Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand


Janoho

Recommended Posts

Et nærliggende spørsmål; obligatorisk båtførerbevis inneholder vel ikke noe av det du har nevnt over?

 

Hadde gutten tatt båtførerbevis hadde han kanskje begrenset deltagerne ombord på første tur. Hva med vester til alle?

Da hadde han muligens tatt seg en tur til et mindre befolket sted og testet båtens manøvreringsferdigheter?

 

Snakket med en erfaren kar i havna nylig som hadde fått seg en ny båt.

La meg legge til at denne karen ikke var en ungdom, men en erfaren kar med båtførerbevis. Han ville ut i en rolig vik å teste båtens ferdigheter mot sine egne. Klokt spør du meg.

 

Med litt ballast av lærdom vil vi trolig unngå slike hendelser. Det er nettopp dette Syvert også påpeker i sine interjuer. Folk med lite båterfaring, kraftige motorer og høy fart kan bli et problem denne sommeren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

har selv en volvo d4 i min båt, de første gangene jeg skulle til kai var det uvant med forsinkelse igearsystemet, men det blir man fort vant til. hvis ali har gitt gass, så reagerer disse motorene momentant! her er det krefter ute og går! det kan jeg skrive under på! trist sak!!

Link to post
Share on other sites

Idioti i høysetet her :yesnod: ,og dette er med på å fyre opp om at alle som skal føre båt burde vært pålagt å inneha et slags sertifikat og ikke bare Båtførerprøven!!!

 

Mener at folk som fører båter med større fart en 20 knop og lengde større enn 20 fot burde inneha D5L :yesnod:

 

Kommer sikkert en storm med innlegg her angående det motsatte,og retten til Ola Dunk osv osv...men d får bare komme :wink: Skal ta den diskusjonen :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes synd på Ali. Ikke kan han synge og ikke kan han kjøre båt. :wink::boxing:

 

:lol:

Hvordan det skulle gjøre meg bedre skikket til å manøvrere min 25 foter kunne jeg godt tenke meg å få svar på.

 

Om ikke man skal gå drastisk til verkes mener jeg at man under undervisningens gang til Båtførerprøven blir noe mer ydmyk til båt og sjølivet. Det hjelper med kunnskap om det man etterhvert skal bruke noen timer på gjennom sommeren.

 

God sommer over hos deg i Svelvik, Lippert! :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg synes synd på Ali. Ikke kan han synge og ikke kan han kjøre båt. :wink::boxing:

Jeg har invitert han til Hortenstreffet. Astor spiller trekkspill, "kråkene" hans korer, og Ali gauler. Blir omtrent som måkeskrik kl 4 om morran :lol:

 

Synes oppriktig synd på Ali etter det som hendte med båten. Alle kan gjøre feil - og noen er så uheldige å bli hengt ut. Litt omtanke og forståelse er på sin plass.

At han er 18 og har "litt for mye penger" sier mer om oss enn om han. Hadde han vært Lotto millioær eller fotballproff hadde det vært greit. Lenge leve misunnelsen - det er en god erstatning for manglende egen lykke :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Astor.

 

Det er enig med deg i. Jeg har tro på at båtføreropplæring hjelper, men siden jeg ikke kjenner godt til pensumet i D5L så lurte jeg på hva det var der som gjorde meg bedre til å manøvrer min båt. I tillegg til den kunnskapen jeg har fått gjennom båtførerprøven.

 

Ening også i at 13 gjester ombord i en båt på 34 fot som man knapt har kjørt ikke vitner om helt god vurdering. (Er det 500,- pr manglende flyteplagg?)

 

God sommer til deg også :flag:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hadde gutten tatt båtførerbevis hadde han kanskje begrenset deltagerne ombord på første tur. Hva med vester til alle?

Da hadde han muligens tatt seg en tur til et mindre befolket sted og testet båtens manøvreringsferdigheter?

Rene spekulasjoner selvsagt, både fra din og min side, men jeg vet av egen erfaring at selvom jeg tok båtførerbevis som valgfag på ungdomskolen (begynner å bli 20 år siden, dette) så gjorde jeg én og annen dum ting i båt i årene etter, gjerne godt hjulpet av ungdommelig dumhet, gruppepress, etc. Er jo ikke akkurat slik at selvom man har billappen så kjører man feilfritt...

Tror nok at alder og settingen ellers spiller vel så mye inn som hva man har av kurs (og da tenker jeg på båtførerkurs og ikke kurs mot nærmeste båt...)

 

Snakket med en erfaren kar i havna nylig som hadde fått seg en ny båt.

La meg legge til at denne karen ikke var en ungdom, men en erfaren kar med båtførerbevis. Han ville ut i en rolig vik å teste båtens ferdigheter mot sine egne. Klokt spør du meg.

...og min teori her er at det vel så mye er pga mannens alder og generelle livserfaring, og ikke hans "sertifikat", som er grunnen til at han viser såpass ansvar.

 

Mvh

Christopher

(som ikke bagatelliserer båtførerbeviset som jeg altså selv er innehaver av (fornyet i fjor), men tror i mange tilfeller det mer er iboende holdninger og klokskap enn båtførerbevis og for den saks skyld noe promille som avgjør om man løper en risiko for å kræsje eller gjøre andre dumskaper på sjøen, egenskaper som gjerne kommer med årene)

Link to post
Share on other sites

forbasket at disse kjendisene ikke kan unngå å renne på land. det ender med at vi alle får tredd båtførerprøven over hodet.

 

Det er jo like mange av oss ikke kjendiser som kjører på land også, men da blir det ikke gjort like mye ut av det...

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Alle kan gjøre feil.

Hei.

Helt enig, det gjør vi hele tiden. Men man går da ikke, uten erfaring, inn i en så trang havn første dagen en har en stor båt uten å hvite hvordan den reagerer på ror og gass?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er jo like mange av oss ikke kjendiser som kjører på land også, men da blir det ikke gjort like mye ut av det...

 

Hallo.. et forsøk på å bagatellisere ulykken.... kjendisene stikker fram hodet når det er penger å tjene og går ikke av veien for litt pr i avisa. Derfor er denne saken av allmen stor interresse. Sakens kjerne er at det er totalt uforstålig at en 16 åring kan sette seg bak rattet på en så stor båt med så mange hestekrefter og sette andres liv og helse i fare med myndighetenes velsignelse. Forsvaret uttaler at man der gir førere av båter med så sterk motorkraft spesialopplæring.

 

Attenåringen viste knapt hvordan man startet motoren .

 

Mange sympatiske innlegg for idolet, men få for de som ble sendt på sykehus og fikk båtene sine ødelagt .

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article1106199.ece

Link to post
Share on other sites

Hei, Astor.

 

Det er enig med deg i. Jeg har tro på at båtføreropplæring hjelper, men siden jeg ikke kjenner godt til pensumet i D5L så lurte jeg på hva det var der som gjorde meg bedre til å manøvrer min båt.

 

 

I tillegg til noe mer omfattende teori enn Båtførerprøven, må man ha praktiusk utskjekk på større båt, eller dokumentere at man har ført båt over 8 meter i mer enn 3 år.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

..hvis det er sant, at vitner på land hørte han rope noe som "det er best dere flytter dere ellers knuser jeg dere"

Hadde jeg mistet kontrollen, enten det nå var pga. motorproblem eller egen uduktyhet, hadde jeg selv brøøølt det ut. Hva er galt med det??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...