Jump to content

Rett utveksling på Bravo drev?


Xlnt

Recommended Posts

Hmmm, mener da bestemt at utvekslingsforholdet ligger i overdelen og ikke i underdelen???

 

Hei jeg har en kamerat som har en 290 sundancer med Yanmar 270 /315 hk den har Bravo 3 2-1 utveksling og 24 tomers propell og den går i 34 knop turtal på motoren er 4000

Wow, det hørtes veldig mye ut med den utvekslingen, er du sikker? Er det målt med GPS? Vet at noen forveksler "Miles/km" måleren med knop måler.

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hmmm, mener da bestemt at utvekslingsforholdet ligger i overdelen og ikke i underdelen???

 

Mulig det, selv om jeg har Bravo drev nå er jeg mest vant med Volvo og der ligger utvekslingen i underdelen.

Usikker på hvordan dette er på Mercruiser.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Prøv å få låne med verkstedet du bruker og start med 20 ". Jeg gjorde det og 22" ble utregnet med samme calkulator som du, men den jeg fikk låne er 24" og det ser ut som det passer. Mangler 100 omdr. men regner med det kommer når motor er innkjørt.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei

Har montert ny 330HK Marinediesel motor i min 1995 Sea Ray 290 Sundancer. Drevet som sitter på er Bravo 2 med 2:1 i utveksling. Problemet mitt er at jeg ikke får den opp i plan og jeg får heller ikke mer en 3200 RPM og maks RPM er egentlig 3600, oppgitt fra fabrikken. Propellen som står på er en 19 1/4" X 23. Jeg trode at den store propellen skulle kompansere for turtall tapet ved å gå fra bensin til diesel. Bensinmotoren som har sittet i er en 7.4L som har 4600 RPM som maks.

 

Bør jeg bytte drev og eventuelt hvilket drev passer best og hvilket utvekslingsforhold bør jeg ha?

 

Tips mottas med takk

 

-Knut

 

Hei

 

Jeg sliter med akkurat samme problem på båten min. Ble testet for første gang i dag med en GM Peninsular diesel (omtrent samme hk antall som din) i en 30 fots Bayliner. Samme drev, samme utveksling og en 4 bladet 19" stålpropell (kjenner ikke stigningen). Oppnådde kun 21 knop og manglet 300 omdreininger. Drev og propell stod montert på båten som tidligere hadde en Mercruiser bensin på 220 hk, og med denne gjorde den 28 knop. Jeg undersøker videre de nærmeste dagene, og følger spent med på hva du finner ut. Skal holde deg orientert om mine funn hvis du er interessert.

 

mvh.

Terje

Link to post
Share on other sites

Jeg venter nå bare på et 22pitch propell sett fra USA som jeg håper kommer i slutten av neste uke. Blir spennede å se hvordan den går med B3 utv. 1.65:1 og 22 pitch. Ja gi gjerne lyd fra deg, er veldig interessert i høre hvordan det går.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Fikk propellene i går og fikk byttet ut drev og propeller i gårkveld, men ikke noe glory riktig enda, fikk bare 3100rpm men begynner å tro at det kanskje er noe med gass spaken min for de gangene jeg har hatt vestre propeller på må jeg dra stikka bakover for å kjøre fremover og da har jeg fått 4000rpm men de gangene jeg har testet med høyre propeller og stikka fremover har jeg fått bare 3100 rpm. Dette kan selvfølgelig være tilfeldig men i kveld skal jeg ut å måle utslaget på gass vaijeren begge veier.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei vis dette kan hjelpe.

Har en Bayliner 2855 med Peninsular 310 hk har bravo 3X med utveksling 1-1.81 propell p26.har ikke prøvd fult turtal

men eg går 27-28 knop ( gps) på ca 3000-3100 o og de med kalesjen, diesel ca 380l. og vann 120l 0g ferie klar ( tipper 32 max ) eg trur disse båtene er ca like store.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at den får nok fuel siden den gir 4000rpm med annen propell/drev, har også byttet nippler og slanger til tanken for å være sikker. Har også prøvd å kjøre uten motorlukene på og det hjalp heller ikke noe, så nok luft er det også. Så da er det vel bare propellen jeg kan ordne med. Men det blir ikke så veldig dyrt allikevel for jeg kjøper det meste fra USA. Det å finne ut om motor yter det den skal er vel kanskje noe vanskeligere?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei vis dette kan hjelpe.

Har en Bayliner 2855 med Peninsular 310 hk har bravo 3X med utveksling 1-1.81 propell p26.har ikke prøvd fult turtal

men eg går 27-28 knop ( gps) på ca 3000-3100 o og de med kalesjen, diesel ca 380l. og vann 120l 0g ferie klar ( tipper 32 max ) eg trur disse båtene er ca like store.

 

Ja de er ganske like men du veier nok 5-700 kg mindre, hadde en 2855 som min forrige båt. Min 2855 hadde en tørrvekt på 2995kg mens Sea Ray'en har en tørrvekt på 3500kg pluss at jeg har ca 2-300kg mer i ekstrautstyr/tanker/bly. Driver du og kjører inn også eller siden du ikke har prøvd full gass enda? Har hørt at Peninsular er veldig like Hammerhead i kraft og ytelse, så dette er jo rart, du har jo ganske kraftig vridning på propellene allikevel så har du ikke noe problem med å komme opp i turtall. Med så mye i pitch så har du vel nærmere 5 knop på tomgang eller?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

I følge Bayliner så er båten ca 3300 kg med bensin motor Ce papirer 3362 kg ( tør vekt) båten går ca 6 knop ved 11oo omd motoren er kjørt ca 45 timer ikke mye. eg oppnår denne farten med 380l diesel. 125l vann. 2 stk batteri extra( 4 total). full kjøken utstyr 50 l drikke vann. full ferie oppakning.( antal kg ? Mye :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevte tidligere så tror jeg du feilsøker på feil plass. Med 330 HK skulle du kunne dra denne båten i plan lett som bare det selv om utveksling og propell valg ikke var optimalt.

 

Sammenligner du med erfaring fra andre med tilsvarende størrelse på båten og samme motor så tviler jeg på at motoren din gir det den skal. Dette at du oppnår 4000 rpm med lav utveksling og liten propell er ikke det samme som at du tar ut 330HK av motoren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...