Jump to content

Kartproblemer ved Jomfruland


Guest Donnis

Recommended Posts

Jeg har vært borte siden 2. juledag, og har forsøkt å lese meg gjennom innleggene om forliset. Jeg skjønner mindre og mindre.

 

Jeg er veldig godt kjent i området, har gått der "hundrevis" av ganger. Ja, det er riktig at kartbladene for Kragerøskjærgården har vært veldig unøyaktige, følgelig har kartplottere også vært unøyaktige enten de baserer seg på vektor- eller rasterkart. Det er også kommet nye kart som er mye mer nøyaktige.

 

Men så unøyaktige som dette har jeg aldri opplevd. Jeg har gått på kartplotter i mørke fra Kragerø og ut forbi Strømtangen fyr og vestover inn Stølefjorden, mao. motsatt vei gjennom det området hvor avlest "pos nr. 1" er angitt. Dette har vært helt uproblematisk.

Jeg har også gått fra Jomfruland (Tårnbrygga) SSV-over gjennom Ormeleia, forbi Korset, videre N om Vestre Rauane, krysset Kragerøfjorden og inn Stølefjorden på kartplotter i mørke (dvs. like N om stedet for grunnstøting). Her klarer ikke plotteren detaljnavigasjonen hele veien pga. unøyaktigheter i karttegningen og svært trangt farvann, men med god hjelp av et par øyne går også dette greit (men det hjelper selvsagt godt at jeg er kjent i området). Jeg har også gått motsatt vei i tåke. Begge stedene er gått med både gamle og nye C-map brikker.

 

Poenget med å trekke fram disse eksemplene er at jeg, basert på egen erfaring, ikke kan forstå at en kan komme så feil ved å navigere med kartplotter og GPS, unøyaktigheter i kartgrunnlaget til tross. Med forbehold om feil på GPSen/signalene (virker lite sannsynlig når en hel verden baserer mye av skip og flytrafikk på disse signalene)  har jeg derfor svært vanskelig for å tro at forliset kan skyldes slike tekniske forhold.

 

Jeg har oppfattet at båten var på vei inn til Kragerø og fulgte hovedleden. Da går en i hvit sektor (akter) fra Knubbehausen (den store lykta ved innseilingen til Kragerø), videre i hvit sektor mot lykta på Strømtangen og deretter i hvit sektor mot Stavseng lykt. Noen har såvidt nevnt dette med lyktene tidligere, men selv om en går på GPS/Kartplotter må/bør en ha sekundære måter å kontrollere posisjonen med.

 

Med Kragerø som destinasjon må det ha vært noe feil med kursen, slik enkelte har antydet. Du kommer ikke inn med denne båten Ø av Rødskjær (noen har reist spørsmålet). Men dersom en har fulgt den vanlige leden V av Rødskjær, men deretter, uvisst av hvilken grunn, dreid mot NØ på høyde med Rødskjær i stedet for å gå NNV som en skal, så havner en rett på de skjærene som er beskrevet som "skjær på alle kanter". Her kommer en ikke over. Derimot går det en renne NV/SØ innenfor disse skjærene, en innseiling vi oftest bruker til Vestre Rauane, se http://www.hannah2.net/vestrerauane.htm . Her vet jeg at min kartplotter med C-map er nøyaktig nok til å seile denne renna.

 

Vi er vel ikke nærmere noe svar, men jeg håper at Mons kan bidra med mer informasjon og en "rekonstruksjon" av hvordan en gikk inn fjorden, herunder hvilke kurser en holdt og hvordan en resonnerte omkring fyrsektorene - det er jo nevnt tidligere at en var i rød sektor (og det skulle en ikke vært). Da kommer vi kanskje nærmere svaret.

 

Jeg legger ved kartskissen som ble vist i et tidligere innlegg som illustrasjon til ovenstående.

 

PS. Det må ha vært en utrolig skremmende opplevelse, i mørke og kulde. Godt at mannskapet bevarte roen såpass at en kom seg på land.

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Eller dettehttp://www.uscg.mil/hq/gm/moa/docs/11-02.htm

Her nevnes det problemer med interferens fra aktiv tv-antenne? - Interessant.

 

Jeg har grublet på hvorfor min GPS128 ved to tilfeller plutselig "mistet" alle satelittene i flere minutter ( - midt på byfjorden/Bergen, de 7 fjell er jo ikke såå høye).  

Den ene gangen var i November (midt på natten) og den andre 31. Desember midt på dagen.

Etter noen minutter kom signalet like plutselig tilbake uten at jeg fant ut av årsaken.  Har allerede avskrevet interferens fra VHF som årsak da denne var avslått den ene gangen dette skjedde. Men TV-antennen er alltid påslått fordi den drar så lite strøm, så her monterer jeg nå en bryter.

Det kan jo også være en periodisk feil i GPS mottageren, men det er jo ikke helt enkelt å reparere noe som feiler kun noen minutter annenhver måned.  :smiley:

 

Når GPSen detter ut viser den forrige kjente posisjon men ingen kurs og fart. Man får alarm også (poor gps coverage).

Link to post
Share on other sites

Lurer også på dette. Er det tenklig at satelitt 23 har hatt kortvarige problemer allerede

den dagen forliset skjedde?

 

Grafen viser at den sto sentralt i tidsrommet

Har ikke funnet noe info om at no 23 var på fylla den dagen :smiley:

Den dagen var unøyaktigheten fra satellittene max 4-8 meter, over sør Norge ved bruk av de 4 beste satellittene. Dette er ut fra satellittene så atmosfæriske og andre feilkilder kommer i tillegg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Det er no snart 2 år sidan siste innlegget i denne tråden, og det kan då vera intressant å få vita om det etter den tid er komt fram til ein forklaring på kartproblemene rundt Jomfruland som var beskrevet i tråden.

 

Grunnen til att eg tar tråden oppigjenn er att til neste år blir antagelig turen lagt sør og austover med Telemarkskanalen som mål, og då blir jo dette eit område eg må passere.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke tid å lese igjennom alle innleggene som kom fram den gangen, og er usikker på hva som ble skrevet.

Etpar opplysninger jeg synes er vesentlig, og som jeg ikke er sikker på i hvilken grad er beskrevet.

HRS ba om at båtfører leste av posisjonen en gang til da den avleste posisjonen var langt fra nærmeste grunne.

Helikopteret rapporterte en GPS-posisjon for hentingen av havaristene som ikke passet overens med posisjonen der vi fant vraket. Den posisjone de oppgav var etpar hundre meter bom. Dette er en opplysning vi fikk etter en stund, og jeg er ikke sikker på om den er diskutert her på forumet. Saken ble diskutert i minst to tråder - jeg tror en hette "Ingar har forlist el."

 

Vår (dykkerklubbens) konklusjon ble at gps hadde vist feil posisjon pga dårlig dekning og kanskje reflekser fra fjellet (flere hundre meter svaberg) på babord.

 

Hvis noen hvet hvor båten er nå, så hadde det vært gøy å høre det!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Vår (dykkerklubbens) konklusjon ble at gps hadde vist feil posisjon pga dårlig dekning og kanskje reflekser fra fjellet (flere hundre meter svaberg) på babord.

At den store feilen det er snakk om her skulle ha med "reflekser fra svaberg", er ren gjetting og nærmest helt umulig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

No har eg prøvd å legge inn dei to posisjoner på CM 93 kart, og sett på dei i forskjellege

målestokker. Alt ser normalt ut til og med 1:50000, Bruker man derimot 1:75000 får eg ein forskyving vestover, og ligg då "midt i leia" med haveriposisjonen, og langt innpå land med det som skal vera båtens posisjon. Lars H. har tidligare nevnt att gamle papirkart hadde norsk gradenett og det ser ut som det er dette som er benyttet i målestokken 1:75000? Er det andre som kommer fram til det samme?

Er det nokon som veit kordan det er med NT+ Wide i dette område, Viser samme plassering i kartet i dei forskjellege målestokker?

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tråler dette farvannet på kryss og tvers hver sommer. Har ikke opplevd problemer med GPS-dekning, og etter at kartene ble oppdatert for noen år siden er det forholdvis lite feilvisning i kartet (Simrad CP44 plotter m/C-map). Men det er et godt råd å holde seg til de mest benyttede ledene - det er nok av umerkede skjær å gå seg på om man kommer litt utenfor "allfarvei".

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe mer hokus-pokus med dette enn at konstellasjonen er for dårlig.

For Osloområdet vil PDOP idag gå opp i 20 fra ca. kl. 23:15 til 24:00.

Da vil ikke jeg finmanøvrere på GPS uten å støtte den med et eller ett annet.

Dette forandrer seg fra dag til dag.

Får ikke lastet opp grafen da jeg ikke har mer plass til bilder.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

De som har vært med her en stund husker kanskje den dramatisk skildringen av forliset til Søgne Dykkeklubbs Viksund 31

 

Nå er båten dukket opp igjen og etter 7 år klar (nesten) for nye opplevelser.....

viksund_31.jpg

 

(Original tråden er steng? så poster i denne)

 

 

 

På det ene ser en baugjernet som har krøllet seg inn igjennom baug og vanntett skott før det stoppet i en vanntett benk inne i båten.

 

På det andre tar undertegnede seg en siste hvil på rekka og mimrer over mange gode minner siden jeg og Ingar hentet den på Bømlo for nokså nøyaktig ti år siden.

 

S_paa__rekka.jpg

hull_forfram_krympet.jpg

 

Mons

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg i 2005 skrev at jeg aldri har hatt problemer med GPS i områdene rundt Jomfruland. I etterkant av dette har jeg imidlertid erfart et gjentagene problem. Nemlig at kartplotteren fryser på en bestemt plass like innenfor østenden av Jomfruland. Dette skjer ikke hver gang jeg passerer punktet, men ofte. Og på samme sted.

 

Har noen samme erfaring. Kan det skyldes strømkabel el.l. ?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, greit.

Min hjemmehavn er like i nærheten og jeg er derfor naturlig på jomfruland flere ganger iløpet av sesongen. Som jeg nevnte skjer fenomenet bare av og til, men alltid på samme plassen. Det har vært såpass mange episoder nå at jeg ikke kan forstå at det kan dreie seg om en tilfeldighet.

 

Har opplevd det samme kun ved to anledinger utover de nevnte ved jomfruland. En gang nord for koster og en annen gang syd for Havstensund, like ved Gula Humpen på svenskekysten. Ellers har plotteren fungert helt uproblematisk i de fire årene jeg har hatt den.

 

Kan det ha noe med det elektroniske kartet å gjøre? At det finnes noen svake punkter, og at når jeg når disse punktene så "fryses" elektronikken? Noen som har peiling?

 

Bruker Navionics kart (Skagerak) som står i Raymarine 425-plotter. Kart og plotter er fra båten var ny, i 2003, så ikke helt "siste skrik" på området :wink: Kan det være at jeg må presentere det hele som et sikkerhetsproblem ovenfor fruen - at anskaffelse av nytt nærmest er et must :rolleyes::lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke kart foran meg, men skal forsøke å forklare.

 

Fenomenet oppstår altså etter at jeg har passert nordspissen av Jomfruland retning SV. Pleier å følge leden sånn omtrent midtveis mellom Arøy og Jomfruland. Så oppstår problemet før jeg kommer så langt som tilEikeskogbåen. Er du med?

 

Vanskelig å beskrive bedre uten kart :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...