Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand


Janoho

Recommended Posts

Jeg synes det er fryktelig tris at slike ulykker skjer. Og presset på Ali er nok ganske stort nå. Han hadde eid båten i ett døgn - og så skjer dette med full mediadekning. Tror ikke det skader med litt medfølelse :smiley:

 

 

Ja vi bør vel ha medfølelse og sympati for unggutten som har kjøpt seg båt til et par mill og tar sin første tur? Drømmen blir knust pga av en kontroller som er uregjerlig. Jeg undrer meg over at det ikke blir stilt flere spørsmål ved denne ulykken enn kun kjørekontrolleren.

 

Mulig ikke alle forstår omfanget av at en 34 fot båt med 500 hk kommer ut av kontroll inne i en gjestehavn?

 

 

Karlsen bekrefter at Ali på en måte mistet kontrollen over gasskontrollen. Fuentes har ikke båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

hadde grua meg for å gått inn der med snekka jeg.........

Vet ikke hva som skjer. Kommer vel an på aktsomhetsgraden og førers tidligere erfaring med båter. Bot vil jeg tippe.

Jeg går definitivt ikke inn der med båten min. Jeg går til marianen ved gjestebrygga - ikke noe lenger. Etter det er det Bittebitteliten som gjelder

Link to post
Share on other sites

Ser du ikke på Idol eller?

Eller "nye Gitarkameratene"

Alehandro Fuentes eller noe sånt. Mer en "hobby kjendis" i Norge. Flink musiker

 

VG skriver nå

Politiet i Kristiansand etterforsker ulykken.

 

- Det som skjer nå i formiddag, er at kriminalteknikere skal gå igjennom båten, sier Børge Steinsland, operasjonsleder ved Agder politidistrikt, til VG Nett mandag morgen.

 

Ali satt i går kveld i avhør hos politiet.

 

- Han sier at det er noe som har hengt seg opp med speeden, opplyser leder ved allmenngruppa ved Kristiansand politistasjon, Arild Sørensen, til fvn.no.

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel - nå drar du det langt. Jeg forsøker å belyse hva som kan ha hendt - ikke skyldspørsmålet.

Nå var det kommentaren til Blue Dragon jeg siktet til, og du ble kun sitert fordi du forklarte noe som kan være en utfordring når det gjelder denne typen kontroller. Det er heller ikke noe galt med å drive øvelseskjøring, men øvelseskjøring er kanskje ikke det smarteste man gjør med en båt full av mennesker i en trang og traffikert havn. Hva som gjelder den aktuelle hendelsen så vet vi vel så godt ingenting om hva som hendte og hvor stor erfaring føreren har.

Link to post
Share on other sites

men øvelseskjøring er kanskje ikke det smarteste man gjør med en båt full av mennesker i en trang og traffikert havn.

Jeg vil tro at han har en relativt bratt lærekurve - slik vi alle har når det smeller..

 

Lasse - har du lest bruksanvisningen på båten din?

Jeg gikk gjennom dokumentasjone på en HR 31 for noen uker siden. Den sa ingenting om hvordan båten skal kjøres. Ikke så mye annet heller syntes jeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Syns egentlig litt synd på guttungen, de fleste av oss var vel 18 år og verdensmester i det meste en gang. Jeg er ihvertfall glad for at ikke jeg hadde hele pressekorpset etter meg i den alderen......

 

Har aldri eid en båt i denne klassen, men det virker jo litt rart at ikke selger, hvis dette var et firma, sørger for at han får tilstrekkelig med opplæring.

Kanskje en av båtplassens medlemmer som holder til i nærheten, kunne tilby han litt opplæring.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en av båtplassens medlemmer som holder til i nærheten, kunne tilby han litt opplæring.

 

 

 

hvis han kommer til skjeberg skal jeg lære han opp hele sommern hvis han kan gi meg samme båt i provisjon haha

PS: jeg kan godt ta den med riper i..........

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syens litt synd på gutten jeg. Det er ikke gamle karen, og har fått litt for mye penger på baklomma, og litt for liten båterfaring. Han er nok ikke særlig høy i hatten idag! Og han holder seg vel unna havnebassenget i Kristiansand en periode fremover...

Link to post
Share on other sites

Muligens litt gjenfortalt historie dette, men skal visst være sann (fra Arendalsområdet):

 

Et par fra Østlandet hadde kjøpt seg en båt på Sørlandet (snekke?) og kjørt fra Østlandet og ned for å hente denne hjem. Skulle hjem båtveien naturligvis. Papirer var signert, beløpet betalt og overrekkingen skulle skje. Etter å ha blitt vist båten og gjort klar for avgang spurte mannen (tror jeg): "Hva er dette?" - og pekte på gass- og girhendelen...

 

 

(Om noen kjenner til originalversjonen av historien er du velkommen til å korrigere eventuelle feil, da jeg bare har hørt den - og blitt fortalt at det skjedde for ikke lenge siden, og at den er sann...)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg synes faktisk det er for gale at en liten båt skal reagere tregere enn en stor supplybåt. Setter man motorkraft i forhold til størrelse så finnes det over hodet ikke noe grunn til tregheten i volvo sitt manøversystem. En båt skal reagere i forhold til størrelsen, ikke i forhold til treghet i manøversystem. Her på skuta som jeg jobber skjer det i hvert fall noe i det man drar i stikkene, kreftene er tilgjengelig med en gang. At båten er tung å sette i drift og evt. stoppe er en annen ting, men det skjer noe uten at man trenger å vente på det. Volvostikken tar seg en kaffipause i fra kommando til respons, forkastelig mener jeg. Jeg jobber daglig med motor, propellsystemer og manøversystemer, riktig nok av en helt annen dimensjon. Merkelig at man kan lage store tunge systemer som reagerer med en gang mens et lite mikkemus system i fra volvo trenger ro og hvile før nye handlinger. Tross personskader og matrielle skader har jo ikke Volvo innsett at dette er et problem som må rettes på.

 

Nå skal jeg over hode ikke utale meg om hva som har skjedd med Ali og hans båtførerkunnskaper. Det er bare veldig trist det som har skjedd. Jeg synes forferdelig synd på dem som får båtsesongen ødelakt på grunn av dette.

Link to post
Share on other sites

well, windows har ingen heil eller mangler heller iflg Microsoft:

 

Microsoft Jokes

(If at first you don’t succeed, you must be using Windows)

 

Bill Gates Jokes

 

The Black Box

http://www.jerrypournelle.com/alt.mail/kursk.html

This is the secret story of what really happened on the ill-fated Russian submarine.

 

 

GM vs Microsoft - Round 1

 

At a recent computer expo (COMDEX), Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated: “If GM had kept up with technology like the computer industry has, we would all be driving twenty-five dollar cars that got 1000 miles to the gallon.”

 

In response to Bill’s comments, General Motors issued a press release stating (by Mr. Welch himself): If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

 

1. For no reason whatsoever your car would crash twice a day.

 

2. Every time they repainted the lines on the road you would have to buy a new car.

 

3. Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would just accept this, restart and drive on.

 

4. Occasionally executing a maneuver such as a left turn would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.

 

5. Only one person at a time could use the car unless you bought “Car95” or ”CarNT.” But then you would have to buy more seats.

 

6. Macintosh would make a car that was powered by the sun, reliable, five times as fast, and twice as easy to drive, but would only run on five percent of the roads.

 

7. The oil, water temperature and alternator warning lights would be replaced by a single “general car default” warning light.

 

8. New seats would force everyone to have the same size butt.

 

9. The airbag system would say “Are you sure?” before going off.

 

10. Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key, and grabbed hold of the radio antenna.

 

11. GM would require all car buyers to also purchase a deluxe set of Rand McNally road maps (now a GM subsidiary) even though they neither need them nor want them. Attempting to delete this option would immediately cause the car’s performance to diminish by 50% or more. Moreover, GM would become a

target for investigation by the Justice Department.

 

12. Every time GM introduced a new model, car buyers would have to learn how to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.

 

13. You’d press the “start” button to shut off the engine.

 

 

 

and the Number 1 New Feature in Windows 2000...

 

1.Free technical support until 1901!

 

 

well, det er myyyyyyeeeee mer: http://www.pshrink.com/humor/MicrosoftJokes.html

Link to post
Share on other sites

Herregud. :rolleyes:

 

Skulle tro at ingen av dere som mesker dere i denne ulykken noen gang har gjort en feil.

 

At det er leit, ja. At dette går utover en uskyldig part, ja. Men det gjør det for mange hver dag...biler smeller sammen, båter kolliderer stadig vekk. Men jeg skulle likt å se dere kritisere på samme måte om det var kona, mannen, datteren eller sønnen deres som smalt (enten med bil eller båt).

 

Jeg blir faktisk litt provosert of flau jeg...av alle dere Se&Hør mennesker. :blush:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...