Jump to content

Båtplassvannviddet fortsetter.....


Marna

Recommended Posts

No vart æ skræmt ja!! :eek: :eek:

Dette, paret med en fritidsbåtflåte som stadig øker i pris (2+mill/stk), samt nybegynner i denne klassen med 40+ knop og ditto Hk, får meg til å lure på om jeg har valgt feil intr.!!

Men heldigvis har jeg enda en båtplass ved bevoktet flytebrygge til 20 laken i innskudd og kontingent + leie til 1500kr. i året :cool: :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vet ikke om jeg er helt med her nå :confused: men er det noen som syntes det er ok å betale så mye for en båtplass????

 

Er det missunnelse å mene at det er helt bort i hampen ,å betale så mye for en plass!!!!!!!

 

Jeg er i hvertfall ikke misunnelig,folk kan kjøpe så store båter dem vil for meg,har man penger,så er vel det ok.

 

Det samme kan vel sies om båtplass,men det bør vel være mulighet for vanlige dødelige,å ha mulighet til å få seg en båtplass,

 

uten å måtte selge huset for å få en plass til jolla. :headbang:

 

Mvh

 

Jokerman

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel at noen er villig til å betale så mye for en båtplass, så lenge noen vil betale så kan selger ta det en ønsker.. Er glad jeg bor i utkantstrøk og slipper slike horrible priser.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler 500,- pr. år for plassen min med to gangbare uteriggere på 280 og strøm/vann. Vurderer å bytte plass til et sted litt lengre bort, og der koster plassene 3500,- for en sesong. Helt OK priser. Koster en plass over 5000,- for en sesong, så tror jeg ikke jeg hadde leid plassen. Det er godt det finnes kommunale plasser og bedrifter som leier ut plasser til egne ansatte for en symbolsk sum. Hadde alle vært private...fy f..... Da er det bedre med noen års køventig, enn å måtte betale dobbelt av hva båten er verdt.

Link to post
Share on other sites

Giver - glad på dine vegne, men for oss andre som ikke hadde båt, eller var forutseende nok til å kjøpe båtplass for en del år siden, så er det denne siden som gjelder:

 

http://leangbukten.no/LBA_Venteliste_andel_2007_2.pdf

 

Nå har jeg nokså nylig meldt meg inn og håper inderlig at denne båtforeningen får flest mulig av de nye plassen som forhåpentligvis blir lagt ut/godkjent! Da vil det jo være håp om å rykke raskt frem i køen?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge det finnes folk med flust av penger og dårlig tålmodighet vil det nok være marked for båtplasser i denne prisklassen. Alltid noen som vil benytte seg av sjansen til å kjøpe seg unna køen! Kanskje det gir litt status å ha en båtplass til en halv mill også?

 

Men for oss "vanlige" folk er vel ikke dette aktuelt. Jeg for min del har ikke råd til en båt i denne prisklassen en gang, langt mindre en tom båtplass til samme pris....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg nokså nylig meldt meg inn og håper inderlig at denne båtforeningen får flest mulig av de nye plassen som forhåpentligvis blir lagt ut/godkjent! Da vil det jo være håp om å rykke raskt frem i køen?

Hei

Vi får ca. 350 nye plasser.

Dessverre blir det ikke til gammel pris, men dog akseptabelt i dagens marked vil jeg tro.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

En side med det som skjer inne i fjorden er at det blir noe som vil ha råd til dette, men kanskje flertallet av båtfolk ikke vil ha råd. Båtlivet blir i enkelte områder av landet en luksus for noen og uppnåelig for mange. Noen mener dette er helt ok, men ut fra god norsk kysttradisjon tror jeg ikke et flertall applaudere en slik utvikling. Dette kan motvirkes ved at en engasjerer seg i sin kommune for at båtplasser bygges ut i offentlig regi for å holde prisene nede.

Så det er vel egentlig opp til båtfolket (oss selv)hvordan en vil ha det og hva en vil betale, eller?

Link to post
Share on other sites

Dette kan motvirkes ved at en engasjerer seg i sin kommune for at båtplasser bygges ut i offentlig regi for å holde prisene nede.

Så det er vel egentlig opp til båtfolket (oss selv)hvordan en vil ha det og hva en vil betale, eller?

 

Nettopp det jeg mente med mitt forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Men er ikke situasjonen at de områder som kan bygges ut er privateide? Dersom kommunen pålegger klausuler om makspris og tildeling etter ventelister kan utbyggernes iver fort bli borte...

Hei

Ufylling for havnen blir delt mellom oss og Asker Marina.

Kommunen må avgi plasser til dem for å få tilgang til bryggene.

Man må kjøre over deres eiendom. Etablering av parkeringsplasser kommer i tillegg.

Mulig vi kan få til et samarbeid om service og landsetting av båtene.

Spennende tider. :smiley::wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

På grensen til litt for spennende med tanke på at Asker Marina nettop er kjøpt opp, og det har bl.a. betydd at på to år så har prisen for opplag doblet seg, og det fra allerede svært høye priser i forhold til det mange rapporterer at de betaler! Det lukter mere og mere børs, kapital og avkastningskrav enn glede over sjø og båtliv, dessverre!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Betal og vær glad, eller gjør noe med det selv er vel mer riktig. :yesnod:

 

 

Nå det vel ikke så enkelt å prute på båtplass heller da . Vet ikke riktig hva man kan gjøre selv, når det står flere hundre på venteliste. xxxx sier at det er markedet som skal bestemme prisen. Er det båteiere som er villige til å betale skyhøye priser, så er prisnivået korrekt.

 

Men så er xxxx en reinspikka høyremann også da...som sikkert vil slå et slag for at kommunen selger ut alle kommunale marinaer til børsnoterte selskaper som lover høy avkastning til aksjonærene..

Link to post
Share on other sites

Se her, galskapen lenge leve:

 

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...E&nocache=1

 

mvh

 

M.

 

Og se her, galskapen leve enda lenger. Dette er minst 15 km fra sentrum av Fredrikstad............

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...NYHET/106100058

 

Sjøl betaler jeg 1.500/år + to dugnadskvelder for 3,5 meter båtplass i Fredrikstad sentrum i fjordens hyggeligste og mest folkelige båtforening.

 

 

evenR4u

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Men er ikke situasjonen at de områder som kan bygges ut er privateide? Dersom kommunen pålegger klausuler om makspris og tildeling etter ventelister kan utbyggernes iver fort bli borte...

Det er vel riktig, det viser at en må ha et bevist forhold til hvor en ønsker bo når en er båtmenneske ;-).

Det er vel et faktum at Oslo m/ omeng ikke aldri vil kunne tifredstille alle båthungrige fordi videre utbygging legger beslag på store områder og kommer i konflikt med andre og mer prioriterte fritidsinteresser.

Det medfører at Oslofolk søker seg ned mot Vest- og Østfold. Det er en måte å løse det på for enkelte, men dette er ikke alltid like populært. Disse "fjernmedlemmene" i kommunale båtforeningen ser en aldri snurten av når det er dugnad og noe skulker faste plikter som vakthold. Og de betaler selvfølgelig ikke skatt til sin "båtplasskommune". I denne sammenheng kan en se at private båthavner kan være en løsning. En ønsker selvfølgelig at også Oslofolk og andre innlandsfolk skal nyte godt av båtlivet, men er det kynisk å forvente at de må betaler en noe høyere pris fordi de har gjort et valg å bo der de bor?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...