Jump to content

Modem eller bredbånd?


Ingar

Recommended Posts

Hei, har dere undersøkt om dere kan få ADSL Alpha fra NGT ? Det er en tjeneste som de leverer uten begrensning over Telenor linjer og sentraler (leveres kun der NGT ikke har egne sentraler).  Mer info her

NGT er bra nok de når det kommer til bredbånd, men har elendig service! Jeg hadde dem for noen måneder siden! Det var ikke en eneste gang som jeg ringte inn til dem at jeg ventet mindre en 20 min på å komme igjennom til support person. Dette irriterte meg grenseløst  :sailing::cheers::puke:. Alt annet var bra med NGT. En som muligens er billigere er Firstmile. Jeg har ikke erfaring fra det selv, men har snakket med en del som er gådt fornøyde med dem!

 

:fireworks2::fireworks1::fireworks3:

Link to post
Share on other sites

"Din månedlig tildelte mengde for nedlastning er nå brukt opp.":sailing:

Du kan trygt surfe videre med 64 kbps (ISDN-hastighet) resten av måneden, uten at det koster deg noe ekstra...... [/b][/color]    :cheers:[/center] ... så, halparten av tiden surfer jeg med samme hastighet (ISDN) som jeg hadde før!!!!

Regner med at du er klar over at du kan bestille 5Gb ekstra nedlastingskapasitet. Koster kr. 99,- Denne er ikke tidsbegrenset og brukes av når månedlig Gb er oppbrukt.

 

Hjemme har vi nå fått Lyse Nett og har fått fiber i hus. Kjører 2Mb på internett samt TV med 17 kanaler og telefoni på samme fiberen. Fungerer så langt meget bra.

Link to post
Share on other sites

NGT er bra nok de når det kommer til bredbånd, men har elendig service! Jeg hadde dem for noen måneder siden! Det var ikke en eneste gang som jeg ringte inn til dem at jeg ventet mindre en 20 min på å komme igjennom til support person. Dette irriterte meg grenseløst  :sailing::cheers::puke:. Alt annet var bra med NGT. En som muligens er billigere er Firstmile. Jeg har ikke erfaring fra det selv, men har snakket med en del som er gådt fornøyde med dem!

 

:fireworks2::fireworks1::fireworks3:

Nja nå er vel ikke Telenor sin kundeservice så mye bedre, NGT har dessuten innsett at de har vært for dårlige, så før jul ble flere kundebehandlere ansatt.

i tillegg har de info om ventetiden på nettsidene sine:

Dagsgjennomsnitt i går: 7 minutter

Dagsgjennomsnitt i dag: 6 minutter

Siste time: 0 minutter

 

Firstmile er en leverandør som stort sett leverer i ”utkantstrøk”, men de har bra priser sett i forhold til total hastighet. Helt klart et godt valg

Link to post
Share on other sites

Har bredbånd tidligere levert av Alfanett, som er overtatt av Stjelenor Avidi. Dette har resultert i samme pris og langt dårligere service. Det siste er at vi må bytte E-post server, og derved mistet jeg brukernavnet som jeg har hatt i 6 år. (Både på Online og Alfanett). Desverre har ikke Stjelenor noen konkurrenter til bredbånd her i området så slik går det når det skal privatiers for enhver pris. Hodeløse politikere overlater til blårussen å styre og kundene lider.

Beklager dette er svært off Topic, men jeg måtte bare få det ut, slik at jeg igjen kan få fokus på båtlivet :smash::lol:

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis er det en del misforståelser rundt bredbånd.

Kan Telenor levere ADSL, kan andre levere ADSL. Har man ikke eget DSLAM utstyr i sentralen, leier man kapasitet av Telenor.

 

Gå f.eks. til www.bluecom.no og tast inn telefonnummeret ditt, så ser du at det går presis like bra med andre enn Telenor. Og prisen starter på 299 pr. måned inkl. mva. Fri nedlastingsmengde.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Med WLAN så håper jeg du har lagt inn litt sikkereht slik at ikke hvem som helst kan komme og benytte seg av nettet ditt. Adresseavisen hadde en reportasje for en tid tilbake da de kjørte rundt i ett byggefelt i Stjørdal og sjekket om det var mulig å koble seg opp på WLAN. De fant flere hus der det bare var å stille seg opp i bilen på gata utenfor med en bærbar PC og "surfe" ivei på nettet til de som bodde i huset.

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange av dere brukere som går med planer om bredbånd, og mitt råd i denne forbindelse er å styre unna telenor...... :cryin:

Hei

Jeg ligger etter en undersentral som ikke er oppdatert, men jeg

fikk ettt hint av en nabo (Telenoransatt) at det 4 eller 6 ledige kobbertråder ledig

så de kan koble meg rundt undersentral og direkte på hovedsentral.

Jeg har liten tro på at Telenor gjør denne jobben for en konkurrent.

Føler meg i grunnen låst her.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg ligger etter en undersentral som ikke er oppdatert, men jeg

fikk ettt hint av en nabo (Telenoransatt) at det 4 eller 6 ledige kobbertråder ledig

så de kan koble meg rundt undersentral og direkte på hovedsentral.

Jeg har liten tro på at Telenor gjør denne jobben for en konkurrent.

Føler meg i grunnen låst her.

mvh

giver

Nei, det kan du nok ikke regne med... :cryin:

Men har du forsøkt å ta dette direkte opp med en av konkurrentene?

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan du nok ikke regne med... :flag:

Men har du forsøkt å ta dette direkte opp med en av konkurrentene?

Hei

Nei jeg har ikke det.

Toget har vel gått nå som varen er bestillt.

Skal jeg begynne å tukle med det nå så går det vel enda mer tid

før det skjer noe. :cryin:

TTT (TingTarTid) passer ikke alltid min tålmodighet.  :lol:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Nei jeg har ikke det.

Toget har vel gått nå som varen er bestillt.

Så hos deg kan altså Telenor levere, men ikke konkurrentene?

 

Til de som måtte lure kan jeg jo nevne hvorfor man ikke skal bruke Telenor hvis mulig:

(Konkurrenten jeg har sammenlignet med her er tiscali)

 

-Det er dyrere.

-Har en grense for antall MB man kan laste ned pr måned.

-Man får ikke med noe router, kun tilkobling for en PC. Konkurrenten leverer router med tilkobling for 4 maskiner.

-Man må konfigurere en oppringt forbindelse med bruker/passord og koble seg opp hver gang PC'en har vært nede, akkurat som med modem/ISDN.

Hos konkurrenten er dette ikke nødvendig, man er på nett i det øyeblikk man stikker nettverks-kabelen i PC'en.

 

Fordeler med telenor: Meg bekjent ingen..... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg har trådløst bredbånd, så slipper jeg modem og andre bokser.

Jeg har bare kort i pc´n og antenne på taket. Har hatt dette i 4 år og fungert knirkefritt (nesten).

Bruker H-nett som yter en service som overgår de fleste. Ingen automatisk svarer som man må snakke til. (Telenor)

 

Så jeg anbefaler alle og bruke trådløst hvis man har en leverandør i nærheten.

Link to post
Share on other sites

....Fordeler med telenor: Meg bekjent ingen.

Jo, en. Du får som regel MINST den hastigheten inn som du abonnerer på. Det er ikke sjelden at hastigheten inn ligger høyere enn det abonnentet tilsier. Spørsmålet er om det vil fortsette slik. Det var slik på 704 abonnementet mitt. Så ringte de meg en dag og lurte på om jeg kunne tenke meg å vederlagsfritt bytte til 1024 og betale samme pris som for 704. Begrunnelsen var at de begynte å få problemer med for mange brukere på 704 abonnementet. Så jeg vet ikke om ytelsen har gått ned på 704, eller om den fremdeles er like bra.
Link to post
Share on other sites

mitt råd i denne forbindelse er å styre unna telenor...... :smiley:

Har nettopp bestillt ADSL. Telenor ble ikke engang vurdert. :smiley:

 

Fordeler med telenor: Meg bekjent ingen..... :rolleyes:

Kom hjem fra jobben en fredag, og fant ut at telefonen var død. Ringte feilmeldingen, men de ville ikke prate med meg. Jeg er ikke kunde hos dem.... Min leverandør hadde ikke telefon med helgevakt (IqTele) ! Det var altså en feil med nettet til telenor, men de ville ikke rette det før de fikk melding via IqTele. En hel helg uten baatplassen :confused: Er det ikke slik i de fleste bransjer at men ønsker å levere et feilfritt produkt, og retter feil så fort som mulig, gjerne t.o.m. før kunden merker feilen. Men ikke hos Telenor nei.....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Gjett om jeg er forbanna på sTjeleHor nå.... har søren fløtte meg "brukt opp" 10 gb nedlasting allerede.....    :confused::rolleyes::smiley: :smiley: :smash: :smash:

 

noen som vet når "ny" måned og ny kvote nedlasting begynner igjen?

 

FA** HE***** J**** DR***  £$€€£€/&&¤##"{[{%¤/&[{@£@ H A T E R  sTjeleHor !!!!!!!

 

...bare 11,75 mnd igjen av bindingstiden, skal bli en FRYD å si opp dette BOSSET!!!!! :smash:

 

 

-måtte bare få sagt det....    :flag: anyway!

Link to post
Share on other sites

Hm. Mange er visst misfornøyd med Telenor, sikkert med rette. Jeg har kanskje vært heldig, eller har enkle behov, for mitt abonnement fungerer bra, har aldri hatt problemer eller nedetid (i løpet av 13-14 mnd). Jeg har 704kbit hastighet og maks 1Gb pr. mnd. I tillegg kan jeg bruke ICanal uten at det teller på nedlastingen. Dette betaler jeg kr. 349 pr mnd. for, inkl. internettabonnement m/e-postadresser etc. Har så langt aldri vært i nærheten av 1Gb, selv om minstejenta på 9 nå i økende grad legger beslag på PCen. Hadde vi drevet med mye nedlasting måtte vi nok sett oss om etter et annet abonnement.

 

Ubrukt kvote kan ikke overføres til neste mnd. Men du kan kjøpe 5Gb for 99 kr, som du drar med deg til den er brukt opp. Jeg oppdaget plutselig at jeg var tildelt en slik kvote gratis. Du kan også bestille fri surfing om natta (fra 01.00 - 09.00) for kr. 49 pr. mnd.

 

Jeg testet også båndbredden nettopp (noen har kommentert at Telenor av ulike årsaker gir deg minst det du betaler for). Siste test vist et snitt på 743kbit over en periode på 12 sek., med maks målt kapasitet på 785kbit. Mao. litt mer enn jeg betaler for.

 

Til har_snart_bayliner: Kvoten regnes fra den 1. i hver måned.

Link to post
Share on other sites

-Det er dyrere.

-Har en grense for antall MB man kan laste ned pr måned.

-Man får ikke med noe router, kun tilkobling for en PC. Konkurrenten leverer router med tilkobling for 4 maskiner.

-Man må konfigurere en oppringt forbindelse med bruker/passord og koble seg opp hver gang PC'en har vært nede, akkurat som med modem/ISDN.

Hos konkurrenten er dette ikke nødvendig, man er på nett i det øyeblikk man stikker nettverks-kabelen i PC'en.

Du glemte en ting Ingar.

Ønsker man seg vekk fra en monopolsituasjon og i stedet ønsker et marked med konkurranse, prispress, raskere utbygging og flere tjenester, velger man ikke en aktør som er mest opptatt av å tviholde på gamle rettigheter og å aldri sette ned prisen før man tvinges til det.

 

Ved å velge en alternativ leverandør uansett alternativ og uansett om det er ADSL eller en annen teletjeneste, er man med på å legge grunnlaget for et fremtidig fungerende marked der Telenor ikke kan gjøre som de vil.

 

Kanskje fastavgiften på telefoni snart går ned? Ikke fordi Telenor ønsker det, men fordi mange kraftleverandører er i gang med å installerer fiberløsninger, der fasttelefon koster under 100 kroner pr. måned og der lokalsamtaler er gratis. På kjøpet får man rask og rimelig internett og kabel-tv med utvalg  sammenlignbart med parabolanlegg. Da ryker en av Telenors viktige skanser: Kobbertråden fra sentralen og inn i huset ditt. Når den ryker, så ryker monopolet og resultatet er rimeligere fastavgift fordi man nå er i en konkurransesituasjon.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hm. Mange er visst misfornøyd med Telenor, sikkert med rette. Jeg har kanskje vært heldig, eller har enkle behov, for mitt abonnement fungerer bra, har aldri hatt problemer eller nedetid (i løpet av 13-14 mnd). Jeg har 704kbit hastighet og maks 1Gb pr. mnd. I tillegg kan jeg bruke ICanal uten at det teller på nedlastingen. Dette betaler jeg kr. 349 pr mnd. for, inkl. internettabonnement m/e-postadresser etc. Har så langt aldri vært i nærheten av 1Gb, selv om minstejenta på 9 nå i økende grad legger beslag på PCen. Hadde vi drevet med mye nedlasting måtte vi nok sett oss om etter et annet abonnement.

 

Ubrukt kvote kan ikke overføres til neste mnd. Men du kan kjøpe 5Gb for 99 kr, som du drar med deg til den er brukt opp. Jeg oppdaget plutselig at jeg var tildelt en slik kvote gratis. Du kan også bestille fri surfing om natta (fra 01.00 - 09.00) for kr. 49 pr. mnd.

 

Jeg testet også båndbredden nettopp (noen har kommentert at Telenor av ulike årsaker gir deg minst det du betaler for). Siste test vist et snitt på 743kbit over en periode på 12 sek., med maks målt kapasitet på 785kbit. Mao. litt mer enn jeg betaler for.

 

Til har_snart_bayliner: Kvoten regnes fra den 1. i hver måned.

Har gjordt samme erfaringer. Laster ikke ned musikk eller filmer, benytter i liten grad nett-TV/radio og da holder 1Gb pr mnd. for meg. Brukte ca. 750Mb i januar. I løpet av de 5 mnd. jeg har hatt ADSL så har sambandet falt ut en gang.

 

De 5Gb ekstra var Nyttårsgave fra Telenor!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...