Jump to content

På tide å selge skjærgårdsjeepen?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har hatt min Askeladden 475/Yamaha 55 totakter i fem-seks år og koser meg med den. Men med de nye reglene som kommer nå, er det kanskje på tide å selge den før alt av raske båter får et prisfall av en annen verden? For med fem knop innenfor hundre meter fra land (noe som betyr overalt der jeg pleier å kjøre, iallfall) er det jo helt slutt på moroa! Og alt dette fordi noen fulle idioter kjører på skjær iblant... :headbang: Det morsomste argumentet er at man må være så langt fra land for ikke å kjøre på badende. Jeg kan ikke huske sist gang jeg hørte om noen badende som ble påkjørt av en båt, bortsett fra et par ulykker i forbindelse med vannsport, der de ble påkjørt av den samme båten som trakk dem! :confused:

 

Det andre alternativet må vel være å satse på at politiet ikke får mer tid i båtene enn de har nå og ta høyde for noen tusinger hver sommer (1500 kroner i bot for å bryte fartsgrenser til sjøs). Det er jo forskjell på å kjøre fornuftig fort og å kjøre som en idiot.

 

Det tredje alternativet er å vente og se om Fremskrittspartiet få rent flertall i Aust-Agder og dermed stopper hele greia! For jeg kan vel ikke tenke meg annet enn at de vil være mot det, sannsynligvis sammen med Høyre. Så har vi barnepikene på motsatt fløy, da. SV foretrekker jo robåter, og AP holder seg nok til snekka.

 

Så hva tror dere, folkens? Vil de nye reglene bli vedtatt, eller hva? Dette burde nesten havnet i "Heia Norge" i VG! :flag:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Problemet er at vi har null og niks interesse for å overnatte i balja. Vi er på hytta nesten hver helg om sommeren, men det er så langt jeg strekker meg når det gjelder komforten. Derfor har jeg ikke bruk for noe større. For ikke å snakke om at det må være noe som kan brukes til fisking og setting og trekking av krabbeteiner.

 

Edit: Må legge til at selv om jeg bor i Aust-Agder (Risør), har jeg aldri båten der. Hytta ligger i min hjemby Mandal, der det iallfall i år er fem knop femti meter fra land, og det er litt mer levlig, for jeg tror ikke "Onkel" blir så veldig hissig så lenge man kjører med huet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette blir jo bare på toppen av alt annet. Jeg har vokst opp i båt, gått gradene, kjører bare i farvann der jeg har oppholdt meg i 40 år og drar ikke ut fra hytta hvis det er dårlig vær! Og likevel må jeg inn og ta båtførerprøven og lære navigasjon i dårlig vær, dårlig sikt og alt det der. Logisk? Nei, norsk! Det burde iallfall vært mulig å gjøre som man nå kan ta en del fagbrev, uten det teoretiske, med grunnlag i praktisk erfaring. Det ville vært mer rettferdig.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For med fem knop innenfor hundre meter fra land (noe som betyr overalt der jeg pleier å kjøre, iallfall) er det jo helt slutt på moroa! Og alt dette fordi noen fulle idioter kjører på skjær iblant... :headbang:

 

Er du klar over hvor lite 100m er?

Hvis du bare kjører så nerme land i 30 knop så må du bare selge for meg!!!!!!!!!

Er oppvokst i hytte i et sund der enkelte kjører som griser. Skulle vert max 5 knop der!

 

At du kjører fint bryr jeg meg ikke om. Regler er for alle! Det er jo ikke alle som kresjer bilene. Skal alle andre få lov til å kjøre i fri fart?

 

Det tredje alternativet er å vente og se om Fremskrittspartiet få rent flertall i Aust-Agder og dermed stopper hele greia! For jeg kan vel ikke tenke meg annet enn at de vil være mot det, sannsynligvis sammen med Høyre. Så har vi barnepikene på motsatt fløy, da. SV foretrekker jo robåter, og AP holder seg nok til snekka.

 

Ikke vær for sikker på det!

 

Så hva tror dere, folkens? Vil de nye reglene bli vedtatt, eller hva? Dette burde nesten havnet i "Heia Norge" i VG! :flag:

Jepp! Dette er det beste forslaget jeg har sett på lenge!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dupp, nå er du bare dum. Jeg har høyere utdannelse, ungene skal ha høyere utdannelse, og jeg betaler min skatt, om ikke med glede, så i visshet om at iallfall en del av den går til fornuftige tiltak. Men ærlig talt, sjøen er et av de siste stedene som gjenstår med en liten illusjon av frihet under ansvar.

 

Seilaren, hvis du mener at 100 meter ikke er mye, er du heller dårlig til å beregne. Men nå er det jo også mye åpent farvann på Rogalandskysten. Rundt Mandal må man utenskjærs hvis det skal være 100 meter til alt land (øyer, holmer og skjær skal også telle ifølge dette forslaget), altså til sammen 200 meter tvers over fjorden. Det har vært kjørt i høy fart på f.eks. Nordfjorden ved Skjernøy i 40 år, og ulykken i fjor var den første dødsulykken jeg har hørt om der. Den eneste alvorlige ulykken i det hele tatt. I øyeblikket kommer jeg faktisk ikke på noen andre ulykker som skyldes fart, verken der eller andre steder i nærheten. Hvis ikke båten tåler litt bølger når den ligger ved brygga, er det heller noe galt med fortøyningen eller brygga. For ikke å snakke om at det ikke er de raske båtene som lager de største bølgene, fiskebåter og større cruisere lager da mye mer skvalping!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men nå er det jo også mye åpent farvann på Rogalandskysten. Rundt Mandal må man utenskjærs hvis det skal være 100 meter til alt land (øyer, holmer og skjær skal også telle ifølge dette forslaget), altså til sammen 200 meter tvers over fjorden.

 

Det er sant, men så er det veldig få dødsulyker her også! :smash:

 

 

At du har kontroll over båten din er jeg ikke i tvil om! Men det finnes så mange som ikke har kontroll. Det selges ekstremt mange hurtiggående båter, og mange tror det og kjøre båt er som å kjøre bil. Der det er vann kan en kjøre.. :rolleyes:

Eg har vert vitne til flere nesten ulykker som det bare var flaks at ingen ble alvorlig skadd i. Du er vell enig at det er bedre at folk tar det litt med ro og senker farten enn at vi mister liv? Tenk vill du hadde blitt kjørt i senk av en knall? Da hadde tonen vert en annen! :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

At du har kontroll over båten din er jeg ikke i tvil om! Men det finnes så mange som ikke har kontroll. Det selges ekstremt mange hurtiggående båter, og mange tror det og kjøre båt er som å kjøre bil. Der det er vann kan en kjøre.. :rolleyes:

 

Hvorfor skal alltid det store flertallet pålegges restriksjoner fordi et fåtall ikke klarer å oppføre det ordentlig. 99% av norges båteiere er sikkert fornuftige mennesker som viser hensyn til sine omgivelser og forsøker å opptre på best mulig måte. Hvorfor skal da den ene % ødelegge for oss resten.

 

Det er blir mere og mere slik på alle områder - Spilleautomater skal forbys fordi det er noen få som ikke kan kontrollere seg, røyking skal gjøres vanskeligst mulig og tobakken skal helst være skjult i butikken slik at de som skal kjøpe må gjøre en spesiell henvendelse til betjeningen for å få varene (jeg er ikkerøyker). Kommer du på butikken kl. 20:05 får du ikke kjøpe deg en pils fordi det, uvist for meg med hvilken begrunnelse, ikke er lov å selge øl etter kl. 20:00. Bygging i strandsonen er forbudt (med muligheter for dispensasjoner som sitter langt inne) over hele landet fordi det på noen få områder på øst- og sørlandet er pressområder hvor det har blitt konflikt mellom bygging og allmenhetens ferdselstrang. Kontantstøtte kan vi ikke ha med begrunnelse i at barn av enkelte invandrergrupper da heller er hjemme hos foreldrene istedet for å være i barnehagen og bli "integrert" - hva med det store flertallet av oss som har kontanstøtte og bruker den etter intensjonene og synes det er en stor fordel med denne valgmuligheten?

 

 

Jeg er dritt lei alle forbudt og påbud og myndighetspersoner som liksom skal vite hva som er best for meg og som styrer og fatter beslutninger med bakgrunn i problemer som oppstår med et mindretall som ikke klarer å oppføre seg. Jeg vil ikke la min frihet og mine muligheter begrenses at regler som innføres pga. et mindretall uten styring over seg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er dritt lei alle forbudt og påbud og myndighetspersoner som liksom skal vite hva som er best for meg

 

 

Anarki, er det du ønsker, Saga ??

 

 

Bygging i strandsonen er forbudt (med muligheter for dispensasjoner som sitter langt inne) over hele landet fordi det på noen få områder på øst- og sørlandet er pressområder hvor det har blitt konflikt mellom bygging og allmenhetens ferdselstrang

 

Denne begrensningen i forhold til bygging nær strandlinje burde du som båtbruker,(hvis du er det) vite å verdsette!

Dette er f.ø et problem som ikke kun gjelder øst og sørlandet.

 

Det finnes reseptfri medisin mot sure oppgulp som dette!!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg er dritt lei alle forbudt og påbud og myndighetspersoner som liksom skal vite hva som er best for meg
Anarki, er det du ønsker, Saga ??


Bygging i strandsonen er forbudt (med muligheter for dispensasjoner som sitter langt inne) over hele landet fordi det på noen få områder på øst- og sørlandet er pressområder hvor det har blitt konflikt mellom bygging og allmenhetens ferdselstrang

Denne begrensningen i forhold til bygging nær strandlinje burde du som båtbruker,(hvis du er det) vite å verdsette!
Dette er f.ø et problem som ikke kun gjelder øst og sørlandet.

Det finnes reseptfri medisin mot sure oppgulp som dette!!


Nei, ønsker ikke anarki men mere selvråderett og styring over eget liv og beslutninger, og til selv å avgjøre hva jeg synes er beste løsninger for min egen del innenfor noen klare men ikke alt for begrensende regler.

Når det gjelder bygging i strandsonen så kan det muligens oppleves forskjellig ut i fra hvor man bor i landet men her på nordvestlandet så føler jeg ikke at mer bebyggelse i sjøkanten hindrer min allmene ferdsel. Vi bor jo tross alt på noen øyer her ute på nordvestlandet. Har selv en sak gående med oppussing og omdisponering av naust til fritidsbolig på innmarksområde som er en kamp å få igjennom. På innmark står jo heller ikke regelen om allmen ferdsel så sterkt men allikevel er det motbør uansett. Politikerne er gjerne ikke motvillige men de har det generelle byggeforbudet å forholdet seg til og dispensasjoner sitter langt inne. Å ha en slik generell regel for hele landet blir nesten det samme som å innføre 30 km-sone på alle veier kun fordi det er nødvendig i tettbebygde strøk.

Medisin mot sure oppgulp sier du - hva anbefaler du da siden du tilsynelatende har erfaring med det? Redigert av rem (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt så respektløs og usaklig du var for mine synspunkter og meninger da rogeri. Det er vel kanskje dette som også er feilen med politikken som føres på mange felt nå for tiden. Man har ikke respekt for at andre har andre synspunkter og er for lite lydhøre for andres meninger. Om man ikke er enig i andres utsagn og meninger så må man allikevel respektere dem og retten til å ytre dem. Der synes jeg du synder grovt. Jeg registrerer at du har andre synspunkter og meninger enn meg men jeg nedlater meg derfor ikke til å kaller deg fjortis og stuttum.

 

Litt synd for din egen del at du avslører din intoleranse og respektløshet på denne måten men det er jo kun deg det går ut over.

 

NB! Cognac er jeg ikke særlig begeistret for (og det har jeg bestemt selv) så den flaska får du nok nyte selv. Og om jeg hadde likt det så er din min egen rett til å bestemme om jeg skulle tømt hele flaska.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det må da gå ann å dra på til over 30 knop i pent vær. PS skal dette påbudet gjelde hele landet? Da blir i så fall max fart 30 knop i hele vestfjordbassenget ut til Røst! Er ikke det dustete? Alt på grunn av noe mer tetthet av båter i og rundt oslofjorden... og om det egentlig er et problem tviler jeg også på.

Link to post
Share on other sites

Dupp, nå er du bare dum. Jeg har høyere utdannelse, ungene skal ha høyere utdannelse, og jeg betaler min skatt, om ikke med glede, så i visshet om at iallfall en del av den går til fornuftige tiltak.

 

Hmmm - i sin tid ble det foretatt en stor IQ-test i USA. Til stor forbløffelse viste det seg at flere professorer ved bra universitet "bare" hadde IQ på litt over 80. Det er ikke personlig ment, men å slå i bordet med høyere utdanning (som i dag er alt over videregående) har lite hensikt da alt tyder på at vett er nokså jevnt fordelt uavh. av utdanning.

Bare så det ikke blir en trend å slå i bordet med antall studiepoeng. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det tredje alternativet er å vente og se om Fremskrittspartiet få rent flertall i Aust-Agder og dermed stopper hele greia! For jeg kan vel ikke tenke meg annet enn at de vil være mot det, sannsynligvis sammen med Høyre. Så har vi barnepikene på motsatt fløy, da. SV foretrekker jo robåter, og AP holder seg nok til snekka.

For det første.. Frp vil aldri få rent flertall i Aust Agder, sånn som kommune Norge går nå. (Har kanskje noe å gjøre med økte statlige overføringer?) For det andre... Dette forslaget er et forslag fra Havnefogdene i Aust Agder. Dette har ingenting med partipolitikk å gjøre. Så hvis du tror :puke: Frp er redningen mot alt som virker som overformynderi, så har du jaggu vist at den såkalte høyere utdannelsen din ikke har gjort deg noe godt. Du har tvert i mot kjøpt alle deres populistiske ytringer for alt de er verdt.

(Moderator: Beklager den politiske "greia," men hans utsagn fikk stå, så da regner jeg med at det er greit å svare på det... :rolleyes: )

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

quote.gif
det må da gå ann å dra på til over 30 knop i pent vær. PS skal dette påbudet gjelde hele landet? Da blir i så fall max fart 30 knop i hele vestfjordbassenget ut til Røst! Er ikke det dustete? Alt på grunn av noe mer tetthet av båter i og rundt oslofjorden... og om det egentlig er et problem tviler jeg også på.


Klart slikt er bare tull, problemt kommer av at noen få ekstremt egosentriske og vettløse folk mener de har rett kjøre som de vil i alle farvann. Det er disse som burde lugges ut å sendes til skogs.
Link to post
Share on other sites

...........nedlater meg derfor ikke til å kaller deg fjortis og stuttum

 

Det var signalet du gav, jeg oppfattet som fjortis og Stuttum. :wink:

 

Har vel ikke direkte kalt deg det??

Beklager hvis du ble fornærmet.

 

Har sett altfor mange "PRIVAT EIENDOM", "PRIVAT KAI", FORBUDT Å...., til at jeg vil fraskrive meg allemannsretten til frekventere strandsonen som er under enormt press for tiden langs hele vår kyst.

 

Lovene forsøkes nå omgått ved at gamle naust som var bygget som naust nå blir innredet og bebodd i sommerhalvåret, og hvor beboerne "hevder sin rett" og helst ser at andre holder seg langt unna dette domenet.

Dette kaller JEG for respektløst!

 

På samme måte finner jeg det høyst forståelig og betimelig at det innføres restriksjoner på vettlaus båtkjøring i skjærgården.

Link to post
Share on other sites

Fikk meg en liten vekker i sertifikatdiskusjonen da den pågikk her: Hva skal vi med flere påbud/lover/regler når det ikke er midler nok til å håndheve de vi allerede har?

 

Til syvende og sist er det båtførerenes egen holdning rundt regelverket som blir utslagsgivende. Bøller, fylliker og kunnskapsløse båtførere vil finnes uansett.

Link to post
Share on other sites

Har sett altfor mange "PRIVAT EIENDOM", "PRIVAT KAI", FORBUDT Å...., til at jeg vil fraskrive meg allemannsretten til frekventere strandsonen som er under enormt press for tiden langs hele vår kyst.

 

Lovene forsøkes nå omgått ved at gamle naust som var bygget som naust nå blir innredet og bebodd i sommerhalvåret, og hvor beboerne "hevder sin rett" og helst ser at andre holder seg langt unna dette domenet.

Dette kaller JEG for respektløst!

 

På samme måte finner jeg det høyst forståelig og betimelig at det innføres restriksjoner på vettlaus båtkjøring i skjærgården.

 

 

 

I mitt tilfelle hvor vi holder på med nettopp det du beskriver står naustet på innmark i tilknytning til et tidligere gårdsbruk og bryggeanlegg så den allmene ferdsel er derav begrenset i utgangspunktet. Jeg kan fra mitt ståsted her hvor jeg bor heller ikke skjønne denne voldsomme argumentasjonen med allmene ferdsel. Jeg ferdes selv mye på sjøen og opplever det ikke som noe problem for min utferdseltrang om det ligger noen hytter/tomter nede ved sjøen. Kan ikke komme på å ha sett noen slike skilt som du nevner og det skulle vel bety at verken hytteeiere eller friluftsfolk/båtfolk har noe å utsette på hverandre. Her er det nok holmer og strandlinje og gå på land på selv om byggingen hadde økt noe. Det er vel heller ikke rett å nekte bygging overalt i tilfelle en eller annen sjøfarende plutselig en gang skulle få lyst til å legge til på akkurat denne plassen?

 

Denne diskusjonen blir helt håpløs hvis man diskuterer med ulike utgangspunkt - trangeste Oslofjord/Sørlandet med stor tetthet av både hytter og båtfolk eller holmer/øyer ute i havgapet nordover hvor det kan være mange mil mellom fritidsboligene og båtene. Det blir som å sammenligne pærer og bananer. Å da ha felles generelle regler synes jeg derfor også blir håpløst.

 

Ellers så er det jo litt friskt med ulike meninger og derav diskusjoner av og til. Det er jo slik man kommer fremover.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...