Jump to content

Hva slags kaffe smaker best ombord ?


lano2

Recommended Posts

Her er oppskrifta som gjelder:

Legg en mynt i kruset. Hell på kaffe i kruset til du ikke ser mynten. Hell deretter sprit i til du atter ser mynten. Karsk!

Eller enda bedre: Legg en mynt i kruset. Hell på kaffe i kruset til du ikke ser mynten. Hell deretter sprit i til mynten går i oppløsning. Skikkelig karsk!

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sitat: (Wasco @ 25.11.09 11:02)

Presskanne er et enkelt alternativ, både i båten og hjemme.

Men strengt tatt så er ikke vanlig filtermalt kaffe det beste. Kaffe som skal brukes i presskanne skal være litt finere malt en filterkaffe.

 

Et alternativ er å bruke espresso malt kaffe

 

:nonod::nonod::cryin: Til Presskanne skal det benyttes PRESSKANNE MALT kaffe, som er litt grovere enn filter. Bruker du filter (eller ennå finere malt kaffe) blir kaffen grumsete, og får en litt kornete tekstur, i tillegg til at den blir bitrere, fordi ekstraheringen fortsetter når alle de bittesmå kaffekornene virvler rundt i kanna, i tillegg har du ved finmalt kaffe en samlet større overflate som bitterstoffene ekstraheres utfra. Det er også vanskeligere å presse ned stempelet når kaffen er for finmalt.

 

Mulig du blander med AEROPRESS ?? som er en egen bryggemetode, men som pga filter gir en helt ren og klar kaffedrikk, med et tydelig smaksbilde.

 

Aeropress anbefales på det varmeste. Den er uknuselig, lett, relativt rimelig ca. 400,- (litt avhengig av hvor du kjøper den.) Nesten like enkel å bruke som pulverkaffe, men som kan benyttes både til espresso og vanlig kaffe. Og som gir en fantastisk smaksrikdom. Når vi Cupper (smaker) kaffe har jeg hos meg nå i større og større grad begynnt å bruke aeropressen, nettop fordi den blir ekstremt klar og aroma og smaksstoffene i kaffen kommer tydelig frem.

 

Trygve (kaffejunkie)

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppskrift på Gummikaffe:

 

2stk nye vanntanker, fulle i vann

2skjeer Nescafe pulverkaffe

 

Kok opp vannet, hell i kopp, tilsett kaffen, rør om, nyt smaken av gummi..

 

 

Håper vannet smaker mindre gummi neste sesong.. førøvrig samme smak på div. suppeposer under årets sesong..

Link to post
Share on other sites

llkaffe.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...