roaldbj Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 Et av de store spøkelsene for en fritidsbåteier er om skroggjennomføringer, propell, ror og annet materiale av metaller tærer hurtig opp gjennom sesongen grunnet korrosjon og som videre kan føre til ukontrollert vanninntregning eller andre betydelige skader. Er det noen som har utviklet gode rutiner for måling av motstand og spenningsforskjeller ombord i båten, både når man ligger for landstrøm og når man ikke benytter landstrøm? Jeg tenker bl.a. på målepunkter som: utvendige sinkanoder med innvendig kabelforbindelser, jordplater (dynaplater), jord på motor, motorsinkanoder, minus på 12 volt forbruk, minus på 12 volt startbatteri, jord på ladestrøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjarneBob Posted June 7, 2007 Share Posted June 7, 2007 (edited) Ikke for å være ekkel... men blir ikke det å snu spøkelset litt på hodet ? Dersom en setter inn skikkelig skilletrafo mm og holder tunga rett i munnen med anlegget generelt så skal en jo kunne sove godt uten å tenke unødvendig mye på dette... Og selvfølgelig kun to polet anlegg på 12 og/eller 24V... Edited June 7, 2007 by BjarneBob (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Nja, det er vel ikke riktig så enkelt. Jeg holder øye med ev. irring av skroggjennomføringer og selv om jeg har en skiller på jordledningen ligger jeg ikke på landstrøm i lang tid av gangen hvis jeg ikke trenger strømmen. Har heller et solcellepanel som jeg bruker til å lade batteriene når jeg ikke er ombord. Synes det er mye greiere siden det er fastmontert og tar over når jeg går. Dette har ført til mye mindre sltasje på anodene og litt irring jeg tidligere hadde på enkelte skroggjennomføringer har stoppet. jeg har også en amperteller ombord som hjelper meg å holde øye med svakstrømsiden, men det er jo sterkstrømmen som er synderen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 (edited) ... men det er jo sterkstrømmen som er synderen. Nja, er det helt riktig da. Bør ikke være hverken stor spenning eller strøm til for at tæring skal skje. Edited June 8, 2007 by Larspo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sail S Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Mulig du har rett i det. Jeg er ingen elektriker, men jeg når det gjelder irring på skroggjennomføringer forsvant dette når jeg ble mer forsiktig med landstrøm. Vil vel tro at selv om krypestrøm på 12v kan tappe batteriene vil det neppe føre til skikkelig tæring slik vel trådstarter spurte om. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Geirh Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Når man ligger på landstrøm så er det enkelte som har fortalt meg at de kobler ikke til jordingsledningen i skøyteledningen Jeg har jordfeilbryter ombord og skøyteledning med jording tilkoblet noen grunn til og koble jordingsledningen fra??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 8, 2007 Share Posted June 8, 2007 Galvanisk tæring er ved små strømmer. En jordfeilbryter utløser først ved rundt 30mA. Dvs. at du fint kan ha en jordfeil som tærer uten at den løser ut. Nå er det heller ikke selve jordfeilen som er interessant, men det faktum at du via en jordkabel forbinder metallene i din båt med eks. naboens metaller. Metaller forbundet med hverandre i en veske som er ledende (elektrolytt), gir i gjen galvanisk tæring. Dessuten, å koble fra jordt er IKKE lovlig, så fremt du ikke kan jorde på andre måter (typisk via en dynaplate eller tilsvarende). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Nabobåten til en kompis av meg hadde jordfeil. Dette endte med at anodene på Bravo1 drevet til kompisen min forsvannt i løpet av to til tre måneder, deretter begynnte det å tære på selve drevet. Synes absolutt dette er noe som bør belyses i og med at det som regel ikke er synderen det går ut over. Er faktisk fristetende å kalle dette for hærverk på andres eiendom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Når man ligger på landstrøm så er det enkelte som har fortalt meg at de kobler ikke til jordingsledningen i skøyteledningen Jeg har jordfeilbryter ombord og skøyteledning med jording tilkoblet noen grunn til og koble jordingsledningen fra??? En jordfeilbryter føler ikke på jord ledningen fra land, så en kan ha strøm i jordledningen uten at jordfeilbryter slår ut! Nabobåten til en kompis av meg hadde jordfeil. Dette endte med at anodene på Bravo1 drevet til kompisen min forsvannt i løpet av to til tre måneder, deretter begynnte det å tære på selve drevet. Og da lå de begge på landstrøm eller? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 (edited) Here we go again "Hvis du ser ar det BRUSER i sjøen rundt metaldeler på båten, ja da ER det noe som skjer!" :lol: Jadda, det var en spøk! Så til alvoret: Noe timer er gått med for mange av oss på Bp til å skrive/lese om "Spøkelset": JORDFEIL Her er noen linker: "Jord, hva er nå DET?", "220-volt ombord", "Electrolyse-Blokker" og "Bortkopplad landjord=helt ok ?" Men direkte til overskriften på denne strengen: Renhold er et stikkord; Sjekk for fukt /skitt rundt koblinger og ledningsgjennomføringer; Renhold på/rundt batterier og brytere; Få tak i en trikker/fagmann (hvis du sjøl ikke føler deg sikker på hva du gjør i el-anlegget) for å måle svært lave strømmer og spenninger, slå av alle apparater og forbrukere og mål om det går strøm; Både i fasene (OG jordleder) fra landstrømmen OG ut fra batteriet. HVIS du måler jordstrøm (at det går en strøm) i selve ledningsnettet (str. 0,1 +++milliampére), er det mulig at du har en jordfeil et eller annet sted. Kall det gjerne krypstrøm. Hvis du måler at det går en strøm i så lav størrelsesorden (på f.eks. 12volts-anlegget), tar du ut sikring etter sikring helt til du finner hvilken kurs som trekker denne strømmen. Sett så denne sikringen inn igjen og følg ledningene fra denne kursen til du finner "synderen". Med all den kostbare elektronikken vi etterhvert drar ombord i våre båtpalasser, er viktig å vite at Det siste instrumentet du drar ombord i skuta, er en MEGGER. Den sender nemlig ut en spenning på opp mot 500 - 1000 volt og bør kun benyttes ved kompliserte feil; Men da må alle elektroniske apparater ikke bare være avslått, men frakoblet! For ordens skyld: Har enda til gode å måtte bruke dette utmerkede men farlige instrumentet ombord i en lystbåt under 50 fot!! Derimot kan ei jordfeil-tang være kjekk i visse sammenhenger, men den er kostbar (4 laken +++) og den krever endel kunnskap å bruke. Et av de store spøkelsene for en fritidsbåteier er om skroggjennomføringer, propell, ror og annet materiale av metaller tærer hurtig opp gjennom sesongen grunnet korrosjon og som videre kan føre til ukontrollert vanninntregning eller andre betydelige skader. Er det noen som har utviklet gode rutiner for måling av motstand og spenningsforskjeller ombord i båten, både når man ligger for landstrøm og når man ikke benytter landstrøm? Jeg tenker bl.a. på målepunkter som: utvendige sinkanoder med innvendig kabelforbindelser, jordplater (dynaplater), jord på motor, motorsinkanoder, minus på 12 volt forbruk, minus på 12 volt startbatteri, jord på ladestrøm. Nei, jeg TROR ikke at noe slikt er utviklet for lystbåter. Sikkert ikke noe hokus-pokus å konstruere for en elektroniker med kunnskap om båt-strøm, men jeg tror det vil bli litt omfattende hvis du skal dekke ALLE de ønskene / målepunktene du nevner Noen som tar utfordringen?? Edited June 9, 2007 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 jordfeil-tang Hva pokker er det for noe? (ekstrautstyr til aisen? ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Jasså du, du lærte noe nytt nå hva?? :lol: Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Jasså du, du lærte noe nytt nå hva?? Ikke helt enda, jeg venter på vise ord Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Kommer: Sjekk DENNE Hvorfor teste lekkasjestrøm? Lekkasjestrøm kan være en indikasjon på hvor effektiv isolasjonen på lederne er. Høye nivåer av lekkasjestrøm kan forekomme i kretser der enten isolasjonsmotstanden er lav, eller der elektronisk utstyr med filtre benyttes. Lekkasjestrøm kan forårsake forstyrrelser i normal drift av utstyr og installasjoner. Det er mulig å lokalisere kilden til lekkasjestrøm ved å bruke Fluke 360 strømtang for lekkasjestrøm og ta systematiske målinger gjennom hele installasjonen. Den største fordelen med lekkasjestrømtesting sammenlignet med isolasjonstesting er at isolasjonen og utstyret ikke må være avslått. Det kan gjøres under normal drift. Fluke 360 har en unik kjeftutforming og avansert skjerming for å sikre nøyaktige resultater når du måler i nærheten av andre ledere. Den brede kjeften på 40 mm (1,5 tommer) er laget for enkelt å utføre målinger selv på trange steder. Med den brede visningsvinkelen gjør lekkasjestrømtangen det mulig for brukerne å raskt se måleresultatene i digitalt format eller søylediagram. Når du måler på steder det er vanskelig å se, holder data hold-knappen på Fluke 360 den målte verdien på displayet etter at tangen er fjernet fra lederen som måles. Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 (edited) Ble du no´ klokere?? Hvis du ER over dammen, er denne kanskje rimeligere der borte enn her. (VET ikke prisen her.) Redigert: Vet ikke om den funker på DC... OG: Merk at fyren bruker hansker (muligens cat III) Edited June 9, 2007 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 (edited) Ble du no´ klokere?? Fikk ikke lest hele stykket da jeg må stikke avgårde på ett fly nå Hvis du ER over dammen, er denne kanskje rimeligere der borte enn her. (VET ikke prisen her.) Jeg var i går, det er ikke ett vanlig tangamperemeter vi snakker om? Det er ikke så følsomt isåfall. Ok, jeg kikket på det, virker som at følsomheten er i orden der ja Nei nå tar jeg turen hjem, eller iallefall til Bergen og starter båten Edited June 9, 2007 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Nei, dette er IKKE et VANLIG tangamp.-meter. Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lom Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Å koble ut jordlederen i kabelen fra land er iallfall ikke noen løsning. Det er helt ulovlig og vil ved en feil på 220-volten være direkte livsfarlig. Å sette liv i fare er alvorligere enn å risikere tæring. Å sette inn en skilletrafo er en bedre løsning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 Tjaa, noe rett har du i det Lom. For egen del tar jeg ikke jordlederen fra land ombord i det hele tatt; Bruker kun dobbeltissolert lader av trafotypen. Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 9, 2007 Share Posted June 9, 2007 (edited) ...hehehe, alt en gang til? Vet du Marwin, "krypestrøm" er sikkert en viktig tema. Men egentlig er ikke dette hovedproblemet på båter. Alle blir evig obs så snart man snakker om tæring, jordledning og elektrisk støtt man kan få, eller også dør av det. Men jeg gruer meg egentlig mer om alle andre tilkoblinger hver gang før jeg kommer på båter. Det hadde vært kjekkt med en diskusjon om riktig kabelføring, uten at "daglig" nye kabler danner kabelsalat uten nytte. Det går nesten ikke en gang at ikke jeg får lust å høre et "stakatto" av sideavbiteren min, når jeg har kommet på båter som er gjennomsnittlig gamlere enn 6 til 7 år. Nesten overalt finner man "95" ledninger på stakkars polskoene direkte på batteriene, selvfølgelig hvert kabel for seg, ofte festet uten bruk av ringsko og (klart det) uten sikringer. Bare lekkert. Jeg lurer faktisk om "sjefen der oppi" er seiler, ...men i alle fall må det være en som liker båtfolk meget. Ellers er det uforklarelig for meg hvorfor at det skjer så lite allvorlig, og at man ikke hører bare et pip om nedsmelte båter pga. det, selv om det finnes absolut alle forutsettninger for daglige katastrofer. Dette problem er for min skyld mye farligere enn jordfeil. Ikke pga. høy spenning, men pga. kraftig strøm. Men ang. 230V og krypestrøm, tror jeg, er den beste løsningen å ikke har det på båten. 12 eller 24V pluss en bra lader som er isolert mot jord og ferdig er det. Hvis man da virkelig trenger litt 230V da går det veldig ofte også med en liten inverter. Noe mellom 300 og 1000Watt holder for de fleste i massevis, koster ikke mye og trenger ikke mye plass heller. I hvert fall koster det mindre en hele opplegget med sikringskasser, skilletrafo, tillatelse osv. og bestandig problemer med tæring. ...hehehe , og med verken tv, dvd, pc og elektroniske spill blir det mye mer tid for sier vi nå "sosiale kontakter" med hverandre og kaffe smaker håndkokt mye bedre uansett. Da blir båtliv en "ærlig sake" igjen. Ønsker en fortsatt vaaaarm sommer og trivelig helg så lenge. Jørg Edited June 9, 2007 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 11, 2007 Author Share Posted June 11, 2007 Bra Joerg Becker. Stilles det noen spesielle krav til en inverter man bruker til kaffetrakter, vannkoker og hårføner. Kan man for slike apparater bruke inverter med modifisert sinuskurve? Jeg har en ombord på 1500 W som jeg enda ikke har montert - men den kan være grei til kaffetrakteren. (Forøvrig er min erfaring at det er mer effektivt i forhold til energiressursene ombord å koke kaffe med gass fremfor strøm - forutsatt at man ikke har tilgang på 220 V). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 God kveld roaldbj. Håper at du hadde en fin helg med all dette knallbra været. ...og at ikke du har blitt solbrennt som jeg. Stilles det noen spesielle krav til en inverter man bruker til kaffetrakter, vannkoker og hårføner. Kan man for slike apparater bruke inverter med modifisert sinuskurve? Nei, faktisk ikke. Slike forbrukere tar imot det som kommer, bare at effekten stemmer. En annen ting er det med forbrukere som har spesiell krav til sinus, men det er faktisk bare noe få. Slike er f.eks. plasmaskjerm, de fleste vaskemaskiner og tørketromler, noen pumper og tv-video-kombinasjoner. Altså alt som man bare må har på båt..... Men omvent igjen: det finnes ikke mye som ikke kan drives med kvasisinus, selvfølgelig forutastt at inverteren er bra. Det er ikke noe problem å drive microbølger og annet heller. bare spørs om man trenger slik på båten, men f.eks. er dette også interessant på hytta. Forresten er det ikke noe "salgstull" hvis man snakker om "filter" og stabilisatorer hos kvalitetsinvertere. Billiginverter er billig fordi disse ofte har dette ikke, som resulterer i sagtann og skjef trapetsbølge senest under last, som igjen er døden av alt mulig elektroniske apparater og apparater som har styreelektronik. (Forøvrig er min erfaring at det er mer effektivt i forhold til energiressursene ombord å koke kaffe med gass fremfor strøm - forutsatt at man ikke har tilgang på 220 V). Min ærlig mening? Jeg er ikke bare selger, men båtbåtbåtmann også. For meg betyr det: så få elektrisk utstyr som bare mulig men dette utterst effektiv. ....og ingen kaffe smaker bedre enn kapteinskaffeen på "Lena". Den blir kokt av "han høyherrskaplige majestiks himselv", hvert enste morgen og uansett hvor hart kvelden før ha vært, .....men med gaaas. Allerede bestemor sa: "Gutt, vann må koke med store bobler før den berører kaffeen. Ellers får du aldri en dame." Vel, dette med damene ha ikke alltid virket med 100%, men kaffeen min liker alle meget. Ønsker en fin kveld så lenge. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.