Jump to content

Hva slags båtmotor(er) har du?

Winrace12

Recommended Posts

Denne må vel være noe for deg og faren din?? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=65&page=2 :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=65

Den også var ganske billig også den :wink: !

Tusen takk for tipset! Den øverste har jeg sendt mail på, han selger den for 3500, men syntes prisen

er litt stiv..!En 9,5johnson har jeg alltid hatt lyst på, det ligger en på qxl nå til 450,-, så både den og den du fant er interresant :smiley:

Noen motorer jeg har spesielt lyst på er seagull, gamle evinrude/johnson, scott atwater, elgin, gamle merc +++

motormontage800.jpg

Sikret meg forresten en 4 hk archimedes i bytte mot to glasscola forleden, skal visst være i orden også :smiley:

Må si at det er virkelig gøy å se hva dere andre har, mye spesielt og interresant! :cheers:

xxxx British seagull Effekt ? ( Meget pen og i god stand ) :flag:

I "gamle dager" hadde vi en British Seagull motor som vi brukte for fremdrift på en BB11, husker godt at motoren var beskrevet som 2-4 hk så da kan man jo bare gjette om den var 2,3 eller 4hk? :confused:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Liker lyden på gamle 20hk Johnsoner jeg. Helst de som er grønne på den nedre delen er det drev det heter :crazy: ? De er vel fra 1975 og slikt tror jeg :wink:

Hei Ørjan,

En av sønnene mine har en slik stående, delvis demontert og lettere fastrustet, men bortimot komplett. Du får den sikkert for en sang.

Bare husk på det når vi treffes igjen :-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Her var det jo mange utenbordsmotorfolk - lurer litt på å kjøpe denne til gummibåten vår:

http://pal.finn.no/pal/boat1/boat/object?f...os=2&tot=77

Ut i fra det som sies her får Johnson hederlig omtale, så dette er kanskje et trygt kjøp?

Jeg har også hørt mye bra om johnson, men når det gjelder 3,5 hk så har jeg hørt det er mye problemer med de...Bl.a at svinghjul har satt seg etter vinteren og dårlig kjøling, men jeg har aldri hatt en så jeg har ikke erfaring :smiley: På bakken motor tar de 4490- for 3,5 hk, så skal du kjøpe så blir det billigere der! :smiley:

En kamerat hadde en 4 hk 4-takt, den var utrolig sprek og problemfri!, så jeg hadde satset på denne! Bakken motor tar 6950,-, så løp og kjøp :cheers:

link: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=63&page=3

Svært så mange motorer folk har da.

Har foreløpig bare min VP MD11D fra 19xx og 20Hk Yamaha fra 2004 på jolla!

Er det noen som kanskje kan fortelle meg hvordan jeg finner årsmodellen ut fra serienummeret????????

Vivvi

Yamaha luftkjølt 5hk (gammal)

Marinisert Iveco 2,5 turbo diesel

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Vil vi noen gang se til salgs en 50 år gammel Yamaha som fortsatt "sviver", som de sier her i sør. :rolleyes:

Må ha vært veldig bra legeringer i de 50-talls JohnnyRudene siden såpass mange er i live enda.

nuvel, min park:

ca 75mod Johnson 4hk - byttet mot 6 flasker pils. Startet da jeg kjøpte den , siden vært litt mer vrien. Burde vel overlate denne til en Johnson kjenner...?

ca 89 mod Yamaha 4hk - funnet i en container , startet på 2. draget

ca 94 mod Yamaha 4hk

92 mod Yamaha 60hk - hatt siden 94, vært over stokk & stein, samt under vann 2 ganger, still going strong

ca 94 mod Yamaha 60hk, delemotor m/ defekt gir. Har et uv hus fra Skrotnisse som etterhvert skal på

04 mod Yamaha F115

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Her var det jo mange utenbordsmotorfolk - lurer litt på å kjøpe denne til gummibåten vår:

http://pal.finn.no/pal/boat1/boat/object?f...os=2&tot=77

Ut i fra det som sies her får Johnson hederlig omtale, så dette er kanskje et trygt kjøp?

Du må ikke finne på å kjøpe denne motoren. Jeg kjøpte en slik helt ny fra forhandler i 2004. Det var bare tull med den fra første dag. Det var noe med en feilkonstruksjon i eksossystemet som gjorde at det kom sjøvann inn i sylinderen. Fikk innkalling for ombygging uten at det ble noe bedre. Motoren gikk ujevnt og stempelet rustet fast. Også gearet var det noe tull med - slurte og rykket hele tiden. Vi rakk nesten ikke å kjøre inn motoren en gang. Fikk levert den tilbake på reklamasjon/garanti og la imellom et par tusen og fikk en 5 hk Yamaha istedet. Der bærer det preg av kvalitet i forhold til Johnson-motoren. Johnson-motoren har også en upraktisk gassregulator med hendel på motordekselet slik at man må bruke begge hender for å svinge og regulere gassen samtidig. Den har heller ikke revers slik at du må snu motoren helt rundt for å bakke.

kr. 5.500 for en 3,5 synes jeg var dyrt. Prisen på 5 hk Yamahaen som jeg fikk byttet Johnsonen i kostet litt over 7.000. De ekstra kronene synes jeg den var vel verd.

Kanskje de gamle Johnsonmotorene det er bilder av i denne tråden er bra, men den jeg kjøpte var iallefall ikke det.

Redigert av saga (see edit history)
Tror du Yamaha tør lyve

Nei! Men hva ligger i begrepet "markedsleder". I mine øyne kan det være det aller meste (mest solgte er bare en blant mange muligheter) og ikke uvanlig at man nettop derfor bruker den type ord og uttrykk i sin reklame! "We aim to confuse, not to inform!"

Hvorfor skulle ikke (også) de mest skruinteressert kjøpe en Yamaha? Man kjøper vel ikke en motor mest for å (måtte) skru, spesielt ikke når den er ny? :confused:

Men skulle fortsatt gjerne sett en oversikt over hvilke motorer som blir solgt og antall av hver hvis noen vet.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...