Jump to content

Hekksjø i solnedgang

JonnyBoy

Recommended Posts

Vi har hatt et par fantastiske bilder på Vestlandet, så jeg tar meg den frihet å poste et bilde av min hekksjø i solnedgang.

Bildet er tatt med mobilkamera over skulderen i 24 knop, så kvaliteten er bare sånn passe.

Dersom noen andre har noen gledesbilder de ønsker å dele, så er det bare å poste i vei.

hekksjo.jpg

Edited by JonnyBoy

Nydelig bilde, nydelig hekksjø, flott natur. Slike bilder er nydelige å betrakte med bedre oppløsning. Ut fra kjølvannet synes det som om du styrer manuelt med liten ROT (rate-of-turn)?

Ut fra kjølvannet synes det som om du styrer manuelt med liten ROT (rate-of-turn)?

Ja, det blir fort mye ROT når jeg er på tur....

(men ellers har du helt rett :smiley: )

Noen som vil gjette hvor bildet er tatt, eller er kvaliteten for dårlig???

Edited by JonnyBoy
Utgående fra Norheimsund, kanskje?

Det er så nærme, at det får vi godta!

Bildet er tatt utgående fra Herand, i retning Norheimsund.

Ikke mye hekksjø å skryte av, eller hva Worse??

Må nok stige litt i gradene før jeg kan titulere meg hekksjøgeneral :smiley:

Her er et greit eksempel på en sensuell hekkbølge:

hekkblg3.jpg

Spesielt symmetrien og de runde formene er svært tiltalende. Dette er det båtlivet egentlig handler om! :lol:

Ekstrapremie til alle som vet hvor bildet er tatt. Roaldbj? :wink:

Bitteliten - var fukuseringen din bra? Henter et par bilder - vent på de neste som tar for seg en avtand på flere 10-talls nm mellom veipunktene.

Mobilkamera, småkvapsete sjø, 30 knop - tatt baklengs mens jeg balanserte i førerstetet - tja - utifra forutsetningene var det helt supert synes nå jeg :wink:

Edited by Bitteliten
Jeg kommer aldri til å begripe noe av disse hekksjøfetisjistene.

Ikke jeg heller - men det er jo litt morro - å se bildene altså. Konsekvensene av hekkbølgene til noen av disse "liksom planende båtene" er jo noe annet.

:lol: Morsomt !!! Ingen problemer i den Engelske Kanalen ..... men vi viser skikkelig hensyn til andre sjøfarende ... Jeg vet hvilket ubehag 2 m hekksjø kan medføre, og tok disse bildene for å minne meg på hva vi drar med oss i 19-20 knop (er mye verre ved 15...). Respekt for andre skal man ha, og har man stor båt så skal en vise hensyn og holde god avstand til andre med reduksjon av fart, eller øking av avstand.

Gangplank.jpg