hymer Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Jeg har vært innblandet i et uhell når vi skulle starte en vinterkonservert VP D1-30 fra 2005. Motoren (som står i båten, på land) skulle startes for demonstrasjon til potensiell kjøper. På Onsdag ble hagevannslangen tilkoplet kjølevannsslangen og motoren startet umiddelbart. Når den potensielle kjøperen kom på besøk på 3 dager senere ble hagevannslangen koplet på igjen, men da klarte startmotoren ikke å drive rundt motoren i det hele tatt, batteriet mistenktes være dårlig. Etter å ha prøvd med 2-3 forskjellige batterier uten resultat, legger vi merke til at det kommer litt vann UT AV LUFTFILTERBOKSEN . Foreløping konklusjon er at det høye trykket i hageslangen har ført til at vannet kan ha samlet seg i eksosanlegget, for så å renne inn i sylindrene. Vi åpner nå dysene og dreier motoren manuelt for for å få ut vannet. Etterpå blir det oljeskift (et par ganger kanskje?) Har søkt litt på nettet og funnet ut at det skal være mulig å få motoren i gang igjen etter en slik hendelse, men spørsmålet er hvordan dette påvirker verdien og fremtiden på motoren? 1) Bør motoren til "profesjonell service" hos forhandler?, hva gjør i såfall verkstedet? 2) Er det noen etterskader som kan oppstå pga vannet? 3) Andre ting man bør tenke på? (For både kjøper og selger) Håper på kloke ord, hilsen Hymer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Så lenge motoren ikke er startet, og det dreier seg om ferskvann i maks. 3 dager, kan jeg ikke skjønne at motoren kan ha tatt noe skade. Men de fleste vil nok bli veldig skeptiske når de hører en slik historie om en båt de vurderer å kjøpe. En løsning er at du gir kjøper en garanti mot evnt. skader som kan føres tilbake til hendelsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Jeg ville snarest mulig tatt av eksosslangen for å hindre mer vann å komme inn den veien, deretter tatt ut dysene og tørnet motoren først litt forsiktig og deretter full fres på startmotoren en tid slik at det aller meste av vannet spruter ut av dysehullene. På med eksosslangen (etter den er tømt for vann) og inn igjen med dysene og fyr opp. Så lenge det er ferskvann og det ikke har stått lenge i motoren ville jeg ikke vært særlig redd for dette. Kjør motoren god og varm når du først har den i gang men la heller vannpumpen suge vann fra en pøs i stedet for å koble vannslangen direkte på motoren. Lykke til! Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Få ut dysene legg, noe over motoren, laken eller teppet etc. Kjør på starteren til motoren blir tørr. Sett i dysene, la motoren få kjølevann fra en bøtte med vann suge selv, ikke sett vannslangen med trykk på på kjølesystemet, i det at det er fare for at det vil fylle seg alt for myevann i eksossystemet og motoren vil dra til seg dette når du prøver å starte. En 2030 motor jeg overhalte etter lignende som dette, hadde eieren greid å få motoren til å gå rundt med masse strøm osv. pang to råder fikk en nydelig S formasjon Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 ...men da klarte startmotoren ikke å drive rundt motoren i det hele tattDet store spørsmålet er om motoren ikke gikk rundt i det hele tatt eller om den gikk 1/2-3/4 tørn og så bråstoppet, da kan det lett ende med at...to råder fikk en nydelig S formasjon Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
hymer Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 (edited) Tusen takk for svar! Nå er vannet fjernet, motoren startet og oljen skiftet 1 gang. Motoren går tilsynelatende normalt, betyr det at vi kan utelukke "s-form" på rådene? Har fått tips om at vi bør gjøre en kompresjonstest, har noen synspunkter på dette, det set ut som om det kan være vanskelig å få gjort dette på noen uker... En VP representant tipset også om at man for å få ut vannet fra bunnpanne etc. kunne helle på diesel der man vanligvis har motorolje, la det stå en stund, og så tappe det ut igjen. Argumentet er at diselen binder vannet bedre en motorolja gjør. Vi syntes derimot at det hørtes litt skummelt ut med diesel i stedetfor olje (hvordan kan man vite at man har fått ut all dieselen?), og hadde på vanlig olje. //Hymer Edited June 18, 2007 by hymer (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Jeg hadde ikke brydd meg om å "vaske ut vannet". Ferskvannet damper bort av seg selv rimelig kjapt, spesielt når du får belastning på motoren. Regner da med at der ikke er litervis med vann men heller noe slik som en desiliter eller mindre... Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Jeg hadde ikke brydd meg om å "vaske ut vannet". Ferskvannet damper bort av seg selv rimelig kjapt, spesielt når du får belastning på motoren. Regner da med at der ikke er litervis med vann men heller noe slik som en desiliter eller mindre... Støttes. Starter motoren lett når den kald, og går som du husker den før så tror jeg ikke jeg ville bekymret meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Motoren går tilsynelatende normalt, betyr det at vi kan utelukke "s-form" på rådene?Har fått tips om at vi bør gjøre en kompresjonstest, har noen synspunkter på dette, det set ut som om det kan være vanskelig å få gjort dette på noen uker... En VP representant tipset også om at man for å få ut vannet fra bunnpanne etc. kunne helle på diesel der man vanligvis har motorolje, la det stå en stund, og så tappe det ut igjen. Argumentet er at diselen binder vannet bedre en motorolja gjør. Vi syntes derimot at det hørtes litt skummelt ut med diesel i stedetfor olje (hvordan kan man vite at man har fått ut all dieselen?), og hadde på vanlig olje. //Hymer SveinHA har rett, man skal ikke overdramatisere dette med vann. Personlig ville jeg tatt en tur slik at oljen blir god og varm en periode, minst en time. Deretter ville jeg tappet den ut og fylt på ny med nytt filter. Og ferdig med det. Hulda fylte motoren sin med sjøvann, beskrevet prosedyre ble fulgt. Motoren min er helt fin. Skeive råder, det er kanskje litt verre. Man skal ikk ha for stor tro på dette med kompresjonstest. Der kan man greit se utette ventilseter. Eller man kan se en generelt utslitt motor, det trenger man som regel ikke en kompresjonstest til for å skjønne. Og om et par, eller alle rådene dine er 1 mm skeive, så vil allikevel motoren være innenfor toleransen, trolig. Slik du beskriver hendelsesforløpet, satt motoren i sju stein. Den rikket seg ikke. Det tåler rådene. Startmotoren brenner før rådene bøyer. Hvis det du skriver ikke er helt sant, at f.eks. motoren 'hikket' over dødpunktet og tente, da har du problemer. Ved et slikt scenario må topp og bunn av og råder demonteres for kontroll/utskifting. Skjeve råder vil du trolig kunne høre som en 'tenningsbank' som ikke har vært der tidligere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.