Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand

Janoho

Recommended Posts

Nils - du har et meget godt poeng her, og dette er en av årsakene til at vi ombord hos oss har en praksis på at alle som ikke aktivt deltar i manøvrering av båten ved tillegging sitter ned og holder kjeft. Kontrollene til VP er følsomme, og hos oss er det forbudt for andre enn den som fører eller skal føre båten (dvs meg) å røre kontrollene.

På kontrollene må jeg trykke ned N for å sette motorene i fri. Det hadde ikke gjort noe om motorene i utgangspunktet stod i fri og at man måtte trykke inn en knapp for å sette de i gir. Vet at profesjonelle båtaktører har tatt dette opp med VP - men det må vel en dødsulykke til før det skjer noe.

På kontrollene må jeg trykke ned N for å sette motorene i fri. Det hadde ikke gjort noe om motorene i utgangspunktet stod i fri og at man måtte trykke inn en knapp for å sette de i gir. Vet at profesjonelle båtaktører har tatt dette opp med VP - men det må vel en dødsulykke til før det skjer noe.

Hei , Bitteliten. Ette dine uttalelser, (med din erfaring) forstår jeg at nybegynnere kan ha store problemer elektronisk gear/gass regulering på VP. Som tidligere uttalt i denne tråden syntes jeg det er utrolig ,at det ikke er samme system som de fleste utenbordsmotorer. Håper Dere som har dette system kan påvirke VP til å forbedre dette før det skjer alvorlige ulykker. :yesnod:

) forstår jeg at nybegynnere kan ha store problemer elektronisk gear/gass regulering på VP.

Nja - vet ikke om det egentlig er så veldig vanskelig. Jeg gikk fra mekanisk til elektronisk kontroll da vi byttet til Nidelv 300, og det var ikke noe problem. Som alt annet - man må lære seg å bruke det. I dag vil jeg ikke ha noe annet.

Største forskjellen for meg var den store kraften i motorene på lavt turtall. Sjelden jeg bakker noe mer enn i tomgang. Båten stopper umiddelbart. Også frodi propellene er store og griper godt i vannet

skjer det i hvert fall noe i det man drar i stikkene, kreftene er tilgjengelig med en gang.

Jo, men du har CP. Ikkenoen fremover/akterover gear er i nærheten av den manøvrerbarheten.

Det er et lite delay i sånne gearbokser slik at man ikke skal ødelegge noe. I de store gearboksene til Caterpillar som brukes på amerikanske supplybåter kan det være opp til 7 sekunders delay slik at propellen stopper.

Mener at folk som fører båter med større fart en 20 knop og lengde større enn 20 fot burde inneha D5L

Med all respekt.

Jeg har ikke noe problem med at dette kurset er svært nyttig og at de som har tatt det har hatt svært stort utbytte.

Men ikke benytt det for mer enn det er verdt.

Praktisk utsjekk på en 300 tonns slepebåt er lite relevant for en hurtigående båt.

I 50+ sitter du helt konsentrert og leser sjøen og holder øye med hva som foregår rundt deg.

Du må også kunne ta inn en "chine-walk".

Instrumenter o.l. har du ikke tid til.

Du skal også ha i bakhodet at mengden fuel ombord dramatisk endrer båtens oppførsel.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Det er i slike saker en kan diskutere om båtfører beviset i grunnen allerede er påkrevd.

Mener du at dette, eventuelle, OBLIGATORISKE båtførerbeviset skal inkludere opplæring og sertifisering i bruk av VP sine kontroller? Minner nok en gang om at dette beviset kan man ta uten noen som helst annen opplæring eller undervisning, praktisk eller teoretisk, annet enn å ha kikket litt i en bok og ikke ha for mange feil! Betdning av dette beviset synes meget overdrevet! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å bruke slike kontroller er som med de fleste andre ting en treningssak vil jeg tro. De elektroniske kontrollene jeg har prøvd å operere har vært ganske så lette i forhold til mekaniske kontroller. At friksjonen kan justeres er bra, det var jeg ikke klar over. Alle har vel dultet borti kontrollhendelen på båten en gang. Med en elektronsik kontroll vil jeg tro at det lettere kan føre til store utslag.

Kanskje kunne det være laget en "havnemodus" på disse elektroniske kontrollene slik at kontrollhendelen måtte beveges mer, og at man ikke fikk gitt mye pådrag. Det finnes idag en slik modus ifm med sluregear der første den av bevegslen er mindre om mindre sluring og deretter siste del gasspådrag.

Normal modus og havnamodus kunne veksles mellom enkelt med en trykkknapp slik man gjrø med sluring/ikke sluring.

Skifte av modus må skje i nøytral.

En dult til kontrollhendeln i havna vill da ikke ført til veldig stort utslag slik det gjør idag.

Å Alle har vel dultet borti kontrollhendelen på båten en gang. Med en elektronsik kontroll vil jeg tro at det lettere kan føre til store utslag.

Stemmer det - eneste gangene jeg opplever det som forstyrrende er når jeg kjører fort i mye sjø - ikek alltid lett å være stø på hånden når båten slår litt i sjøen. Så det har hendt mer enn en gang at jeg har gitt full gass - men det tar jo bare " a fraction of a second" å redusere igjen.

HAvnemodus - tja - det er jo bare å enten gå på en motor eller å "jukke" båten fremover ved å ta mtorene ut og inn av gir. Eneste irriterende med det er at kontrollene gir fra seg et litet varselpip når de settes i fri

Redigert av Bitteliten (see edit history)
På kontrollene må jeg trykke ned N for å sette motorene i fri. Det hadde ikke gjort noe om motorene i utgangspunktet stod i fri og at man måtte trykke inn en knapp for å sette de i gir.

tror du mener at du må holde inne N for å gi kunne ruse opp motoren i fri! nevner også som jeg har sagt tidligere at på den sidemonterte kontrollen til volvo som jeg har, er det sperre som på andre fabrikater! elektroniske kontroller funker svært bra i mine øyne, de er følsomme, men ikke noe lettere å sette i gir enn andre, en annen sak er at motorer med common rail system er svært hurtige, og har høyt dreimoment, slik at ting skjer meget fort når du gir på! at ali gjorde denne blemma er ene og alene hans uerfarenhet som er årsaken!!!

.......

HAvnemodus - tja - det er jo bare å enten gå på en motor eller å "jukke" båten fremover ved å ta mtorene ut og inn av gir. Eneste irriterende med det er at kontrollene gir fra seg et litet varselpip når de settes i fri

Jeg tenkte først og fremst på at det kunne være sikrere og kanskje også mer behagelig å kunne bevege spak(ene) mer uten at man gir mye gass under finmanøvering.

Det er først opg fremst et forslag for å om mulig minske skadene hvis f.eks. spaken henger seg opp i noe (f.eks shortsen) når man skal forlate styreposisjon for å ordne med fortøyning e.l.

At noen båter fyker av gårde bare man setter i gear er greit nok. Det gjør jo imidlertid saken enda værre hvis man får dratt spaken et tomme eller to mer pga et uhell.

Store stødige båter med mye plass har nok mindre risiko for slike uhell enn mindre båter med trang styreposisjon. Nå kommer vel slike elektroniske spaker på det meste etter hvert?

Redigert av OLPI (see edit history)
Pga av uaktsomhet må kanskje Ali betale alle skadene selv. Det er i slike saker en kan diskutere om båtfører beviset i grunnen allerede er påkrevd.
Så du mener at den dagen du tok førerkort klasse B så var det ingen problem for deg å lukeparkere med en Volvo F7 (Lastebil) f. eks. midt i Oslo sentrum på verste rushtid?

(Det er så mange som ynder å sammenligne båttrafikken med biltrafikken. (spesielt av dere tilhengere av dette obligatoriske kursbeviset) Så da kan saktens jeg gjøre det også :rolleyes: )

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg har svært begrenset erfaring med elektroniske motorkontroller (men har kjørt båt med Volvo-kontroller og IPS). Min umiddelbare erfaring var at motoren responderte noe forsinket i forhold til bevegelsene mine på den manuelle motorkontrollen. Er dette korrekt - eller var det bare en feiloppfatning? Dersom det er en viss forsinkelse, hvor stor er den.?

Redigert av roaldbj (see edit history)
quote.gif
Jeg har svært begrenset erfaring med elektroniske motorkontroller (men har kjørt båt med Volvo-kontroller og IPS). Min umiddelbare erfaring var at motoren responderte noe forsinket i forhold til bevegelsene mine på den manuelle motorkontrollen. Er dette korrekt - eller var det bare en feiloppfatning? Dersom det er en viss forsinkelse, hvor stor er den.?

det tar ca 1sek fra du setter spaken i gir, til giret slår inn

For å komme tilbake til hendelsen ved fiskebrygga så ser det ut til at den uheldige båtfører har kommet med en godt gjennonmtenkt beklagelse. Det høres også ut som han fortsatt vil ha båt, men denne gangen en sjekte. Han ser til og med ut til å reklamere for å ta båtførerprøven. Med forbehld om at han også gjør opp for seg så er dette en reaksjon som det står respekt av (og det er hyggelig at han ikke gir opp båtlivet etter en noe brutal erfaring som båteier).

Jo, men du har CP. Ikkenoen fremover/akterover gear er i nærheten av den manøvrerbarheten.

Det er et lite delay i sånne gearbokser slik at man ikke skal ødelegge noe. I de store gearboksene til Caterpillar som brukes på amerikanske supplybåter kan det være opp til 7 sekunders delay slik at propellen stopper.

Ikke noe CP her, 7 propeller med FP drevet av hver sin elektromotor. Her snues dreieretningen for å endre thrust. Klart maskineriet har sine forsikelser, men ting begynner å skje uten forsinkelse. Med vribare propeller må man også vente på at bladene vrir seg i den retningen man ønsker kreftene, men også her begynner ting å kje med en gang. Selv på min forige båt som var bygget i 1982 var propellsystemene utrolig kjappe. Selv de gamle Wichmann maskinene måtte ikke bees to ganger om å dra på.

En båt som bruker 7 sekunder på å skifte retning på driften har i hvert fall ikke noen DP klasse. Men så er det lenge siden de sluttet med amerikanske supplybåter her i nordsjøen. Var faktisk flere av dem som gikk til bunns fordi de ikke var bygget for disse forholdene. Skorsteinene stakk så vidt opp forbi lastedekket og oversjø på dekk rant rett ned i motorene. Skal ikke være greit å være motor.. :cool:

Uansett så mener jeg at volvo i denne sammenhengen har havnet i "tidsklemma".

Jo takk. Kjenner godt til dem. Har du noe på arbeidsdekk å gjøre så vasser du til knes hele tiden.

Men jeg har jobba på båt med faste propellere og DP. Riktignok ikke klasse DP.

Brukte en azimuth og splitta ror for å få det til.

Et forferdelig lurveleven ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...