Jump to content

Yamaha 28hk Kabelrot, trenger hjelp

kvast

Recommended Posts

hvilke to ledninger er til stopp/dødmann da?

Det normale på slike "enkle" motorer som dette er at tenningsledningen legges til jord (kortsluttes) for å stoppe motoren. På min motor er tenningsledningen HVIT og denne kobles da i min speedbåt til svart ledning som er jord for å stoppe motoren. På din motor er jo tydeligvis den hvite ledningen til choke så da må jo nesten din "tenningsledning" ha en ANNEN farge enn hvit..... Men det skal altså bare være EN ledning det er snakk om her som skal kobles til jord for å stoppe motoren.

Redigert av Helge (see edit history)
  • 6 måneder senere...
Svart (redigert)

Jeg må ha litt hjelp fortsatt, så jeg drar opp tråden igjen.

Ledninger i motoren.

Gul - 12v på starteren

Hvit - choke

Grønn - coil

Brun - coil

Rød - liten pinne på starter sikringsholder på likeretter

1. Gul + Rød blir det start?

2. Skal jeg sette 12v på den hvite ledningen for å slå på choke?

3. hva er grønn og brun ledning til?

4. Rød skal denne kobles sammen med gul for å starte?

5. Start og stopp, skal da rød kobles til jord?

Redigert av kvast (see edit history)

Hmmm, jeg må bare innrømme at bildene dine ikke viser meg nok til å kunne gi deg noen sikre kommentarer på hvilke ledninger som skal kobles til hva foruten at den hvite tydeligvis går til choke på din motor mens hvit er tenningen på min 1980 Yamaha 40 DE. På min motor er det den blå som skal kobles til +12 V for å lukke chokespjeldet og på den motoren vet jeg at det er det originale ledningsopplegget fra 1980. Har et teknisk skriv på noen få sider fra Yamaha på min motor som bekrefter koblingene (fargekodene) på den motoren. Ikke har jeg akkurat lett tilgang på å måle meg frem på motoren din heller da den vel ikke befinner seg i Trondheim.

Det jeg ser på din motor er at likeretteren ser ut til å stå på motsatt side av motoren i forhold til på min. Dette er en liten svart boks med en rød, en svart og to grønne ledninger. Den svarte er jord (- / minus), den røde er likerettet spenning ut (+12 V), mens de to grønne er vekselspenningen inn fra ladespolen. Rød ledning ut fra denne skal altså kobles til plusspolen på et eventuelt batteri.

Hvilken ledning du skal koble til + for at startmotoren skal gå på din motor klarer jeg ikke sikkert å si ut fra bildene dine. Det jeg tror er at i følge bildet http://www.pvv.ntnu.no/~andrerav/sfnu/foto...13095/32066.jpg så skal +12 V/batteri kobles til den bolten/muttern du selv antyder på bildet. Den andre bolten skal ikke kobles til noe "mer", fordi det er den som skal "få" 12 V når du kobler 12 V inn på rett startkontakt og startmotoren skal gå. Det går vel allerede en tykk kabel fra denne bolten og inn i starteren tenker jeg (ser sånn ut). Påse at startmotoren og starterreleet (som kablene er koblet til) er godt jordet. Det mest nærliggende ville være å tro at den lille kontakten til høyre i bildet skal ha +12 V for at startmotoren skal slå inn, men dette er jeg langt fra sikker på da din startmotor er annerledes enn den i min Yamaha 40. Så dette må du selvsagt sjekke på eget ansvar. Har du ikke et multimeter å måle deg litt fram med? Sjekk i så fall motstanden mot jord/gods på den lille kontakten til høyre i bildet på startmotoren. Denne motstanden bør være ganske lav (noen ganske få ohm?), men ikke full kortslutning (0 ohm)

Noen få kommentarer til:

- ikke bry deg om hva ALLE ledningen skal eller ikke skal til

- konsentrer deg om de viktige funksjonene (startmotor, choke, lading og stopp)

- Da må du finne:

- jordledningen (minus) som regel svart ledning

- ledningen som skal ha +12V for at startmotor skal slå inn

- ledningen til choke +12V (har du vel funnet)

- pluss ut fra likeretter (lading til batteri) som regel rød ledning

- hvilken ledning som må jordes for at tenningen skal kortsluttes og motoren stopper

ok jeg skal ringe i morgen.

Et spørsmål da. Når jeg måler med multimetert så måler jeg 12v på den gule ledningen, og den går inn på den tykke bolten på starteren sammen med den tykke 12v ledningen fra batteri.

Har jo funnet ut at choke er den hvite ledningen, prøvde så å koble den gule ledningen mot denne, det som skjer er at det klikker litt i spolen og en liten ting blir dradd litt opp, men den går MYE lengre opp når jeg drar i choken manuelt. Virker som den ikke får nok kraft til å bli dradd opp.

Er det mulig at motoren skal ha 24v?

Skjer ingen ting når jeg kobler den gule mot den røde.

Begynner vel nesten å helle mot step sin anbefaling om å la noen andre fikse det elektriske i motoren din kvast og merke dette slik at du ikke er i tvil om hvordan du skal koble ledningene til de ulike tingene i båten. Det skal IKKE 24 V på noe i denne motoren - og slett ikke trekkespolen til choken. Jeg har ikke sett hvor mye spolen klarer å lukke choken på din motor så jeg kan ikke si noe 100 % sikkert mht til om det er for lite, men det er i alle fall normalt at den elektriske spolen ikke lukker chokespjeldet helt slik som du klarer med den manuelle knappen.

Følg tipset og ta en telefon - kanskje får du da den hjelpen du trenger. En som kan litt om dette og kjenner motoren vil raskt ha klart for seg hvordan den skal kobles mht elektriske. Hadde jeg hatt tilgang til å studere motoren og om jeg var i tvil om noe også måle på den, skulle jeg garantert kunnet fastslå hvordan den skal tilkobles jeg også. Men du og motoren er litt for langt unna. Jeg har et inntrykk ut fra dine bilder og hva du har skrevet at noen av ledningene på din motor er skjøtet på en slik måte at de skifter farge og da er det vanskelig å ha kontroll uten fysisk å ha tilgang på motoren og kunne studere den "up-close".

Redigert av Helge (see edit history)

Om du har fått starteren til å fungere og choken til å fungere... er du jo kommet langt.

Lading til batteriet er jo kanskje det enkleste da du her foruten jord til batteriets minus skal koble den røde ledningen ut av den svarte lille likeretteren til batteriets plusspol. Da er det jo strengt tatt bare tenningen igjen :yesnod: den ledningen som skal ha åpen krets så lenge motoren skal gå og som skal kortsluttes til jord/minus for å stoppe motoren :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...