Jump to content

Problemer med en Volvo Penta AQ140A 1979 mod.


Stureg

Recommended Posts

:headbang::headbang: Problemer med en Volvo Penta AQ140A 1979 mod.

 

Hei alle. Har funnet mye interessant å lese her og takker for det :yesnod: Har nå gått til innkjøp av min første båt. Dette er en Mørebas 7200 med en Volvo Penta AQ140A 1979 mod.

 

Mitt problem er mye likt det som en tidligere tråd omhandlet. Hadde samme problemene som Nidelv 18 eier hadde, og dette problemet løste seg for meg, etter bytte av en pluggledning som var defekt.

 

Det som nå er problemet, er at motor ikke har full ytelse. Den har grei motorlyd, men den yter ikke max på fullt pådrag. Fra ca 2/3 til full gass skjer det ingen ting, annet en litt endring av lyden på motor. Får ca 21knop på ca 4500 omdreininger på 2/3 gass. Får ikke mer selv om det gis max gass selv om turtallet øker litt.

 

Har byttet alle tenningsdeler, gjort ren luftfilter, og sjekket bensinfilter. Har justert forgasser i henhold til boka, Justert tenning, og fremdeles ingen bedring av problem.

Motor virker også noe dau og synes den er treg under akselerasjon

 

Leste i tråd Nidelv 18 eier hadde, at leser The Scrutinizer kom med et forslag på at det hender at mekanismen for aksellerasjonspumpene på solexforgasserene korroderer. Selve stemplet/membranen er aktivisert via en spiralfjær slik at selve aksellerasjonspumpen ikke beveger seg om armen er korrodert fast - kun fjæra trykkes sammen.

 

Har sjekket dette og det ser ut til å fungere fint, men det jeg merket var at når jeg tok tak i selve armen som skal trykke sammen membranen, er at på den ene forgasseren så er det litt motstand som på en sykkelpumpe, og en hører at det pumpes bensin. På den andre forgasseren så er det nesten ikke motstand, og en må pumpe fort opp og ned for å høre at det pumpes bensin.

 

 

 

Kan det være membranen på forgasseren som fører til at en ikke får full effekt på motoren?

 

Håper noen har noen ideer på hva som kan være feil med. Sier på forhånd takk :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for raske svar. Har byttet til ny propell. Dette er en 15X17 og skal være originalt anbefalt fra volvo penta.

 

Når det gjelder "sentrifugalvekter" så er jeg ikke sikker på dette, da jeg ikke er så alt for motorkyndig :crazy: Hvordan kan en se at dette funker? Da jeg justerte tenningen så sprat fortenningen opp fra ca 10 grader til ca 25 ved øking av turtall til ca 2500o/min Vet ikke om dette har noe med saken, men ville bare nevne det Takk :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...