Jump to content

Mercury 50hk, bytte simringer i undervannshus


dosern

Recommended Posts

da er alt montert på motoren,men ett lite spm.. er det riktig at propellen skal gå veldig lett rundt når jeg setter den i gir?

har ikke fått den på vannet enda,men prøvde å sette den i gir,men propellen gikk så utrolig lett rundt... virker nesten som den fortsatt står i fri..

noen anelse om hva som kan være feil?

bør jeg ta alt ut igjen å prøve en gang til?

Link to post
Share on other sites

Når du setter motoren i gir, skal propellen følge med, kan du snurre propellen uten motstand er det noe feil.

 

Du har truffet gir sjalteren ??, har du montert girhuset ??

 

Hvis du ikke har montert girhuset kan du prøve å rotere gir akslingen ( liten aksling med splines som sitter fremst på girhuset( propellen sitter lengst bak )), roteres imot klokka, trinn 1 er fri, trinn 2 er revers, alt annet er fremover.

 

2675.jpg

Bildet av shift kammen .

 

Uansett hva som er galt burde du ha fremover :confused: ??, clutch dogen presse imot fremover giret såfremt motoren ikke er i fri/revers .

 

Prøv å sett motoren i gir ( fremover ), roter svinghjulet, du skal kjenne (å høre ) impelleren + se akslingen rotere.

Du kan samtidig prøve å rotere propellen MOTSATT vei, du skal da kjenne impeller + motorens kompresjon ( tungt ) .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

vært ute å kikka litt på motoren nå.

i det jeg vrir propellen rundt så hører jeg ett lite klikk, akkurat som om noe ikke er skikkelig festa på en måte..

prøvde så å demontere akslingen igjen,men den sitter bom fast.. har ikke sjangse til å få den ut igjen..

har du noen gode tips?

hvis jeg tar hele undervanns/girhuset av motoren.. vil det da bli vanskelig å få dette på igjen?

 

leser litt i manualen du sendte meg nå å der står det noe om en "spring"og en "cross pin slide" som skal sitte innenfor cam followern på propeller shaften..denne tviler jeg på at sitter på min..

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vært ute å kikka litt på motoren nå.

i det jeg vrir propellen rundt så hører jeg ett lite klikk, akkurat som om noe ikke er skikkelig festa på en måte..

Hører du gjenntatte klikk hvis du roterer propellen imot høyre ( fremover ) så er det riktig, klikket du hører er clutchen som glipper over, skal da låse hvis du roterer andre veien ( du vil da dra med motoren også, så det bli tyngre )

 

ssm_11.jpg

Hvis du ser på drevet til høyre så skjønner du hvorfor (er til en sekser, det til venstre er noe helt annet .)

 

prøvde så å demontere akslingen igjen,men den sitter bom fast.. har ikke sjangse til å få den ut igjen..

har du noen gode tips?

Har et par, men vi får se på de andre løsningene først .

 

hvis jeg tar hele undervanns/girhuset av motoren.. vil det da bli vanskelig å få dette på igjen?

Ja/nei/kanskje :smiley: , burde gå ganske greit, hvis du får giret til å fungere.

  • Girhuset settes i revers ( du vi da ha mulighet til å rotere akslingen )
  • Line opp vannpumpe og rør.
  • Pass på at du treffer gir sjalter.
  • Roter litt på propeller eller på svinghjulet ( dette vi hjelpe til å line opp aksling og veiv )
  • Press hele tiden opp, ekstra hjelp kan være fint .

leser litt i manualen du sendte meg nå å der står det noe om en "spring"og en "cross pin slide" som skal sitte innenfor cam followern på propeller shaften..denne tviler jeg på at sitter på min..

 

Det må du nesten finne ut selv, men "cluch dogen" skal være festet til den "cross pin slide" med en gjennom gående pinne, fjøra sitter innenfor denne igjen.

Den fjøra vil presse clutchen imot fremover drevet.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

ja klikket er der når jeg roterer mot høyre,men når jeg drar andre veien er det fortsatt like lett..

må jeg ta drevet ut igjen å se om jeg har fått alt riktig eller er det noen andre løsninger? prøvde å få det ut,men sitter jo som f...

mistenker at jeg har satt noe feil..

Ja/nei/kanskje , burde gå ganske greit, hvis du får giret til å fungere.

Girhuset settes i revers ( du vi da ha mulighet til å rotere akslingen )

Line opp vannpumpe og rør.

Pass på at du treffer gir sjalter.

Roter litt på propeller eller på svinghjulet ( dette vi hjelpe til å line opp aksling og veiv )

press hele tiden opp, ekstra hjelp kan være fint .

 

så jeg bør la være så langt det er mulig å ta av undervannshuset?

prøvde også å vri litt på svinghjulet,men dette gikk mye tyngre nå enn før jeg satte inn igjen propell akslingen. hva er grunnen til dette?

Link to post
Share on other sites

så jeg bør la være så langt det er mulig å ta av undervannshuset?

Skrev ikke det :smiley: , det er mye lettere å arbeide med kun et girhus.

 

ja klikket er der når jeg roterer mot høyre,men når jeg drar andre veien er det fortsatt like lett..

Er det en fast, gjentakende klikking ??

 

prøvde også å vri litt på svinghjulet,men dette gikk mye tyngre nå enn før jeg satte inn igjen propell akslingen. hva er grunnen til dette?

Eneste som gir mere motstand med gir hus på, er jo vannpumpa, men har du hatt av undervannshuset ??, ble litt usikker siden du har sånn motvilje imot å ta det av....

 

Vi får ta dette ifra bunnen av....

  • Ta av undervannhuset
  • Finn og roter forsiktig på girsjalteren ( imot klokka ), hva skjer ??, en skal kunne rotere denne 360 grader. MEN du vi føle 2 hakk ( fri og revers ), må ta i litt.

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke tatt av girhuset,men boltene som det sitter festet i har vært løsnet.

da jeg strammet disse fikk svinghjulet mere motstand.

klikkingen er ett klikk per runde liksom..

er det noe spes jeg bør passe på når jeg tar av girhuset?

 

Skall være mere en et klikk pr runde, nærmere 6...

 

Pass på at du finner ALLE boltene, litt usikker på hvor alle er, men det ser du, sitter antagelig en under trim tappen (anoden ), en helt foran og en til to på hver side.

IKKE slipp girhuset rett i bakken .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

når jeg vrir på driv akslingen (med klokka) går propellen rundt.

når jeg så knepper en gang på sjalteren så kan jeg vri akslingen (mot klokka),men da skjer det ingenting, vrir jeg motsatt er det bom stopp.

når jeg så knepper ett knepp til så virker det som om den går rett tilbake i forover gir...

skjønner du noe ut av dette?

Link to post
Share on other sites

når jeg vrir på driv akslingen (med klokka) går propellen rundt.

Da skal propellen rotere mot høyre.

 

når jeg så knepper en gang på sjalteren så kan jeg vri akslingen (mot klokka),men da skjer det ingenting,

Drivakslingen skal alltid vris mot høyre ( med klokka ), på trinn 1 skal propellakslingen IKKE røre seg ( kan være litt friksjon, men du skal kunne holde den rolig ).

 

vrir jeg motsatt er det bom stopp.

Hvis du fremdeles mener drivakslingen, så vil impelleren hindre motsatt rotasjon ( vil gå hvis du tar i, men ikke gjør det )

 

når jeg så knepper ett knepp til så virker det som om den går rett tilbake i forover gir...

Du må stoppe litt før :smiley: , du har fri, også bittelitt til, så er det revers, går du for langt gir den tilbake til forover.

 

Hvis du har forover er den interne fjøra + clutch ok

Hvis du har fri, er sjalte mekanismen ok, antagelig også revers ( såfremt det ikke er altfor mye slitasje der inne )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

jeg har ihvertfall forover og ettersom jeg skjønner så har jeg også fri.

hva kan da gjøre at det ikke funker når undervannshuset sitter på motoren?

kan det være at drivakslingen ikke har fått skikkelig "feste" i motoren der girveksleren sitter?

Link to post
Share on other sites

da har jeg gått over undervannshuset igjen å fylt på ny olje.

kunne ikke kjenne noe slark i akslingen, alt glir noenlunde lett.(må ta i bittelitt)

eneste lyden jeg hører er en liten klikkelyd når jeg vrir akslingen til motoren rundt. (propellen går rundt)

kan denne lyden være impelleren?

ellers virker det som om alt fungerer greit.

eneste jeg kan se er at det er en liten slitasje på hjørnet på den gummitoppen som sitter på girsjalteren..skrapet opp på ene sia. kanskje greit å bytte denne?

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eneste lyden jeg hører er en liten klikkelyd når jeg vrir akslingen til motoren rundt. (propellen går rundt)

kan denne lyden være impelleren?

 

Skal ikke være noen klikke lyd når du drar akslingen rundt ( med klokka ), impelleren vil gi litt motstand kanskje en liten gnikke lyd ( gummi imot metall ).

Er lyden der hele tiden ( forover, fri, bakover ), hvis du mistenker impelleren kan du jo bare ta av pumpe huset, da skal du bare kjenne den motstanden som er i giret ...

( husk å sette det på igjen :smiley: ), hadde uansett været en fordel om impelleren var sjekket ( DEN er en vital del ).

 

eneste jeg kan se er at det er en liten slitasje på hjørnet på den gummitoppen som sitter på girsjalteren..skrapet opp på ene sia. kanskje greit å bytte denne?

Ikke noen vital del, er til tiltlåsen ( skal hindre motoren å løfte seg når du bakker ) .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

er en liten klikkelyd å det er ikke impelleren såvidt jeg kan skjønne.

liten rettelse : det er litt slark i driv akslingen..må vri den en 3-4 millimeter før den slår inn liksom..

hva kan det være?

Hmm....

 

Sett kassa i fremover, lås propellakslingen på et vis, den slarken som du da vil kjenne drev klaringa = gear lash . ( gear lash =.003" > .005" = 0.0762mm > 0.127mm ), 3 mm er ALT formye....har du dratt til den store mutteren i front nok ??....men du IKKE tatt ut drivakslingen du ??, er det noe slakk opp/ned på den ??

 

Hvis det er slark opp/ned....tar det like lang tid før det tar tar tak dernede ?? HVIS du presse akslingen ned når du kjenner ??

 

Les igjennom side 7 og 8, i manualen jeg sendte deg .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

skal prøve å få sett på dette etterpå. :smiley:

har ikke tatt ut drivakslingen nei.

vært på hamar å prøvd å få noen verksteder til å kikke på det,men er jo ingen som har peiling...hehe.

så hvis slarken er for mye så må jeg ta ut igjen propell akslingen å sette inn flere shims?

hvordan måler jeg slarkingen? det jeg sa før idag tok jeg litt på øyemål,men virka som det kanskje var litt mye..

Link to post
Share on other sites

da har jeg sjekket litt på slarkinga.

finner ut at når jeg setter den i forover gir og vrir på driv akslingen så er det 2mm slark

når jeg presser propell aksling inn å så vrir på driv aksling er det ingen merkbar slark. (litt vondt å holde propell aksling helt i ro)

hva kan du lese ut av dette? :smiley:

 

ps! impelleren ser ut til å være ny :smiley:

 

oppdatering: har nå gått over undervannshuset igjen å strammet den store mutteren enda litt til. resultatet ble at nå er all slark borte. det som er er så minimalt at jeg knapt merker det :flag:

 

er neste steg da å få det til å passe på motoren igjen?

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja, den mutteren skal dras igjen med 110 lb ft ( 15 kg ), så den skal være rimelig tett .

 

 

Se litt på side 7 i manualen, her står det litt om hvordan revers låsen skal plasseres .

 

det som er er så minimalt at jeg knapt merker det

Skal være 0.003" > 0.005" = 0.0762mm > 0.127mm , MEN det skal være litt.

 

Monteringer sammen med motoren kan være utfordrerne, men går somregel greit, bare følg rådene litt tidligere i tråden.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...