Knut T. Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Løfter denne. Har ett lignende problem med min Saga 32 med TAMD41B motor. Over 2000 omdreininger spyr den svart røyk i mengder. Dette kom litt gradvis de to siste turene vi hadde i fjor høst. Under 2000, ingen røk. Snakket med 2 lokale båtverksteder for Penta, begge mente det var turboen. Jeg hadde av luftfilterhuset og kjente på skovelen. Den gikk forholdsvis lett og hadde minimalt med slakk, men etter å ha konferert med en mekaniker en gang til, ble det til at jeg kjøpte ny bytteturbo, og byttet denne. Det var litt over 12000,- ut av vinduet. Røyk akurat like mye etterpå. Merket ikke noe særlig til at båten ikke gjorde samme fart som før, og fikk også tilnærmet samme turtall som før. Hva gjør jeg så? Jo det neste var dyser. Ble ikke gjort noe mer i vinter, men nå tok jeg ut alle dyser og leverte de til overhaling. De ble kontrolert og trykkprøvet og samtlige dysespisser ble byttet. Ca.7500,- Etter å ha montert og luftet dieselsystemet, prøvekjørte jeg i dag. Det var 7500,- ut vinduet! Røyk som før. I tillegg fikk jeg ikke noe særlig over 3000 omdr. , men det tror jeg kan komme av groe og rur på propellen etter vinteren. Har nemlig hatt problem med å få turtall hver vår før jeg har hadd båten på land. Hva gjør jeg nå? Ta opp intercooleren og se om den kan være tett? Eller har noen ett bedre forslag Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) Høres ut som motoren får for lite luft ja - og plenty diesel. Regner med at du har forsøkt enkle ting som å kjøre uten luftfilter? Jeg holder en knapp på at det noe feil på tilførsel av luft ja! Sjekk også for lekkasjer etter turbo på luftsiden (men det bør du høre) - Har du målt trykket på manifoilen da - det vil jo fortelle alt! Redigert 20.Mars.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) Tror jeg ville spandert en slipping for å få bunn og propell helt rein. Mens man har ute dysene er det ikke dumt å samtidig sjekke kompresjonen bare for å eliminere. Fint å ha liggende som dokumentasjon i maskin loggen til neste gang. Men helt rein bunn er en god start før du går videre. Lykke til Redigert 20.Mars.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut T. Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 Jeg skal ha båten på slipp over påske, men først skal jeg en tur til Gran Canaria i 14 dager, så da får båt være båt!! Har selvfølgelig forsøkt og kjøre uten luftfilter ( dette er også nytt) og hatt lukene oppe for å eliminere dette med at Ikke motoren får nok luft. Kan heller ikke se eller høre at det er noe luftlekasjer eller eksaustlekasjer noe sted. Har ikke sjekket noe trykk på manifoild. Det krever vel noe spesialverktøy? Får snakke med Åkra Båt på Karmøy om han kan sjekke det. Ellers er det vel bare intercooleren igjen. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Vet ikke om noen har nevnt det, men på dieselpumpa sitter det noe som heter røykbegrenser/aldaventil. Denne er koblet opp mot innsugsmanifolden (trykksiden av turboen). Sjekk litt rundt dette. Det er denne runde "klokka" som sitter på toppen av dieselpumpa, rett under olje påfyllingslokket. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Intercooler kan være relativt tett og det kan helt klart gi en slik effekt. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.Mars.2015 Del på Facebook Svart 21.Mars.2015 Det er heller ikkje unormalt at det tærer hull rundt tappepluggen i bunn av ladeluftkjøleren slik at du får luftlekkasje der. Prøv å stikk handa di under ladeluftkjøleren rundt tappepluggen når du kjører på fult turtall og kjenn om det lekker luft ut der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Følger med tråden din Knut T. Den ene av mine to 41B soter mye, samme sympton som du beskriver, mye svartrøyk når turboen slår inn. Men også lagt merke til at denne motoren forbruker litt mer olje enn den andre, uten at disse tingene trenger være relatert til hverandre. Min første tanke har også vært at det er turboen som er synder, så har vel belaget meg så smått på at den må byttes. kanskje ikke tilfelle skjønner jeg av din oppsummering. Veldig interessert i få høre hvordan det går med motoren din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut T. Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Jeg har ikke noe oljeforbruk på motoren, Jori. Tror ikke jeg fyllte en skvett olje i fjor. ( Båten ble ikke brukt mye i fjor, p.g.av sykdom i familien, men noen turer ble det) Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 ... mye svartrøyk når turboen slår inn. Men også lagt merke til at denne motoren forbruker litt mer olje enn den andre... Igjen - mål trykket på manifoilen det forteller alt. Hos deg kan det være slitt aksel på turbo som gjør at motoren "bruker" olje. Noe suges inn og forbrennes og noe går i eksosen. På 41 motoren er det en blindeplugg på manifoil (lengst frem mot dieselpumpe på bildet over) som du kan sette inn en turbotrykksmåler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Takk Dante, jeg har vel begynt å se etter turbo, Alternativt sende min til overhaling. Det verste er egentlig all soten den legger igjen på hekkpartiet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Hør med http://www.sevi.no/ - bytteturbo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 Takk Dante, jeg har vel begynt å se etter turbo, Alternativt sende min til overhaling. Det verste er egentlig all soten den legger igjen på hekkpartiet. Nabo-båt Baltic i båthavna har også 41motor. Han har lagt om eksosanlegget sitt i vinter til å ha utslipp bak på siden. Han var lei av å vaske hekken på båten etter hver tur... Han hadde tydeligvis ikke tenkt å gjøre noe med utgangspunktet for problemet. Hans motor røyk mye under oppstart og når han gav på litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 22.Mars.2015 Del på Facebook Svart 22.Mars.2015 (redigert) Ja ja, mange måter å løse problemer på. Det viktigste er frisk dieselpumpe, riktig kompressjon, friske dyser med god spredning, nok luft til korrekt blanding (tett luftfilter, tett intercooler, lekkasjer og feil på turbo). Klart en overbelastsning med grodd skrog og propeller kan gi svart røyk også.. Redigert 22.Mars.2015 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Takk Dante, jeg har vel begynt å se etter turbo, Alternativt sende min til overhaling. Det verste er egentlig all soten den legger igjen på hekkpartiet. Hei Vil bare tipse deg om at du kan få "oppgraderingsturbo" til motoren din , du kan lese om det her og her Tabellen under viser hvilke turbo som anbefales , nytt tips : jeg har kjøpt 2 nye "orginale" utenlands for prisen av en her hjemme (1400 Euro) da var riktig nok Euroen langt lavere.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 En Volvo uten svartrøyk??? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 svartrøyken kan en vel bli kvitt, med oppstartrøyk den er det være med. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Har ikke nevnverdig med oppstartsrøyk jeg. Men nok av turborøyk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Jeg byttet begge mine turboer for to sesonger siden hadde en del svartrøyk i det de koblet inn, men ikke noe stort problem det kunne sees bak båten at det lå igjen et lite sjikt av noe svart røyk i horisonten bak båten. Etter turbobytte er det ikke antydning til røyk overhode når turboer slo inn på ca 1600 omdreininger båten ble sprekere i akselerasjonen var letter og komme opp i plan. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Nimba, takker Flott tabell og gode artikler du linker til. Bør kanskje se etter to da og jage gode tilbud. Er ikke umiddelbar hastverk, og kurant byttejobb selv med båten på vannet. Men skal holde øyne åpne. Send gjerne en PM på hvor du handlet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Jeg kjøpte mine bytte turboer hos Turboservice Porsgrunn betalte for to stk som står i mailen fra 25.04.2013 under . Er sikkert noe dyrere i dag pga kronekurs . Turboene kom direkte fra Sverige. http://www.turboservice.no/index.php Hei. Takk for henvendelsen. Pris på bytteturbo til denne er 5.950,- +mva. veil. (7.438,- ink. mva.) pr. stk. Beregn 2-5 dager før de kan sendes fra oss. Ha en fin dag du også. Med vennlig hilsen / Best regards Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Mye gode tips ang turbo , men uten at jeg har særlig greie på det synes jeg dingsen som er nevnt i #30 må være verdt å sjekke ut før bankkortet også lager sort røyk. Eller er det bare under akselrasjon den dingsen demper røyken ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 Aldaventil/røykbegrenser: er en svartrøykbegrenser som hindrer innsprøytningspumpen å gi full dieselmengde før turbotrykket er kommet over en viss grense. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Higre Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Røykbegrenser kun på A vel ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 (redigert) Bildet jeg la ut i #30, var en tamd 41.p De fleste slike "mekaniske" dieselmotorer har røykbegrenser. Noe helt annet med moderne elektronisk styrte motorer. Den begrenseren du tenker på som er på A utgaven, sitter i eksosen. Redigert 24.Mars.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.