Jump to content

Mercury 50hk, bytte simringer i undervannshus


dosern

Recommended Posts

jeg har nettopp kjøpt meg ny båt med en 50hk mercury fra midten av 70 tallet, men på denne må det byttes simringer innenfor propellen.

alt er demontert av forrige eier å alt "innhold" er kjøpt nytt. delene ankommer meg på mandag.

er dette noe en uerfaren person klarer å montere inn selv eller bør jeg få tak i en fagperson til å montere dette for meg?

noen som har verkstedhåndbok til en slik motor hvor det kanskje er en beskrivelse av nettop dette?

håper på noen gode råd.

Link to post
Share on other sites

Simringene er greie å bytte, men det som er viktig er å få shimmset alt riktig igjen....

 

Men det kommer litt an på hvilke deler du skal bytte, ved bytting av lager, drev , nedre del av vannpumpe MÅ ALT shimmses opp igjen, men hvis du bare bytter simringer OG den som demonterte girhuset har tatt vare på ALT ( gjerne med merking )burde det gå greit :smiley:

 

Hvis du kommer med serienummeret kan jeg ihvertfall sende deg de tekniske dataene ( gir lach og lager klaring ), problemet er at det kreves noe spesial verktøy.....men en kan ta det på feelingen også :smiley:

 

50hk mercury fra midten av 70 tallet,

Merc500 ?? classic fiffty.

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei du, største problemet pleier jo å få frahverandre greiene, har du det i biter er det vel en enkel sak å putte det sammen, noen undervannshus krever spesial tilpassede nøkler for å skrues sammen men har aldri vært borti din motortype, hadde nå prøvd sånn forsiktig så stopper du bare før det er ute av kontroll og får hjelp av fagmann?

Link to post
Share on other sites

han jeg kjøpte motoren av har bestilt alle deler nye. får disse imorgen.

det er kun demontert den "stanga" som propellen festes i som går in i drevene inne i girhuset. ser ut til å være ganske greit å bytte og tror ikke jeg trenger noe verktøy.. blir spennende å se når delene ankommer imorgen.

serienummeret på motoren er 9022290. fint om du kunne sende det over:)

Link to post
Share on other sites

han jeg kjøpte motoren av har bestilt alle deler nye. får disse imorgen.

det er kun demontert den "stanga" som propellen festes i som går in i drevene inne i girhuset. ser ut til å være ganske greit å bytte og tror ikke jeg trenger noe verktøy.. blir spennende å se når delene ankommer imorgen.

serienummeret på motoren er 9022290. fint om du kunne sende det over:)

 

Den "stanga" heter "propell aksel" eller "propeller shaft" ( på utenlansk ) .

 

Du burde har det verktøyet som strammer "mutteren" som holder innmaten på plass, du kan eventuel lage deg noe.

 

500 (50,0) 9006164 - 9047653 1973 4 cyl, og din var 9022290.

 

Du kan sende meg din mail adresse via IM, så skal jeg sende over noe, har scannet og laget en 2,3MB PGF file som inneholder endel .

 

Hvor demontert er girhuset ?? har du bare tatt ut fremre lager føring ( den som simringene sitter i )??

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

det som er demontert er hele propell akselen, den ligger i båten. skulle motatt deler idag,men ikke kommet noe. når jeg kikker inn de propellen skal sitte på motoren så ser jeg at det sitter noen drev i enden der inne. innbiler meg at det kun er demontert den delen der simringene sitter + propell akslingen.

Link to post
Share on other sites

da har jegendelig fått delene til akslingen å det er tid for å se om jeg klarer å få til dette på egenhånd. det jeg lurer på er hva skal jeg smøre med? en jeg snakka med sa at det skulle være flytende olje rundt akslingen. stemmer dette? eller kan jeg bruke propellakselfett?

neon som vet hva simring er på engelsk? har en liten beskrivelse,men den er på engelsk...

Link to post
Share on other sites

Først sjekker du akslingen for eventuelle sår ( små hakk, riper som kan skade den nye simringen ), deretter pleier jeg å legge på en runde med tynn teip over eventuelle gjenger/spor ol som kan tenkes å kunne gi skade.

Før montering pleier jeg også å ha på et tynt lag med fett der akslingen kan komme i kontakt med simringen ( gjerne et tynt lag inne i leppa på simmringen også ) .

Når alt er montert . fjerner du teip + tørker av fette på akslingen, det som er inne i simringen blir blandet med olja.....

 

Simring = "radial shaft seal" eller ofte bare "seal" .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

sitter å ser over alle delene nå å finner ut at jeg mangler den som heter "washer" nr 29 i manualen du sendte + nr 28, nr15 og nr 18. aner du hvor jeg kan få tak i dette?

ser ut til å være greit å montere å føler meg ganske trygg på at jeg skal klare det

Link to post
Share on other sites

Innvendige deler

15 = Shim #15-20927A1 NLA , sett med forskjellige tynne messing shims, bruke til å justere avstanden på girenes inngrep.

18 = O-ring #25-31986 tetter girhuset.

 

Skive og tann skive for montering av propell, kan være brukt en annen type festing ??

28 = Washer #12-31992

29 = Washer #12-55907 NLA

 

Delene som IKKE er merket NLA ( No Longer Available ) kan bestilles hos enhver Mercury forhandler.

 

Grei norsk forhandler...Ravns-Garage , grei US forhandler Old Mercs

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ved nærmere ettersyn så ser jeg at nr 28 sitter fast på nr27 så da er det en del mindre som mangler.

du nevner en annen type festing.. hva kan være brukt? ser d ligger 2 skiver i boksen med deler,men vet ikke om det kan være brukt 2 skiver å en mutter?

 

lurer på en ting til. nummer 15-17 er montert sammen,men den "skiva" som ligger i midten der den er løs å "henger å slenger" må jeg ta dette fra hverandre å legge inn noe imellom der eller retter dette seg når det blir satt inn å strammet? har en o-ring liggende også,men skjønner ikke helt hvor den skal sitte.. virker ikke å passe noe sted...

Link to post
Share on other sites

lurer på en ting til. nummer 15-17 er montert sammen,men den "skiva" som ligger i midten der den er løs å "henger å slenger" må jeg ta dette fra hverandre å legge inn noe imellom der eller retter dette seg når det blir satt inn å strammet? har en o-ring liggende også,men skjønner ikke helt hvor den skal sitte.. virker ikke å passe noe sted...

 

Nr 16 er ei tykk skive med samme diameter som innvendig på girhuset, O-ringen ligger imellom denne skiva og nr 19, når dette monteres og nutteren (nr 24 ) strammes, kommer O-ringen i press imellom nr16 og nr 19, dette gir en 100% tett forsegling :yesnod: .

 

Skal se om jeg kan ta et par bilder av oppsettet i morgen .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

det hadde vært flott om du kunne gjøre det:)

blitt en del klokere nå :wink:

tusen hjertlig takk for all hjelp.

har litt problemer med kontrollboksen til denne motoren også.. var lit nysgjerrig å åpna boksen for å kikke på tenninga som må byttes,men når jeg skulle lukke den igjen så spratt det ut en liten stang og en liten rund bit som er flat i begge ende,men hvor dett satt? hakke peiling.. hehe. har du noe peiling på slike ting??

Link to post
Share on other sites

25 = stor mutter #11-87763 kan bestilles hos enhver Mercury forhandler.

 

Kan du ikke legge ut alle delene for så å ta et bilde ??og legg det ut her på BP... :smiley:

 

Skal også sitte ei låse skive bak mutteren ( #14-53012 ) , ser ikke ut til at den er med på deletegningen ifra manualen...

 

Har lagt med link til en mere detaljert deletegning her , her kan du også se om delen er tilgjengelig idag + pris ( ifra nettbutikk USA, prisene er i dollar ).

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ja skal se hva jeg kan få til iløpet av dagen.

 

ser på det du sendte meg nå å det ser ut til at jeg mangler det meste fra den "mutteren" (nr24) og ut..har kun nr27 og 28 i manualen.

så jeg mangler altså nummer 24,28og 29 + de 2 delene som ikke står i manualen du sendte,men på nettet. klarer ikke se nummeret på delen..

vet du hvor lang tid det evt vil ta å få dette om man bestiller fra usa? eller kan man være så heldig at de har det på lager ett sted her i landet?

Link to post
Share on other sites

her er et lite bilde med nummer på alle delene jeg har.

ser du hva som evt kan mangle?

 

deler_copy.jpg

Delene med X over hører til propellen, glem disse inntil videre .

 

Ringen øverst til venstre, er det en tynn "skive" ?? ( shims ).

På revers drevet...sitter det en tykk skive + et kule lager ?? ( skiva sitter mellom lageret og drev ) .

Har du nr 3 ( cam follower ) ?? se bildet under .

2672.jpg

Skal stikke ut av propellakslingen, overfører sjalte bevegelsen ifra "shift cam" til "clutch dog" ( er løs, dyttes bare inn i bak kant, spiss ut ).

Eneste jeg kan se som mangler, er nr 25 = stor mutter #11-87763 + shift cam #38441 .

 

 

La med noen egne bilder....

lu_deler_1.jpg

Delene ligger en slags rekkefølge :smiley: , .

lu_deler_2.jpg

Slik skal delene sitte, eventuelle shims skal legges på en kant INNE i huset ( kan "limes" fast med litt fett ).

 

Ifra venstre:

  1. Propellaksling
  2. Revers drev
  3. Tykk skive
  4. O-ring
  5. Kule lager ( presset inn på drev, skal også inn i neste på lista )
  6. Lager holder/styring ( bearing carrier ) ( den du har byttet simringer i )
  7. Låse skive ( den som ligger rett til høyre for akslingen din ), passe kun en vei, en av tappene skal bøyes over mutteren for å låse denne ( etter den er dratt til ).
  8. Stor mutter ( med utvendige gjenger )

Mine deler er ifra etterkommeren til storebroren til din 50hk ( 99 CID sekseren, 90 > 155 hk ), samme konstruksjon men større og grovere .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

da mangler jeg nok nr 3 også.

utifra hva jeg kan se fra dine bilder så mangler jeg da altså den store mutteren pluss shift cam og cam follower.

ja det sitter en tykk skive pluss et kulelager på reversdrevet.

 

er det da noe mere jeg trenger for å få montert dette? må man ha spesialverktøy for å få strammet den store mutteren ?

 

mangler jeg noe for å få montert propellen evt?

 

tenkte å ringe å bestille alle delene på mandag så jeg har det i slutten av uka.

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da mangler jeg nok nr 3 også.

utifra hva jeg kan se fra dine bilder så mangler jeg da altså den store mutteren pluss shift cam og cam follower.

ja det sitter en tykk skive pluss et kulelager på reversdrevet.

 

Nr 3 "cam follower" ??, kan ikke se den på bildet ihvertfall .

Den store mutteren holder alt på plass, kan ikke se den, så den mangler.....sjekk gjerne de innvendige gjengene på huset også.

Selve shift cammen trengs antagelig ikke, den sitter nemlig lengst inne i girhuset, og siden drevene IKKE er tatt ut vil jeg tro at den fremdeles er der .

Hvis du stikker en finger inn i senter på drevet som sitter lengst inne, samtidig som du vrir på gir sjalteren....da vi du kjenne den ( fingeren helt i bunn :wink: )

 

 

må man ha spesialverktøy for å få strammet den store mutteren ?

Ja, du trenger egentlig det, men det er mulig du kan lage noe selv som gjør jobben.

 

mangler jeg noe for å få montert propellen evt?

Litt avhengig av propellen din....du trenger :

Ei skive med konisk hull , som passer med det koniske området på akslingen, kan være den øverste av de jeg krysset av på bildet .

Propell

Ei skive med innvendige splines som passer akslingen

Låse mutter eller krone mutter ( hvis det er boret for splint )

 

har du delenummeret på den cam follower delen? :smiley:

JA, trenger du det ?....#38441

 

Hvis tar en telefon til Ravn's Garage ( 69 82 84 94 ) og spør de om de har et brukt undervanns hus, tror du nesten kan komme billigere ut av det på den måten ... :smiley:

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

ja jeg lurer på om jeg trenger den cam follower delen..kan ihvertfall ikke se en noe sted. med mindre den kan sitte lengst inne sammen med drevene?

 

så da trenger jeg kun å bestille den store mutteren (85kr på activ marin) og evt den cam follower delen. ikke så ille det.

pluss at jeg trenger en ny starter og muligens ett starter rele. (usikker på hvordan det ser ut)

 

men selger har gitt meg en start garanti på motoren så dette må han være med å koste.

 

tusen takk for all hjelp :flag:

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...