Jump to content

Rustfritt mot galvanisert


agkar

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal montere galvanisert kjetting fra utliggeren min, ut til en ganske stor svart kjetting som ligger på bunn og fungerer som "anker". Denne er igjen festet til bunnen i hver ende.

 

Rammen til utliggeren er laget av sjøvannsbestandig alu. I ytterenden på denne er det to ører av alu. Jeg har skrudd fast to "lasker" med hull for sjakkel på hver side av ørene av rustfritt materiale, slik at tanken var å bruke rustfri sjakkel gjennom laskene. Jeg fester deretter rustfri sjakkel i disse, for deretter å feste nevnte galvaniserte kjetting i sjakkelen. Både lasker og sjakkel vil være over vannet.

 

Spørsmålet mitt er om det vil skje noe med den galvaniserte kjettingen p.g.a. kontakten med den rustfrie sjakkelen?

 

Kunne jo brukt tau som jeg ser er anbefalt, men velger å bruke kjetting da denne har en viss tyngde og dermed vil utligger være mer stabil.

Redigert av agkar (see edit history)
Link to post

Si det slik: Rustfritt- Jern- Galv- Aluminium. Det er slik disse materialene vil ligge i spenningsrekka, og ofre seg. Legg merke til at Rustfritt og Aluminium ligger lengst fra hverandre, dette gir den høyeste spenningen.

 

I praksis vil du se at den rustfrie sjakkelen gnager seg ganske fort nedover i aluminiumen. Går man det nærmere etter i sømmene, vil man finne at det ikke kun er friksjon og belastning som forårsaker dette, men at funksjonen har et betydelig korrosjonspotensiale.

 

Mitt råd er å kutte ut rustfrie materialer i denne kombinasjonen og heller gå rett på galvaniserte forbindelser. Om noen år, når galvaniseringen forsvinner fra sjakkelen, bytt den ut med en ny galvanisert.

 

Og naturligvis: Velkommen til forumet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg måtte bytte min galvaniserte ankerkjetting i år etter 3 års tjeneste grunnet rust. Billigste kinakjetting hevder mange, og det er nok riktig. Kjettingen kom i pakka med ankerwinch og dregg, og er sikkert billigste sort. På den annen side, etter uttallige forsøk nå i forbindelse med bytte er jeg egentlig ikke istand til å finne annet en kinakjetting. Selv de mest annerkjente leverandører leverer kunn kinakjetting og syrefast. Syrefast hadde jo vært ok, men prisen er ikke OK.

På min tidligere båt hadde jeg også galvanisert kjetting. Sikkert kina det også, men den rustet ikke på de 5 årene vi hadde båten.

Forskjellen på de to er at jeg nå har anvendt syrefast swivel og sjakkel inn mot ankeret. Er det det syrefaste leddet med stor potensialforskjell som fungerer som batteri og forårsaker korrosjon på kjettingen? Jeg misstengte det og forsøkte å finne noen som leverte galvanisert swivel, uten hell, desverre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

rem,

har du vært så mye for svai at det er et rimelig grunnlag for å anta at saltvann er grunnen til korrosjonen? Kan det være at det er krypstrømmer som har ført til korrosjonen. Jeg har aldri opplevd tilsvarende på så kort tid. Blir spennede å høre om ohm og ampere verdier du måler før du bytter kjetting.

Link to post
Blir spennede å høre om ohm og ampere verdier du måler før du bytter kjetting.

Fikk meg aldrig til å måle Roald. Er usikker på hvordan jeg gjør det også. Kan jeg kanskje måle strømmen som måtte gå mellom anker og en jernstake som står i vann?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Med en gang jeg hører om jernstake i saltvann blir jeg skeptisk. Det er fint om du beskriver litt om forholdene omkring båten Rolf. Det er flere potente "kraftkilder" omkring båten som kan gi kraftige effekter over tid, som stålskrog, jernstaker, jordingsforhold, landjord/lokal jord o.a. Dette er grunnen til at jeg har montert lokal jord ombord (dynaplate) og flyr rundt som et ekkorn for å måle spenninger og motstander ombord. Håper at ekkorneffekten går over om noen tid (uker, måneder, år?).

Link to post

Jeg ligger til en helt vanlig flytebrygge, uten noen jernstake i nærheten så vidt jeg vet. Hvorfor jeg nevnte jernstake, var om det var mulig å finne en jernstake som sto i sjøen og dannet jord. Da kunne jeg kople Ampmeteret mellom ankeret og jernstaken, og sett om det gikk noe strøm der. Alternativet er jo å måle mellom anker og vann, men er usikker på om det går?

Ingen som støtter min teori ad. potensialforskjell mellom galvanisert kjetting (Sink) og syrefast swivel?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vi diskuterer dette på en annen tråd nå knyttet til bøyer.

 

Det er mange forhold som kan påvirke korrosjon, som vanntemperatur, saltkonsentrasjion, saltlag, solmengde, nedbør fra elvemunninger , stålskrog i nærheten, spenningsforhold grunnet dybder, elektrisk opplegg ombord, o.a.

 

Jeg tror ikke det er andre muligheter enn å måle motstander og spenningsforhold på eget fartøy regelmessig for må kartlegge mulige "fareagenter"..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...