Jump to content

Hekksjø i solnedgang


JonnyBoy

Recommended Posts

Ok at fjellene er flotte og vannet klart men jeg ville ikke bytte bort skjærgården i østfold med noen.

 

Absolutt fint i Østfold, men enda finere litt lengre sydover :flag_sw: . Legger ved et bilde på veg nordover på søndag, ikke den store hekkbølgen der vi rusler i 5 knop, men flot er det da :smiley:

img_0510.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har et Olympus Mju 800 tror jeg det heter, 8 Mega pixels ihvertfall. Lyset er det enkelt å kompensere for ved å snu kameraet bort fra motlyset og trykke knappen litt ned til kameraet får stilt inn lukkertidet etc, deretter vender man kameraet mot motivet man skal ta bilde av, holder fortsatt knappen litt nede og fyrer løst når man har fått ønsket motiv i søkeren.

Link to post
Share on other sites

Lyset er det enkelt å kompensere for ved å snu kameraet bort fra motlyset og trykke knappen litt ned til kameraet får stilt inn lukkertidet etc, deretter vender man kameraet mot motivet man skal ta bilde av, holder fortsatt knappen litt nede og fyrer løst når man har fått ønsket motiv i søkeren.

Slik "lyskompenserte" jeg også mange ganger med mine gamle digitale Olympuskamera (først 0,8 Mpix, så 2 Mpix og til slutt 4 Mpix). Før jul kjøpte jeg et 10 Mpix digital speilrefleks og der kan man enkelt kompensere slik man vil med manuelle instillinger. Regner med å få stor glede av dette kameraet i løpet av denne båtsesongen.

 

Et bilde fra flere år tilbake med tauing av gummibåt i 22 knop

Seljeseth02.jpg

Link to post
Share on other sites

Her var det utrolig mange sensuelle bilder for hekksjø/ kjølvannsentusiaster. Et råd må kanskje bli at alle her på BP må ha et godt digitalt fotoapparat ombord og rapportere i løpet av sommeren med hjelp av bilder hvordan hekkbølgen ser ut. Bitteliten må nok anskaffe bedre digitaliseringsutstyr ombord....

Link to post
Share on other sites

Enig i at hekkbølger fra gummibåten kan synes store når man selv sitter i båten og ser akterover. Min erfaring fra havna i Sonskilen er imidlertid at vannmengden fra RIBene er bagatellmessig i forhold til når en 30 foter kommer i 6 - 7 knop. Da gynger mange endel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...