Jump to content

Rett utveksling på Bravo drev?


Xlnt

Recommended Posts

Eeeh..........tror nok han sa over 35 knop. Problemet med Yanmar og Bravo III er når båten er undermotorisert. Altså for tung til å gå lett i plan.

 

Skal se om jeg ikke finner den artikkelen igjen, men jeg er 100% sikker på at hvis båten gikk under 35 knop skal den bare brukes med Mercruiser motorer.

Link to post
Share on other sites

"- Vi har registrert den problematikken. Da vi startet samarbeidet med Yanmar, solgte de ganske mange motorer med våre drev. Yanmar har en annen motorkarakteristikk enn våre motorer. Når motorer med feil karakteristikk havnet i veldig tunge båter med Bravo 3-drev, var det en del drev som gikk føyken. Vi har fått direktiver fra USA om at kombinasjoner med diesel og Bravo-3 drev kun skal forekomme i båter som går fortere enn 35-knop. Vi har en annen momentkurve på motorene våre som er tilpasset drevene, men det knaser jo drev for oss også. Men verden går fremover, og det nye X-drevet er forsterket for å unngå disse problemene."

 

Har står det som du sa at motorer som ble plastert i for tunge båter med bravo 3 knuste drevet. Og at Bravo 3 med en diesel skal kunne brukes i båter som går over 35 knop, pga en annen motorkarakteristikk.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg riktignok Bravo Three Diesel X så burde nok holde. Men dette vil jeg tro har veldig mye med hvor "hardt" du drar den opp også.

 

Som jeg nevte tidligere så tror jeg du feilsøker på feil plass. Med 330 HK skulle du kunne dra denne båten i plan lett som bare det selv om utveksling og propell valg ikke var optimalt.

Optimal og optimal? i Sea Ray sin dokumentasjon står det oppgitt 7.3L diesel med Bravo 3 1.65:1 med 24 i pitch, så jeg burde vel ikke være veldig langt unna?

Jeg heller nok til din teori mer og mer. Når jeg hører at peninsular med 1.81:1 med 26 i pitch fikser dette uten minste problem så må det være noe galt når min ikke klarte å dra opp med Bravo 2 2:1 og 23 i pitch.

 

Noen ide om hvor jeg begynner for å finne ut om motor gir det den skal? Som sagt så har jeg utelukket luft og drivstoff tilførsel. Har vært inne på tanken å rive bort eksosbelgen på drevet men vil helst ikke gjøre det hvis jeg ikke må.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kjører du eksosen ut gjennom drevet? Dette kan være en begrensning. Du vil nok få noe mer effekt om du kjører den rett ut i egen gjennomføring utenom drevet.

 

Jeg har selv Steyr 246 med Bravo 3 men kjenner dessverre lite til motoren din. Jeg har eksos ut gjennom drevet og vil beholde det men hadde nok fått noen hester ekstra om jeg bygget om. Men så er også steyr'en noe mindre enn din maskin. Den er på 3,2liter og 240HK.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Mye mulig at du skal kontrolere eksos siden, på min bayliner så går eksos rett ut, ikke gjennom drevet. husk at du har ca 7 liter motor og de er mye eksos som skal gjenom drevet. Vis du ikke får ut eksos fra motor så vil ikke du klare å få full turtal. samme skjer med motor i bil når eksos blir tett

Link to post
Share on other sites

Har du fjernet tilbakeslagsventilen som står på tanken orginalt på båt som har bensinmotor. Hvis ikke, gjør det !!

 

Den er fjernet for lengst og satt på nippler som er 1 dimensjon større.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan endte så denne historien da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvordan endte så denne historien da ?

 

Historien er ikke slutt enda. i går fylte jeg full tank og med 3 personer ombord og kom ikke opp i plan, begynner å tro at motor ikke yter det den skal. Er det noen her som har peil på hvordan jeg kan enklest finne ut om den gir det den skal? Noen som har tips om hva som kan gjøres for at den skal gi mer? Den er forholdsvis kraftig frem til 2500rpm men etter det er det ingen ting igjen. Har hatt den i plan med halv tank og når jeg da har kommet opp så er det ikke noe mer kraft igjen til å øke farten.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...