Jump to content

krav til lanterneføring


ola dunk

Recommended Posts

Om du kun ligger for anker så rekker det med ankerlanterne, men tenker du bruke båten så rekker det nok ikke. Det hele er enkelt og greit beskrevet i sjøveisreglene som du absolutt bør kjenne til. Du finner det her fra regel 20 og utover

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I flg. sjøveisregel nr 23 er det tillatt med rundtlysende lanterne i stedet for for- og akterlanterne på båter under 12 meters lengde. Ankerlanterne kan vel utgjøre en slik "rundtlysende"?

 

(i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

(ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke en rundtlysende lanterne på en båt under 12m, med den skal være inndelt i sine respektive sektorer, på rødt, grønnt og hvitt... i henhold til reglene. Seilbåter under 12 meter benytter gjern en slik "tricolor"...

 

Ellers så beskriver jo regelen greit hvem som kan føre en rundtlysene hvit lanterne

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke en rundtlysende lanterne på en båt under 12m, med den skal være inndelt i sine respektive sektorer, på rødt, grønnt og hvitt... i henhold til reglene. Seilbåter under 12 meter benytter gjern en slik "tricolor"...

 

Ellers så beskriver jo regelen greit hvem som kan føre en rundtlysene hvit lanterne

 

Alle nye båter som blir levert pr i dag på under 12 meter har en rundtlysende topp + sidelanterner.

Så da regner jeg med at de leverer båtene med godkjent lanterneføring.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Ikke min båt, jeg har en hvit topplanterne som lyser 225 grader forver, en hvit akter lanterne som lyser 135 grader, to side lanternner som lyser rødt og grønn på 112,5 grader og en ankerlanterne som er rundtlysende hvit.. men den er ikke ny da... er fra 2005..

 

Så vidt meg bekjent så leveres ingen båter med en rundtlysende hvit topplanterne som er over 7 meter og/eller kan gå fortere enn 7 knop

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror dere snakker litt forbi hverandre nå, Miranda III har rett, det er båter som er over 7 meter og kan gjøre mer enn 7 knop som leveres med sidelanterner og en rundtlysende hvit lanterne - denne er da både topp- og akterlanterne samt at den kan benyttes som ankerlanterne alene.

 

Formula206: Ja, sett på en topplanterne. Og gjerne en ankerlanterne også.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Sektorene for de forskjellige lanternene er uomtvistelige:

 

Topplanterne 225 grader

Akterlanterne 135 grader

Sidelanterner 112,5 grader (hver)

 

Og siden 225 pluss 135 er lik 360 kan du, på motorbåt under 12 meter kombinere topp- og akterlanterne i en enhet, som da lyser horisonten rundt. (Regel 23 c i)

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ikke min båt, jeg har en hvit topplanterne som lyser 225 grader forver, en hvit akter lanterne som lyser 135 grader, to side lanternner som lyser rødt og grønn på 112,5 grader og en ankerlanterne som er rundtlysende hvit.. men den er ikke ny da... er fra 2005..

 

Så vidt meg bekjent så leveres ingen båter med en rundtlysende hvit topplanterne som er over 7 meter og/eller kan gå fortere enn 7 knop

 

Siden du var den som la ut linken, burde du kanskje lese reglene også.

Her står det svart på hvit, hentet ut fra din link.

:yesnod:

 

(i)Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise "EN" rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

Redigert av Miranda III (see edit history)

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

(i)Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise "EN" rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner.

Det er lov å vise rundlysende lanterne med hvitt lys, men er det praktisk? Når man føre båten i mørket vil denne lanternen blende når man står på dekk. Med bruk av topplanterne og akterlanterne har man ikke dette problemet. Da vil man se bedre i mørket.

Link to post
Share on other sites

.... Når man føre båten i mørket vil denne lanternen blende når man står på dekk. Med bruk av topplanterne og akterlanterne har man ikke dette problemet. Da vil man se bedre i mørket.

Det er et meget godt poeng å ta hensyn til blending; men jeg må allikevel innrømme at jeg ikke helt ser forskjellen på å bruke en enkel lanterne som lyser hele horisonten rundt (360 grader "ankerlanterne") og å ha to lanterner som til sammen lyser hele horisonten rundt. (135 grader akterlanterne og 225 grader topplanterne.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På vår båt vil gummijolla, når den er vippet opp bak, dekke akterlanterna. Ved behov for lanterneføring, vil jeg da ta ut sikringen for for- og akterlanterne (de står på samme sikringskurs, mens sidelanternene har sin egen kurs), og benytte ankerlanterna som rundtlysende topplanterne.

Link to post
Share on other sites

Jeg må legge meg flat her, jeg "så" ikke denne muligheten i går kveld, men etter at LA3939 satte meg litt på plass så demret det litt.. Jeg er enig i at en rundtlysende lanterne kompenserer for topp og akter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så leveres ingen båter med en rundtlysende hvit topplanterne som er over 7 meter og/eller kan gå fortere enn 7 knop

 

Jeg er litt overrasket over at så mange antar at det alltid leveres korrekte lanterner med en båt. Med så mange cowboyer i bransjen ville jeg sjekket dette selv.

 

Hadde tid til å gå til jobb i dag, og kikket selvfølgelig på båt underveis. Det slo meg at dette med lanterneføring er et sorgens kapittel, spesielt på mindre, åpne båter. Der syndes det over en lav sko, og jeg tror ikke produsentene er spesielt optatt av at dette skal bli riktig. De aller færreste åpne båtene hadde, etter det jeg kunne se, korrekt lanterner montert. En 17-18 foter som lå i pollen, hadde flotte søkelys felt inn i baugen, men ingen sidelanterner, kun en bitteliten rundtlysende sak, plassert akkurat i øyehøyde bak førerposisjon. Ikke lett å holde utkikk bakover uten å bli blendet..... Det var en flett ny 150 hk på hekken, så jeg regner med den har en potensiell toppfart på over 7 knop...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være passende å minne om regel 20 i Del C av sjøveisreglene som omtaler lanterner og signalfigurer. Regel 20 gjelder anvendelse av lanterner. Under litra c) heter det:

Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig.

 

Jeg synes fritidsbåter synder mye mot denne regelen når de seiler i sterkt regnvær og mye tåke. Eksempelvis var det perioder med ganske dårlig sikt i Oslofjorden tidlig i går og det var ikke mange båter jeg observerte som hadde tente lanterner. Men det er vel sikkert et fortolkingsspørsmål når sikten er nedsatt eller ei.

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing fra hovedinnlegget:

 

På min båt er lanternene koplet til bryterpanelet som følger:

'Bryter 1': Topplanterne

'Bryter 2': Side- og akterlanterner

 

Spørsmål: Kunne ikke alle lanternene vært koplet til en bryter? Når kjører en kun med topplanterne?

 

Vet nå at jeg demonstrerer min :blush: uvitenhet men i mørket ligger jeg stort sett i ro og :sleep:

Link to post
Share on other sites

PÅ min båt er det på samme måten, det er fordi den enten seiler (akter og side) eller går for motor (akter, topp og side). Men hvorfor det er koblet slik på ei sjekte, ken jeg ikke komme med noen foruftig forklaring på.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ligger for anker i mørket og :sleep: da skal du bruke - ja nettopp ankerlanterne, eller topplanterne som du kaller det. (Også om du ikke :sleep: da....) Rundtlysende hvit lanterne. Da trenger du ikke side- og akterlanterner :wink: Derfor er det svært så hensiktsmessig med egne brytere på disse. Dersom det ikke var det du mente, men at hvit lanterne som kun lyser forover har egen bryter kan jeg ikke svare deg.......

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja om topplanterna er en ankerlanterne er det jo riktig å ha den på egen bryter, men da blir det jo feil i forhold til en egentlig topplanterne

 

Topplanterne 112,5 grader forrut på begge sider tilsammen 225 grader.

Ankerlanterne 360 grader rundtlysende.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...