KOB Svart 5.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2004 Jeg har vært borte siden 2. juledag, og har forsøkt å lese meg gjennom innleggene om forliset. Jeg skjønner mindre og mindre. Jeg er veldig godt kjent i området, har gått der "hundrevis" av ganger. Ja, det er riktig at kartbladene for Kragerøskjærgården har vært veldig unøyaktige, følgelig har kartplottere også vært unøyaktige enten de baserer seg på vektor- eller rasterkart. Det er også kommet nye kart som er mye mer nøyaktige. Men så unøyaktige som dette har jeg aldri opplevd. Jeg har gått på kartplotter i mørke fra Kragerø og ut forbi Strømtangen fyr og vestover inn Stølefjorden, mao. motsatt vei gjennom det området hvor avlest "pos nr. 1" er angitt. Dette har vært helt uproblematisk. Jeg har også gått fra Jomfruland (Tårnbrygga) SSV-over gjennom Ormeleia, forbi Korset, videre N om Vestre Rauane, krysset Kragerøfjorden og inn Stølefjorden på kartplotter i mørke (dvs. like N om stedet for grunnstøting). Her klarer ikke plotteren detaljnavigasjonen hele veien pga. unøyaktigheter i karttegningen og svært trangt farvann, men med god hjelp av et par øyne går også dette greit (men det hjelper selvsagt godt at jeg er kjent i området). Jeg har også gått motsatt vei i tåke. Begge stedene er gått med både gamle og nye C-map brikker. Poenget med å trekke fram disse eksemplene er at jeg, basert på egen erfaring, ikke kan forstå at en kan komme så feil ved å navigere med kartplotter og GPS, unøyaktigheter i kartgrunnlaget til tross. Med forbehold om feil på GPSen/signalene (virker lite sannsynlig når en hel verden baserer mye av skip og flytrafikk på disse signalene) har jeg derfor svært vanskelig for å tro at forliset kan skyldes slike tekniske forhold. Jeg har oppfattet at båten var på vei inn til Kragerø og fulgte hovedleden. Da går en i hvit sektor (akter) fra Knubbehausen (den store lykta ved innseilingen til Kragerø), videre i hvit sektor mot lykta på Strømtangen og deretter i hvit sektor mot Stavseng lykt. Noen har såvidt nevnt dette med lyktene tidligere, men selv om en går på GPS/Kartplotter må/bør en ha sekundære måter å kontrollere posisjonen med. Med Kragerø som destinasjon må det ha vært noe feil med kursen, slik enkelte har antydet. Du kommer ikke inn med denne båten Ø av Rødskjær (noen har reist spørsmålet). Men dersom en har fulgt den vanlige leden V av Rødskjær, men deretter, uvisst av hvilken grunn, dreid mot NØ på høyde med Rødskjær i stedet for å gå NNV som en skal, så havner en rett på de skjærene som er beskrevet som "skjær på alle kanter". Her kommer en ikke over. Derimot går det en renne NV/SØ innenfor disse skjærene, en innseiling vi oftest bruker til Vestre Rauane, se http://www.hannah2.net/vestrerauane.htm . Her vet jeg at min kartplotter med C-map er nøyaktig nok til å seile denne renna. Vi er vel ikke nærmere noe svar, men jeg håper at Mons kan bidra med mer informasjon og en "rekonstruksjon" av hvordan en gikk inn fjorden, herunder hvilke kurser en holdt og hvordan en resonnerte omkring fyrsektorene - det er jo nevnt tidligere at en var i rød sektor (og det skulle en ikke vært). Da kommer vi kanskje nærmere svaret. Jeg legger ved kartskissen som ble vist i et tidligere innlegg som illustrasjon til ovenstående. PS. Det må ha vært en utrolig skremmende opplevelse, i mørke og kulde. Godt at mannskapet bevarte roen såpass at en kom seg på land. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
OT-flyktning Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 På tide å se på dette som en mulig årsak? Elektronikken svikter jo av å til bare litt noe i forveien? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Eller dette http://www.uscg.mil/hq/gm/moa/docs/11-02.htm Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
pat Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Eller dettehttp://www.uscg.mil/hq/gm/moa/docs/11-02.htm Her nevnes det problemer med interferens fra aktiv tv-antenne? - Interessant. Jeg har grublet på hvorfor min GPS128 ved to tilfeller plutselig "mistet" alle satelittene i flere minutter ( - midt på byfjorden/Bergen, de 7 fjell er jo ikke såå høye). Den ene gangen var i November (midt på natten) og den andre 31. Desember midt på dagen. Etter noen minutter kom signalet like plutselig tilbake uten at jeg fant ut av årsaken. Har allerede avskrevet interferens fra VHF som årsak da denne var avslått den ene gangen dette skjedde. Men TV-antennen er alltid påslått fordi den drar så lite strøm, så her monterer jeg nå en bryter. Det kan jo også være en periodisk feil i GPS mottageren, men det er jo ikke helt enkelt å reparere noe som feiler kun noen minutter annenhver måned. Når GPSen detter ut viser den forrige kjente posisjon men ingen kurs og fart. Man får alarm også (poor gps coverage). Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 På tide å se på dette som en mulig årsak? Elektronikken svikter jo av å til bare litt noe i forveien? Lurer også på dette. Er det tenklig at satelitt 23 har hatt kortvarige problemer allerede den dagen forliset skjedde? Grafen viser at den sto sentralt i tidsrommet Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 6.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2004 Lurer også på dette. Er det tenklig at satelitt 23 har hatt kortvarige problemer allerede den dagen forliset skjedde? Grafen viser at den sto sentralt i tidsrommet Har ikke funnet noe info om at no 23 var på fylla den dagen Den dagen var unøyaktigheten fra satellittene max 4-8 meter, over sør Norge ved bruk av de 4 beste satellittene. Dette er ut fra satellittene så atmosfæriske og andre feilkilder kommer i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 17.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2005 (redigert) Hei. Det er no snart 2 år sidan siste innlegget i denne tråden, og det kan då vera intressant å få vita om det etter den tid er komt fram til ein forklaring på kartproblemene rundt Jomfruland som var beskrevet i tråden. Grunnen til att eg tar tråden oppigjenn er att til neste år blir antagelig turen lagt sør og austover med Telemarkskanalen som mål, og då blir jo dette eit område eg må passere. Steinar Redigert 17.Oktober.2005 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2005 Hei Har ikke tid å lese igjennom alle innleggene som kom fram den gangen, og er usikker på hva som ble skrevet. Etpar opplysninger jeg synes er vesentlig, og som jeg ikke er sikker på i hvilken grad er beskrevet. HRS ba om at båtfører leste av posisjonen en gang til da den avleste posisjonen var langt fra nærmeste grunne. Helikopteret rapporterte en GPS-posisjon for hentingen av havaristene som ikke passet overens med posisjonen der vi fant vraket. Den posisjone de oppgav var etpar hundre meter bom. Dette er en opplysning vi fikk etter en stund, og jeg er ikke sikker på om den er diskutert her på forumet. Saken ble diskutert i minst to tråder - jeg tror en hette "Ingar har forlist el." Vår (dykkerklubbens) konklusjon ble at gps hadde vist feil posisjon pga dårlig dekning og kanskje reflekser fra fjellet (flere hundre meter svaberg) på babord. Hvis noen hvet hvor båten er nå, så hadde det vært gøy å høre det! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2005 Vår (dykkerklubbens) konklusjon ble at gps hadde vist feil posisjon pga dårlig dekning og kanskje reflekser fra fjellet (flere hundre meter svaberg) på babord. At den store feilen det er snakk om her skulle ha med "reflekser fra svaberg", er ren gjetting og nærmest helt umulig. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 18.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2005 Jeg har vært en del rundt i dette området i sommer, og aldri observert noen problemer mhp riktig posisjon på plotter/GPS. Gikk også samme løypa som dykkerbåten (trodde den gikk) og alt fungerte perfekt, med gode signaler hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 18.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2005 Hei. No har eg prøvd å legge inn dei to posisjoner på CM 93 kart, og sett på dei i forskjellege målestokker. Alt ser normalt ut til og med 1:50000, Bruker man derimot 1:75000 får eg ein forskyving vestover, og ligg då "midt i leia" med haveriposisjonen, og langt innpå land med det som skal vera båtens posisjon. Lars H. har tidligare nevnt att gamle papirkart hadde norsk gradenett og det ser ut som det er dette som er benyttet i målestokken 1:75000? Er det andre som kommer fram til det samme? Er det nokon som veit kordan det er med NT+ Wide i dette område, Viser samme plassering i kartet i dei forskjellege målestokker? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2005 Jeg har vært en del rundt i dette området i sommer, og aldri observert noen problemer mhp riktig posisjon på plotter/GPS. Jomfruland er like i nærheten av min hjemmehavn. Er i området ofte og har aldri merket avvik på min GPS (ikke kartplotter). Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 4.November.2005 Link til dette innlegget Svart 4.November.2005 Tråler dette farvannet på kryss og tvers hver sommer. Har ikke opplevd problemer med GPS-dekning, og etter at kartene ble oppdatert for noen år siden er det forholdvis lite feilvisning i kartet (Simrad CP44 plotter m/C-map). Men det er et godt råd å holde seg til de mest benyttede ledene - det er nok av umerkede skjær å gå seg på om man kommer litt utenfor "allfarvei". Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Krapyl Svart 4.November.2005 Link til dette innlegget Svart 4.November.2005 Det er ikke noe mer hokus-pokus med dette enn at konstellasjonen er for dårlig. For Osloområdet vil PDOP idag gå opp i 20 fra ca. kl. 23:15 til 24:00. Da vil ikke jeg finmanøvrere på GPS uten å støtte den med et eller ett annet. Dette forandrer seg fra dag til dag. Får ikke lastet opp grafen da jeg ikke har mer plass til bilder. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Rolf Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 De som har vært med her en stund husker kanskje den dramatisk skildringen av forliset til Søgne Dykkeklubbs Viksund 31 Nå er båten dukket opp igjen og etter 7 år klar (nesten) for nye opplevelser..... (Original tråden er steng? så poster i denne) På det ene ser en baugjernet som har krøllet seg inn igjennom baug og vanntett skott før det stoppet i en vanntett benk inne i båten. På det andre tar undertegnede seg en siste hvil på rekka og mimrer over mange gode minner siden jeg og Ingar hentet den på Bømlo for nokså nøyaktig ti år siden. Mons Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
"Mathilde" Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 (redigert) Ser at jeg i 2005 skrev at jeg aldri har hatt problemer med GPS i områdene rundt Jomfruland. I etterkant av dette har jeg imidlertid erfart et gjentagene problem. Nemlig at kartplotteren fryser på en bestemt plass like innenfor østenden av Jomfruland. Dette skjer ikke hver gang jeg passerer punktet, men ofte. Og på samme sted. Har noen samme erfaring. Kan det skyldes strømkabel el.l. ? Redigert 25.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Har du et vindu som viser satelittdata? Kunne være interessant å få vite hva du ser der når du er der. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2010 Har noen samme erfaring. Har ikke erfart det selv, men har hørt om flere episoder om det du nevner. Årsak vites ikke, har ikke tenkt noe spesielt på det heller før jeg så tråden nå i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Dette skjer ikke hver gang jeg passerer punktet, men ofte. Og på samme sted. Har noen samme erfaring. Kan det skyldes strømkabel el.l. ? Har fartet mye rundt i det området men aldri opplevd GPS problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Med hytte like i nærheten så er dette et område jeg ofte er i, men har aldri lagt merke til dette problemet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
"Mathilde" Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 (redigert) Nei, greit. Min hjemmehavn er like i nærheten og jeg er derfor naturlig på jomfruland flere ganger iløpet av sesongen. Som jeg nevnte skjer fenomenet bare av og til, men alltid på samme plassen. Det har vært såpass mange episoder nå at jeg ikke kan forstå at det kan dreie seg om en tilfeldighet. Har opplevd det samme kun ved to anledinger utover de nevnte ved jomfruland. En gang nord for koster og en annen gang syd for Havstensund, like ved Gula Humpen på svenskekysten. Ellers har plotteren fungert helt uproblematisk i de fire årene jeg har hatt den. Kan det ha noe med det elektroniske kartet å gjøre? At det finnes noen svake punkter, og at når jeg når disse punktene så "fryses" elektronikken? Noen som har peiling? Bruker Navionics kart (Skagerak) som står i Raymarine 425-plotter. Kart og plotter er fra båten var ny, i 2003, så ikke helt "siste skrik" på området Kan det være at jeg må presentere det hele som et sikkerhetsproblem ovenfor fruen - at anskaffelse av nytt nærmest er et must Redigert 26.Mars.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Som jeg nevnte skjer fenomenet bare av og til, men alltid på samme plassen. Har du mulighet til å gi en eksakt posisjon der dette skjer? Vi har også hjemmehavn i Kragerø, og vil gjerne sjekke om det samme skjer for oss. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
"Mathilde" Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Har ikke kart foran meg, men skal forsøke å forklare. Fenomenet oppstår altså etter at jeg har passert nordspissen av Jomfruland retning SV. Pleier å følge leden sånn omtrent midtveis mellom Arøy og Jomfruland. Så oppstår problemet før jeg kommer så langt som tilEikeskogbåen. Er du med? Vanskelig å beskrive bedre uten kart Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Vanskelig å beskrive bedre uten kart Omtrent til venstre for navnet "Sandbakken" på dette utsnittet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hansi Svart 26.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2010 Omtrent til venstre for navnet "Sandbakken" på dette utsnittet? Der har jeg kjørt mye men aldri opplevd noen forstyrrelser. Derimot som nevnt tidligere har jeg hørt om problemer et stykke syd av campingplassen, ferjekaia, omtrentlig utenfor Skrata. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.