Jump to content

Rett utveksling på Bravo drev?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Har montert ny 330HK Marinediesel motor i min 1995 Sea Ray 290 Sundancer. Drevet som sitter på er Bravo 2 med 2:1 i utveksling. Problemet mitt er at jeg ikke får den opp i plan og jeg får heller ikke mer en 3200 RPM og maks RPM er egentlig 3600, oppgitt fra fabrikken. Propellen som står på er en 19 1/4" X 23. Jeg trode at den store propellen skulle kompansere for turtall tapet ved å gå fra bensin til diesel. Bensinmotoren som har sittet i er en 7.4L som har 4600 RPM som maks.

 

Bør jeg bytte drev og eventuelt hvilket drev passer best og hvilket utvekslingsforhold bør jeg ha?

 

Tips mottas med takk

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Ville prøvd med en mindre propell, f. eks 18 3/4 x 23. Det hadde selvfølgelig hjulpet om du hadde oppgitt vekt og lengde i vannlinje. Det kan også være at motoren din ikke passer til 2:1 utveksling. Kommer litt an på dreiemomentkurven, men som sagt prøv en litt mindre propell først

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei

Vekt er 4200kg og lengden i vannlinjen vil jeg anslå til ca 7,5 meter. Med mindre propell høres det ut for meg at den skuffer enda mindre vann ( mer slipp). Jeg forstår da et motoren vil øke turtallet noe men som nevnt så er maks turtall for denne motoren 3600rpm og de siste 400 rpm tror jeg ikke er nok til å få båten opp.

Her er litt spec på motor

mdspec.jpg

Er det noen med samme størrelse båt og motorstørrelse her som vet hvilket utvekslingsforhold de har i drevet sitt?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Prøvd å ringe Wave båtsenteret som hadde hatt båten for salg men kun en dame på tråden som sa at hun viste ikke noe og det var vanskelig å få tak i noen som viste. Måtte eventuelt bare prøve i gjen en annen dag.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg 1 time på et verksted som driver med Mercruiser. De regner lett ut drevutveksling/propp og gir deg turtall og fart med parameterne vekt/moment. Har gjort det selv, og det stemte så bra at man skulle trodd mekanikeren hadde testet først.

 

Hva er 1 betalt time oppi alle de andre utgiftene?

Gi klart uttrykk for at du vil betale for infoen, penger er en god motivasjon. (du må sikkert betale for 1 time og jobben er gjort på 15-20 min maks, men hva har det å si i det store bildet?) Du slipper testing av/på osv og får det rikitg med 1 gang. Hvis du får tak i riktig mekaniker.... Jeg hadde flaks og traff en jæv** god en.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du burde nok ha planet allerede ved 2500 omdr siden båten har maks dreiemoment allerede ved 1700 omdr. Her er det noe som ikke stemmer. Jeg hadde B2 med samme utveksling på min Bayliner 2858 og veier omtrent det samme avhengig av hva jeg har i tankene. Mercruiser hadde bestilt mye for liten propell til meg, så den første jeg prøvde var 16 1/ 2 x 23 og oppnådde 27 kn på maks. Jeg prøvde også den største som var å få i aluminium. Tror den var 19 1/4 x 25 og fikk fremdeles for høyt turtall og gjorde ca 33 kn, men maks dreiemoment er ved 2400 omdreininger på min 320 hk mercruiser. Dette minner meg om da jeg skiftet fra bensin til dieselmotor på min Bayliner 2560 og prøvde å bruke omc drevet. Samme symtomer som du. Problemet var at propellen var for liten ( 15,5 dia)

Du må ha større propell og for å få til det må du kjøpe 4 blader eller skifte til 1.81 utveksling. Da kan du kanskje bruke propellen du har. Ring Winrace, de er flinkere til å beregne enn andre . . . . . . Sydvesten kan vel kanskje hjelpe deg med beregningen

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Skarpnes 9100 (32500Kg) med 270HK V8 Mercruiser diesel hadde 22" propellere, BravoIII og drevutveksling på 1:1,81. 3300rpm=24-25 knop. Du trenger sikert et drev med utveksling 1:1,65 eller 1:1,81.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for informative svar folkens. Det skal også legges til at Winrace har reparert propellen da den hadde sluppet i vulkaniseringen, så det kan jo hende de har vært litt uheldige med reparasjonen og at den på en eller annen måte slurer litt fortsatt ved ekstrem belastning. Pluss at jeg begybnner å få en mistanken om at motoren kanskje får for lite luft. Jeg skal ut å prøve uten motorromlukene på. Snakket med Marinediesel.nu og de sier at utvekslingene er riktig men at jeg kanskje må til med en 4 bladers stål, noe jeg har liten tro på for en propell av den kaliberen jeg har burde være mer en nok for å få den i plan.

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Snakket med Marinediesel.nu og de sier at utvekslingene er riktig men at jeg kanskje må til med en 4 bladers stål, noe jeg har liten tro på for en propell av den kaliberen jeg har burde være mer en nok for å få den i plan.

 

 

 

:yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Nå er i hvertfall luft teorien slått død, testet i dag med ene motorluka åpen og det var ingen bedring. Skal teste i helgen med annen mindre propell, dette er den som satt på orginalt med 7.4 L bensinmotor installert.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

må ha solid hub på denne , stål 4 blader ,ikke noe gummi som gir etter . og bør ordne exsos med demping hver side, og rett ut ,ikke bra at de motorene der går igjennom ett hull som er mindre enn 3 tommer, fjern den eksos gummibelgen eller skjær ett stor hull i den som går i eksosen til drevet på utsiden. blir varmt i toppen på motor og med systemet du har nå.

Link to post
Share on other sites

ååå, forrige eier hadde tatt bort hele belgen men jeg var jo selfølgelig så lur at jeg kjøpte ny og moterte den. Tror du det er det som gjør at den ikke vil gi mer enn 3200 rpm?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Kjører all eksos utenom drevet. Motoren får ikke unna eksosen.. Eg har gjort feilen med mange bend på min 4 tomms eksos som resulterer i for lavt turtall..

 

Var ombord i ein litt større fiskebåt/fraktebåt hvor det ble innstalert ny hjelpemotor. V8 diesel. rundt 400 gamp. Der måtte heile eksosen bygges omm for motor oppnådde ikke rett turtall. Ikke vet eg men det ble sagt at kvart bend tillsvarer 30 meter med strakt rør.

 

Dette vet eg ifra mitt yrke som ventilasjonsmontør også.

 

Så. Eg har 7 90 gradere og det utgjør noen meter med rør. Poenget blir at det er for liten dim på eksoskanalene i drevet til motoren.

 

Innspill noen??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Motor 7,3 liter turbo diesel m/aftercooler vekt med drev 762kg

Drev : Bravo Three 1,5-1 uveksling props cuppet 22 tommere(ca23 ")

Båten veier ca 2800-2900 kg

 

Klarer i dag ikke meir enn 35 knop med gps. oppnås med 3300-3400rpm.

 

Båten har vert oppe i 38,2 knop med 24 tomms props men det var med rakt eksosrør fra turbo og ut.

Fekk ikke topp turtall. 3500 rpm. Skal ha 3600.

 

Satt på større flaps og mistet utrolig nok noen knop der og.

 

Så skal skifte tilbake til mindre..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var ute og testet med en annen propell idag 19X20 4 bladers stål og kom da opp i plan og fikk 3800 rpm, altså 200 rpm for mye. Og målte farten med GPS til 24 knop. Tror nok at jeg må bytte drevet. Takker alle for nyttig info.

 

Wellcraft, jeg regner med at ditt bravo 3 drev er beregnet for diesel eller er det samme som til bensin bare at utvekslingen er 1,5:1?

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hvis du er 200omdreiniger over det du skal ha er det ikke så nært som det kan komme egentlig. Litt ferielast i båten så er du dær :confused::confused:

 

Jeg forstår ingenting av dette med utveksling på drevet jeg :confused: Er det noen som kan forklare dette for meg?? Trodde at når tilnærmet anbefalt turtall på motoren ble oppnåd så var saken grei og drevet rett?

Mulig jeg sliter med feil drev jeg og da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Han har tilnærmet riktig turtall, men ikke fart. Mener den bør over 32 kn, men båten får ikke maks fart før motoren er innkjørt og det kan gå 50 - 70 timer :confused: Jeg hadde samme motor med annen marinisering og uten turbo. Jeg kjørte båten en hel sommer før den plutselig "løsnet" og farten økte med nesten 3kn

Er båtvekten oppgitt vekt eller har du veid den ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er beregnet vekt, oppgitt tørrvekt er 3500kg, har 400 liter diesel ombord og 100 liter vann samt 100kg vekt i baug og 2 personer pluss septik.

Når din "løsnet" betyr det at du fikk mer turtall da? Motor har kun gått 3 timer og jeg skal kjøre den inn i ca 20 mener jeg å huske. Er litt skeptisk til å drive med denne testingen i et sett siden man ikke skal ha full belastning ved innkjøring. Når jeg tester så prøver jeg å holde den på fullt så kort som mulig, rett ned igen etter å ha kommet opp. Jeg tolker det dithen at jeg må bytte drev, for kraftkurven flater ut ved 2500 rpm og allerede da burde jeg være i plan og kun benytte de siste rpm til øke farten etter å ha kommet opp.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Om din motor makser på 3600 rpm og du har 1:2 i utveksling så får du ikke mer enn 1800 rpm på propellen. På VP mener jeg denne skal være på ca 3000 rpm.

 

Med den utvekslingen som du har vil du med en propell på 23" ha en teroetisk maks fart på 34 knop og med en antatt slipp på 20% blir den reelle hastighet 27 knop.

 

Går du ned til utveksling på 1:1,59 vil en propell med stigning på 21" gi teoretisk toppfart på 39" og med 20% slipp 31 knop.

 

Formel for utregning av fart på båt

Stigning i tommer 21

Turtall 3600

Gir utveksling 1,59

Slipp på propell i % 20

 

Teoretisk fart i knop 39

Faktisk fart i knop 31

 

 

Dette er kun en formel for utregning av forholdet mellom turtall inn på gear, utveksling på gear, stigning på propell og slipp. Den tar ikke hensyn til om du har nok HK til å dra propellen opp i gitte turtall.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg fant jeg fant, en oversikt over alle motor alternativer som Sea Ray leverte i 1995 og der står det å lese at 290 sundancer kom med 7.3L diesel og Bravo 3 med 1.65:1 i utveksling og propellsett med 24 i pitch. Det står også oppført at denne dieselen hadde 238 HK den gangen og da burde mine 330 HK orke å dra opp i plan med samme utveksling uten problem. Da er det bare å hive seg rundt å lete etter et Bravo 3 drev med 1.65:1 i utv., er det noen som vet om et slikt? Jeg antar at det vil bolte rett på min Bravo 2 transom, transomplatene er vel like?

 

Sea Ray prop chart

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Ja transom er lik, MEN Bravo 3 drev på så stor diesel og så stor båt er ikke beste kombinasjon. Hadde heller valgt et Bravo 2 med "diesel" utveksling. Det har vært en del havari på Bravo 3 i den kombinasjon.

 

Bravo 2 tåler mer dreiemoment.

 

Du vil ikke bare skifte underdelen da:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=7&tot=45

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...