Jump to content

Hva slags kaffe smaker best ombord ?


lano2

Recommended Posts

Er det noen som vet om et kaffemerke (kokekaffe) en kan kjøpe i Sverige som ligner på Ali, Evergood, Friele osv. . .?

Konemor er svensk, så jeg kan jo spørre henne når hun kommer hjem, men er redd for et spydig: "Näh, i Sverige får man endast kjöpt riktig kaffe, och inte det där sølevatnet ni kallar kaffe her i Norge" (hun har bodd noen år her i landet, så det sniker seg inn et og annet norsk ord). Og værst av alt: Jeg er tilbøyelig til å være enig med henne, svenskene har nå i det minste vett til å brenne kaffen sin skikkelig. Så et godt alternativ til kaffe brygget i mokkakanne, kan være Gevalia i presskanne eller laget som kokekaffe.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Er det noen som vet om et kaffemerke (kokekaffe) en kan kjøpe i Sverige som ligner på Ali, Evergood, Friele osv. . .?
Det jeg har vært borti ligner ikke i det hele tatt på det en får kjøpt hjemme. Egentlig er det ikke noe problem da jeg
alltid tar med et par bæreposer fulle av Ali kaffeposer på mine 4 ukers ferier i nabolandet. Men hvorfor har svenskene
en helt annen smakstype av kaffe? En kunne jo like godt drukket ufyselig danserinnepiss (= te) som svensk kaffe!

Lars H. :flag::flag_sw:



Prøv Löfberg's Lilla. Den finnes i kokekaffe, og er helt konge!
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om et kaffemerke (kokekaffe) en kan kjøpe i Sverige som ligner på Ali, Evergood, Friele osv. . .?

Det er forøvrig ingen ting i veien for å bruke presskanne- og kokekaffe om hverandre, da det i bunn og grunn er samme sak. Presskanne er bare en litt mer jålete måte å lage kokekaffe på.

Men hvorfor har svenskene en helt annen smakstype av kaffe? En kunne jo like godt drukket ufyselig danserinnepiss (= te) som svensk kaffe!

Hva slags svensk kaffe har du fått tak i da? Slik jeg kjenner svensk kaffe, er den både mørk og fyldig, og har mindre til felles med te enn det typisk norsk kaffe har.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hva slags svensk kaffe har du fått tak i da? Slik jeg kjenner svensk kaffe, er den både mørk og fyldig, og har mindre til felles med te enn det typisk norsk kaffe har.

Vel, nå husker jeg ikke navn på svensk kaffe, men den smaker like ufyselig (men selvfølgelig ikke likt) som te.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det drikes mye kaffe ombord i Astor. Vi har med et brukbart lager av Luxus-kaffe, innkjøpt hos Europris tild en nette sum av 6 kr. pr. 1/4 kg.

 

Vi liker kaffesmaken og da gjør det ingenting om den er billig.

 

Enten lages den på kaffemaskinen ombord eller på slik presskanne når vi ligger uten landstrøm.

 

En god Braastad til kaffen gjør livet verdt å leve.

 

Fruen og jeg står nå på farten til å kjøre ned til kveldskaffen og innkjøpte rundstykker som ligger klare ombord. Ofte stikker det kjentfolk innom når vi sitter i aktersalongen. I morgen drar vi på helgtur....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lano2 skutter aldri å overraske i jakten på den siste stripen.... :lol:

 

Han har enda ikke fått de første 1000 og allerede aktiv i tråden om utmerkelse for å ha nådd 5000! :eek: Her skal det bli mye moro fremover? :wink:

 

Har vært på en del Harryturer til Sverige og prøvd ymse typer kaffe, men de har all smakt helt forjæv....g! Får vel notere noen av rådene her og gi det en siste sjanse. Ellers er det Evergood som ruler! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en svensk kaffe de prøvde å prakke på oss nordmenn for noen år tilbake. Gevalia tror jeg den het. Smakte jævlig i hvertfall.

 

Det er sikkert som om banne i kjerka, men vi har begynt å bruke Nescafe Gold i båten. Drakk den i Tyrkia for noen uker siden og synes den var bra. Bruker den derfor nå i båten. Eller liker jeg best Friele frokost og Everrgood.

Ali synes jeg er noe gruff :wink:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Er det noen som vet om et kaffemerke (kokekaffe) en kan kjøpe i Sverige som ligner på Ali, Evergood, Friele osv. . .?
Det jeg har vært borti ligner ikke i det hele tatt på det en får kjøpt hjemme. Egentlig er det ikke noe problem da jeg
alltid tar med et par bæreposer fulle av Ali kaffeposer på mine 4 ukers ferier i nabolandet. Men hvorfor har svenskene
en helt annen smakstype av kaffe? En kunne jo like godt drukket ufyselig danserinnepiss (= te) som svensk kaffe!

Lars H. :flag::flag_sw:


Ikke noen stor sak, men her er jeg totalt uenig med deg Lars. Er du sikker på at du har forsøkt riktig "svenskekaffe"? Det er jo de lyse lette "norske" ala gul coop, friele, evergood ol som smaker tynt og vammelt! Foretrekker man egentlig espresso blir mørkbrent svenskekaffe det nærmeste man kommer, samt noen få norskblandet/brente som blå java ol.
Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk vanlig norsk kokekaffe fra Ali og Evergood jeg liker. At det finnes svenske varianter som egner seg til espresso, er godt mulig. Men espresso er ikke etter min smak. Kaffe i fingerbøl er ikke noe for meg, jeg foretrekker store krus med vanlig norsk kokmalt kaffe tilberedt i gammeldags kaffekjel. Det er slik kaffe jeg etterlyser. 5 - 6 krus med espresso pr. dag tror jeg ikke magen min hadde hatt godt av!

 

Lars H.

(Kaffelars)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en svensk kaffe de prøvde å prakke på oss nordmenn for noen år tilbake. Gevalia tror jeg den het. Smakte jævlig i hvertfall.

Ja, tydelig at den Gevalia-kaffen ikke passet til norsk smak, jeg syns også den var grusom.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk vanlig norsk kokekaffe fra Ali og Evergood jeg liker. At det finnes svenske varianter som egner seg til espresso, er godt mulig. Men espresso er ikke etter min smak. Kaffe i fingerbøl er ikke noe for meg, jeg foretrekker store krus med vanlig norsk kokmalt kaffe tilberedt i gammeldags kaffekjel. Det er slik kaffe jeg etterlyser. 5 - 6 krus med espresso pr. dag tror jeg ikke magen min hadde hatt godt av!

 

Lars H.

(Kaffelars)

 

Helt enig Lars.

Når forbruket av kaffe er ca. en termos på morran før resten av familien våkner. så trur jeg magen hadde slått krøll på seg.

Hvis jeg hadde helt i meg samme mengde med expresso

Blir gjerne ett par kanner til i løpet av dagen

NORSK kaffekultur er kaffe i krus i store mengde. Er ingen land hvor det drikkes så mye kaffe som i Norge. Og da nytter det ikke med for svartbrendte blandinger.

Så får heller de som liker den syd europeiske kulturen med expresso i finger bøll drikke det.

Smaken er som baken delt. Og fint er det.

 

Wannskræk! Please ikke sett COOP gul i samme bås som Ali, Evergood og Friele. Den er fæl.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

NORSK kaffekultur er kaffe i krus i store mengde. [...]

Så får heller de som liker den syd europeiske kulturen med expresso i finger bøll drikke det.

En kopp espresso er da samme mengde kaffe som en stor kopp "norsk" kaffe, bare uten alt dette vannet. Hvorfor skal dere absolutt drive å helle alt dette vannet i kaffen? Det må da være bedre med andre ting? :cheers: Vann smaker best kaldt og ved siden av, synes nå jeg, da.

 

En ting man kan prøve hvis man absolutt vil ha et stort krus kaffe, er å brygge en (evt. dobbel) espresso i et krus og fylle opp med nykokt vann. Liker du lyst brent kaffe best, prøv med franskbrent eller malabar espresso. Italienerne kaller dette americano. :drink: Gjør dette selv når jeg er i det hjørnet at jeg vil ha et stort krus kaffe som jeg kan drikke over litt lengre tid og som ikke er så konsentrert.

Smaken er som baken delt. Og fint er det.

Det er veldig sant! Hadde ikke smaken vært delt hadde vel fjorden vært fyllt utelukkende av Bavarie 37 Cruisere med rullestorseil :lol: :lol: (så fikk vi dratt inn B-båten i denne tråden også :wink: )

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Wannskræk! Please ikke sett COOP gul i samme bås som Ali, Evergood og Friele. Den er fæl.

Ok, det med gul coop var klart et forsøk på å provosere. :smiley: Men bare så det er sagt; jeg mente å si at jeg foretrekker espresso, og i praksis drikker jeg bøtter, med mørkbrent svenskekaffe. Og den ligner absolutt ikke på te. . Jeg synes mange av de "norske" blandingene blir litt vel tamme. Alltid artig å diskutere smak..

Link to post
Share on other sites

Er ingen land hvor det drikkes så mye kaffe som i Norge.

 

sorry men langt ifra rett....... :wink:

 

USA pga av folkmängd o hög percapita drickande......

 

i Norden er det Sverige.....på samma sett störst folkmängd o högt percapita drikkande

 

ser man bare til percapita så er det

 

Finland........

 

Norge,Danmark o Sverige ligger hakket bakom med ungefär lika store percapita......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Evergood kokemalt ruler. Savner av og til en litt fyldigere kaffi, spesielt om morgenen etter at jeg har stått opp og hengt opp sola og før kjærring og unger våkner og når fjorden ligger speilblank. Da skulle den vært litt fyldigere.

Ser i tidligere postinger at det er kommet en Sort Evergood. Må innom kaffisjappa mi i morgen og sjekke dette nærmere.

COOP gul :puke:

 

Pulverkaffi :nonod:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...