Jump to content

Montering av topplokk


Festina Lente IV

Recommended Posts

Nå skal jeg snart igang med å montere topplokket igjen.  Jeg får det ut fra Cylinderservice i løpet av kommende uke.

 

Er det spesielle ting man må ta hensyn til?  Jeg har kjøpt ny original pakning, og er klar over at boltene må dras til med momentnøkkel i riktig rekkefølge.  Men ellers?

 

Når man har montert og allt er klart, skal topplokksboltene ettertrekkes når man har kjørt en stund?  Hvor lenge bør man kjøre først?  Er det behov for en forsiktig innkjøring etter en slik jobb?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Nå skal jeg snart igang med å montere topplokket igjen.  Jeg får det ut fra Cylinderservice i løpet av kommende uke.

 

Er det spesielle ting man må ta hensyn til?  Jeg har kjøpt ny original pakning, og er klar over at boltene må dras til med momentnøkkel i riktig rekkefølge.  Men ellers?

 

Når man har montert og allt er klart, skal topplokksboltene ettertrekkes når man har kjørt en stund?  Hvor lenge bør man kjøre først?  Er det behov for en forsiktig innkjøring etter en slik jobb?


 

Timing av ventiler, innsprøytningspumpe? Kjenner ikke din motor. (Men det var kanskje inkludert i din "allt er klart"?)

Link to post
Share on other sites

Dersom båten ligger på vannet og du kan starte umiddelbart ettertrekker du ved driftsvarm motor. Følg det vanlige "mønsteret", men løs hver bolt en kvart omd. før du trekker til igjen. Dersom du ikke får kjørt motoren før til våren, men monterer toppen nå bør du gjøre overnevnte før motor startes og deretter samme prosedyre ved varm motor. Pumpen trenges normalt ikke justeres dersom denne ikke har blitt demontert, men vippetøyet må du gå over. Du bør også finne ut om du bør bytte strekkboltene, spesielt dersom toppen har vært av tidligere. Disse koster ofte noen kroner men det kan spare deg fra å måtte gjøre det hele omigjen.

Lykke til

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg har vært borte i varierer prosedyrene fra motor til motor.

Kald eller varm (trodde egnetlig kald var det vanlige?), om boltene må byttes, når ettertrekking skal skje etc.

Ville sjekket dette med Cylinderservice.

Pass også på at gjengene er rene, helst gjenge på nytt i blokka. Tror også det er lurt å sette dem inn med kobberpasta.

Link to post
Share on other sites

Ser du har Perkins motorer. Beskrevet prosedyre for montering av topp er nødvendigvis ikke riktig til din motor. I følge 'workshop manual' til min gamle Perkins fra 1960 skal følgende utføres:

  • Ny toppakning skal benyttes. Denne settes inn med 'jointing compound' (pakningssement?) på begge sider før montering.
  • Bolter trekkes til med riktig moment i riktig rekkefølge.
  • Ventiler justeres med 0.30mm klaring, mot normalt 0,25mm
  • Motor varmkjøres og stoppes. Vippearmsenhet må demonteres før ettertrekking. Boltene ettertrekkes. (Står ikke om dette gjøres med varm eller kald motor.)
  • Vippearmsenhet monteres og ventiler justeres igjen med 0,30mm klaring.
  • Ny varmkjøring av motor før justering av ventiler til korrekt klaring.
Dette er beskrevet prosedyre for min motor. Det står ikke noe om bytte av bolter, men ting kan ha endret seg på 42 år. Kommentarer er på sin plass ! :cheers:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det var heller ikke beskrevet at strekkboltene skulle byttets på min Ford, men det endte opp med lekasjer og def. topp pakning etter en sesong. Det samme problemet har jeg hatt på V-6'eren i bilen. Hadde jeg vist dette fra starten av så hadde mange penger/tid blitt spart.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ja, allt tar sin tid. Nå har det heldigvis blitt såpass varme i været at det gikk an å skru litt igjen.  Har fått topplokket mitt ombord igjen, og hadde et slit med å få entret det på topplokksboltene, noen og tredve stykker. Lokket med sine 80 kg pluss var ikke spesiellt lett å håndtere inn på den nesten horisontalt liggende blokka.  Nå er det imidlertid på plass, og muttere er dradd til med momentnøkkel.  Vippeverket er montert, og ventiler justert. Innsug og eksosmanifoiler er montert, så nå gjenstår tilkobling av vann og eksos, kanskje dette kan bli en helgejobb, vi får se.  Jeg har en jobb som må tas på eksosbendet, litt rengjøring og sveising, og bytte av pakninger og klammer mellom manifoil, turbo og bend.  Fryktelig dyre greier.  Så når det er gjort, er det bare å vente på at isen i Padda går så vi kommer på sjøen igjen.

 

Det har vært diskutert tidligere om det var strekkbolter på motorene mine.  Etter undersøkelser er strekkbolter i henhold til hva jeg har fått opplyst et nyere fenomen enn 1971.  På min motor er det vanlige 1/2 toms pinnebolter (32 eller 36 stk) som skal trekkes til med 138 Nm såvidt jeg husker.  Ingen grunn til å bytte dem.  Monteringen og momenttrekkingen av disse ble litt av en jobb på grunn av antallet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Pass også på at gjengene er rene, helst gjenge på nytt i blokka. Tror også det er lurt å sette dem inn med kobberpasta.

Hvorfor det, Ingar? Og hva gjør (eller kankje hindrer) denne kobberpasta?

Grunnen til at jeg spør, er at på min Motor (FM 8-12 bensin) ble topppakning skiftet av tidl. eier, og i skjøten mellom toppen og blokka "synes" denne kobberpasta'en. Har alltid lurt på hva den skulle være godt for!  :confused: - en ting til, hvis jeg skulle male motoren en gang, er det noe spesiellt jeg skal ta hensyn til, vedrørende denne kobberpasta, kan den overmales?

:sailing: Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på et det er kobberpasta som synes, det er jo bare på gjenger som en bruker denne pastaen, men topp-pakninger jages ofte av kobber så det kan jo være den du ser.

:blush: Der ser du hvor lite greie jeg har på sånne ting!  :diving

....det er derfor jeg må spørre så mye...... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Før du setter inn boltene må du kontrollere mot instruksjonsboken om boltene skal være tørre, lett oljet eller smurte.

Grunnen til dette er at dersom du bruker momentet for tørre bolter, og du smører de med fett så blir strekket i bolten ca det doble og du drar av bolten.

De fleste tabeller oppgir momentet med "lett oljet bolt" dette betyr at du bruker en fille som er fuktet med olje og smører inn bolten før montering.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I min enfoldighet trodde jeg at topplokksjobben var ferdig i forige uke.  Vel, på et vis var den jo det, men ved oppstart av motoren viste det seg en formidabel eksoslekkasje ved bendet ut fra turboen.  I tillegg var det en vannlekksje ved neste bend.  Men, .... det som var deilig, det var at motoren hadde fårtt tilbake sin gamle gode lyd.  

 

Eksosen bend demontert igjen, og delene er nå sveiset hos Skjerdens, og blir montert i løpet av noen dager.  Da blir det prøvetur.  Spennende.

 

Et toppakningsskifte er ingen billig fornøyelse har jeg erfart.  Cirkaprisene slik jeg husker dem er som følger:

 

            Overhaling av topplokk:                        kr   4.500,-

            Pakningssett:                                          kr   3.000,-

            Klammer for eksosbend, 2 stk:            kr   1.400,-

            Reparasjon av to eksosbenddeler:  kr   1.100,-

            Mekanikerhjelp:                                         kr   7.500,-

            Diverse:                                                     kr      500,-  

 

             Sum:                                                             kr 18.000,-

 

 

 

Jeg tør ikke tenke på hva en slik reparasjon hadde kommet på om den skulle gjøres av et verksted.  

 

Det har vært en omfattende jobb, med mye vanskelige utfordringer og arbeidsstillinger.  Blant annet var det tøfft å ligge på spantene under motorene svært trangt etter at man hadde brukt 3 - 4 minutter på å åle seg ned dit (og minst like lang tid ut igjen), og med en arm å løsne bolter og topplokk. Takket være en ung og sprek, usedvanlig sterk og myk mekaniker med mye pågangsmot lot det seg gjøre å få det hele til uten å demontere motoren fra båten.  Medgått tid til arbeidene var ca 50 timer på mekanikeren, og ca 30 timer på meg som håndtlanger og skruassistent.  For å få det hele til måtte følgende demonteres og remonteres.  Toppdeksel, vippeverk, støtstenger, dieselrør mellom pumpe og insprutere, innsprutere, varmeveksler, innsugningsmanifold, utblåsningsmanifold, varmeskjold for turbo, turbo, eksosbend, ladeluftkjøler, vannpumpe, termostathus, veivhusutlufting, diverse slanger og rør, topplokksbolter (36 stk), topplokk, toppakning.  Topplokksbolter ble dratt til med moment i fire omganger etter angitt mønster fra produsenten, og ventiler justert iht datablader.

 

Om et par timers arbeide for undertegnede er nok eksosanlegget intakt igjen, slik at sesongen kan begynne.  Metereologene har jo lovet oss fint vær i påsken, så en liten tur for å teste under belastning, og få en forsmak på sommeren kan absolutt bli interessant i mellom slagene med puss av skrog, og opprydding og vask innvendig.  Etter reparasjonen er det faktisk endel å ta tak i der også.  Men det første av allt nå, blir å få av vinterpresenningen.  Da kommer den virkelige vårstemningen.

 

En tur ned  :diving for å sjekke groing på propeller, og tilstanden på sinken får vi vente med til vannet blir litt varmere, om vi ikke bestemmer oss for å sette opp båten et par dager etter påske.

 

Ha en god påske alle sammen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...