Grisli Startet 31.Mai.2007 Del på Facebook Startet 31.Mai.2007 Hørte av naboen i havna her forleden at han har tenkt å bygge ny mast. Han har en ca 35 fots seilsjekte." Ja det vil vel ta tid å finne et godt emne da, eller tenker du å bruke en båtbygger ?" spurte jeg. "Nei det er da enkelt... bare å høvle ned en limtredrager det!" Sa han. Jeg hadde ikke mer å si etter det. Er det mulig? Kan man virkelig bruke en limtredrager og få en effektiv, sikker mast av det??? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Hallo Grisli:Jeg tror ikke jeg ville bruke limtre til mast.Har ikke hørt noen gang at det er brukt annet en gran i limtre dette er et tre slag som jeg tror ikke er særlig egnet til mast. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Der tar du nok feil med hensyn på treslaget. Gran går for å være det letteste og samtidig det stiveste treslaget man kan bruke. På amerikansk/engelsk 'spruce'. En av grunnene til at f.eks. furu har vært å finne tilstrekkelige kvistfrie dimensjoner og rette emner. Blant annet var originalmasten til Venus (1888) laminert i England av spruce, limt med hornlim. Gran har vært det foretrukne materialet til 'alle tider'. Når det gjelder bruk av limdrager, er det i prinsippet ikke noen i veien for det. Resultatet blir imidlertid ikke vakkert, i og med at limfugene vil vises over lange strekk av masten. Jeg har sett et par innmari lite vakre forsøk, for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Grisli Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Enig i forhold til treslaget selv. Master er som regel av gran, også fordi den skal være seigere, ikke brekker som furua gjør, samt at gran ikke råtner på samme m åte. Hadde mastebrekk på Knarren, da viste det seg at masta var av furu, og at den hadde råtnet fra innsiden! Masta var bygget på Børretsen båtbyggeri i danmark (velrennomert). Båtbyggere jeg snakket med var sjokkerte. MEN En mast er da bygget av håndplukkede materialer, for å unngå farlige kvister, dårlig ved osv. I tillegg vil man gjerne ha en i så stor grad som mulig langsomtvoksende gran, for tettest mulig fibre. Tor ikke samme kvalitetsmål gjelder for limtredragere. Og ja... stygge er de også.... Nei har liten tro på det prosjektet gitt. Håper bare ikke den brekker for ham! Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Granmast, laminert med epoxy kan bli en vakker mast. Å høvle/sage ned/til en drager høres ikke så dumt ut dersom masten ikke blir for høy. Om limet i materialet holder er mere usikkert. Leste for en tid siden om en svenske som gikk til en flaggstang "produsent" og fikk seg en fin, masiv, mast av hel gran. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Grisli Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Ja det må ha vært her på båtplassen. Mener å huske den posten. Det var to hauggamle gubber som tok en latterlig liten sum penger. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Der har du det. Skal selv putte en pinne til på båten og går og funderer på lamineringens finurlige teknikker. Mesan blir det nok i løpet av kommende vinter Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SamH Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Søk etter birdsmouth for mastlaminering, lett, sterkt og enkelt. http://watersideboats.com/bolger/masts/ XL Kalkulator http://www.turningaround.org/Birdsmouth2.xls Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Der tar du nok feil med hensyn på treslaget. Gran går for å være det letteste og samtidig det stiveste treslaget man kan bruke. På amerikansk/engelsk 'spruce'. Spruce o Oregon pine.......... idag er det Selden....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
vikers Svart 31.Mai.2007 Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 Tråden og posten om han som fikk seg en ny mast av to gamle flaggstangmakere finnes på "trebåtsakutten". Tror ikke de tok full betaling fordi han ikke ville ha kule i toppen. Husker ikke hele, men tror de betalte 300,- for en helt ny mast... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
roy_n Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Hei:Når det gjelder styrken i limtre dragere har jeg ved selvsyn sett at de kan brekke tvert hvis de får slag eller feil handering,hadde reklamasjon mot Moelven på et bygg jeg arbeidet på, der flere dragere knakk p.g.a at de ble sleppt på flatsiden under lossing fra lastebilen. Moeleven konkluderte den gang at det hadde noe med selve kostruksjonen å gjøre.Limet som blir brukt til limtre er jeg også usikker på om er vannbestandig. Vet bare at det blir brukt forskjelig type ute(under tak) og inne.Men for all del det er jo lov å prøve. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Det beste er nok å laminere selc, med epoxy, slik som på bildet over. Sterkere og lettere en heltre, samt hull inni. J Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
HaHa Svart 1.Juni.2007 Del på Facebook Svart 1.Juni.2007 Det finnes mange typer gran. Sitka spruce er vel den som er regnet som best for å bygge master, flygler, etc. Gitt at limet er vannbestandig , kan man vel saktens høvcle til en limtredrager, men jeg vil tro at en riktig bygget mast i rett materiale vil være betydelig lettere ved samme styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.