Jump to content

Telenor krever penger for nødhjelp


Lotus

Recommended Posts

Du sier noe.

Ser iallfall ikke ut til at Eriksen tar sine egne råd særlig alvorlig, noen husker kanskje hans posting for en tid tilbake:

--------------------------------------------------------------------------------

Diskusjoner med guff i skal man vist holde seg unna her når man ser resultatet

for enkelte deltakere.

 

Eriksen

--------------------------------------------------------------------------------

:sailing:

 

Den som ler sist ler best - Vi får se hvor lenge det går denne gang da før noen "med egne og bestemete meninger" kommer i unåde med admin.

Hvordan blir for eksempel kritikk mottatt på dette forumet ?

Er poenget fra din side, som en rolle i admin, og latterliggjøre brukerne av forumet ?

(Oppfatter ditt siste innlegg som et forsøk på sistnevnte).

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

Er poenget fra din side, som en rolle i admin, og latterliggjøre brukerne av forumet ?

(Oppfatter ditt siste innlegg som et forsøk på sistnevnte).

Nei, overhodet ikke.

Men som privatperson synes jeg faktisk at det var ganske komisk at det var akkurat du som kom med det rådet.

 

Håper det er lov uten at noen blir sure.  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Den som ler sist ler best - Vi får se hvor lenge det går denne gang da før noen "med egne og bestemete meninger" kommer i unåde med admin.

Hvordan blir for eksempel kritikk mottatt på dette forumet ?

Er poenget fra din side, som en rolle i admin, og latterliggjøre brukerne av forumet ?

(Oppfatter ditt siste innlegg som et forsøk på sistnevnte).

Det er desverre slik at uheldige sider ved dette forumet ikke blir løst gjennom organisatoriske grep. Dette sliter unødig på bl.a. enkelte som har/har hatt oppgaver som *teknisk*. Det skulle være utfra glede man var her. Etter min mening foretar man ikke nødvendige grep som burde vært ordnet for lenge siden. Dette er, slik jeg ser det, en trusel mot forumets eksistens - det vil slite ytterligere på de som har ansvar her. :santcheers:

 

Livet er for kort til å drikke dårlig rødvin!

 

Vennlig hilsen

PanPan

Link to post
Share on other sites

trodde forresten han barte-per het Tormod Hermansen jeg, ikke Tormod Eriksen..

HERMANSEN             vs         ERIKSEN

 

Passer snart under " forvirret" tråden dette.

 

Jobba forresten i Netcom for en tid tilbake, i Klart Svar kjeden. Trådløs bedrift heter det så fint, ha jammen sa jeg trådløs. Største delen av overføringen gikk gjennom; ja nettop TELEHOR`s kabler.

 

Så mye for konkurranse på trådløs teknologi...

 

 

Suzuki - ikke glad i Telenor

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det ikke rart at det finnes omtrent ikke en eneste sluttbruker som forsvarer Telenor, med unntak av de som jobber i selskapet. Selv velger jeg alltid en annen leverandør dersom det er mulig og billigere. Jeg personlig mener at Telenor utnytter enhver anledning til å tyne sluttbrukeren mest mulig. Et gådt eksempel på det er ADSL tilbudet deres. Det finnes nesten ikke et eneste leverandør som har begrensing på antall MB man kan laste ned. Er det ikke merkelig at selskap som leier nettet fra Telenor, f.eks. Nextgentel (som har andre mangler) kan levere ubegrenset MB nedlasting til en relativ rimlig pris?

 

Ellers får dere ha en god jul!  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

trodde forresten han barte-per het Tormod Hermansen jeg, ikke Tormod Eriksen..

HERMANSEN             vs         ERIKSEN

 

Passer snart under " forvirret" tråden dette.

 

Jobba forresten i Netcom for en tid tilbake, i Klart Svar kjeden. Trådløs bedrift heter det så fint, ha jammen sa jeg trådløs. Største delen av overføringen gikk gjennom; ja nettop TELEHOR`s kabler.

 

Så mye for konkurranse på trådløs teknologi...

 

 

Suzuki - ikke glad i Telenor

 

 

:boxing: Eneste feilen er at Tormod gikk av for lenge siden - Vi har ny konsernsjef ved navn Jon Fredrik Baksaas - Bare slik at du også er oppdatert på at Tormod gikk av med monopolet.

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

Var ikke Telenor en bedrift vi alle i Norge eide en gang i tiden da? Har vi ikke noe til gode, i allefall moralsk?

 

At de tar seg betalt for peiling av hvor nød meldinger kommer fra har jeg ikke sans for.

 

Vi betaler så overprisede regninger at de har innkassert det det koster.

 

Kan ikke tenke meg at det gjelder så mange peilinger i året.

 

Har de ingen spesifikk konto de kan sette det på, så sett det på reklame budsjettet eller sponse kontoen. Kanskje på kontoen for opplæring også kan brukes.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det gjelder så mange peilinger i året.

 

Har de ingen spesifikk konto de kan sette det på, så sett det på reklame budsjettet eller sponse kontoen. Kanskje på kontoen for opplæring også kan brukes.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg: Dersom Telenor går ut i markedet og sier at det er helt ok å bruke denne tjenesten gratis tror jeg veien til misbruk er kort. Det er ikke bare Redningsselskapet som kan ha bruk for en slik peiling - Hva med politiet, Røde Kors, Norsk nødhjelp og egentlig alle innebyggerne i Norge når de på annen måte ikke kan videreformidle eller vet hvor de er. Tenk bare over hvor mange Røde Kors leter etter på fjellet i påsken.

 

Mange mener i denne tråden at Telenor har så mange penger eller så god råd - Hadde det vært slik så kunne vi sikkert sluppet alle nedbemanningsrundene i alle enheter/Telenor eide selskaper de siste 2 årene. Selv i Telenor Mobil AS har mange måttet gå.

 

:boxing: Når Redningsselskapet tar en egenandel får å redde/hjelpe båtfolk som ikke er medlem så kan vel Telenor også ta penger for dette !?!  Det er ikke lenge siden det var en diskusjon på dette og på BM's forum i forbindelse med en innsamlingsaksjon hvor mange mente at Redningsselskapet nærmest vasset i penger - Så hvorfor ta betalt ?

 

Videre:

I USA er det vel slik at sykehusene omtrent ikke vil ta i deg om du ikke har penger eller forsikring.

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

I det store og hele dreier denne diskusjonen seg om hva Telenor gjør/ikke gjør for båtfolket - Glem ikke alle Kystradiostasjonene som i en årrekke er driftet av Telenor.

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...e7?OpenDocument

 

Videre betaler jeg min årsavgift for radiokonsesjon (VHF lystfartøy og/eller nødpeilesender) til Telenor  :boxing: - Kanskje dette burde vært gratis også - Det sitter jo folk der uansett  :flag:

 

Mye vil ha mer og styggen vil ha fler.

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

Var ikke Telenor en bedrift vi alle i Norge eide en gang i tiden da? Har vi ikke noe til gode, i allefall moralsk?

En del blåøyde mennesker har nok gått rundt å trodd det, ja  :boxing:

Det finnes ikke noe som heter moral i denne kulturen som ofte styres av blåruss med lang utdannelse og liten livserfaring.

 

Heldigvis lever ikke slike kulturer så lenge. De slår før eller siden sprekker, og da er nedoverbakken veldig bratt og de går fort i glemmeboka.

Link to post
Share on other sites

Hvem som helst som leder en bedrift, vil ta seg betalt når de selger en vare eller en tjeneste. Dette faktum gjelder uansett bedriftens størrelse. Noen ganger skjer ikke dette. Det er fordi bedriften ikke er bedrift, men frivillig organisasjo, stiftelse, interessegruppe osv. Andre ganger er det fordi bedriften har en policy om et enkelte varer eller tjenester skal være gratis for den og den kunden under de og de forutsetningene.

 

For Telenor har man en lovpålagt plikt til å vidreformidle nødtrafikk i mobilnettet uten kostnad for personen i nød. Således kan man ringe selv uten simkort til 110 112 113. Så lang så greit.

 

Hva så hvis du ikke ringer, men er i nød likevel? Ja, da må man finnes og reddes. Jeg driver firmaet Sporingsservice. Her har vi en hund med nord-Europas beste nese som kan spore opp nesten hva det måtte være. Jeg tar kr. 4300 + mva i timen for sporingsoppdrag. Dyrt, men det dekker administrasjon, hundehold, sekretær dødtid og døgnvakt.

 

Heldigvis har alle betalt regningene, selv de gangene den forulykkede ikke har blitt funnet, eller har vært død. I den siste tiden har imidlertid fler og fler krevet at vi må utføre denne tjenesten gratis. Det er fordi vi nå er så store på markedet at vi er nærmest enerådende. Omkvedet er at man ikke skal ta betalt for å redde folk i nød. Det er en god tanke, men blir vi pålagt noe slikt, har vi ikke mange muligheter. Enten får vi startstøtte til driften og får også inntekter via innsamlinger og lotterier, eller så legger vi ned virksomheten. Det som ikke er lønnsomt, har ikke livets rett.

.

.

.

 

 

Vi er nedlagt. Dessverre. Heldigvis har jeg og de fleste av mine ansatte nå fått jobb i den statlige redningstjenesten. Her hever vi fast lønn og ingen synes lenger vi skal jobbe gratis.

 

Moralen?

Gratis lunsj finnes ikke. Tar ikke Telenor betalt for sporing den ene veien, tar de betalt den andre veien. F.eks ved å ta gjennomsnittlig 2 øre dyrere tellerskritt på mobilen din. Da blir spørsmålet. Aksepterer du de dyrere tellerskrittene eller synes du staten ved redningstjenesten skal betale for sporingen? Betaler staten for sporingen, får Telenor de samme inntekter samtidig som du sparer 2 øre på mobilregningene.

 

Dette er alternativene dine. Telenor vil ikke under noen som helst omstendighet leke butikk. Du har nå kun 2 muligheter. Staten betaler eller du betaler. Hvordan vil du ha det?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Lotus:

 

Hadde den tjenesten vi her snakker om (dvs bistå med å lokalisere hvor en telefon befinner seg i forb. med redningsarbeid) vært et forretningsområde for Telenor kan jeg være enig med deg, men det er det ikke og jeg vil anta at omfang og kostnader forbundet med dette er mikroskopiske. Synes derfor at ditt eksempel med AS sporingsservice blir fullstendig malplassert i denne sammenheng.

 

NB nå snakker jeg om å bistå redningstjenesten, og ikke sporing av telefoner i andre sammenhenger

 

I og med at dette ikke er et forretningsområde, men noe som kommer som en følge av at man sitter på teknologi tiltenkt andre oppgaver så spør jeg deg, Lotus rett ut:

 

Synes du ikke også at både Per og Pål og Hvermansen også bør ta seg betalt for enhver tjeneste vi utfører i forb. med å bistå folk i nød ?  

 

I tilfelle nei, hvor ligger forsjellen mellom Hvermansen og Telenor ?

Link to post
Share on other sites

Lotus:

 

Hadde den tjenesten vi her snakker om (dvs bistå med å lokalisere hvor en telefon befinner seg i forb. med redningsarbeid) vært et forretningsområde for Telenor kan jeg være enig med deg, men det er det ikke og jeg vil anta at omfang og kostnader forbundet med dette er mikroskopiske. Synes derfor at ditt eksempel med AS sporingsservice blir fullstendig malplassert i denne sammenheng.

 

NB nå snakker jeg om å bistå redningstjenesten, og ikke sporing av telefoner i andre sammenhenger

 

I og med at dette ikke er et forretningsområde, men noe som kommer som en følge av at man sitter på teknologi tiltenkt andre oppgaver så spør jeg deg, Lotus rett ut:

 

Synes du ikke også at både Per og Pål og Hvermansen også bør ta seg betalt for enhver tjeneste vi utfører i forb. med å bistå folk i nød ?  

 

I tilfelle nei, hvor ligger forsjellen mellom Hvermansen og Telenor ?

Jeg viser bare til at man kan se ting forskjellig avhengig av ståsted. Nå er faktisk mobiltjenester et forretningsområde for Telenor. De lever jo av å selge mobiltjenester.

 

Nei Lasse. Jeg synes ikke du og jeg og Per og Pål og Hvermansen bør ta oss betalt for enhver tjeneste vi utfører i forbindelse med å bistå folk i nød. Hvorfor ikke? Nei vi utfører en tilfeldig jobb der og da fordi vi faktisk er på rett sted til rett tid. Ser du forskjellen? Hvis du ikke ser forskjellen, har du kanskje ikke jobbet som selvstendig næringsdrivende? Det gjør jeg. Og utfører jeg en jobb i forbindelse med næring, må jeg ha betalt. Helt uavhengig om jobben er stor eller liten. Helt uavhengig om det er en hovedoppgave eller en mer perifer tjeneste.

 

Hvis gamlemor detter på isen og brekker lårhalsen, hjelper jeg henne og får kjørt henne til lege. Selvfølgelig helt gratis. Driver jeg Syketransport AS, kommer jeg og henter gamlemor, men da koster det penger. Det er min profesjon og jeg er i arbeid.

 

Jeg liker ikke Telenor, jeg liker ikke mange av deres forretningsmetoder eller utnyttelse av monopolsituasjoner. Likevel vil jeg alltid forsvare deres rett til å ta seg betalt for de tjenester de utfører. At tjenesten er livsviktig og av den ikke er spesielt ressurskrevende i forhold til selskapets milliardomsetning forandrer ikke de faktiske forhold. Det eneste jeg krever er at prisen på tjenesten skal gjenspeile kostnaden med å tilby den. Det fremgår ikke at Telenor tar en overpris på tjenesten, bare at de faktisk ønsker betaling.

 

Men siden du kunne være enig med meg hvis dette var Telenors forretningsområde og det faktisk er et av Telenors forretningsområder, da er vi vel enige. Businessen kan man og må man ta betalt for.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En liten ting til. Sa det tidligere, men gjentar det.

Hvis Telenor bistår gratis alle sporinger, koster det Telenor prosentmessig svært lite. Men en ting kan du være sikker på. Betaler ikke politi, redningsvesen osv for tjenesten, kan du altså være sikker på at noen andre får regningen. Til slutt må noen betale fordi du og jeg liker å få betalt for jobben vi gjør. Det liker også telenoransatte. Får ikke Telenor betealt av staten, ja så tar de seg bare litt bedre betalt for de tjenestene du eller din syke mor kjøper av Telenor.

 

Enten betaler staten eller så betaler du som bruker andre av Telenors tjenester.  Generelt i samfunnet er det en regel man prøver å opprettholde i det lengste. Den som forbruker en tjeneste betaler. Den som forurenser betaler oppryddingen. Den basehopper som setter seg fast etter et ulovlig hopp i Trollveggen betaler nedhentingen.

 

Noen almenne tjenester betaler staten for deg. Men også de betales. Alt betales i en eller annen form. Det er dette som får verden til å snurre rundt. Et smil er riktignok gratis. Det samme er pent vær. Ut over det er det alltid en eller annen et eller annet sted som betaler en pris, selv julekonfekten jobben spanderte blir til slutt betalt. Selv om du fikk den gratis.

 

 

Nå kunne Telenor være storsinnet og la alle sporinger være gratis. Det er kanskje lurest, spesielt for Telenors image. Men at de har en plikt til å hjelpe helt gratis? Nei, bare hvis det eksplisitt eller impisitt er en del av konsesjonsavtalen. Det gjenstår å se etter departementets gjennomgang av avtalen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nå kunne Telenor være storsinnet og la alle sporinger være gratis. Det er kanskje lurest, spesielt for Telenors image. Men at de har en plikt til å hjelpe helt gratis? Nei, bare hvis det eksplisitt eller impisitt er en del av konsesjonsavtalen.

 

Lotus

Slik jeg har forstått det er dette en del av konsesjonsavtalen , da er jo svaret enkelt

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det er dette en del av konsesjonsavtalen , da er jo svaret enkelt

Det er her de lærde strides. De som har skrevet avtalen var så dumme å bruke ordet "sluttbruker", og det tolker Telenor til å være eieren av telefonen, og ikke brukeren av selve tjenesten.  :fishing:

 

Til lotus:

 

For å tøye stikken litt til  :cheers:

 

Dersom man er selvstendig næringsdrivende uten noen bransjetilknytning (dvs en slags altmuligmann som f.eks Donald Duck) hva er da naturlig å gjøre når gamlemor ligger der?

 

Har tidligere jobbet som konsulent i IT bransjen, og da fakurerte jeg selvsagt kunden for det arbeidet jeg utførte. Det fantes imidlertid grenser for hva jeg ville ta betalt for, og en sjelden gang kom jeg opp i situasjoner der jeg synes det ville virke feil å fakturere. Slike situasjoner opplever sikkert de aller fleste - også du Lotus (regner ikke med Eriksen eller Telenor her).

 

Skulle engasjere en snekker en gang, og ba ham komme med et prisoverslag på den jobben han skulle utføre. Mannen forlangte i etterkant betaling for prisoverslaget, og dette synes jeg var urimelig. Det fantes heldigvis flere snekkere å velge mellom, men det finnes bare et Telenor.

 

Derfor:

 

1. Det er moralsk tvilsomt å ta betalt for å bistå folk i nød når dette hverken inngår som en naturlig del av foretningsvirksomheten eller krever spesielle investeringer. Sporingsmuligheten er der fordi maskinene logger hvor en mobiltelefon befinner seg.

 

2. Dette blir ekstra ille når man også sitter i en monopolsitausjon. Redningstjenesten har i disse tilfellene ingen andre å gå til.

 

3. Det blir ennå værre når man også vet at man er pålagt å gjøre dette i følge Norsk lov.

 

osv osv ....

 

Håper jeg får tilgang på detaljerte og riktige opplysninger om denne saken framover, da jeg synes den er viktig. Har idag både  ISDN og to mobilabb. hos Telenor.

 

PS: Er drittlei folk som .... :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Ja, da er svaret enkelt. Staten ved politi og redning betaler ikke. I steden blir det deg og din syke mor som betaler gildet i form av høyere kostnad for de andre telenortjenestene.

 

Det er muligens slik vi vil ha det. Det er i alle fall slik staten vil ha det.

 

I ettertid ser man at en sak har 2 sider. Minst!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette blir for dumt Lasse. Mener du virkelig at siden redningstjenesten ikke har andre å gå til så skal tjenesten være gratis? Hvilke argumenter begrunner du dette med?

 

Hvis redningstjenesten hadde hatt to tilbydere av tjenesten, er det da greit å ta seg betalt for det som ønskes? Hva hvis både Netcom og Telenor kunne spore alle mobilers posisjon?

Den ene ville ikke jobbe gratis og henviste til den andre. Den andre ville heller ikke jobbe gratis og henviste til den første.  Ingen er på lang sikt interessert i stadig å jobbe helt uten betaling.

 

La oss forfølge tankegangen din videre.

Ey legemiddelfirma har nedlagt mange penger for å finne et botemiddel for kronisk lurbaditt. Tilfeldigvis lider du av denne sykdommen. Siden du ikke har andre å gå til, skal lurbadittkuren være gratis. Klarer du å få gjennomslag for dette, betyr det at legemiddelfirmaet må gi lurbadittkur til alle som trenger den uten å få betalt.

 

Etter noen år smittes du av lurbaditt B. Den er mye verre og dødlig hvis den ikke behandles. Ingen har giddet å lage en kur som de ikke kan tjene penger på. Det finnes dermed ingen behandling. Du dør etter få måneder.

 

Men obs. man kan likevel ta betaling. Utviklingen inngikk i forretningsvirksomheten. Men hva hvis den kuren hadde inngått i forretningsvirksomheten og bare blitt oppdaget sånn helt tilfeldig? Da kan man nå ikke ta betaling. Det blir jo å utnytte en monopolsituasjon.....

 

Ten k på ordet monopol. Monopol betyr at du har markedet alene. Monopol betyr at du kan tjene mye penger. Og det er faktisk lov. Patenter er lov. Enerett er lov. Oppfinnelser med enerett er lov.

 

Her er dine tre ankepunkter:

1. Det er moralsk tvilsomt å ta betalt for å bistå folk i nød når dette hverken inngår som en naturlig del av foretningsvirksomheten eller krever spesielle investeringer. Sporingsmuligheten er der fordi maskinene logger hvor en mobiltelefon befinner seg.

 

2. Dette blir ekstra ille når man også sitter i en monopolsitausjon. Redningstjenesten har i disse tilfellene ingen andre å gå til.

 

3. Det blir ennå værre når man også vet at man er pålagt å gjøre dette i følge Norsk lov.

Ingen av dine 3 hovedpunkter holder vann. For min del synes jeg mye av det er hinsides enhver fornuft. Å trekke denne tankegangen videre til andre samfunnsområder, vil medføre katastrofale konsekvenser. La meg forklare.

 

Telenors bistand inngår som en klar del av deres forretningsvirksomhet. De lever av å selge mobiltjenester. Mener du at dette er feil? Forklar hvorfor i såfall. Sporingen er en tjeneste som koster penger. Det er et faktum. Mye ligger til rette for sporing, men noen må gjøre jobben, noen må være døgnkontinuerlig tilgjengelig. Noen må hente ut de gjeldende data, samordne dem og sende de videre som en relativt nøyaktig posisjonsangivelse. Disse tingene blir ikke gjort sånn helt av seg selv.

 

Så kommer ditt punkt nr. 2.

Skulle ikke monopoler ha lov til å tjene penger? Når man ikke har andre å gå til, så skal tjenesten være gratis? Mener du dette i fullt alvor eller tuller du med meg? Jeg har svært vanskelig for å ta det alvorlig. Microsoft har monopol på Windows. Siden du bare kan kjøpe Windows via Microsoft eller en av deres partnere så skulle det i følge din definisjon være gratis? Jeg nevner Vinmonopolet. Gratis sprit? Eller er det bare livsviktige monopolvarer som skal være gratis? Spesiallagede hjerteklaffer i dna-tilpasset biologisk materiale? En bedrift i hele verden som leverandør? Det må være gratis. Det defineres både som monopol og som livsnødvendig for mottakeren. Lasses krav er oppfylt. Eller kanskje ikke? Kanskje varen både må være levert av et monopol, være livsnødvendig og i tillegg være billig? Er den billig å lage for produsenten, ja da bør den være gratis for mottakeren????? Og den glupe teorien bak dette synspunktet er at det ellers vil være moralsk forkastelig. Virkelig?

 

For min del synes jeg du har en oppfatning som er hinsides fornuftig tankegang. Ta igjen en konsekvensanalyse av hva slike forhold ville føre til.

 

Punkt 3. ang norsk lov.

Plikter er avklart, men ikke en eventuell betaling. Det skal avgjøres av departementet og muligens rettsvesenet. Uansett utfall. Tjenesten koster penger. Betaler ikke staten, betaler din syke mor. Det er en konsekvens du synes er helt ok.  Målsettingen "Alt for å hindre Telenor i å ta seg betalt" har konsekvenser andre ser på som svært ille, men som du ikke hensyntar i det hele tatt. Jeg på min side håper at staten betaler, da slipper jeg som indirekte sponser av Telenor å betale i form av økte priser på andre av Telenors forretningsområder.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Om man tar utgangangspunkt i artikkelen i Aftenposten så finnes følgende utsagn fra Telenor:

 

- Anmodningene om peiling av mobiltelefoner har skutt voldsomt i været de siste årene, og vi har nå årlige millionutgifter på å døgnbemanne en sentral der dette arbeidet gjøres.

Er ikke dette det samme som Netcom's tjeneste Buddy ? Det er ikke så avskrekkende dyrt.

 

Snakker vi kanskje om en annen nøyaktighet ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg mener jeg ikke at Telenor skal sitte igjen med svarteper nå som de har blitt AS, når det gjelder å hjelpe menesker i nødsituasjoner. Så lenge det ikke finnes andre aktører i bransjen, og Telenor sitter med ansvaret, som de sikkert ikke er lei i seg for, så bør staten betale regningen!

 

Jeg synes egentelig ikke det er riktig at nå som Telenor skal gjøre sine aksje eiere blide skal måtte betale en utgift som de har fordi, i deres fortid, hadde monopol på. Idag så er det så lite lønnsomt, uten at jeg skal komentere hvorfor det er lite lønnsomt, å operere på dette området. Dersom Den Norske Stat hadde betalt for denne tjenesten, og lagt det ut på annbud, så blir det kanskje  andre store selskap som ser anledning til å tjene på det og utbygd sentraler som kan tilby denne tjenesten.

 

Det som har skjedd, slik jeg ser det, staten har trukket seg ut av Telenor og latt dem seile sin egen sjø som de vil. Typisk norsk, gjorde det samme med kraft leverandører/ kaftselskaper. Det er klart at dersom ikke andre selskap greier å se at de kan tjene på tjenesten så vil de aldri invistere i teknologien.

 

Resulasjonen min er at det er feil å gi Telenor hele skylden for situasjonen. Den Norske Stat bør ta meste parten av skylden!

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette det samme som Netcom's tjeneste Buddy ? Det er ikke så avskrekkende dyrt.

 

Snakker vi kanskje om en annen nøyaktighet ?

 

Gerhard

Kjenner ikke dette systemet, men det er vel samme tekniske prinsipp som ligger til grunn. En eller annen variant av krysspeiling.

 

Med Buddy må du gi tillatelse til at din posisjon kan formidles til andre og hvem som kan få lov til få innhente din posisjon.

 

Kan tenke meg at en hindring ved generell "peiling" av telefoner er Datatilsynet og personvern. Vil anta det kreves tillatelse for hvert enkelt tilfelle og at kun et fåtall mennesker har tilgang til å utføre det.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til lotus

 

Du skriver:

 

Telenors bistand inngår som en klar del av deres forretningsvirksomhet

 

Hadde dette vært tilfelle så hadde vi vært enige. Jeg oppfatter det ikke slik. Hvor i all verden står det i tilfelle beskrevet? Derimot står det i rammevilkårene for å få drive virksomheten:

Tilbyder av offentlig telefontjeneste og eier av elektronisk kommunikasjonsnett som brukes til levering av offentlig telefontjeneste skal uten betaling fra sluttbruker sikre at telefonnummer og nødvendige opplysninger for geografisk lokalisering av nødanrop overføres for alle anrop til nødetatene.

 

Hvor ligger da sammenhengen med det du kaller "klar del av deres forretnigsvirksomhet" ?

Hvorfor står dette i rammevilkårene tro?

 

Videre:

 

Hovedredningssentralen i Sør-Norge, Olav Sønderland, til Aftenposten. Sønderland er kraftig provosert etter at Telenor siden i vår har sendt regninger for tilsammen 87 000 kroner i forbindelse med nødpeiling av mobiltelefonabonnenter.

 

Hvor mange nødpeilinger gjelder dette tro? Buddytjenesten til netcom (som minner en del om dette) koster kr 1,- for å sende en buddymelding,  og kr 3,- å motta en buddymelding.  

Det skal en del buddymeldinger til før regningen kommer opp i 87.000 kroner.

Link to post
Share on other sites

*kremt* bare en lite tilføyelse når man snakker om at det enten blir en statlig støtte eller at de legger på prisene hos telenor. så vil jeg bare minne om at staten ( statsbudsjett osv) er mine og dine skattepenger.  Konklusjon: DU BETALER SAMMA FA¤#!#¤ og telenor får dekket sine utgifter...  ellers vil jeg si at ingen gjør dessverre ting gratis, men det her er snakk om hvilket prisleie man legger seg på¨.. Ikke for det. syntes godt at Telenor kan drive litt veldedighets arbeid..  Tenk bare hvor mye dumt ( i mine øyne !) telenor har brukt penger på. Når sant skal sies har jo telenor brukt en del ( les masse) penger på veldedighet. Feks. man ge kunstnere har fått godt betalt for god eller dårlig kunst. Kanskje Telenor kan sette opp nødkrysspeilig som veldedighet????   JO det går faktisk an. HVIS MAN VIL !!!!! :headbang:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...