Jump to content

Båtplassvannviddet fortsetter.....


Marna

Recommended Posts

Flere av de eksisterende havnene kan vel utvides betydelig når det gjelder selve bryggeanleggene.

Problemet er parkering og adkomstveier. Man vil måtte bygge parkeringshus og kanskje nye veier for å unngå forurensning og støy i lokalmiljøene rundt havnene. Dette blir dyyre båtplasser..

Link to post
Share on other sites

Nå det vel ikke så enkelt å prute på båtplass heller da . Vet ikke riktig hva man kan gjøre selv, når det står flere hundre på venteliste. xxx sier at det er markedet som skal bestemme prisen. Er det båteiere som er villige til å betale skyhøye priser, så er prisnivået korrekt.

 

Men så er xxx en reinspikka høyremann også da...som sikkert vil slå et slag for at kommunen selger ut alle kommunale marinaer til børsnoterte selskaper som lover høy avkastning til aksjonærene..

 

Ser at denne (-- reference to evil site removed --) gjør et stort nummer ut av å prøve å røpe min identitet, og ja gapet du har helt rett, på "ditt" forum så finner du meg under nicket xxx (men ikke nå lenger, det forumet er jeg ferdig med ikke minst pga deg!) hvilket også er mitt riktige fornavn - fornøyd nå! Jeg syntes faktisk at det var bedre å skrive dette, heller enn å rapportere deg til Skipsrådet, men tillater meg samtidig å anmode deg å finne deg et annet forum å "leke i"! Din oppførsel i denne sammenheng bryter ikke bare med forumets etikette, men viser din totale mangel på folkeskikk - nok sagt!

 

På dette forumet er jeg fortsatt Mouche selv om flere her vet godt mitt fulle navn og identitet, men da er det personer som jeg selv har valgt å informere dette til!

 

Til moderator:

 

Beklager å ha sitert hele innlegget til denne "person", men mente at det var relevant i sakens anledning så dere får ha meg unnskyldt

 

 

Til Skipsrådet:

 

Jeg har selvfølgelig intet i mot at denne "person" får noe tilsnakk, tvert derimot!

 

Mouche

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En båtplass består av mer enn noen meter planker og pontonger. Det er nok en ny trend at investorer og entrepenører har sett at det er et marked her, og jeg tror vi kommer til å se mye mer av privat utbygging med "dyre" selveierplasser framover - spesielt i populære strøk.

Link to post
Share on other sites

Flere av de eksisterende havnene kan vel utvides betydelig når det gjelder selve bryggeanleggene.

Problemet er parkering og adkomstveier. Man vil måtte bygge parkeringshus og kanskje nye veier for å unngå forurensning og støy i lokalmiljøene rundt havnene.

 

Joda, på papiret høres det greit ut. Men da må man ut å krige med hytteeierene og det er en meget ressursterk gruppe som stiller med advokater og annen elendighet. De har ofte et meget anstrengt forhold til andre som ønsker å benytte seg av strandsonen og kan virke som et forstyrrende element. Dessuten er det ikke så enkelt å bygge i strandsonen heller. Her har man en rekke lover og regler å forholde seg til. Flere bør vurdere campingbil/vogn istedenfor båt?

Link to post
Share on other sites

Havgapet:

 

Jeg tror vi kommer til å se nye trender her, og at private "dyre båtplasser" i populære områder kan være et alternativ til hytte. Man kjøper en båtplass til f.eks 500.000 og bruker båten som hytte. Lettvint og greit med parkering i umiddelbar nærhet, badestrand og kanskje også svømmebasseng, restaurant m.m som en del av opplegget.

 

Så bruker man bryggeplassen som "base camp" og drar ut i skjærgården når været er på sitt beste. Syens egentlig det høres ganske forlokkende ut.

Link to post
Share on other sites

Beklager å ha sitert hele innlegget til denne "person", men mente at det var relevant i sakens anledning så dere får ha meg unnskyldt

Det er helt i orden å sitere 100% sålenge man opplyser om at man fant det nødvendig. Det eneste vi ønsker er at man skal tenke igjennom siteringen.

 

Ellers så skjønte jeg ikke hva det gjaldt når HG gjorde den postingen. Det er vel for sent nå, men for ordens skyld har jeg "sladdet" informasjonen.

Resten får bli opp til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

Ser at denne (-- reference to evil site removed --) gjør et stort nummer ut av å prøve å røpe min identitet, og ja gapet du har helt rett, på "ditt" forum så finner du meg under nicket Arthur (men ikke nå lenger, det forumet er jeg ferdig med ikke minst pga deg!) hvilket også er mitt riktige fornavn - fornøyd nå! Jeg syntes faktisk at det var bedre å skrive dette, heller enn å rapportere deg til Skipsrådet, men tillater meg samtidig å anmode deg å finne deg et annet forum å "leke i"! Din oppførsel i denne sammenheng bryter ikke bare med forumets etikette, men viser din totale mangel på folkeskikk - nok sagt!

 

På dette forumet er jeg fortsatt Mouche selv om flere her vet godt mitt fulle navn og identitet, men da er det personer som jeg selv har valgt å informere dette til!

 

Til moderator:

 

Beklager å ha sitert hele innlegget til denne "person", men mente at det var relevant i sakens anledning så dere får ha meg unnskyldt

Til Skipsrådet:

 

Jeg har selvfølgelig intet i mot at denne "person" får noe tilsnakk, tvert derimot!

 

Mouche

Jeg bruker mitt eget nick uansett. Jeg refererer til ****** på (-- reference to evil site removed --) og det er vel tillatt. Jeg vet overhodet ikke hvem Mouche er og det interreseer meg heller ikke. Klart jeg registrerer hvem som er innlogget når innleggene faller her og der og gjør meg opp en mening om det. Jeg analyserer skriveformene og leser skrivefeil som jeg finner hos de samme med flere nick. Ganske enkelt. Men uansett er ******et brukt nick og ikke en identitet og jeg har ikke gjort noe ovetramp. Jeg har ikke tilgang til hverken ip adresser eller navn så dette er tatt helt ut av løse lufta Mouche. Skivebom.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skivebom.

 

Og da må det vel være meg tillatt å spørre hvorfor du på dette forumet omtaler/tiltaler meg som Arthur? Meg bekjent, og det burde jeg vel vite noe om, så har jeg aldri brukt noe annet navn, eller nick, på dette forumet enn Mouche. Hvor har du navnet Arthur fra? Hvorfor omtaler du meg som reinspikka Høyremann og da med navnet Arthur? Vet du at politikk ikke skal diskuteres her, men kun på off-topic? Hvorfor tillegger du meg meninger som du hvis du hadde hatt interesse av det, enkelt ville ha funnet ut er direkte feil! Jeg har skevet flere innlegg om båthavner, priser, kommunens ansvar osv osv på dette forumet og klart gitt utrykk for at kommunene bør legge til rette for at båthavner utvides og at flere kan bygges, at disse skal drives til selvkost-prinsippet, men ikke subsidieres da dette ikke er en kommunal oppgave osv osv.

 

Det er heller ikke første gang du på dette forumet tiltaler meg som Arthur, men jeg har latt det passere ubemerket, men når du gjentar dette så tillater jeg meg å reagere. Hvorfor du gjør dette vet jeg ikke, men at du har noen positive , eller edle, hensikter betviler jeg!

 

Ytterligere innlegg fra deg til meg om dette eller annet, vil ikke bli besvart!

 

Mouche

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Huff nå er du på bærtur Mouche. Jeg henviser til nick/sitater både her og på Havgapet. **** er et nick med sterke meninger og han har kalt meg kommunist og oppfordret meg til flytte til Cuba, siden vi ikke mener det samme hehe. Jeg omtaler ikke deg her på forumet, men det er en henvisning til nicket ****** som jeg kjenner godt. Jeg antar at Mouche har henvist til Lotus eller andre noen ganger også... uten at det har blitt tatt ille opp.

 

Jeg ønsker heller ikke å delta i denne debatten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Tro det eller ei, men her er en som ikke får leid ut plassen sin.

Løp og lei :smiley:

mvh

giver

 

Unner meg litt skadefryd. Jeg inngikk avtale på en 4 m. i mars og betalte 17000 (inkl. gratis strøm og parkering), neste år venter jeg kanskje en måned ekstra - for i april/mai var det flere tilsvarende plasser nede i 13.-14.000 på Finn.no. Prisene er selvfølgelig for ille, men at de som priser seg for høyt brenner seg litt viser tross at alt at markedet i det minste virker noe.

Link to post
Share on other sites

Dette med disse prisene er vel egentlig ikke så vanskelig å forstå om man tenker seg litt om.

 

Si at Per i Tønsberg har lyst å kjøpe seg båt , han kjøper en båt på 35fot og den koster 1,5mill så må han i tillegg legge ut 200 000.- på en båtplass.

 

For han så er vel regnestykket rimelig enkelt:

 

Uten båtplass INGEN BÅT

Båtplassen tas med i regnestykket når han kjøpte båt og hadde han hatt en offentlig plass kunne han spandert 1,7mill på båten.

Når han skal selge båten og båtplassen engang i framtiden så er sansynligheten veldig stor for at denne båtplassen er en god pengeplassering da det faktisk er rundt 9000 på venteliste etter båtplasser i Oslofjorden.

 

Siden denne saken handler om Tønsberg så kan jeg jo nevne at her jeg bor er det en offentlig havn , denne er det ca 15års ventetid på samt at om 15år så er det så vanlig med større og bredere båter at hver plass tar så mye mer plass at antallet plasser vil synke og ikke stige sålenge kommunen ikke tar tak og beygger ut båtplassene i stor stil.

Hvem tror at kommunene er villige til dette da ? Det er her private aktører kommer inn i bildet , hadde jeg hatt en plass der jeg kunne slenge ut en brygge med 150plasser så hadde jeg ikke solgt de for 1000.- pr breddemeter når markedet er villig til å betale 70000.- pr breddemeter , det blir som om jeg skulle selge båten min for 500000.- under markedspris fordi jeg mener en seilbåt på 34fot ikke bør koste mer enn 400000.-

 

Markedet bestemmer og dette må vi nok bare bli vant til.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fulgt hele denne debatten. Men hva er det som tilsier at båtplasser skal reguleres mens det meste annet kan omsettes til markedspris?

Sikkert mange som kunne tenkt seg billig hus og hytte ved sjøen eller på fjellet....

En fordel ved fritt salg er at de som virkelig ønsker ha båt har mulighet for å få en båtplass. Selv om det vill måtte bety en omprioritering av andre ting. Prisene er fortsatt ikke kommet opp på et nivå som gjør at det er utenfor rekkevidde for vanlige lønnsmottagere. En fritt omsettelig plass er også en sikker investering.

I de kommunale, klausulbelagte, havnene er at det omtrent ikke er utskifting. Plassene går i arv. De som ikke har en bestefar som var smart nok til å kjøpe plass kan aldri få seg båt hvis kommunale plasser var eneste alternativ.

Link to post
Share on other sites

Min bestemte mening er at kommunale arealer som frigis til båtplasser bør fortrinnsvis stilles til rådighet for initiativer etter "non-profitt" prinsippet. Der hvor private arealer tas til anvendelse må selvfølgelig markedskreftene råde.

 

Asker kommune har nylig sagt nei til en søknad om et privat initiativ med begrunnelse at de ikke ønsker en ytterligere kommersialisering av båtplasstilbudet. Frogn og Oslo har tilsvarende syn. Nå trengs det bare et skikkelig løft slik at balansen mellom tilbud og etterspørsel blir riktig...

 

Nei til 400 nye plasser

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hmm. forstår den økte interessen for plasser, og i så måte prisene. Men i vår forening går plassen tilbake til foreningen hvis vi ikke ønsker å ha den lengere. Vi kan IKKE selge de til utenforstående. Foreningen bestemmer og følger "køsystemet" Vi får tilbakebetalt samme mengde penger som det vi betalte inn. Er det bare vi som har det slik??

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er det bare vi som har det slik??
Vi har det også slik, jeg får tilbake det jeg har betalt når jeg selger min plass men neste mann som kjøper den må kanskje betale mer etter en enkel indexregulering. Hos oss er det båtforeningen som disponerer alle båtplassene og selv om jeg eier en bestemt båtplass er det i praksis bare en andel i havna slik at båten min godt kan beordres til en annens plass. Om jeg i en periode ikke har båt blir min plass leid ut til inntekt for foreningen. På denne måten utnyttes båthavna maksimalt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...