Jump to content

Telenor krever penger for nødhjelp


Lotus

Recommended Posts

Med Buddy må du gi tillatelse til at din posisjon kan formidles til andre

Ja, ja, det er klart, det må gjøres for at dette skal bli en tjeneste tilgjengelig for vanlige kunder. Men sporingen blir jo utført når redningsselskapene ber om det. Man trenger ingen ytterligere godkjennelse i de tilfellene.

 

Min sammenligning gikk på den tekniske delen. Hvor mye jobb er selve sporingen ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har oppfattet det, går det ut på å filtrere ut det man er på jakt etter fra en eller flere loggfiler, og så prosessere dataene slik at de blir forstålige. Hvor mye jobb dette er vet jeg ikke, og det vil vel i stor grad avhenge av hvor god programvare man har for oppgaven, og hvor lett tilgjengelige disse filene er.

 

Var engang med på et prøveprosjekt der vi skulle forsøke å koble informasjon fra en eller flere moblitelefoner til et GIS kartsystem slik at man kunne se på en skjerm hvor mobilene befant seg. Prosjektet var tenkt som et rent kunnskapsprosjekt for å lære deltagerne mer om bruk  og tilrettelegging av GIS systemer. Vi ønsket kort og godt å se om det var mulig å få til.

Dette er en del år siden, og det er sikkert andre som har gjort lignende oppgaver.

 

Prosjektet ble nokså raskt gitt opp fordi informasjon fra Telenor ikke kunne gjøres tilgjengelig for prosjektet.  NB! dette var ikke ment som noen kritikk av Telenor.

Link to post
Share on other sites

Ja Lasse. Kanskje Telenor og Netcom er pliktig til å levere gratis. Kanskje ikke. Departementets jurister får gjøre sine vurderinger.

 

Sporing er en tjeneste på lik linje med mange andre GSM-tjenester. Forretningsområdet heter mobilkommunikasjon. At tjenesten sporing skulle vært unntatt forretningsområdet og etter din definisjon dermed bli utført gratis virker ulogisk på meg, men du synes det er en helt naturlig sak å utelukke sporing.

 

Okei.  Glem Telenor.

La oss ta Netcom. NetCom har forretningsområdet Buddy. En sporingstjeneste. Den tar de betalt for. Hvis redningssentralen trenger sporing fra Netcom, skal Netcom da ta betalt fordi de allerede har en kommersiell sporingstjeneste? NetCom har jo også sendt regning på sporing. Den er heller ikke blitt betalt.

 

Er vi nå i den situasjon at det vil være umoralsk av Telenpor å ta betaling for sporing siden de ikke aktivt markedsfører tjenesten og derved kan den ikke inngå i forretningspmrådet, men for Netcom er det greit at alle betaler fordi de allerede har en kommersiell sporingstjeneste?

 

Er svaret ja, lurer jeg på hvorfor det ble ja.

Er svaret nei, lurer jeg akkurat like mye.

 

Til slutt vil jeg si at alle skal hjelpe hverandre når vi ferdes på sjøen. En dag gir man hjelp, en annen dag får man hjelp. Å yte aktiv støtte på regulær fast basis er noe annet. Et hvert kommersielt selskap vil ønske betaling for en slik jobb er min påstand.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har oppfattet det, går det ut på å filtrere ut det man er på jakt etter fra en eller flere loggfiler, og så prosessere dataene slik at de blir forstålige. Hvor mye jobb dette er vet jeg ikke, og det vil vel i stor grad avhenge av hvor god programvare man har for oppgaven, og hvor lett tilgjengelige disse filene er.

Ja, og nå snur heldigvis solen også. Og da blir det bedre betingelser for oss alle :rolleyes:

Synes egentlig det er mye pissepreik ovenfor. :headbang:

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Til Lotus

 

Denne diskusjonen blir håpløs når man blander epler og pærer. Du mener dette er en kommersiell  tjeneste. Jeg mener dette er en samfunnsplikt. Du og jeg har også lignende plikter: Vi må lytte på kanal 16 hvis vi har VHF, vi må bistå i å forsvare landet, vi må sende barna våre på skolen osv osv. De aller fleste av oss utfører disse pliktene slik vi er pålagt uten å forlange noen form for betaling.

Link to post
Share on other sites

det er mange "tjenester" som staten pålegger Telenor, Netcom, samt alle andre aktører som skal drive butikk i Norge. Jeg nevner mva. rapporteringer, regnskap, miljøkrav og annet. Dette er regulert ved lov, mao. er dette "spilleregler" komeriselle aktører har å forholde seg til.  Ønsker man ikke dette, kan man ikke drive i Norge. Så enkelt er det faktisk. Vi har imidlertid den seinere tiden sett stadig fler eksempler der store "halvstatlige" selskaper opptre som om disse reglene ikke gjelder for dem. Synes vi det er akseptabelt ? Eller mener vi reglene skal være for ALLE selskaper ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:crazy: Synes Lotus kommer med mange gode begrunnede argumenter jeg.  :crazy:

 

I dag måtte jeg operere bikkja mi for livmorbetennelse - Hadde vi ikke gjort dette ville hun tatt kvelden - Prislapp: Kr. 6.500,-

Egenandel forsikring: Kr. 9.000,-

Si hva du vil, irriter deg over hva du vil - Kan vi gjøre noe med det - Nei !

Koster det å leve - Ja !

 

Smil er gratis  :crazy:

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

:crazy: Synes Lotus kommer med mange gode begrunnede argumenter jeg.  :wink:

 

I dag måtte jeg operere bikkja mi for livmorbetennelse - Hadde vi ikke gjort dette ville hun tatt kvelden - Prislapp: Kr. 6.500,-

Egenandel forsikring: Kr. 9.000,-

Si hva du vil, irriter deg over hva du vil - Kan vi gjøre noe med det - Nei !

Koster det å leve - Ja !

 

Smil er gratis  :smiley:

 

Eriksen

 

6500??Det betalte vi 3500 for på en labrador :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på Telenor....

 

De er blandt de første i landet som regulerer kundeservicen sin etter kundelønnsomhet. Når du ringer kundeservice blir din plass i køen avgjort av hvor lønnsom du er. Hvis dere er to personer som ringer kundeservice samtidig og den ene ringer for 50 i måneden og den andre for 1000 vil dere få en overraskelse mhp ventetid.

Link to post
Share on other sites

Når vi først er inne på Telenor....

 

De er blandt de første i landet som regulerer kundeservicen sin etter kundelønnsomhet. Når du ringer kundeservice blir din plass i køen avgjort av hvor lønnsom du er. Hvis dere er to personer som ringer kundeservice samtidig og den ene ringer for 50 i måneden og den andre for 1000 vil dere få en overraskelse mhp ventetid.

Hørtes ut som et merkelig eventyr/drøm !

 

Eriksen !

Link to post
Share on other sites

Så med andre ord - Dersom jeg ikke ringer i det hele tatt - Bortsett til kundeservice for å klage da, så vil jeg i teorien aldri få svar dersom flere ringer :rolleyes: ?

 

Eriksen

Nei, men du havner langt bak i køen.

 

Dette var ment som en artig anekdote om Telenor siden tråden i utgangspunktet hadde sklidd ut.

 

Avslutter debatten nå.

Link to post
Share on other sites

Off topic !!

Brukte dyrelegen ved Jarlsberg travbane - Denne eneste som kunne hjelpe oss på daværende tidspunkt i følge kjærringa - Ble et stykke å kjøre fra Horten i tillegg.

Eriksen

De er forøvrig veldig dyre på for.  Riktignok kattefor, men allikevel.  414,- for det Rune's forservice tok 329,- for.

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...