liberty Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Hei jeg har en kamerat som har en 290 sundancer med Yanmar 270 /315 hk den har Bravo 3 2-1 utveksling og 24 tomers propell og den går i 34 knop turtal på motoren er 4000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 10.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 (redigert) Hmmm, mener da bestemt at utvekslingsforholdet ligger i overdelen og ikke i underdelen??? Hei jeg har en kamerat som har en 290 sundancer med Yanmar 270 /315 hk den har Bravo 3 2-1 utveksling og 24 tomers propell og den går i 34 knop turtal på motoren er 4000 Wow, det hørtes veldig mye ut med den utvekslingen, er du sikker? Er det målt med GPS? Vet at noen forveksler "Miles/km" måleren med knop måler. Redigert 10.Juni.2007 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Hmmm, mener da bestemt at utvekslingsforholdet ligger i overdelen og ikke i underdelen??? Mulig det, selv om jeg har Bravo drev nå er jeg mest vant med Volvo og der ligger utvekslingen i underdelen. Usikker på hvordan dette er på Mercruiser. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Farten er målt med GPS og er knop. Utvekslingen på bravo drevene er en kombinasjon av utvekslingen i øvre og nedre del.Bravo 1 er det kun i øvre del Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 10.Juni.2007 Del på Facebook Svart 10.Juni.2007 Skal du skifte til B3 må du ha Xdrev. Følg med på FINN eller legg ut det med eventuelt byttemulighet. Utvekslingen er i overdelen på mercruiser Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Nytt drev er kjøpt, nå er det bare å vente på nor-cargo samt å skaffe et propell sett til fornuftig pris. Finn.no Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Prøv denne http://appcenter.mercurymarine.com/propSelector/home.do Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Tipper 22 pitch Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 11.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Utregningen kom frem til 20 i pitch men det var med en 7.3 diesel som har en del større dreimoment en hva jeg har tror jeg? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 11.Juni.2007 Del på Facebook Svart 11.Juni.2007 Prøv å få låne med verkstedet du bruker og start med 20 ". Jeg gjorde det og 22" ble utregnet med samme calkulator som du, men den jeg fikk låne er 24" og det ser ut som det passer. Mangler 100 omdr. men regner med det kommer når motor er innkjørt. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Puffin Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 Hei Jeg skal kjøpe ekstra prop fra mercruiserparts.com til Bravo 3 drev. Problemet er at det er to varianter. Cupped og "vanlig". Er det noen som kan fortelle meg forskjellen. Hva gir høyest turtall. Får ikke maks turtall med de jeg har dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 12.Juni.2007 Del på Facebook Svart 12.Juni.2007 cuppet skal gi mer fart og stjeler nok noen flere omdreininger enn vanlige Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
NovaMan Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 HeiHar montert ny 330HK Marinediesel motor i min 1995 Sea Ray 290 Sundancer. Drevet som sitter på er Bravo 2 med 2:1 i utveksling. Problemet mitt er at jeg ikke får den opp i plan og jeg får heller ikke mer en 3200 RPM og maks RPM er egentlig 3600, oppgitt fra fabrikken. Propellen som står på er en 19 1/4" X 23. Jeg trode at den store propellen skulle kompansere for turtall tapet ved å gå fra bensin til diesel. Bensinmotoren som har sittet i er en 7.4L som har 4600 RPM som maks. Bør jeg bytte drev og eventuelt hvilket drev passer best og hvilket utvekslingsforhold bør jeg ha? Tips mottas med takk -Knut Hei Jeg sliter med akkurat samme problem på båten min. Ble testet for første gang i dag med en GM Peninsular diesel (omtrent samme hk antall som din) i en 30 fots Bayliner. Samme drev, samme utveksling og en 4 bladet 19" stålpropell (kjenner ikke stigningen). Oppnådde kun 21 knop og manglet 300 omdreininger. Drev og propell stod montert på båten som tidligere hadde en Mercruiser bensin på 220 hk, og med denne gjorde den 28 knop. Jeg undersøker videre de nærmeste dagene, og følger spent med på hva du finner ut. Skal holde deg orientert om mine funn hvis du er interessert. mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Jeg venter nå bare på et 22pitch propell sett fra USA som jeg håper kommer i slutten av neste uke. Blir spennede å se hvordan den går med B3 utv. 1.65:1 og 22 pitch. Ja gi gjerne lyd fra deg, er veldig interessert i høre hvordan det går. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Fikk propellene i går og fikk byttet ut drev og propeller i gårkveld, men ikke noe glory riktig enda, fikk bare 3100rpm men begynner å tro at det kanskje er noe med gass spaken min for de gangene jeg har hatt vestre propeller på må jeg dra stikka bakover for å kjøre fremover og da har jeg fått 4000rpm men de gangene jeg har testet med høyre propeller og stikka fremover har jeg fått bare 3100 rpm. Dette kan selvfølgelig være tilfeldig men i kveld skal jeg ut å måle utslaget på gass vaijeren begge veier. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 29.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Og da var den teorien slått død, samme utslag både forover og bakover på stikka. hmmmm, da er det pån igjen med bytte av propeller igjen. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 De minste propellene til bravo 3 er vel 20 pitch så hvis du har en utveksling på 1,65-1 så kommer vel du ikke i mål med den utvekslingen må opp til 1,81-1 eller 2-1 hvis du skal få det til å funke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Hei vis dette kan hjelpe. Har en Bayliner 2855 med Peninsular 310 hk har bravo 3X med utveksling 1-1.81 propell p26.har ikke prøvd fult turtal men eg går 27-28 knop ( gps) på ca 3000-3100 o og de med kalesjen, diesel ca 380l. og vann 120l 0g ferie klar ( tipper 32 max ) eg trur disse båtene er ca like store. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juni.2007 Del på Facebook Svart 29.Juni.2007 Sjekk heller om motoren gir den effekten den skal. Får den nok diesel? Får den nok luft? Høres ut som en dyr feilsøking du nå holder på med. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Tror nok at den får nok fuel siden den gir 4000rpm med annen propell/drev, har også byttet nippler og slanger til tanken for å være sikker. Har også prøvd å kjøre uten motorlukene på og det hjalp heller ikke noe, så nok luft er det også. Så da er det vel bare propellen jeg kan ordne med. Men det blir ikke så veldig dyrt allikevel for jeg kjøper det meste fra USA. Det å finne ut om motor yter det den skal er vel kanskje noe vanskeligere? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 30.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Hei vis dette kan hjelpe.Har en Bayliner 2855 med Peninsular 310 hk har bravo 3X med utveksling 1-1.81 propell p26.har ikke prøvd fult turtal men eg går 27-28 knop ( gps) på ca 3000-3100 o og de med kalesjen, diesel ca 380l. og vann 120l 0g ferie klar ( tipper 32 max ) eg trur disse båtene er ca like store. Ja de er ganske like men du veier nok 5-700 kg mindre, hadde en 2855 som min forrige båt. Min 2855 hadde en tørrvekt på 2995kg mens Sea Ray'en har en tørrvekt på 3500kg pluss at jeg har ca 2-300kg mer i ekstrautstyr/tanker/bly. Driver du og kjører inn også eller siden du ikke har prøvd full gass enda? Har hørt at Peninsular er veldig like Hammerhead i kraft og ytelse, så dette er jo rart, du har jo ganske kraftig vridning på propellene allikevel så har du ikke noe problem med å komme opp i turtall. Med så mye i pitch så har du vel nærmere 5 knop på tomgang eller? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 I følge Bayliner så er båten ca 3300 kg med bensin motor Ce papirer 3362 kg ( tør vekt) båten går ca 6 knop ved 11oo omd motoren er kjørt ca 45 timer ikke mye. eg oppnår denne farten med 380l diesel. 125l vann. 2 stk batteri extra( 4 total). full kjøken utstyr 50 l drikke vann. full ferie oppakning.( antal kg ? Mye ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Som jeg nevte tidligere så tror jeg du feilsøker på feil plass. Med 330 HK skulle du kunne dra denne båten i plan lett som bare det selv om utveksling og propell valg ikke var optimalt. Sammenligner du med erfaring fra andre med tilsvarende størrelse på båten og samme motor så tviler jeg på at motoren din gir det den skal. Dette at du oppnår 4000 rpm med lav utveksling og liten propell er ikke det samme som at du tar ut 330HK av motoren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
HP-260 Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Leste en artikel i baatmagasinet om en fyr i marinepower, og han sa at Bravo Three SKAL bare brukes på mercuriser motorer hvis båten gjør under 35 knop. Ellers ville drevet gå i stykker. Men dette hadde vist skjedd oftest med yanmar/Bravo 3 kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Juni.2007 Del på Facebook Svart 30.Juni.2007 Eeeh..........tror nok han sa over 35 knop. Problemet med Yanmar og Bravo III er når båten er undermotorisert. Altså for tung til å gå lett i plan. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.