og motorblokk. Dette oppnår man ved å bruke en dobbeltisolert lader, altså en som ikke har jordet støpsel. Har laderen jordet støpsel må man måle om det er forbindelse mellom landstrømsjord og motorblokk. Ved enpolet anlegg på motoren må man i tillegg sjekke at det ikke er forbindelse mellom motorgods og batteriminus.

 

Må vel være feil i båten eller evt nabo båtane her vel og ikke landstrømmen , eller ?
Hvis problemet skyldes landstrømmen er det i din båt det ligger. Sjekk slik som beskrevet over.

 

Det jeg skriver her forutsetter at det kun er batterilader som er tilkoblet utstyr ombord som kan ha en forbindelse til sjøen. F.eks. en varmtvannsbereder med 220V kolbe gjør det med komplisert da denne er forbundet med motoren via kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siden vi er inne på strøm og Daffy vil koble til strøm før hovedbryter lurer jeg litt, for i følge brukerveiledning på min skal hovedbryter stilles på "both" når jeg vil lade begge batteriene når når motoren går(dynamo) og velge 1 eller 2 når jeg skal lade begge batteriene med lader. Hvorfor ???????????

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei Trophy

 

Siden vi er inne på strøm og Daffy vil koble til strøm før hovedbryter lurer jeg litt, for i følge brukerveiledning på min skal hovedbryter stilles på "both" når jeg vil lade begge batteriene når når motoren går(dynamo) og velge 1 eller 2 når jeg skal lade begge batteriene med lader. Hvorfor ???????????

 

Du skriver ikke hvilken type lader du har men ser for meg at du har en 2 kanals lader. DVS du har en lader som kan lade 2 banker med forskjellig ladeniva. Da kann eks bank 1 være fullt oppladet og trenger ikke lading mens bank 2 er tom og trenger mye lading. Den tilpasser ladingen og derfor må skillebryter bryte forbindelse mellom bankene samtidig som du bruker strøm fra den ene banken. Dette oppnås ved skille bryter i posisjon 1 eller 2.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Trophy

 

Du skriver ikke hvilken type lader du har men ser for meg at du har en 2 kanals lader. DVS du har en lader som kan lade 2 banker med forskjellig ladeniva. Da kann eks bank 1 være fullt oppladet og trenger ikke lading mens bank 2 er tom og trenger mye lading. Den tilpasser ladingen og derfor må skillebryter bryte forbindelse mellom bankene samtidig som du bruker strøm fra den ene banken. Dette oppnås ved skille bryter i posisjon 1 eller 2.

 

Hilsen Smaapala

 

Har studert litt i ownner's manual og det ser ut som du har rett. Jeg er ikke så "glad" i bruksanvisninger og prøver meg ofte frem :eek: Laderen er en 10hw Truecharge fra Statpower Technologies og er en microprocessorstyrt 3-stegs lader som kan lade 2 batterier(banker) samtidig. http://www.statpower.com

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

..fullstendig isolert fra det øvrige strømopplegget ombord. Da trenger du ikke å "tenke" på tæringsproblematikken engang.

Dette stemmer, men jeg tillater meg en liten presisering med "...så lenge man ikke har fastinstallert 230V-annlegg".

I så fall gjelder CE-foreskriften og da må fellesjordingen ikke brytes.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker, du har jo vist i mange innlegg her på BP at du har svært god teoretisk og praktisk forståelse for strøm om bord i fritidsbåter. Jeg har den oppfatning at når jeg kobler fra kontakt mellom pluss i båten (har fire batteribanker for hhv forbruk, generator, SB-start og BB start) og felles jord (alt styres med releer), så er jeg koblet fra all kontakt mellom land og båt som kan forårsake uønsket korrosjon. Jeg har i tillegg landbasert velikeholdsladning av batteriene hvor jord til laderen er via lokal jord (Dynaplate). Jeg har forsøkt å måle endel verdier mellom skroggjennomføringer og annet elektrisk ombord. Hvilke målinger bør jeg rutinemessig utføre for å trygge meg om at jeg ikke er utsatt for uønsket høy korrosjon ombord?

Link to post
Share on other sites

Anbefaler C-Tek lader som du får bl.a. hos Clas Ohlson. Den har elektronikk med flere ladetrinn, og kan stå tilkoblet over lengre tid. Gamle enkle bil-ladere på 4 - 6 A uten elektronikk bør du bare levere inn som ee-avfall.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Hallo roaldbj.

Mange takk.

Men det finnes både mange som kan dette like godt eller enda bedre enn jeg.

Heller ikke jeg vet eller tenker perfekt om alt.

 

Temaet beskyttelse i mot galvanisk korrosjon er meget omfattende og krever virkelig mer kompetanse enn jeg har.

Dette dreier seg ikke bare om problemer pga. kontakt med landjord,

som faktisk er det eneste ang. korrosjon jeg kan tillate meg å snakke om.

 

Men ellers, ren persønlig, er jeg ikke noe venn av relèstyringer.

Jeg foretrekker å skaffe en komplett utjevning av alle potensialer, simpel med tilsvarend tykke kabler.

Dette blir forresten gjort på store yrkesskip også.

 

Fordelen er at man (stortsett) unngår en hver forskjell og spenningsrekkefølger med det.

Men forsiktig, også der finnes unntak.

Hvis du ønsker dette detaljert da kan du godt hente råd fra Hulda, han har mye peil om dette.

Ellers finnes det minst en person til her på BP som er proff med slik, jeg husker bare ikke navn hans.

 

Det jeg i hvert fall ville anbefale er at man måler regelmessig mellom sjø og alle metaller som sitter inne i fellesledningen,

når disse er koblet fra/isolert av hverandre.

For det trenger man riktignok en kalibrert sølvanode, slik at man får fornuftige verdier.

Normalt er verdier mellom 500 og 1000mV.

Dette kan takles av anodene, eller også elimineres med f.eks. zinksavere.

 

Alt som går bort i mot 2000mV (eller opp over) er for mye og skulle undersøkes nærmere.

Og dette best meget rask.

 

Men, og der ligger en problem, dette gjelder kun gods som har komplett forbindelse med hverandre.

En ventil, som har metallisk forbindelse til andre gods, men som ikke har direkte (kabel-)forbindelse til "neste stykke i elektrisk undervanns-rekkevide", står alltid i fare å bli spist opp.

Altså må man tar hensyn til slik også.

 

Hvis du eller noen andre er interessert i kontinoerlig kontroll da kan man kjøpe

f.eks. en Sterling ZS med monitorsystem og i tillegg sølvanoden.

Dette blir fast installert og skal vise til en hver tid hvordan det står til med galvanisks tilstands av båten.

Jeg sier forresten bevisst "skal", fordi jeg selv har verken prøvd eller solgt bare en stykke med sølvanode,

men mange andre kollegaer forteller at dette virker fint hos kundene dems.

 

Ellers synes jeg at man god kan se hvordan det står til med båten når man henter dette ut av vannet.

Annoder skal (les "må") være spist en stykke i løpet av et år.

Er det ikke sånt da er noe galt fordi "Null-komma-niks" finnes ikke, så sant alt har forskriftsmessig forbindelse.

 

I så fall man undersøke hele båten ganske nøye. (!)

Også innesidig, fordi galvanisk korrosjon spiser ikke bare alt som henger synlig i vannet.

Dette (synlig på deler som har kontakt til vann) gjelder hovedsakelig bare mht. landjord.

 

Andre slags tæring kan god treffe f.eks. en lager, flens, motorlager, akslinger m.m., ja selv en hver metall under farge og stoffing og også tanker kan spises opp.

Spieker, skruer og bolter, kontakter og selv en kopp som ligger mitt mellom to uisolerte vegger kan tæres vekk.

 

Dette scenario finner ikke noe slutt og slik er nå litt ekstremt, men tæring kjenner ikke noe grenser.

Dette må man huske.

 

Men spør best riktig fagfolk som kan fortelle deg både mer og mer detaljert om det.

Jeg tror at ikke jeg er den riktige for faglig fullstendig informasjon om dette tema,

fordi jeg er mer spesialisert på både andre teknik og meget fint strømforsyning ang. lavstrøm.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: hva er med Ole Petter, er ikke han en som jobber med det til dagligs?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips til dere som ikke har fast landstrømanlegg.

Jeg har innenbords motor, med en forholdsvis stor motorluke, akter, som også

er dørk på en del av uteplassen.

Når jeg skulle koble på laderen, måtte jeg ha luka på gløtt med kabelen ned i motorrommet.

Dette var lite praktisk, så jeg kjøpte noen deler av Defa motorvarmersystem og monterte inntaket

i siden over luka

mainconnection.jpg

Satte så en kontakt i andre enden, nede i motorrommet.

mainssocket.jpg

Denne skrudde jeg fast på en høvelig plass i nærheten av batteribanken,

og dermed kan jeg ha laderen (Cetec XS 7000 dobbeltisolert) stående tilkoplet forbruksbatteriet, hele tiden mens jeg er på tur.

Når jeg skal kople til landstrøm er det bare å kople til motorvarmerkabelen i kontakt og skjøtekabel.

I vinteropplag er det også enkelt å ha en håndlampe eller en varmekolbe i motorrommet, for å hindre frost.

I fjor vinter måtte jeg ha luka litt på gløtt, for å få ned kabelen, og da var det ikke så mye gagn i en 40w pære,

p.g.av varmetapet ut luka.

 

mvh

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...