Jump to content

Optimal økonomisk hastighet


Rolf-Arne

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt ny båt - dvs. båten er 8 år gammel, men ny for oss :-)

 

Har tenkt å bruke den mye i sommer, og tenkte det kunne være fornuftig å finne den optimale økonomiske hastigheten.

 

Båten er 38 fot, veier ca. 10 tonn, har et relativt moderne V-skrog og har to Volvo Penta (TAMD 63P) motorer.

 

 

Foreløpige tester viser at 13-14 knopp er det som gir "flest" nautiske mil per liter diesel. Dvs. forbruket har ligget på 4,9 liter diesel pr. nautisk mil.

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele?

 

 

Vil man f.eks. kunne oppnå bedre økonomi ved å kjøre i "snekkefart"?

 

 

Alle tilbakemeldinger mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært kjekt å vite hva maks marsjfart ligger på.

 

Med alle forbehold om å ikke kjenne båttype, planingsterskel etc. ; 13-14 knop ville jeg tro var et område hvor du går i halvplan/"oppoverbakke" og dermed kjører uøkonomisk. Snekkefart vil sikkert være den billigste løsningen (selv om motorene nok har best av å ikke bli bare kjørt slik). Men, skulle tro du ville kunne få redusert forbruket i et høyere fartsområde en nevnte 13-14. (4,9 liter er vel ganske høyt)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Foreløpige tester viser at 13-14 knopp er det som gir "flest" nautiske mil per liter diesel. Dvs. forbruket har ligget på 4,9 liter diesel pr. nautisk mil.
Jeg ble litt overrasket over dette innlegget. Hvordan har du kommet frem til at du bruker 4.9 l/nm ved fart 13-14 knop? Jeg synes dette høres ut som et svært høyt forbruk.
Link to post
Share on other sites

Helt klart den rimeligste metoden er å gå på en motor i desplasementsfart dvs på din båt antagelig rundt 6kn. Sørg bare for å ha tilstrekkelig turtall til å oppnå en god kjølevannstemp, oljtreykk, lading og andre vitale parametre. Sjøl går vi stort sett alltid på en motor når været tillater det. Ikke for å spare diesel i første omgang, men fordi vi liker oss best i den hastigheten. Mitt forbruk er da 0,86/nm og 5l/t. Din 38 Fairline vil jeg bli svært overrasket over hvis du ikke kan oppnå et forbruk på rundt 1l/nm ved en slik økonomisk gange.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takk for raske og nyttige tilbakemeldinger.

Maks fart er ca. 31 knopp (3.900 RPM).

Når begge motorene går på 2.200 RPM går båten i 23-24 knopp. Har målt forbruket til 5,4 liter pr. nm.

Når begge motorene går på 1.800 RPM går båten i 13-14 knopp. Har målt forbruket til 4,9 liter pr. nm.

Ser at flere har oppgitt 6kn som despleasement fart. Hvordan beregnes denne?

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke de mest finurlige beregninger som ligger bak tallet 6kn. som øvre område for desplasementsfart. De fleste større planende båtene begynner å sette nesa i været og grave sjø fra omlag 6 kn. Sjøl oppnår jeg 6,2kn@1500RPM når jeg går på en motor. Starter jeg da opp motor nr to, og legger osså denne i 1500RPM øker farten til 6,8kn. Altså, en dobling av forbruket gir en fartsøkning på lusne 0,6kn

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at maks rpm er 2.900

 

Vet ikke hvordan du har klart å måle (nøyaktig ihvertfall) forbruket. For meg virker det som om båten går i halvplan ved 13/14 knop. Og i plan ved 23/24 knop. Forskjellen i rpm tyder på det. At forbruket ved en økning av rpm på 400 skulle øke så dramatisk synes jeg virker rart, særlig den betydelig økningen i fart tatt i betraktning.

 

Men, dette er kun synsing fra min side.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Foreløpige tester viser at 13-14 knopp er det som gir "flest" nautiske mil per liter diesel. Dvs. forbruket har ligget på 4,9 liter diesel pr. nautisk mil.

 

Dette høyrest ikkje rett ut.

Denne skrogtypen har sitt mest uøkonomiske fartsområdet mellom 9 og 14-15 knop, den er jo bygd for å plane og "sleppe" sjøen og det vil eg tru han gjer når du bikkar 15 knutar.

Eg vil også tru at du får flest mil / liter på omlag 17 knop, då vil turboane spyle skikkeleg og halde motoren rein.

Viss ikkje tidsaspektet spelar nokon rolle er det berre å sleppe han ned i deplasement og køyre på ein motor som rem pleier å gjera.

Då får du både auka komfortnivå ombord i tillegg til økospeed, sørg berre for å sjekke at giret ditt tåler at akslingen roterer utan at maskina er i gong.

På mine Twin Disk 507 mg kan giret henge passivt med i 12 timar utan kjøling og det skulle i grunnen halde for ei passande dagsetappe.

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Maks turtall er nok 2.900 :-)

 

Forbruket er målt ved langkjøring. I helgen kjørte vi fra Horten - Færder - Tvedestrand - Færder - Horten. Kjørte jevnt på 1.800 RPM. Startet med full tank i Horten, kjørte ca. 240 nm og brukte ca. 1.050 liter diesel (1.050 / 240 = 4,375 liter pr. nautisk mil). Litt lavere tall enn jeg nevnte i sted, men dog et relativt høyt forbruk.

 

Tidligere i år kjørt jeg båten på en strektning på ca. 200 nm, marsjet på 2.200 RPM og kom ut med et forbruk på ca. 5,4 liter pr. nautisk mil.

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel sier at en dieselmotor fra 80-90 tallet forbrenner omlag 0,2l pr. Hk pr. time. Overført til dine forbrukstall forbruker du ved 2200RPM da ca. 650Hk :eek:

(5,4l*24=130l/t)

130/0.2=650 ):Hk@2200RPM

Nå husker ikke jeg hva effektuttaket er på dine TAMD63P maskiner er, men jeg tror vel at det her er noe som ikke stemmer helt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Synes disse forbrukstallene virker å være litt høye på en slik båt, med de oppgitte motorer som vel yter rundt 370 hester hver så har du et meget lettplasnende skrog og dette skulle gi et lavere forbruk...

 

På maks så skal disse maskinene slurpe i seg rundt 44 US gallon/time som er ca. 166 liter og da gir den båten en hastitghet på 31 knop som igjen gir 5,4 liter pr. nm.

 

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 717.8 SAE hp ( 535.3 kW) @ 2900 RPM

Max Speed: 31.1 kts

Fuel: 44 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 340 SAE hp ( 253.9 kW) @ 2200 RPM

Cruising Speed: 21.4 kts

Fuel: 20 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

 

 

Som en kan se av en gjennomsnittsberegning så er forbruket 20 gallon eller 75 liter ved 2200 o/min og hastigheten er da beregnet til 21 knop

 

Dette er bereginger som er gjort for en "fast planning hull" og det ikke mange båter som har denne skorgformen

 

Ser vi for 1800 o/min så blir det slik

 

RESULTS

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 198 SAE hp ( 147.7 kW) @ 1800 RPM

Cruising Speed: 16.4 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

 

Skifter en skrogtype til "average planning hull" som er det mest vanlige.. så blir det slik

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 717.8 SAE hp ( 535.3 kW) @ 2900 RPM

Max Speed: 26.1 kts

Fuel: 44 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 340 SAE hp ( 253.9 kW) @ 2200 RPM

Cruising Speed: 18.0 kts

Fuel: 20 US Gall/Hr (typical)

 

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 198 SAE hp ( 147.7 kW) @ 1800 RPM

Cruising Speed: 13.7 kts

Fuel: 12 US Gall/Hr (typical)

 

Jeg synes forbruket virker å være relativt høyt, men det er jo de faktiske tallverdier vi har her.... Det viser nok at dieslen slurper i seg en god del suppe....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

etter det jeg kan se fra mange tester samt egne erfaringer er den mest økonomiske farten rett over planetersklen....

 

har ikke sett for nøye på dette eksemplet men tror det bekreftes her:

 

43sgraf.jpg

 

hele "testen": AZIMUT YACHTS - AZIMUT 43 S med 2x VP D6

 

utdrag:

TECHNICAL DATA

 

Designer: Outside line and interiors design, Stefano Righini; interior décor, Carlo Galeazzi; Hull, Sydac and Azimut Technical Office

Yard: Azimut-Benetti; via M. L. King, 9-11; 10051 Avigliana (Turin, Italy); tel. +39011 93161; fax +39011 9367270; website www.azimutyachts.net; e-mail proffice@azimutyachts.net - EC Category type: B

LOA: 13.37 m

Beam: 4.29

Depth: 1.15 m

Light displacement: 12,900 kg

Full load displacement: 15,500 kg

Maximum passengers capacity: 10

Berths: 4+2 (optional)

Power: 2x370 HP Volvo Penta D6-500 IPS

Total installed power: 740 hp

Total engines and reduction gears weight: 1,584 kg

Light displacement/installed power ratio: 17.43 kg/hp

Type of transmission: IPS Volvo

Maximum declared speed: 33.3 knots

Cruising speed: 29 knots

Declared fuel consumption at cruising speed: 120 l/hr

Range at cruising speed: 242 nm

Fuel capacity: 1,000 l

Freshwater capacity: 500 l

Price with standard equipment and test boat power: Euro 465,000.00 + VAT.

 

Fuel consumption indicated in the graph is obtained from engine consumption curves supplied by builder, nevertheless the effective consumption at sea may differ from published data as a function of: loads and their distribution aboard, navigating conditions, engine state and adjustment as well as characteristics of propellers used.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg spurte i sin tid samme spørsmål til Volvo Penta vedrørende en Nimbus 3003 med TAMD41 og maks RPM på denne motoren er 3800 og dette var svaret jeg fikk:

 

 

"Förutsatt att båten väger 4 ton, så ligger det optimala varvtalet på 3500 rpm. Farten blir då ca: 20 knop, och förbrukningen ca: 1.75 l/Nmil. Penta rekomenderar att man sänker varvtalet 200 rpm från max. varvtal, vid kontinuerlig drift."

 

Du skriver at maks turtall på TAMD 63P er 3900, min nåværende båt har lillebroren TAMD63L og her er 2800 RPM oppgitt som maks. Min erfaring er at jeg ved et turtall på 2400 RPM oppnår ca 24kn med et forbruk på ca 75 liter som tilsvarer noe over 3 l/nm.

 

Forbruk ved lavt turtall og sakte fart har jeg ikke målt, men tror ikke det er optimalt for motoren over lengre tid.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke de eksakte tallene for forbruk fra sist sommer hjemme, men jeg mener at jeg kom frem til følgende forbruk: Motorer: 2 x Yanmar 6 LYA-STM (2 x 370 HK), turtall ca 2800 rpm (det er mulig at eksakt rpm målt med tachometer er 2750 rpm), fart ca 18 - 19 knop, forbruk ca 3.95 l/nm (totalt for begge motorer). Vekt på båten: 12.000 kg. Propellene er kanskje litt lette, motorene når hurtig maks turtall 3.500 rpm - maks fart ca 26.2 knop. Disse verdiene passer vel sånn noen lunde med tabellen til The Scrutinizer. Jeg ble litt overrasket over forbruket fordi jeg med Scand Atlantic, tilsvarende motor 1 x Yanmar 6 LYA-STE, vekt ca 6.300 kg, fart ca 21 knop, 3100 rpm, hadde forbruk på 2.9 l/nm. Det virker som at Yanmar-motorene i serien 6 LYA-STE (o.a.) gir god virkningsgrad i området 2.600 - 2.900 rpm.

Link to post
Share on other sites

etter det jeg kan se fra mange tester samt egne erfaringer er den mest økonomiske farten rett over planetersklen....

 

har ikke sett for nøye på dette eksemplet men tror det bekreftes her:

 

43sgraf.jpg

 

Tvert i mot, tror jeg. Nå kan ikke jeg italiensk, men om vi utgår fra at litri/miglio angir forbruk pr. utseilt distanse, er forbruket dramatisk mye høyere rett over planingsterskelen enn ved 7,6 knop.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode innspill så langt. Jeg skal nok følge med forbruket utover sommeren, og skal prøve å legge erfaringene her på forumet.

 

Jeg har kjørt helplanende skrog i mange år, og der det ingen tvil om når båten går i plan. På denne båten (som har V-skrog) har jeg faktisk problemer med å skille mellom hva som er plan og ikke plan.

 

Fart rett over planingsterskel er derfor litt vanskelig for meg :crazy:

 

 

Rolf-Arne

Link to post
Share on other sites

Vi Menn har testet Nordwest 420 med 2 x D6 IPS 500 (370Hk * 2). Båten veier 12 tonn. Følgende forbruk ble oppgitt, iht. Volvos tall

 

Toppfart: 32,6 kn = 4,9l /nm

Cruising; 24 kn = 4,3 l/nm

 

Forskjell på skrogform og effektivitet på de nye IPS'er i forhold til din båt spiller sikker inn. Du sparer jo mye dieselkostnader ved å bytte til Nordwesten. Er mellomlegget rundt 3 mill, så behøver du ikke kjøre mer enn rundt 300.000 nm før du går break even :crazy:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...