Jump to content

Hva slags kaffe smaker best ombord ?


lano2

Recommended Posts

Det er bare en type "kaffe" som er ekte kaffe, og det er kokekaffe. Og med Ali eller Evergood, blir resultatet topp. Pulverkaffe er og blir "instant" kaffe, et surrogat. De som har virkelig hastverk får holde seg til slik kafferstatning. Ta da gjerne en teskje pulver i munnen og skyll ned med varmtvann fra springen!

 

Lars H.

(Kaffelars)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i innlegg 2 så er det stort sett ALI det går på og da kokekaffe. Men er egentlig ikke så nøye.

 

Men har ett problem. Har ett par ganger gått tom for Norsk kaffe når vi har vært på Svenskekysten. Og der er det ikke lett å finne noe som er drikkanes. Har vel havnet på Gevalia Mellanrost. Den går til nød. Men er det noen som vet om noen annen kaffe hos søta bror som er drekkanes?

PS. Nå havner vi snart på rosa sider :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

det varierer nok, men til de av dere som kan drikke pulverkaffe må jeg få anbefale denne

redcup.jpg

Kom til Italia fo et par år siden og oppdaget at det ikke var kaffe kjele, presskanne, trakter eller noe å lage kaffe med i leiligheten vi hadde leid (var engelskmann som eiden den). Vi fant da denne på den lokale matbutikken, og blandt pulverkaffer er dette den absolutt beste.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det går i kokekaffe ombord hos oss. Syns det hører med ombord, og det er helt uaktuelt for meg å dra ombord presskanner eller annet for å lage kaffe. Har nok ræl ombord allerede. I land så bruker jeg presskanne en del, så det er en behagelig avveksling med kokekaffen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det er bare en type "kaffe" som er ekte kaffe, og det er kokekaffe. Og med Ali eller Evergood, blir resultatet topp. Pulverkaffe er og blir "instant" kaffe, et surrogat. De som har virkelig hastverk får holde seg til slik kafferstatning. Ta da gjerne en teskje pulver i munnen og skyll ned med varmtvann fra springen!

Hør, hør!

pulverkaffe duger mest til å gi meg vondt i magen. I båt og ellers på tur er det skikkelig kokekaffe som gjelder.

Hjemme tar jeg gjerne en espresso.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

"Narvikvarianten" Bobbel-Erling er en glimrende ankerdram. Lages på følgende måte:

 

Varm kaffe (gjerne nescafe) (1/2 kopp)

4-5 cl Bailys

4-5 cl Cognac

 

Rekkefølgen er viktig, ellers skiller den seg.

 

Denne varmer godt på kalde vinterkvelder (og varme sommernetter)

Nemo saltat sobrius

Link to post
Share on other sites

1. Sånne små hvite som fåes kjøpt på apotekene i Sverige

2. Hjemmelagde kaffedrops

3. Max Havelaar

4. Nescafe, instant

 

Evergood er god, men jeg har mentale problemer med slagordet deres...

 

Etter min mening burde det være sånn:

Evergood

Litt dyrere for smakens skyld

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Kaffedoktor med sterk kaffe og mye doktor... :wink:

 

Er i utgangspunktet enig der, men det er da elementært at kaffe'n skal være tynn.

 

Her oppe i trøndelagen har vi grunnet fulle fastlege-lister i senere tid begynt å benytte mindre andel doktor i kaffe'n. Det er jo så godt, at man kan heller drikke flere kopper. Det har vi også begynt med, eller muligens fortsatt med.

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

"Narvikvarianten" Bobbel-Erling er en glimrende ankerdram. Lages på følgende måte:

 

Varm kaffe (gjerne nescafe) (1/2 kopp)

4-5 cl Bailys

4-5 cl Cognac

 

Rekkefølgen er viktig, ellers skiller den seg.

 

Her kalles den samme drikken "Karlsen-kaffe",

jeg foretrekker den med irsk whisky, f.eks Jameson.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om et kaffemerke (kokekaffe) en kan kjøpe i Sverige som ligner på Ali, Evergood, Friele osv. . .?

Det jeg har vært borti ligner ikke i det hele tatt på det en får kjøpt hjemme. Egentlig er det ikke noe problem da jeg

alltid tar med et par bæreposer fulle av Ali kaffeposer på mine 4 ukers ferier i nabolandet. Men hvorfor har svenskene

en helt annen smakstype av kaffe? En kunne jo like godt drukket ufyselig danserinnepiss (= te) som svensk kaffe!

 

Lars H. :flag::flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Kafe i utlandet kan man bestille Nescafe.

Den eneste grunnen til dette er at Nestle er så forbanna store at de kan skvise seg vei mellom skikkelige kaffeprodusenter på tross av at de lager sølevannpulver.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...