Janoho Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Cabincruiser på 30 fot braser inn i småbåter som ligger fortøyd. http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article484028.ece Er vel stor sjangs for at dette dreier seg om skikkelig fyllekjøring Idioter.. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
C-marine Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 .......Idioter........ helt enig på så store båter burde prommille grensen hvert mye mindre en for en 15 foter! Men sånn er reglene..... Quote Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post Share on other sites More sharing options...
Amfea Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Inndragning av båt, og skampryl burde vært straffen her. Bra ingen ble drept. Quote Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 helt enig på så store båter burde prommille grensen hvert mye mindre en for en 15 foter! Men sånn er reglene..... Hvorfor det? Tror vi hadde kommet langt om de reglene og grensene som er idag hadde blitt fulgt. Straff heller de som ikke greier å innrette seg etter gjeldene regler, enn å lage en masse nye som uansett ikke blir fulgt opp av myndighetene. Denne saken kjenner jeg ikke noe til, og vil derfor heller ikke spekulere i årsaken. Ben Sin Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 hmm,går rykter her om at det er en idoldeltaker som førte båten. Ikke vet jeg. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Det sentrale i denne saken må vel være: 1. Veldig bra at liv ikke gikk tapt. 2. Veldig bra dersom ingen ble alvorlig somatisk eller psykisk skadet. 3. Får håpe at båtene involvert har kasko som dekker skadene. 4. Forhåpentligvis lærer vi også noe av denne saken - både oss bedrevitere og noen andre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 og vil derfor heller ikke spekulere i årsaken. Da slapp jeg å si det. Pls. overlat skyldfordeling til politiet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 Båteier stakk iallefall av etter ulykken, det syns jeg minner om veldig dårlig dømmekraft. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 ... Er vel stor sjangs for at dette dreier seg om skikkelig fyllekjøring Hvilke holdepunkter har du for dette? I følge politiet så mistenkes ikke båtfører for promillekjøring. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 Jeg har ingen holdepunkter for det, men når man ser slik idiotkjøring så må man jammen begynne å lure. Å stikke av etter ulykken er jo ikke særlig smart det heller, man har et ansvar for de man skader. Hvis du hadde vært i området og sett hvordan det ser ut der så er det mest umulig å kjøre mer enn 3-4 knop der, dette er inni i et basseng. Nå tenker jeg vi gjør som det blir foreslått her, og ikke spekulere i årsaken. Det skal bli interessant imorgen å finne ut hva som egentlig skjedde. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 .....Idioter..Jon helt enig...... .....skampryl ..... ...................hmm,går rykter her om at det er en idoldeltaker som førte båten.Ikke vet jeg.Jon ..............Båteier stakk iallefall av etter ulykken, det syns jeg minner om veldig dårlig dømmekraft. Uten å laste det annet kjønn....j**la Syforening av Sladrekjerringer!!!! Regner med dere abbonerer på Se og Hør...og alt som leses i aviser og blader er sandt!! ÅÅÅ så prektige vi er!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 Les www.fvn.no Sigurd, så ser du at alt er sant. Jon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Artikkelen ble oppdater 22:45. Sto ikke et ord om at fører stakk fra stedet. Er igjen oppdatert 23:18. Fører er navngitt, følgende er hentet fra artikkel. - Vi mistenker foreløpig ikke båtføreren for promillekjøring, sier Neset. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 http://www.nettavisen.no/innenriks/article1103784.ece Aleandro Fuentes Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Les www.fvn.no Sigurd, så ser du at alt er sant. Jon Stort sett alt du har kommet med her er egne utsagn...... Politiet mistenker ikke promille, båten er det bilde av i avisen, så båtfører "stakk" ikke langt. Blir mye Se&Hør dette her, ja... Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Posted June 10, 2007 Author Share Posted June 10, 2007 (edited) Stemmer det Jens P, ikke mistanke om promillekjøring. Vikers, båten ble obesert at den forsvant av kjente, jeg bor selv i Kristiansand og var på stedet. Kanskje det er du som ikke har begge beina på fast grunn her ? Jon Edited June 10, 2007 by Janoho (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Stemmer det Jens P, ikke mistanke om promillekjøring.Derimot vet jeg at båten forsvant etterpå, fordi det ble observert av kjente. Tauet inn av politiet kanskje....blir nok litt annet en at båtfører stakk av, eller.... Om Fuentes hadde stukket av etter dette, så vil jeg tro det hadde vært overskriftene. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Javi Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Jeg har skrevet det før, og jeg skriver igjen: Bør ikke vi på BP holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om? Det er vel ikke påvist promille? I avisartikkelen sto det at det var 14 personer ombord i ulykkesbåten! Nå vet ikke jeg hva slags båt det var snakk om, men ut i fra bildet av båten undres jeg om dette var forsvarlig? En annen ting som slo meg er at det å være fersk båteier, og samtidig eksponert på TV2 er en forferdelig uheldig kombinasjon Edited June 10, 2007 by Javi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Når man ser tittelene på de leserinnlegg som er gitt på denne saken i lokal avisen, så slutter jeg aldri å undres over folks "lykkerus" over kjente personers "tabber". At Fuentes har gjort noe feil er jo greit (om ikke dette er noe tekninsk?), men maken til uthenging.. Vi "båtfolk" vet vel at det er mulig for oss også å gjøre feil? Eller?... Husker såvidt at "Dekksbaronen Sharif" solgte sin Koeningsegg etter at han skjønte dette ble for mye bil for ham.....det tar tid å lære kjøretøy å kjenne. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Der sa du det... hadde jeg hatt fjeset mitt i samme ruten som tv2-logoen hadde ikke jeg turd å kjøpe ny båt. Men seriøst, det er ikke så lenge siden jeg kjørte min første båt med ratt og stor motor. Husker veldig godt mine første ustøe manøvreringer og panikken som grep om meg når det ble litt trangt og båten ikke gikk helt der jeg hadde tenkt. Utrolig hva en kan gjøre når panikken tar en i en vanskelig situasjon. Hva som har skjedd i Kristiansand vet jeg ikke, men en bør være rimelig sjøvant om en drar ut med båten full av folk 2. dagen en har båten. Jeg husker jeg hadde en lang øveperiode før jeg i det hele tatt tok med passasjerer og jeg holdt meg unna de mest trafikkerte områdene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Jeg vet hvor fort jungeltelegrafen går når man er uheldig på sjøen. I fjor dundret vi på et skjær ved Koster. Astor tok inn vann bak i hælen, som ble knust av moder Svea. Og jungeltelegrafen gikk fortere enn... Det som skiller meg fra andre lignende uhell var at jeg kunne komme på nett og forklare hva som hadde skjedd. Dermed fikk bildet en mer nyansert karakter. Det er lett å dømme andre uten at man egentlig vet årsaken. Denne sommeren skal jeg prøve å holde tunga i rett munn.... Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 ...Hva som har skjedd i Kristiansand vet jeg ikke, men en bør være rimelig sjøvant om en drar ut med båten full av folk 2. dagen en har båten. Jeg husker jeg hadde en lang øveperiode før jeg i det hele tatt tok med passasjerer og jeg holdt meg unna de mest trafikkerte områdene. Vi bør kanskje ta med i bildet at Fuentes er 18, og har fått seg splitter ny flott båt. Tror de fleste 18 åringer hadde "fylt opp" båten med venner og tatt turen på fjorden i dette været. Quote Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatmannen Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Jeg har skrevet det før, og jeg skriver igjen: Bør ikke vi på BP holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om? Det er vel ikke påvist promille?I avisartikkelen sto det at det var 14 personer ombord i ulykkesbåten! Nå vet ikke jeg hva slags båt det var snakk om, men er dette forsvarlig? Hva mener du egentlig? Først bør vi holde oss for gode til å uttale oss om ting vi ikke vet noe om. Deretter nevner du selv at 14 personer i båten ikke er forsvarlig selv om du ikke vet hva slags båt det var. Synes det er helt naturlig at det dukker opp diskusjoner og spekulasjoner rundt ting som skjer i båtlivet her på BP. Synes ikke at enkelte skal rope "fy-fy, det der bør du ikke nevne her". Det er jo tross alt et diskusjonsforum dette. Bare artig med litt fart og orginale meninger. Ikke bare tørre, kjedelig fakta. Edited June 10, 2007 by Baatmannen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Kanskje man burde få en egen sladrespalt.. litt mer oppdeling? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 (edited) Man kan også betrakte dette som et hendelig uhell. Båtføreren er trolig både ung og uerfaren. Det stilles ingen dukumenterte krav til ferdigheter vedr. manøvrering , kunskap om båt / utstyr eller sjøveisregler. Alle vet jo at første gang man kommer inn i en havn med mange båter, kan være nervepirrende for en uerfaren båtfører.. Misforstår man betjeningsutstyret og gir gass istedenfor å slå av, kan det få katastrofale følger. En båt på 30 fot med 300-400 hk kompressormotorer kan akselere voldsomt og det er kort vei til fiasko. Man bør derfor ikke dømme vedkommende for det som skjedde, men heller forstå at dette er et uhell som følge av mangelfull opplæring. Edited June 11, 2007 by havgaaaaapet (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.