Jump to content

Eagle ekkolodd fra 1997 som fusker


Hank

Recommended Posts

Hei,

 

Har et Eagle ekkolodd fra 1997. I det siste har jeg hatt mye problemer med signalene. Det er sjelden at jeg får inn signaler om dybden og den kan hoppe fra grunt til dypt vann osv. Det virker ikke som det er noe galt med selve ekkoloddet. Alle knapper og funksjoner virker som de skal ellers. Jeg har giver montert på innsiden. Har lurt på hvor mye olje som skal være i boksen den står i. Ca 1/4 av giveren stikker opp over oljen, slik jeg mener den alltid har gjort.

 

Kan for mange lag med bunnstoff ha en innvirkning? Da jeg kjøpte båten la jeg merke til at området utenfor der giveren står var behandlet med noe som virket glattere enn vanlig bunnstoff. Tenkte ikke over det da, og har i ettertid malt over med non-stop et par ganger.

Link to post
Share on other sites

Olje????? Har ikke lest at det er brukt olje men de som er limt med epoxy... Men anyway.... svinger/giveren kan være gåen og det skjer av og til.

Ellers virker skrogtykkelse, tykkelse på bunnstoff, og hullrom i skrog bunnstoff inn på virkning og effekt. Antat at det skal være så mye olje i den at uansett halve giveren minimum er dekket....

Link to post
Share on other sites

Selve giveren i dybdemåleren/sonaren er ikke så veldig komplisert. Det er et piezokjeramisk element som sender ut en lydpuls (lydbølge) når det aktiverres av elektrisk puls fra hovedinstrumentet ditt, og som registrerer returnert lydsignal og omformer dette til elektrisk signal som går tilbake til instrumentet. Du kan enkelt oppfatte retur-registreringen som en mikrofon på gitaren. Denne består også av piezokjeramiske elementer som registrerer svingningene fra gitarstrengen og omformer disse til elektriske signaler. For de som er interessert i mer teknologi er dette en fin tråd: http://www.piezo.com/tech4history.html Airmar er trolig verdens største produsent av givere og har slått gjennom med sine 50/200 kHz transducere som utnyttes for å registrere bunnforhold på lav og dyp dybde. Du kan starte med å sette selve svingeren i vannet utenfor båten på noenlunde kjent dybde. Dersom avleste verdier er brukbare må du jobbe videre med den innenbords monteringen. Jeg har aldri forstått det erfaringsmessige grunnlaget som hindrer at svingeren monteres med gjjonnomgående svinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...