Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand


Janoho

Recommended Posts

.......Idioter........

 

helt enig på så store båter burde prommille grensen hvert mye mindre en for en 15 foter! Men sånn er reglene.....

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

helt enig på så store båter burde prommille grensen hvert mye mindre en for en 15 foter! Men sånn er reglene.....

 

Hvorfor det?

 

Tror vi hadde kommet langt om de reglene og grensene som er idag hadde blitt fulgt. Straff heller de som ikke greier å innrette seg etter gjeldene regler, enn å lage en masse nye som uansett ikke blir fulgt opp av myndighetene.

 

Denne saken kjenner jeg ikke noe til, og vil derfor heller ikke spekulere i årsaken.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Det sentrale i denne saken må vel være: 1. Veldig bra at liv ikke gikk tapt. 2. Veldig bra dersom ingen ble alvorlig somatisk eller psykisk skadet. 3. Får håpe at båtene involvert har kasko som dekker skadene. 4. Forhåpentligvis lærer vi også noe av denne saken - både oss bedrevitere og noen andre.

Link to post
Share on other sites

...

 

Er vel stor sjangs for at dette dreier seg om skikkelig fyllekjøring :cryin:

 

Hvilke holdepunkter har du for dette?

I følge politiet så mistenkes ikke båtfører for promillekjøring.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen holdepunkter for det, men når man ser slik idiotkjøring så må man jammen begynne å lure.

Å stikke av etter ulykken er jo ikke særlig smart det heller, man har et ansvar for de man skader.

Hvis du hadde vært i området og sett hvordan det ser ut der så er det mest umulig å kjøre mer enn 3-4 knop der, dette er inni i et basseng.

 

Nå tenker jeg vi gjør som det blir foreslått her, og ikke spekulere i årsaken.

Det skal bli interessant imorgen å finne ut hva som egentlig skjedde.

Jon

Link to post
Share on other sites

.....Idioter..Jon
helt enig......
.....skampryl .....
...................hmm,går rykter her om at det er en idoldeltaker som førte båten.

Ikke vet jeg.Jon

..............Båteier stakk iallefall av etter ulykken, det syns jeg minner om veldig dårlig dømmekraft.

 

Uten å laste det annet kjønn....j**la Syforening av Sladrekjerringer!!!! Regner med dere abbonerer på Se og Hør...og alt som leses i aviser og blader er sandt!! ÅÅÅ så prektige vi er!!

Link to post
Share on other sites

Artikkelen ble oppdater 22:45. Sto ikke et ord om at fører stakk fra stedet.

Er igjen oppdatert 23:18. Fører er navngitt, følgende er hentet fra artikkel.

 

- Vi mistenker foreløpig ikke båtføreren for promillekjøring, sier Neset.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Les www.fvn.no Sigurd, så ser du at alt er sant.

 

Jon

 

Stort sett alt du har kommet med her er egne utsagn...... Politiet mistenker ikke promille, båten er det bilde av i avisen, så båtfører "stakk" ikke langt. :crazy:

 

Blir mye Se&Hør dette her, ja...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Jens P, ikke mistanke om promillekjøring.

Derimot vet jeg at båten forsvant etterpå, fordi det ble observert av kjente.

 

Tauet inn av politiet kanskje....blir nok litt annet en at båtfører stakk av, eller....

 

Om Fuentes hadde stukket av etter dette, så vil jeg tro det hadde vært overskriftene.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, og jeg skriver igjen: Bør ikke vi på BP holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om? Det er vel ikke påvist promille?

I avisartikkelen sto det at det var 14 personer :eek: ombord i ulykkesbåten! Nå vet ikke jeg hva slags båt det var snakk om, men ut i fra bildet av båten undres jeg om dette var forsvarlig?

 

En annen ting som slo meg er at det å være fersk båteier, og samtidig eksponert på TV2 er en forferdelig uheldig kombinasjon :wink:

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man ser tittelene på de leserinnlegg som er gitt på denne saken i lokal avisen, så slutter jeg aldri å undres over folks "lykkerus" over kjente personers "tabber".

 

At Fuentes har gjort noe feil er jo greit (om ikke dette er noe tekninsk?), men maken til uthenging.. :nonod: Vi "båtfolk" vet vel at det er mulig for oss også å gjøre feil? Eller?...

 

Husker såvidt at "Dekksbaronen Sharif" solgte sin Koeningsegg etter at han skjønte dette ble for mye bil for ham.....det tar tid å lære kjøretøy å kjenne.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Der sa du det... hadde jeg hatt fjeset mitt i samme ruten som tv2-logoen hadde ikke jeg turd å kjøpe ny båt.

 

Men seriøst, det er ikke så lenge siden jeg kjørte min første båt med ratt og stor motor. Husker veldig godt mine første ustøe manøvreringer og panikken som grep om meg når det ble litt trangt og båten ikke gikk helt der jeg hadde tenkt.

Utrolig hva en kan gjøre når panikken tar en i en vanskelig situasjon.

 

Hva som har skjedd i Kristiansand vet jeg ikke, men en bør være rimelig sjøvant om en drar ut med båten full av folk 2. dagen en har båten.

Jeg husker jeg hadde en lang øveperiode før jeg i det hele tatt tok med passasjerer og jeg holdt meg unna de mest trafikkerte områdene.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet hvor fort jungeltelegrafen går når man er uheldig på sjøen.

 

I fjor dundret vi på et skjær ved Koster. Astor tok inn vann bak i hælen, som ble knust av moder Svea.

Og jungeltelegrafen gikk fortere enn...

 

Det som skiller meg fra andre lignende uhell var at jeg kunne komme på nett og forklare hva som hadde skjedd.

Dermed fikk bildet en mer nyansert karakter.

 

Det er lett å dømme andre uten at man egentlig vet årsaken.

 

Denne sommeren skal jeg prøve å holde tunga i rett munn.... :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...

Hva som har skjedd i Kristiansand vet jeg ikke, men en bør være rimelig sjøvant om en drar ut med båten full av folk 2. dagen en har båten.

Jeg husker jeg hadde en lang øveperiode før jeg i det hele tatt tok med passasjerer og jeg holdt meg unna de mest trafikkerte områdene.

 

Vi bør kanskje ta med i bildet at Fuentes er 18, og har fått seg splitter ny flott båt. Tror de fleste 18 åringer hadde "fylt opp" båten med venner og tatt turen på fjorden i dette været.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, og jeg skriver igjen: Bør ikke vi på BP holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om? Det er vel ikke påvist promille?

I avisartikkelen sto det at det var 14 personer :eek: ombord i ulykkesbåten! Nå vet ikke jeg hva slags båt det var snakk om, men er dette forsvarlig?

 

Hva mener du egentlig? Først bør vi holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om. Deretter nevner du selv at 14 personer i båten ikke er forsvarlig selv om du ikke vet hva slags båt det var.

 

Synes det er helt naturlig at det dukker opp diskusjoner og spekulasjoner rundt ting som skjer i båtlivet her på BP. Synes ikke at enkelte skal rope "fy-fy, det der bør du ikke nevne her". Det er jo tross alt et diskusjonsforum dette. Bare artig med litt fart og orginale meninger. Ikke bare tørre, kjedelig fakta.

Redigert av Baatmannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan også betrakte dette som et hendelig uhell. Båtføreren er trolig både ung og uerfaren. Det stilles ingen dukumenterte krav til ferdigheter vedr. manøvrering , kunskap om båt / utstyr eller sjøveisregler. Alle vet jo at første gang man kommer inn i en havn med mange båter, kan være nervepirrende for en uerfaren båtfører.. Misforstår man betjeningsutstyret og gir gass istedenfor å slå av, kan det få katastrofale følger. En båt på 30 fot med 300-400 hk kompressormotorer kan akselere voldsomt og det er kort vei til fiasko.

 

Man bør derfor ikke dømme vedkommende for det som skjedde, men heller forstå at dette er et uhell som følge av mangelfull opplæring.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...